Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
@MJLee och alla resonerar olika utifrån hur de finner rimligt och mest logiskt i en situation 👍

vi resonerar olika - men det betyder som sagt inte att sättet du väljer göra det på är fel . Det har ingen sagt - vilket var det jag ville påtala i sammanhanget 👍 Du uttryckte att du hade stress och var rädd osv i situationen du hade och du fick tips hur man kan göra, och ofta gör, på andra sätt .👍
 
Tack.🌸Jag känner mig kluven till Evidencia men känner samtidigt att dom har historiken och hoppas verkligen att dom kan ge oss en snabb tid och att dom kan göra något för älskade lilla.

om ni nu ska in akut i morgon utifrån kisses problematik så försök se till att få remiss vidare för att utreda vidare, även om just i morgon de återigen inte hittar något konkret. ... Annars hamnar ni på ruta noll igen vilket tyvärr är lite risk med en akut tid som sällan innefattar djupare utredningar om inte kisse är jättesjuk just då.
Jag ska tänka på er och hålla tummarna .😄💜
 
om ni nu ska in akut i morgon utifrån kisses problematik så försök se till att få remiss vidare för att utreda vidare, även om just i morgon de återigen inte hittar något konkret. ... Annars hamnar ni på ruta noll igen. Jag ska tänka på er och hålla tummarna .
Vi åker inte dit om dom inte tänker utreda vidare. För dom kommer inte kunna hjälpa henne om dom inte gör det. Vi hade kontakt för knappt två veckor sen och kom överens att ge foder en chans. Om det inte funkar så skulle vi gå vidare. Dom verkar inte själv veta hur men nytt ultraljud och biopsi fattade jag som var ett alternativ.
 
Grubblar lite på om jag vill utreda Megara vidare. Hon har haft både inflammation i nedre halsgången och gastrit på kort tid. Men samtidigt var det inte allvarligt nog att jag fick något utskrivet och blod/urin var helt perfekta. Röntgen båda gångerna var för att kolla att inget satt fast någonstans. Hon äter, leker, går på lådan osv. Tänderna perfekta enligt vet när jag var inne för hulkandet i november.

Sedan tänker jag att jag är helt neurotisk pga Nikita och inte ska släpa stackars Megara till fler veterinärer och bespara både henne och min plånbok. Hennes päls är vackert glansig precis som en burmas ska vara. Det jag oroar mig över är att hon snörvlar och ibland andas tungt så flankerna häver även när hon bara ligger och vilar. Vet avfärdade det med att vissa katter gör det.

Jag börjar undra om jag är en en hypokondriker by proxy. Samtidigt hade jag ju rätt om Nikita när jag kände att något var fel.
 
@MJLee om katten mår bra allmänt behöver den ju inte åka in för utredning.
Jag tycker mer utifrån allt helhetsmässigt att mycket av din oro och stress både med förra kisse och nuvarande kanske till viss del verkar ha att göra med yttre omständigheter, att du inte har det optimalt ang att lätt vid behov kunna ta dig till veterinär etc. . Jag hade försökt lösa det i första hand så du vet att det går om det behövs . Det lämnar stor sinnesfrid .
 
@MJLee om katten mår bra allmänt behöver den ju inte åka in för utredning.
Jag tycker mer utifrån allt helhetsmässigt att mycket av din oro och stress både med förra kisse och nuvarande kanske till viss del verkar ha att göra med yttre omständigheter, att du inte har det optimalt ang att lätt vid behov kunna ta dig till veterinär etc. . Jag hade försökt lösa det i första hand så du vet att det går om det behövs . Det lämnar stor sinnesfrid .

Tror inte det är stress pga svårigheter med akutbehov i sig, eftersom den mesta tiden jag hade Nikita bodde jag i Stockholm där det är extremt lätt att ta sig till veterinär och jag var där en hel del, befogat eftersom hon var en njurkatt som lätt fick UVI och jag stressade lika mycket då även om jag inte skrev om det på Buke. Det var de sista två åren jag bodde med Nikita i Bollnäs, och det var den sista krisen när jag inte kunde ta mig till djursjukhus. Innan dess var vi i Stockholm på Bagis även om jag bodde i Bollnäs och undersökte, behandlade och UL hos en kattexpert.

Sedan att det naturligtvis hände på fredag kväll/lördag morgon både med Nikita och Megara är en annan sak. Och faktum är att det är en i princip olöslig situation när man inte har bil, det är helg och är beroende av lokaltrafik och de närmsta djursjukhus är Falun, Uppsala och Sundsvall. Ärligt när det gäller Nikita är jag tacksam att jag inte kunde åka på fredag kväll eftersom hon fick tillbringa sin sista tid med mig, en sista natt tätt tryckt intill mig, inte inlåst i en liten bur med andra katter runt henne, vilket hon hatat mer än något.

Vad gäller Megara så hade jag kunnat åka till Sundsvall med henne på lördag morgon. Att jag inte gjorde det var efter flera diskussioner med legitimerade veterinärer via FirstVet annars hade vi åkt. Visst en del av orsaken bakom att jag vill utreda Megara är att jag vill förebygga, men jag vet också av bitter erfarenhet att det inte alltid går att göra. Nu ska jag flytta tillbaka till Stockholm i juni så då kommer inte det problemet att existera längre. Däremot kommer jag fortfarande att noja om Megara och överväga utredning, vilket kommer att göras i Stockholm vare se det sker före eller efter jag flyttar tillbaka permanent.

Veterinären här i Bollnäs är en bra vardagsvet, och bra på FORL/TR, eller iaf att röntga och dra, vilket kanske inte är jättekomplicerat, vaccinationer, saker som gastrit osv. Men det är en allmänpraktik och det verkar vara mest hundar.
 
@MJLee jag hoppas helt enkelt att du hittar lite lugn och ro runt det hela 🐱😄👍 Du uttrycker mycket stress och oro på forumet och då engagerar sig folk .
 
Jag har ett dilemma. Behöver snart köpa ny sand och velar om hur jag ska göra. Beställa stor säck från Tyskland till ett lägre kilopris eller köpa liten säck dyrt från lokala butiken?
Nackdelen med stor säck är att jag inte riktigt har plats att förvara, en liten kan jag tömma direkt i lådan. Men å andra sidan kostar det rejält mycket mer.. Fast på tredje kanten gynnar jag en lokal handlare och det är ju bra.
Hur hade ni gjort?
 
Jag har ett dilemma. Behöver snart köpa ny sand och velar om hur jag ska göra. Beställa stor säck från Tyskland till ett lägre kilopris eller köpa liten säck dyrt från lokala butiken?
Nackdelen med stor säck är att jag inte riktigt har plats att förvara, en liten kan jag tömma direkt i lådan. Men å andra sidan kostar det rejält mycket mer.. Fast på tredje kanten gynnar jag en lokal handlare och det är ju bra.
Hur hade ni gjort?

Jag vill köpa ekologiskt och nedbrytningsbart så jag undviker exempelvis bentonitsand. Finns det eko som val i din lilla säck från närbutiken? Kan du be att de plockar hem eko åt dig kanske?

Annars handlar jag gärna mycket på en gång och får det levererat hem då jag inte har bil.
 
Veterinären på kliniken kunde ringa upp efter 17.
Vi kunde få en akuttid kl 12 men då var det bara för att hon äter dåligt. Vi har 10 mil till kliniken och vi åker inte dit för att ev få ngn medicin utskriven.
Pappa försöker få tag i veterinären här hemma för att se hur vi kan hjälpa henne fram till i eftermiddag.
 
Veterinären på kliniken kunde ringa upp efter 17.
Vi kunde få en akuttid kl 12 men då var det bara för att hon äter dåligt. Vi har 10 mil till kliniken och vi åker inte dit för att ev få ngn medicin utskriven.
Pappa försöker få tag i veterinären här hemma för att se hur vi kan hjälpa henne fram till i eftermiddag.
Akuttider är ju reserverade för just akuta tillstånd och då brukar de aldrig hinna utreda. De gör bara nödvändiga undersökningar eller lägger in.
 
Akuttider är ju reserverade för just akuta tillstånd och då brukar de aldrig hinna utreda. De gör bara nödvändiga undersökningar eller lägger in.
Ja det är jag mycket medveten om. Men det är inte aktuellt för oss att ta en sån tid så långt bort när vår hemmavet kan akuthjälpa minst lika bra!
 
Jag vill köpa ekologiskt och nedbrytningsbart så jag undviker exempelvis bentonitsand. Finns det eko som val i din lilla säck från närbutiken? Kan du be att de plockar hem eko åt dig kanske?

Annars handlar jag gärna mycket på en gång och får det levererat hem då jag inte har bil.

De har Cats best hos handlaren, men bara små påsar för typ 120 kr. Jag åker förbi dagligen efter jobbet så det är ju smidigt och så. Men det blir dyrt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
954
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 092
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 684
Senast: Eva S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp