Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har för litet för det men många vet rek de får vakna i badrummet. Ofta varmt. Svårt skada sig. Ev olyckor på golvet för inget osv.

Ang ett dygn att hämta sig från narkos så haft en sån. Den ville vet direkt ta prov på njurvärdet på då det var onormalt länge att vara groggy/ostadig. Trött sure men inte raglig.
 
Jag har för litet för det men många vet rek de får vakna i badrummet. Ofta varmt. Svårt skada sig. Ev olyckor på golvet för inget osv.

Ang ett dygn att hämta sig från narkos så haft en sån. Den ville vet direkt ta prov på njurvärdet på då det var onormalt länge att vara groggy/ostadig. Trött sure men inte raglig.
Vi blev varnade av veterinären att narkosen/sederingen var tyngre än vanligt vid just denna operation. Samma katt kastrerades utan att bli groggy lika länge 😊

Vårt hem är helt enkelt inte kattanpassat. Vi har bänkskiva ävenni badrummet, har inte ett enda rum där groggy katt bara kan vara på marken.
 
Nu var det inte så att jag bara satt och tittade medan Megara vinglade runt. Att ha henne i bur var inte ett alternativ eftersom hon när hon sederades bajsade på sig. Nej inte av rädsla utan det hände när hon sov djupt så jag fick tvätta både henne och buren. Det var inte direkt så att jag bara satt och tittade eller gick hemifrån när hon envisades med att vingla runt och trilla ner. Hon fick hålla sig i sängen eller på golvet medan jag höll i henne och om hon försökte/ville ner så lyfte jag ner henne och ville hon upp så lyfte jag upp henne. Min lägenhet är inte heller gjord för avskiljning tyvärr. Mitt badrum är inte bara pyttelitet utan jag vet att hon skulle hoppat upp i handfatet och på toa och på hyllorna ovanför toan.

Aldrig att jag skulle hålla en katt, särskilt Megara, som är halvvaken i en liten bur där hon inte kan röra sig fritt. Särskilt som det tar några timmar (minst) innan de är vingelfria. Inte bara för att Megara får panik när hon inte kan gå på lådan - extremt renlig katt av sig som håller sig när hon inte kan gå - utan för att hon skulle bli tokig av att vara inlåst så länge. Möjligtvis skulle jag kunnat stänga in henne under soffan, men återigen problemet med lådan, soffan är för låg att skjuta in en låda, och hon går betydligt oftare än hon skulle behövt vara inlåst. Det enda andra alternativet skulle varit min hall där lampan gått sönder och det finns en byrå som hon gillar att sitta på och hyllor att hoppa i.

Jag löste det med att gå efter henne när hon var ute på vingelfärd. När hon låg i sin kattsäng på skrivbordet lyfte jag ner henne när hon försökte hoppa ner, samma sak när jag satt i sängen med henne, eller de få gånger hon ville upp på soffan. Försökte gosa och förströ henne så mycket som möjligt. Det tog väl ca åtta timmar eller så innan hon var vingelfri och fick mat. Efteråt som sagt var hon extremt nöjd och somnade som en sten. Men vingel = ingen mat.
 
@Linta även här hålls det tummar och tassar stenhårt för fina, fina Sauron.

1576427630474.png
 
@MJLee jag säger såhär : Inget med mitt inlägg var avsett att påtala för dig att du gjorde fel. Jag vågar med största säkerhet säga att inte heller @Alexandra_W var ute efter det med sina tips om hur hon gjort/gör.

tipsen var helt enkelt utifrån att du uttryckte stor oro över att katten hade försökt hoppat upp på grejer hela tiden och ramlat ner och varit rastlös under uppvaknandet . Så då delgavs det erf av hur man kan göra för att få det lugnare och säkrare för katten .Varken mer eller mindre 👍
 
@MJLee jag säger såhär : Inget med mitt inlägg var avsett att påtala för dig att du gjorde fel. Jag vågar med största säkerhet säga att inte heller @Alexandra_W var ute efter det med sina tips om hur hon gjort/gör.

tipsen var helt enkelt utifrån att du uttryckte stor oro över att katten hade försökt hoppat upp på grejer hela tiden och ramlat ner och varit rastlös under uppvaknandet . Så då delgavs det erf av hur man kan göra för att få det lugnare och säkrare för katten .Varken mer eller mindre 👍

Nja, jag återgav bara varför tipsen inte skulle fungera med Megara. Även om min lägenhet skulle kunna delas av behöver hon ha tillgång till hela lägenheten utan att bli frustrerad. Och dela mina erfarenheter om vad man kan göra med en rastlös/livlig katt som håller på att vakna ur sedering utan att göra det värre.

Som sagt min erfarenhet är att man får helt enkelt acceptera att vissa katter blir rastlösa och livliga, ffa yngre aktiva kattraser och se till att processen efter sedering/sövning blir så smärtfri som möjligt. Om det innebär att jag fick gå efter Megara, lyfta ner och upp henne dit hon ville so be it.
 
Väldigt ledsam tråkig läsning ikväll med sjuka katter 😢

@MarieJ hoppas ni nu får ordentlig hjälp i morgon ska tänka på er .
Tack.🌸Jag känner mig kluven till Evidencia men känner samtidigt att dom har historiken och hoppas verkligen att dom kan ge oss en snabb tid och att dom kan göra något för älskade lilla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
951
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 091
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 684
Senast: Eva S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp