Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
De hittade inga direkta fel på Lukas. Men han var inte särskilt intresserad av att äta där heller. När de tvångsmatat lite med spruta slickade han litegrann men ville sen inte ha.

Då han inte är öm i buken eller såret vad man kan avgöra (katter är ju experter på att dölja), inte kräkts och inte hade någon feber så var veterinären inne på en kombination av att han behöver extra återhämtning jämfört med standardkatten. Kanske dels pga hans bakgrund och dels lite "mancold" tendenser. Tuff som attans tills man blir sjuk och jääätteklen ;) Mancoldtendenser är min beskrivning, vet använde andra ord ;P Dessutom kan metacamet ge illamående och obehag i magen så vet ville det tas bort.

Så bort med metacamet, fortsätt erbjuda mat och truga, ge honom det han kan tänka sig att äta oavsett om det är torrfoder eller våtfoder, köttfärs, fisk etc. Så länge det inte är olämpligt som kattmat är allt bättre än inget. Och så erbjuda näringstätt recoveryfoder, det räcker om han får I sig lite av det för att man ska kunna avvakta en vecka till. Behövs det ska jag tvångsmata i honom recoveryfodret.

Förhoppningen är att han dels ska må bättre när metacam tas bort, och att "tvinga" honom att äta ska få igång aptiten och få honom att må bättre och bryta den onda cirkeln av "inte må bra - inte ha någon aptit - inte äta - inte må bättre"

Han skötte sig utan panik i buren och var snäll hos vet fast han skakade som ett asplöv mellan varven. ❤️

Nu hoppas vi det vänder så jag kan få vara snäll matte och inte utsätta honom för otrevligheter hela tiden. Mina aktier har fallit... 🙈

Och jag längtar tills jag slipper separera. Troligen katterna med. Ingen är nöjd med det och allra mest missnöjd är Mini. Det är gråt och klös och tandagnisslan
 
Jag började ju nytt jobb i måndags. Kändes som himla kass tajming. Kan dock konstatera att jag ur djurperspektiv har en jättebra chef och kollegor!

Fick ju skamset komma och säga att jag behövde vara frånvarande pga veterinärbesök och gick det bra? Chefen "inga problem, sånt behöver du aldrig oroa dig för, vi gillar djur här och det är viktigt för mig att livet utanför arbetet fungerar med" ❤️
 
@Alexandra_W Vilken tur Lukas hade, som hittade till just dig! Håller tummarna för fortsatt återhämtning :heart

Tack. Men jag hoppas och tror att de flesta kattägare gjort samma sak. Undantaget då ev de som ser katter som förbrukningsvaror och "det är bara en bondkatt". Men de ägarna är ju inte särskilt bra på nåt och hade antagligen inte märkt nåt var fel förrän missen var död :/

Däremot är jag stum av beundran över Lukas i allt det här. Det han hanterat i form av bur, resa, miljöer, hantering, främmande människor osv. Och lika jäkla toksnäll hela tiden. Och att överhuvudtaget kunna hantera sin rädsla. Det är liksom samma katt som fick tokdrogas för att kunna transporteras i somras, och som var så panikslagen av bur att han nästan kollapsade av ansträngningen. Den resa han gjort är helt sanslös! ❤
 
Anser ni att en katt behöver en artfrände?
jag har ju bara en katt (och två hundar som hon uppskattar). Jag fick henne när hon var ett år för hon gick inte ihop med de andra katterna i det tidigare hemmet. Hon hade en bästis men när de var könsmogna så gick det inte bra längre.
Vågar man testa i framtiden? Hur hade ni resonerat?
Nej, det finns dom som trivs alldeles ypperligt ensamma eller med ett "substitut" så att säga. Luna fullkomligt avskyr andra katter och det skulle aldrig gå att introducera en till katt till henne men hon har hunden som sällskap i stället vilket hon trivs väldigt bra med.
 
Däremot är jag stum av beundran över Lukas i allt det här. Det han hanterat i form av bur, resa, miljöer, hantering, främmande människor osv. Och lika jäkla toksnäll hela tiden. Och att överhuvudtaget kunna hantera sin rädsla. Det är liksom samma katt som fick tokdrogas för att kunna transporteras i somras, och som var så panikslagen av bur att han nästan kollapsade av ansträngningen. Den resa han gjort är helt sanslös!

Den resa han har gjort är helt sanslös, sa Bull!
Jag tror vi är många som blir blöta i ögonen när du berättar om Lukas.
 
Jag älskar Megara men om hon kunde sluta att lägga sig tillrätta mellan mina ben och sedan slicka och slicka och slicka på insidan av låren vore det tacksamt. Flyttar jag mig så börjar hon på andra benet samtidigt som hon har en förkärlek för att lägga sig så någon klo spetsar mig. Nu är jag ärligt lite öm på båda sidorna. En sträv katt tunga som slickar intensivt tills jag sätter handen för så hon slickar på den och sedan fortsätter när jag tar bort handen, kan irritera huden, särskilt där den är lite tunnare.

Nu är det självklara svaret, men låt henne inte sova under täcket. Men, tja, hon får för det mesta som hon vill förutom mer mat. Hon slutar dessutom efter några minuter.
 
Jag älskar Megara men om hon kunde sluta att lägga sig tillrätta mellan mina ben och sedan slicka och slicka och slicka på insidan av låren vore det tacksamt. Flyttar jag mig så börjar hon på andra benet samtidigt som hon har en förkärlek för att lägga sig så någon klo spetsar mig. Nu är jag ärligt lite öm på båda sidorna. En sträv katt tunga som slickar intensivt tills jag sätter handen för så hon slickar på den och sedan fortsätter när jag tar bort handen, kan irritera huden, särskilt där den är lite tunnare.

Nu är det självklara svaret, men låt henne inte sova under täcket. Men, tja, hon får för det mesta som hon vill förutom mer mat. Hon slutar dessutom efter några minuter.
Pyjamasbyxor :up:
 
Nu kommer det aldrig någonsin gå så långt men försöker föreställa mig läkare på VC om jag gick dit. Öh, ja, inte allergi eller host något annat jag har för mig i sängen utan min katt slickar mig där :rofl:


Avskyr att ha byxor på mig i sängen, så tyvärr. Dessutom slickar hon genom byxorna när jag haft dem när jag sover över någonstans. Så då blir det blött istället :D
 
Nu kommer det aldrig någonsin gå så långt men försöker föreställa mig läkare på VC om jag gick dit. Öh, ja, inte allergi eller host något annat jag har för mig i sängen utan min katt slickar mig där :rofl:



Avskyr att ha byxor på mig i sängen, så tyvärr. Dessutom slickar hon genom byxorna när jag haft dem när jag sover över någonstans. Så då blir det blött istället :D
Ibland fryser jag rejält när jag ska sova så då har jag pyjamasbyxor men efter ett tag blir jag varm och då klär jag av mig dom
 
Nu kommer det aldrig någonsin gå så långt men försöker föreställa mig läkare på VC om jag gick dit. Öh, ja, inte allergi eller host något annat jag har för mig i sängen utan min katt slickar mig där :rofl:



Avskyr att ha byxor på mig i sängen, så tyvärr. Dessutom slickar hon genom byxorna när jag haft dem när jag sover över någonstans. Så då blir det blött istället :D
Ett tunt lakan mellan dig, Megara och täcket? Då kan hon fortfarande ligga på sin favoritplats men har inte tillgång till bar hud och du slipper byxor. :idea:
 
Jag älskar Megara men om hon kunde sluta att lägga sig tillrätta mellan mina ben och sedan slicka och slicka och slicka på insidan av låren vore det tacksamt. Flyttar jag mig så börjar hon på andra benet samtidigt som hon har en förkärlek för att lägga sig så någon klo spetsar mig. Nu är jag ärligt lite öm på båda sidorna. En sträv katt tunga som slickar intensivt tills jag sätter handen för så hon slickar på den och sedan fortsätter när jag tar bort handen, kan irritera huden, särskilt där den är lite tunnare.

Nu är det självklara svaret, men låt henne inte sova under täcket. Men, tja, hon får för det mesta som hon vill förutom mer mat. Hon slutar dessutom efter några minuter.
Kan du inte bara säga åt henne när hon gör så? Katter är ju smarta. Om man bara är konsekvent så fattar de grejen.
Jag hade härjat och puttat bort katten när den slickar. Slickar den inte får den ligga kvar, när den börjar slicka putta bort igen.
 
Nu kommer det aldrig någonsin gå så långt men försöker föreställa mig läkare på VC om jag gick dit. Öh, ja, inte allergi eller host något annat jag har för mig i sängen utan min katt slickar mig där :rofl:

Avskyr att ha byxor på mig i sängen, så tyvärr. Dessutom slickar hon genom byxorna när jag haft dem när jag sover över någonstans. Så då blir det blött istället :D

Alltså hela ämnet 😅
 
Brunetten kommer och tjatar. Det finns bara lite rester kvar i skålen och hon tycker att det är dags att fylla på med nån ny god bozita-smak. Ska hon verkligen behöva äta upp ratade munsbitar av lamm i sås? Ärligt talat... är det ens förenligt med de kattliga rättigheterna? Paragraf 7 i The declaration of feline rights anger tydligt att ny matsmak ska serveras ur nydiskad skål minst fyra gånger om dagen. Faktiskt. Hon muttrar omkring under skrivbordet och prasslar med ett nedrivet papper som legat där ett tag.

Skönhetsmissen sover i sitt träd. Hon trivs bra högst upp på toppen med utsikt över vardagsrummets alla händelser och möjliga äventyrligheter.
 
Suck, jag hade köpt de lugnande tabletterna som @Alexandra_W rekommenderade för att klippa klorna på Megara. Bara det att jag la dem på ett säkert ställe så nu hittar jag dom inte 🙈
 
Suck, jag hade köpt de lugnande tabletterna som @Alexandra_W rekommenderade för att klippa klorna på Megara. Bara det att jag la dem på ett säkert ställe så nu hittar jag dom inte 🙈


:rofl: sånt gör jag jämt... Den HÄR platsen är smart, den är skyddad och säker så Viktig-Sak kommer inte att försvinna och det är en så logisk plats att jag självklart kommer att minnas precis att jag lade Viktig-Sak just här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: Eva S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp