Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu är jag lite virrig och dement guldfisk så det känns som jag inte kommer ihåg när Megara fick mat senast. Och eftersom hon är hungrig jämt så får hon eftersom jag är rädd att hon ska svälta. Tetrorna har försvunnit i snabbare takt än tidigare 🙈

Megara hälsar att influensasjuk slav är ett bra påfund. Mer mat och sängliggande så man kan krypa in under täcket och mysa och huvudkudden (fötterna) rör sig inte.
 
En liten katt promenerade,
På en liten tråd av diamant.
Fröken Brunett spekulerade,
Om att hon var så fin och briljant.

En balansakt på tråden,
Råttjakt, det må den
Så att lilla kissen kan få en
Råtta, herre eller tant.

IMG_1702.JPG
 
Igår låg en lätt missbelåten Pip i mitt knäveck samtidigt som lilla fröken Morrhoppa AKA Myran betydligt mer belåten låg på andra sidan i min magtrakt, samtliga under täcket. Pip anser att bägge platserna är hans men då han inte kan vara på två platser samtidigt så fick det gå, hellre än att surt gå sin väg.

Kort stund senare försvann bägge katterna och strax efter gallskriker min mamma i rena dödsångesten och fäktar omkring sig. Pip hade med sig lite snacks till sängen, därav min stackars mammas gallskrik. Jag hör lite liv i matrummet men inget slagsmål så jag låter det vara så länge och går ut lite senare för att se vad som händer.

Tänder alla lampor och ser till min glädje att Pip fått tillbaka aptiten igen. Myran sitter under matbordet och tittar i skräckblandad beundran på medan Pip gör slut på merparten av musen och lämnar något oidentifierbart kvar åt husslaven att städa undan.
 
@Alexandra_W Vad är det Lukas har på sig? Är det en "riktig" superhjältedräkt eller är det för att skydda operationssåret?

Jag trodde att det var en "riktig" superhjältedräkt tills jag läste att du hade två storlekar. Å andra sidan är det en superhjältedräkt oavsett, blev bara fundersam :)
 
@Alexandra_W Vad är det Lukas har på sig? Är det en "riktig" superhjältedräkt eller är det för att skydda operationssåret?

Jag trodde att det var en "riktig" superhjältedräkt tills jag läste att du hade två storlekar. Å andra sidan är det en superhjältedräkt oavsett, blev bara fundersam :)

Det är en lösning som används på hund och katt efter operation för att skydda mot att djuret håller på med såret . Exempelbeskrivning:
https://www.zoo.se/buster-body-suit-cat-gra-svart-kattbody.html
 
@Alexandra_W Vad är det Lukas har på sig? Är det en "riktig" superhjältedräkt eller är det för att skydda operationssåret?

Jag trodde att det var en "riktig" superhjältedräkt tills jag läste att du hade två storlekar. Å andra sidan är det en superhjältedräkt oavsett, blev bara fundersam :)

Det är en body för att skydda såret. För oss människor. Om Lukas frågar är det en superhjältedräkt som bara superhjältar får! 😈
 
Superhjälten/pyjamaskatten mår okej. Han vill helst inte gå på lådan i pyjamas men gör det om han måste. Han har kissat men inte bajsat, och han äter rätt krattigt. Han är rätt missnöjd med att inte allt är som vanligt och han inte får vara överallt. Får han det är livet bra - men då kan jag inte ha koll på mat o h mage.

Men han har ju inte ätit på ett dygn mellan fred och lördag och sen väldigt lite. Så det behöver inte funnits tillräckligt att trycka igenom systemet än.

Han mår iaf väldigt mycket bättre än när han åkte in, är kelig och glad även om han är väldigt trött. Fullt förståeligt.
 
Daphne hälsar att det här med tratt verkar inte alls vara ngt problem :angel: (hundens tratt som är otroligt intressant;) ) hund inte lika imponerad.
 

Bifogade filer

  • 8F2DB252-7DB1-43EB-A01F-DAF8A495F596.jpeg
    8F2DB252-7DB1-43EB-A01F-DAF8A495F596.jpeg
    177,3 KB · Visningar: 54
Sparky har börjat vara fruktansvärt hungrig hela tiden.
Hon har alltid varit alltid hungrig och ätit med gigantisk aptit, men något är annorlunda nu. Mer hysteriskt intensivt, skakar till och med tills hon fått sin mat.

Jag undrar om något kan vara fel, eller om hon listat ut att hon kan få mer mat om hon beter sig så här.
 
Anser ni att en katt behöver en artfrände?
jag har ju bara en katt (och två hundar som hon uppskattar). Jag fick henne när hon var ett år för hon gick inte ihop med de andra katterna i det tidigare hemmet. Hon hade en bästis men när de var könsmogna så gick det inte bra längre.
Vågar man testa i framtiden? Hur hade ni resonerat?
692B3F92-740F-4B5C-9EB7-70D3350F7773.jpeg
 
Anser ni att en katt behöver en artfrände?
jag har ju bara en katt (och två hundar som hon uppskattar). Jag fick henne när hon var ett år för hon gick inte ihop med de andra katterna i det tidigare hemmet. Hon hade en bästis men när de var könsmogna så gick det inte bra längre.
Vågar man testa i framtiden? Hur hade ni resonerat?
Visa bifogad fil 44051

Nej, vissa katter är ensamkatter (som din verkar vara eftersom hon inte gick ihop med andra katter i tidigare hem) och uppenbarligen gillar hon hundarna. Leker de med varandra? Megara är likadan, ensamkatt och hundälskare. Hon saknar nog att ha en hund att leka med, men nej tyvärr det fungerar inte för mig. Katter är inte flockdjur på samma sätt som tex hundar eller människor för den delen. Vilket inte betyder att de inte är sociala och trivs med varandra i grupp, men i grund och botten inte behöver en flock. Och vissa katter är mer solitära än andra som din verkar vara.
 
Ej relaterat till ämnet om ensamkatt just nu

Jag är så glad över mina två katters relation till varandra. De leker, pysslar och sover mycket ihop och har stort utbyte av varandra samtidigt som de även är väldigt självständiga däremellan.

Svante har ju haft lite tendens till ”food issues” där han blir stressad när Olof äter mycket snabbare. Med torrfodret är det inga problem för jag har två automater som går igång samtidigt och där äter de ofta ur samma automat en i taget. Men blötmaten är de ”hetare på” och Svante har blivit stressad så den serverar jag dem morgon och kväll i olika rum. Olof får först sin tallrik på golvet i köket och Svante springer med mig till hallen där han får sin tallrik.

Olof blir ändå alltid klar långt före Svante, men går inte fram till Svante när han äter utan sätter sig en bit ifrån och tvättar sig. När Svante sen signalerar att han är klar, går Olof fram och dubbelkollar den tomma tallriken/slickar rent ev små smulor.

Det är väldigt skönt att de interagerar så fint och skönt att slippa hålla på runt maten med att stänga ute den ena/vakta när de äter osv 😄
 
@fijja jag anser inte att katter behöver en artfrände om den inte spenderar större delen av tiden ensam hemma och verkar nöjd och harmonisk med sällskapet den har av människor, hund etc etc.
Ja får nog vara som det är. Hon går ju med på promenader och de är inte mkt ensamma hemma.
Dock bodde de hos en uppfödare så både hon och ’vännerna’ var ju fertila. Så antar att det kanske skulle gått om de kastrerats.
Men vi är nöjda som det är just nu, så då får det vara så :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
934
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 070
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Bison
·
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 653
Senast: Eva S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp