Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter och tittar på transportväskor, främst att bara ha till turer till veterinär. Men dom jag hittar med fixering (bältesrem/isofix) verkar så små på höjden. Eller bör väskorna inte vara så höga för transport? Jag tänker ju att katten kanske vill kunna sitta upp. Hur har ni tänkt när ni köpt väska/bur?

edit* Hittade en bur istället för väska, höjden verkar ju vara lika som väskorna men buren är nog lättare att rengöra tänker jag om det händer någon olycka.

Jag har en sleepypod till Trassel (den stora runda modellen). Vi älskar den och den är krocktestad och allt. Lite dyrare prisklass men helt klart värt priset.

Den är lätt att rengöra också om de skulle hända en olycka då man kan ta ut fodret och tvätta.
 
Redan en fråga- jag ska köpa transportburar när jag hämtar hem dem från katthemmet. När jag hade katt för många år sedan fanns bara de i plast men nu finns ju även de ser ut mer som väskor. Men hur är dessa med tanke på säkerhet om jag ställer in dem i bilen ?

Vi har en krocktestad rund bur som heter Sleepypod. Det känns som de säkraste alternativet för oss då den som sagt är testad för att kunna sätta fast i bältet
 
Jag har en sleepypod till Trassel (den stora runda modellen). Vi älskar den och den är krocktestad och allt. Lite dyrare prisklass men helt klart värt priset.

Den är lätt att rengöra också om de skulle hända en olycka då man kan ta ut fodret och tvätta.

Är Sleepypod, Sherpa Forma Frame och Cat It Pet Cargo Cabrio jag tittat på. Kan dock inte avgöra vilken jag ska ta då dom alla verkar säkra och bra 🤔 Sleepypod är ju helt klart finast, men Cat It är i plast med halksäkert golv som är upphöjt och har "rännor" runt kanten som kiss kan rinna ner i om det skulle hända.. Sherpa har isofix..
 
När det är krocktestat så kolla vad man testat. På hundsidan finns både selar och burar som är krocktestade. Med 25 kg och max 50 km/h där djuret "överlever" och liknande. Naturligtvis bra att veta det - men det säger inget om hur det blir med 30 kg hund eller 80 km/h

Dvs det är lätt att invaggas i falsk trygghet.
 
Megara surar. Jag hade fräckheten att lyfta ner henne från köksbänken där hon kalasade på plommonspäckad fläskkarré. Förklaringen att det inte är bra för små bruna kattmagar accepterades inte. Så nu ligger hon i vardagsrummet i soffan och blänger argt. :nailbiting:
 
När det är krocktestat så kolla vad man testat. På hundsidan finns både selar och burar som är krocktestade. Med 25 kg och max 50 km/h där djuret "överlever" och liknande. Naturligtvis bra att veta det - men det säger inget om hur det blir med 30 kg hund eller 80 km/h

Dvs det är lätt att invaggas i falsk trygghet.

Jag kan inte hitta vilka tester som gjorts men jag antog att det mest handlade om att väskan går att förankra (isofix, bältesremmar osv). Det har jag bara hittat två väskor med och det är dessa två som sägs vara krocktestade. Cat It säger att man kan fästa med säkerhetsbälte men står inte om buren har någon speciell fästanordning för bälte eller om dom bara menar att man kan dra bältet runt buren 🤷‍♀️, det senare känns inte lika säkert då den säkert kan glida ur. Får nog maila och fråga.
 
Megara surar. Jag hade fräckheten att lyfta ner henne från köksbänken där hon kalasade på plommonspäckad fläskkarré. Förklaringen att det inte är bra för små bruna kattmagar accepterades inte. Så nu ligger hon i vardagsrummet i soffan och blänger argt. :nailbiting:

För en normal katt är "förklaring" alltid synonymt med "kränkning" (givetvis utöver den oerhörda kränkningen i sig att den enfaldiga människan alls lägger sig i en storslagen och överlägsen kattplan).
 
Jag kan inte hitta vilka tester som gjorts men jag antog att det mest handlade om att väskan går att förankra (isofix, bältesremmar osv). Det har jag bara hittat två väskor med och det är dessa två som sägs vara krocktestade. Cat It säger att man kan fästa med säkerhetsbälte men står inte om buren har någon speciell fästanordning för bälte eller om dom bara menar att man kan dra bältet runt buren 🤷‍♀️, det senare känns inte lika säkert då den säkert kan glida ur. Får nog maila och fråga.

Fäste för bälte har två av tre av mina plastburar. Dock så själva fästet är i plast så hur bra det skulle hålla i skarpt läge är tveksamt. Men det gör att bältet sitter kvar och inte glider ner iaf vilket är en för mig uppskattad detalj.

Min krocktestade sele för hund hade idel stålfästen och skruvkarbinhakar osv. Inget klent gods någonstans. Ändå kunde de vara garantera överlevnad vid 25 kg/50 km/h. Och med tanke på hur krocktestade hundburar (t ex Mim) är i konstruktionen så tror jag att krocksäker kattbur inte är kompatibelt med plast eller tyg? Men det är rent "min tro".
 
En våldsamt spinnande och "hopkorvad" katt på rygg som tyckte jag skulle klia mage istället för att fotografera krigsskadorna.

Men läkt jättefint!

IMG_20200129_211719.jpg
 
Vet nån förresten hur lång tid man kan räkna med att det tar innan jod försvinner från vit päls? Bad är INTE ett alt.

Tyvärr tvättade de med jod innan op (kliniken här var mkt förvånade över det) och han är gul på pälsen på undersidan. Gör ju inget så men ser lite roligt ut.
 
Vet nån förresten hur lång tid man kan räkna med att det tar innan jod försvinner från vit päls? Bad är INTE ett alt.

Tyvärr tvättade de med jod innan op (kliniken här var mkt förvånade över det) och han är gul på pälsen på undersidan. Gör ju inget så men ser lite roligt ut.
Torr schampo :confused:
Men han är säkert glad trots att han är lite gul ;)
 
Fäste för bälte har två av tre av mina plastburar. Dock så själva fästet är i plast så hur bra det skulle hålla i skarpt läge är tveksamt. Men det gör att bältet sitter kvar och inte glider ner iaf vilket är en för mig uppskattad detalj.

Min krocktestade sele för hund hade idel stålfästen och skruvkarbinhakar osv. Inget klent gods någonstans. Ändå kunde de vara garantera överlevnad vid 25 kg/50 km/h. Och med tanke på hur krocktestade hundburar (t ex Mim) är i konstruktionen så tror jag att krocksäker kattbur inte är kompatibelt med plast eller tyg? Men det är rent "min tro".
Nej alltså krocksäkra tror jag ju inte att dom är på det sättet, utan är mer förankringen jag tror är säkrare än burar helt utan något. Och väljer hellre en sån bur framför andra då. :) Även vid vanlig körning i låga hastigheter kan ju buren röra på sig om man inte kan fästa den, borde ju kännas stabilare och bekvämare för katten också.
 
Nej alltså krocksäkra tror jag ju inte att dom är på det sättet, utan är mer förankringen jag tror är säkrare än burar helt utan något. Och väljer hellre en sån bur framför andra då. :) Även vid vanlig körning i låga hastigheter kan ju buren röra på sig om man inte kan fästa den, borde ju kännas stabilare och bekvämare för katten också.

Ja precis, det är det jag uppskattar även om det är plastfästen. Jag spänner alltid fast burarna med bälte och med någon form av fästen slipper man bältet halkar ner, och att buren rör sig vid en väjning eller en lite hårdare inbromsning.
 
Generellt tror jag säkraste placeringen av en kattbur är på golvet på passagerarsidan eller bakom ryggstödet på passagerarsidan men jag fäster oftast själv mha bältet om vi bara ska till veterinär och inte på långresa. Vid långresa packas de oftast bakom passagerarstolen med packning så buren är "låst".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
958
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
924
Senast: Bison
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 247
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp