Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan lägga till att ni gärna får komma med tankar eller förslag på det. Resonerar jag rätt eller andra förslag?

Vänta tills du är klar med det planerade bortresandet är mitt råd . Inte bara för katternas skull, men du kommer vilja spendera tid med dem och få deras acklimatisering så bra det går och relationen till dem osv.

Det kan kännas jobbigt då att precis i början åka iväg vecka/veckor och ha pusslat ihop kattvakt på olika sätt osv.
 
Jag har bestämt att jag ska skaffa katt igen! Jag känner mig så pepp!
:banana:
Jag har längtat i många år. Har tidigare haft alla möjliga djur men har velat vänta tills jag rätt läge. Jag jobbar heltid nu men jobbar hemma ibland och tycker att jag är hemma mkt.

Jag funderar nu på hur jag ska göra. Jag bor i lägenhet på drygt 90 kvadrat men hyfsat lantligt med stor altan. Dock finns det en hel del katter i området. Mina närmsta grannar tex har två stora hankatter som jag tror är "alfakatterna" i området och det har varit rejäla bråk bla när de bet av en av de andra katternas svans. Jag skulle därför vara lite rädd att släppa ut katten. Så det optimala skulle vara två katter ( för jag tänker att de kan få sällskap) som gillar att vara inne och om de vill kan de sen gå ut ibland när jag är hemma på altanen och runt huset. Alltså inte katter med jättestort behov av att gå ute.

Och då funderar jag på vuxna eller ungar. Ungar är ju jätteroliga men de är ju slynglar..... jag skulle vara lite orolig vad som händer när jag är på jobbet. Mina katter som jag hade för ca 20 år sedan klättrade i gardiner och i lampor som ungar. Jag skulle vara rädd att kissarna gör illa sig..

Jag har tidigare besökt katthem och tänker att det vettiga skulle vara två äldre katter från katthem eller omplacering. Fördelen då är att man kan ta katter med den personligheten som skulle funka. Dvs katter som kan tänka sig ett liv mestadels inne och gå ut ibland så småningom och som jag inte behöver vara alltför orolig för när jag är borta. Alltså inte de katterna som är de värsta krutdunkarna utan lite lugnare.
För vad skulle hända om jag köper ungar och sen vill de gå ut hela tiden och inte är nöjda inomhus.. Sen tycker jag också att det är en bra ide med katthem dvs att katter därifrån kan få ett hem. Men på samma gång är jag lite lockad efter att köpa en brittisk korthår igen. Det är en av de raserna jag hade förut och jag tycker de är så roliga. Jag kan ju dock kolla efter en sådan omplacering, med en personlighet som kan funka...

Jag ska dock åka bort en vecka i början av november samt två veckor i januari. Så jag funderar på om det är bättre att skaffa dem efter januari..... i november kan i och försej min mamma komma dit.. och kanske min granne... Och i januari kanske grannar... Men ändå... det blir ju ändå mkt tid ensamna så då kanske det är bättre efter januari.

Lite tankar... Och sen så småningom blir det dags att kattsäkra hemmet.. Skaffa saker och plocka bort lite annat.
Du får 10 poäng av 10 av mig :love:
Ge det tid bara så kommer du att hitta en bra lösning (eller den hittar dig 🙃)
 
Idag smet bägge kissarna ut. De är så nyfikna på världen ute, men jag har tänkt de ska få vänta ett tag. Minst till de är kastrerade.
Fick lyfta in båda, ingen ville komma in fastän jag lockade med dreamis. Tänk då på att det här är två ständigt utsvultna katter (enligt dom själva) :p.
 
Idag har Liten (siamesen) fått en injektion med kortison för att se om hon slutar klia sönder sina öron av det, dvs om det verkar vara en allergi och är värt dra igång en allergiutredning. Jag vet inte om jag ska hoppas på att det hjälper eller inte hjälper riktigt..

Hon har kliat sina öron frenetiskt förut när hon haft ont i tänderna/munnen men det är uteslutet den här gången. Känns konstigt om hon skulle bli allergisk 8 år gammal men gissar konstigare saker kanske hänt.

Fick även tre doser droger till Lukas. En test dos, en "ifall du misslyckas att ge" och en för själva transporten till vet. Håll tummarna "the test run" ger en närmast komatös katt som utan att fatta det kan stoppas i en bur och ligga där saligt lallandes i la la land.
 
Idag har Liten (siamesen) fått en injektion med kortison för att se om hon slutar klia sönder sina öron av det, dvs om det verkar vara en allergi och är värt dra igång en allergiutredning. Jag vet inte om jag ska hoppas på att det hjälper eller inte hjälper riktigt..

Hon har kliat sina öron frenetiskt förut när hon haft ont i tänderna/munnen men det är uteslutet den här gången. Känns konstigt om hon skulle bli allergisk 8 år gammal men gissar konstigare saker kanske hänt.

Fick även tre doser droger till Lukas. En test dos, en "ifall du misslyckas att ge" och en för själva transporten till vet. Håll tummarna "the test run" ger en närmast komatös katt som utan att fatta det kan stoppas i en bur och ligga där saligt lallandes i la la land.

Hatar att säga det, men min tidigare katttjej blev allergisk som exakt 8 åring 😞 Fast hon fick tydliga utslag och blemmor runt öronen och ögonen . Inget diffust kliande osv.

Håller tummar att du inte har åkt på allergi !
 
Jag kan lägga till att ni gärna får komma med tankar eller förslag på det. Resonerar jag rätt eller andra förslag?
Tycker också du tänker vettigt! Och jag tänker att innan du hittar rätt individ så kan du ju hålla det öppet både för katthemskatt och raskatt? Katthemskatt kan ju gå jättefort att hitta rätt, eller ta väldigt lång tid och gissar på att det kan vara samma för raskatt - så det skadar ju inte att kolla på båda varianterna tills du hittar rätt individ :)

Och som ett tillägg så måste en ju inte välja yngsta möjliga ungen eller äldsta katterna ;) Så det kanske går att hitta typ en katt runt 9-12 månader så du vet vad den har för personlighet utan att den är gammal? :)
 
Hatar att säga det, men min tidigare katttjej blev allergisk som exakt 8 åring 😞 Fast hon fick tydliga utslag och blemmor runt öronen och ögonen . Inget diffust kliande osv.

Håller tummar att du inte har åkt på allergi !

Aj fan. Jag som tänkte det borde varit som med hunden och visat sig i ung ålder. Men ja, bara hoppas. Iofs vet jag inte vad man gör om det inte är allergi. Liksom vad är det då? Hon kliar sig så hon får kala fläckar på öronen. Kliar sig även på kinden/vid munnen men där syns inget på pälsen.

Jättefin I öronen, tom sövt henne för att kunna kolla supernoga. De sex tänder hon har jättefina, vi röntgade dem för att se så inte det bara var det som syntes som såg fint ut (hon har ju forl/tr) men allt ser utmärkt fint ut. Förutom att kraken ser maläten ut på öronen (och det knappast är kul klia sig så).

Men vet trodde jag skulle se resultat inom några dagar. Men mest avgörande vad var som hände sen, om två veckor när allt kortison gått ur. Hade jag tur så kunde det tydligen vara att hon haft en anledning klia a la myggbett och hamnat i en ond cirkel och slutar klia av kortison och aldrig börjar igen. Jag tror inte riktigt vi har sån tur men hoppet är det sista som överger.

Slutar hon men börjar igen sen handlar det om allergiutredning. Något jag gjort på hund och inte alls ser fram emot att göra om. Särskilt inte med tre katter i samma hushåll. (men jag kommer givetvis göra det om det är där vi hamnar)
 
Någon som vet om det finns tuggben för katt?
Idag tuggade katten i sig en halv tops.

Det finns träpinnar med nåt kattmynta liknande i. Men tops älskar många katter så tror kanske inte den behöver eller en skulle vilja ha tuggben för det.

Har hon växter att tugga på? Ampellilja, kattgräs osv?

Men som sagt, många katter anser tops vara delikatesser utan att vilja tugga på annat.
 
Det finns träpinnar med nåt kattmynta liknande i. Men tops älskar många katter så tror kanske inte den behöver eller en skulle vilja ha tuggben för det.

Har hon växter att tugga på? Ampellilja, kattgräs osv?

Men som sagt, många katter anser tops vara delikatesser utan att vilja tugga på annat.
Hon gnager på allt. Typ vattenkranar, vevar till bord, kanter på torkställ osv osv. Så det började långt innan topsen.
Hon rör inte en växt mer än gräs ute. Det är som att det kliar i tänderna typ eller en olat för hon gnager verkligen.
 
Definitivt + för att köpa en vuxen katt. Megara har just fyllt två och hon är fortfarande en tonåring. Hon har varit helt hopplös idag :meh: Hon tuggar på allt, ffa kablar. Hon har redan hunnit äta upp tre dyra Samsung märkeskablar och nu har hon gått över på andra. Jag gömmer och hittade henne ätandes på antennakabeln, vid uttaget eftersom jag täckt resten. Det får bli mer kabelsamlare och kanaler. Anti-bit, hah! Hon tuggar iofs även på min nagelfil, lampan, pennor, brevöppnare och soffan, särskilt när hon ser att jag ser. Trotsig tonåring var namnet. Hon har tuggpinnar som hon tuggar på med god aptit också ska tilläggas.

Jag har försökt leka henne trött men hon är som en duracellkanin. Fullt ös eller medvetslös. Gömde vippan i tv bänken/skåpet. Hon bröt sig in. Nu är den gömd i min stängda byrålåda tillsammans med Da Bird och hon har suttit och petat på den konstant. Hah! För att inte tala om alla attacker på mina fötter, men utan klor och tänder. Plus slickandet. Och trycka upp rumpan i mitt ansikte just efter att hon lagt en korv och herregud hennes metabolism. Gigantiska klumpar.

Men sedan tittar hon på mig med sina gula ögon och jag smälter :love:


Megara.jpg
 
Är lite rädd för mynta då jag har sett och hört om katter som blir typ knäppa av det.

Det är en annan substans än mynta. Jag har haft ett antal katter som tyckt om myntade blir höga, lugna och dreglar. Ingen av de reagerade på matabi.

Det är bara ta bort pinnarna om hon skulle bli "galen" av det. Och galen av kattmynta eller watabi I 10 min är bättre än sjuk av tops :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
968
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 366
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 502
Senast: miumiu
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 826
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp