Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Redan en fråga- jag ska köpa transportburar när jag hämtar hem dem från katthemmet. När jag hade katt för många år sedan fanns bara de i plast men nu finns ju även de ser ut mer som väskor. Men hur är dessa med tanke på säkerhet om jag ställer in dem i bilen ?

Jag vill gärna ha plast i bilen då de håller emot lite mer vid en hastig inbromsning. Jag fäster de med bälte. De klarar ju inte krock men bättre vid hård inbromsning osv än tyg.

De som vill bryta sig ut får alltid plastbur.

Sen har jag två väskor med men det är mest för att ha redo och klart vid ev brand/evakuering. Har inte plats ha 3 plastburar framme och tar för lång tid ta fram och montera ihop. Så nu har jag en monterad bur och sen två väskor. (Har tre katter)

Och alltid en behållare per katt. Låt de inte åka ihop även om de är kompisar. Undantag kattungar.
 
Är den där bollen riktigt kattsäker nu? Har du provtuggat den? Vi blir ju lite oroliga här :laugh: Och hur är det med försäkringen? Du har höjt den, va?
Hoppas allt är bra med den lille spelevinken och att såren läker som de ska och pälsen växer sig varm och go över magen :heart

Jag tror det men jag är sjukt skeptisk mot alla leksaker nu och har slängt typ hälften. Sjukt nojig - samtidigt måste han ju få leka.

Inte höjt den. Men kommer tveklöst art göra vid årsförfallo I maj! Nu när han visat att han visst kan ligga på djursjukhus och hanteras av veterinärer ;P

Han mår bra. Äter vissa dagar rappligt men är väl inte konstigt. Nästan helt läkt förutom i ena änden där han har lite reaktion på stygn. HAN betecknar sig som fullt frisk

Med en naken liten "valpmage" ❤️

Vet ringde idag med. Det var spolmask I en kräkning när han försökte kräkas upp bollen. Han har varit strikt inne sen 30 juni. Avmaskad då. Mask igen i Sept och avmaskad då. Nu mask IGEN. Så de skickade stort träckprov till SVA och kollade allt. Inget förutom en hel del spolmask. Skitkonstigt. Nu har vet skrivit ut profender och så tar vi nytt träckprov om 3 mån. Men knepigt är det.
 
Jag tror det men jag är sjukt skeptisk mot alla leksaker nu och har slängt typ hälften. Sjukt nojig - samtidigt måste han ju få leka.

Inte höjt den. Men kommer tveklöst art göra vid årsförfallo I maj! Nu när han visat att han visst kan ligga på djursjukhus och hanteras av veterinärer ;P

Han mår bra. Äter vissa dagar rappligt men är väl inte konstigt. Nästan helt läkt förutom i ena änden där han har lite reaktion på stygn. HAN betecknar sig som fullt frisk

Med en naken liten "valpmage" ❤

Vet ringde idag med. Det var spolmask I en kräkning när han försökte kräkas upp bollen. Han har varit strikt inne sen 30 juni. Avmaskad då. Mask igen i Sept och avmaskad då. Nu mask IGEN. Så de skickade stort träckprov till SVA och kollade allt. Inget förutom en hel del spolmask. Skitkonstigt. Nu har vet skrivit ut profender och så tar vi nytt träckprov om 3 mån. Men knepigt är det.
Åh vad roligt att få lite uppdatering! :heart
Det är verkligen häftigt att han faktiskt klarade sjukhusvistelsen med tanke på bakgrunden. Ibland är det precis som att de fattar mer än man tror. "OK, det verkar som att de vill mig väl här trots allt, får väl stå ut".
Tråkigt med mask men det ska väl lösa sig förr eller senare, nu när han är innekatt.
Du får hälsa honom från Tant Tass 😙
 
Kissarna och matten är återförenade :heart matten hade behövt en ledig vecka till för att återhämta sig från familjesemestern, men kissarna har haft det strålande! Dom hade frivilligt delat rum större delen av tiden och har till och med satt sig bredvid varandra osv. ”jag har inte sett nån tendens till tjafs eller tecken på att dom inte skulle trivas ihop”, ljuvaste orden jag hört :love: Och såhär välmotionerade har dom nog aldrig varit, jäklar vad dom har fått leka. ”hon blir ju aldrig trött, jag förstår att hon är smal! Fick stänga in henne ibland så Sixten också skulle få leka” :laugh: matten får steppa upp aktiveringen hemma så kanske det finns chans på husfrid ändå :)
 
Min kattunge äter något så infernaliskt. Jag har ju alltid haft alla mina på fri tillgång men om hon ska ha det blir hon en orange boll. Hon var lite tunn när hon kom för en vecka sen och hon var säkert påverkad av resan. Nu känns knappt kotorna och magen är trind. Däremot är jag nojig för ungefär allt just nu. Hennes syster var sjuk när de kom hem efter helgen och det har visat sig att hon har FIP dvs positiv på FcOV samt trista symtom, hög feber, mm. Så jag kommer behöva testa Moxie för corona. Ännu har hon inga sjuksymtom förutom att hon nyser lite ibland och har lite lite feber samt lite rinn i ett öga. Känns alltså som en bebisförkylning men jag blir galet orolig. Så nu är hon isolerad tills vi fått besked

Tyvärr har vi fått värsta möjliga besked. Jag är fullkomligt knäckt.
Hon har också våt FIP även om hon är pigg. Vi har gjort blodtest och test av vätskan i magen (som hon har) Enligt veterinären är hon ett skolboksexempel på mycket tidigt upptäckt sjukdom. Nysningar, rinnigt öga, lite feber, rund mage. Vid blodprovet så tog det tid att koagulera blodet. Hade inte systern varit sjuk hade det tagit tid för mig att upptäcka detta

För ett år sen var detta en dödsdom men det är det inte idag även om det är få som vet om det. Veterinärer kan inte ordinera detta ännu och få känner till det, men det finns ett nätverk av volontärer/veterinärer och drabbade som hjälps åt. Så jag har köpt medicin och börjat medicinera henne. Hon kommer att återlämnas till sin uppfödare som fortsätter nehandlingen då det blir bäst för ffa katten. Där slipper hon isoleringen och kan bo med sin syster

MItt hjärta är i tusen bitar
 
Tyvärr har vi fått värsta möjliga besked. Jag är fullkomligt knäckt.
Hon har också våt FIP även om hon är pigg. Vi har gjort blodtest och test av vätskan i magen (som hon har) Enligt veterinären är hon ett skolboksexempel på mycket tidigt upptäckt sjukdom. Nysningar, rinnigt öga, lite feber, rund mage. Vid blodprovet så tog det tid att koagulera blodet. Hade inte systern varit sjuk hade det tagit tid för mig att upptäcka detta

För ett år sen var detta en dödsdom men det är det inte idag även om det är få som vet om det. Veterinärer kan inte ordinera detta ännu och få känner till det, men det finns ett nätverk av volontärer/veterinärer och drabbade som hjälps åt. Så jag har köpt medicin och börjat medicinera henne. Hon kommer att återlämnas till sin uppfödare som fortsätter nehandlingen då det blir bäst för ffa katten. Där slipper hon isoleringen och kan bo med sin syster

MItt hjärta är i tusen bitar
Fy fan rent ut sagt. Jättekram :heart
 
Tyvärr har vi fått värsta möjliga besked. Jag är fullkomligt knäckt.
Hon har också våt FIP även om hon är pigg. Vi har gjort blodtest och test av vätskan i magen (som hon har) Enligt veterinären är hon ett skolboksexempel på mycket tidigt upptäckt sjukdom. Nysningar, rinnigt öga, lite feber, rund mage. Vid blodprovet så tog det tid att koagulera blodet. Hade inte systern varit sjuk hade det tagit tid för mig att upptäcka detta

För ett år sen var detta en dödsdom men det är det inte idag även om det är få som vet om det. Veterinärer kan inte ordinera detta ännu och få känner till det, men det finns ett nätverk av volontärer/veterinärer och drabbade som hjälps åt. Så jag har köpt medicin och börjat medicinera henne. Hon kommer att återlämnas till sin uppfödare som fortsätter nehandlingen då det blir bäst för ffa katten. Där slipper hon isoleringen och kan bo med sin syster

MItt hjärta är i tusen bitar
Usch, så fruktansvärt tråkigt! :cry: :heart Men bra att det upptäcktes så tidigt i alla fall. Hoppas att lilla flickan tar sig igenom detta. :heartheart:heart
 
Tyvärr har vi fått värsta möjliga besked. Jag är fullkomligt knäckt.
Hon har också våt FIP även om hon är pigg. Vi har gjort blodtest och test av vätskan i magen (som hon har) Enligt veterinären är hon ett skolboksexempel på mycket tidigt upptäckt sjukdom. Nysningar, rinnigt öga, lite feber, rund mage. Vid blodprovet så tog det tid att koagulera blodet. Hade inte systern varit sjuk hade det tagit tid för mig att upptäcka detta

För ett år sen var detta en dödsdom men det är det inte idag även om det är få som vet om det. Veterinärer kan inte ordinera detta ännu och få känner till det, men det finns ett nätverk av volontärer/veterinärer och drabbade som hjälps åt. Så jag har köpt medicin och börjat medicinera henne. Hon kommer att återlämnas till sin uppfödare som fortsätter nehandlingen då det blir bäst för ffa katten. Där slipper hon isoleringen och kan bo med sin syster

MItt hjärta är i tusen bitar
Fy då jobbigt! Finns det risk att hon kan ha hunnit smitta era andra katter eller är de helt safe?
 
Fy då jobbigt! Finns det risk att hon kan ha hunnit smitta era andra katter eller är de helt safe?

FIP smittar inte så det är ingen fara. De kan ha fått vanlig Corona men den bekymrar mig inte, de kanske redan hade den. Hon har varit isolerad helt sen i lördags men å andra sidan var de andra inte direkt intresserade av att hälsa innan heller. Jag kommer ändå sanera hemma så gott det går.

Jag är så otroligt ledsen över detta. Hon är så enormt gullig den här katten. Jag hoppas bara att hon klarar behandlingen och blir helt frisk. Hon har en bra startpunkt tror jag.
 
Tyvärr har vi fått värsta möjliga besked. Jag är fullkomligt knäckt.
Hon har också våt FIP även om hon är pigg. Vi har gjort blodtest och test av vätskan i magen (som hon har) Enligt veterinären är hon ett skolboksexempel på mycket tidigt upptäckt sjukdom. Nysningar, rinnigt öga, lite feber, rund mage. Vid blodprovet så tog det tid att koagulera blodet. Hade inte systern varit sjuk hade det tagit tid för mig att upptäcka detta

För ett år sen var detta en dödsdom men det är det inte idag även om det är få som vet om det. Veterinärer kan inte ordinera detta ännu och få känner till det, men det finns ett nätverk av volontärer/veterinärer och drabbade som hjälps åt. Så jag har köpt medicin och börjat medicinera henne. Hon kommer att återlämnas till sin uppfödare som fortsätter nehandlingen då det blir bäst för ffa katten. Där slipper hon isoleringen och kan bo med sin syster

MItt hjärta är i tusen bitar

Beklagar verkligen!
Men hur menar du att du har köpt medicin som veterinär inte får ordinera? Vad är det för medicin?
Det enda jag hittar om behandling av FIP som faktiskt är effektiv är medicin som enbart använts i forskningssyfte med relativt bra resultat men som ej finns godkänd som läkemedel någonstans men dock finns att köpa illegalt på svarta marknaden för orimliga summor pengar.
 
Beklagar verkligen!
Men hur menar du att du har köpt medicin som veterinär inte får ordinera? Vad är det för medicin?
Det enda jag hittar om behandling av FIP som faktiskt är effektiv är medicin som enbart använts i forskningssyfte med relativt bra resultat men som ej finns godkänd som läkemedel någonstans men dock finns att köpa illegalt på svarta marknaden för orimliga summor pengar.

Ja det är den medicinen, Det är ganska lätt att få tag i och ja den kostar. Men faktum är att hela kattens behandling går bara på dubbelt av vad jag betalade igår på mitt veterinärbesök.
 
Ja det är den medicinen, Det är ganska lätt att få tag i och ja den kostar. Men faktum är att hela kattens behandling går bara på dubbelt av vad jag betalade igår på mitt veterinärbesök.

Oj, jag blir förvånad. Förutom det olagliga i att sälja icke godkända läkemedel är det mycket som är etiskt tveksamt med det hela inte minst för veterinären som rekommenderade det till dig. Jag skulle vara väldigt försiktigt med att skriva om det så här öppet på ett forum.
 
Oj, jag blir förvånad. Förutom det olagliga i att sälja icke godkända läkemedel är det mycket som är etiskt tveksamt med det hela inte minst för veterinären som rekommenderade det till dig. Jag skulle vara väldigt försiktigt med att skriva om det så här öppet på ett forum.

Nej nej veterinären har INTE rekommenderat detta. Hen var däremot mycket intresserad och ville veta mer, för att se om det kan gå att licensiera preparatet. Det var JAG som hade sökt upp info och vidarebefodrade till veterinären. Hen är på intet sätt inblandad i mitt och ffa uppfödarens beslut att behandla katten.

För övrigt så säljs preparatet som kosttillskott
 
Nej nej veterinären har INTE rekommenderat detta. Hen var däremot mycket intresserad och ville veta mer, för att se om det kan gå att licensiera preparatet. Det var JAG som hade sökt upp info och vidarebefodrade till veterinären. Hen är på intet sätt inblandad i mitt och ffa uppfödarens beslut att behandla katten.

För övrigt så säljs preparatet som kosttillskott

Då är det nog inte samma vi menar! Kosttillskott behövs ingen licens för, det gäller bara läkemedel. Däremot kan ett kosttillskott innehålla ej tillåtna substanser ändå som gör det omöjligt att sälja i Sverige.
Hoppas katten tillfrisknar :)
 
Då är det nog inte samma vi menar! Kosttillskott behövs ingen licens för, det gäller bara läkemedel. Däremot kan ett kosttillskott innehålla ej tillåtna substanser ändå som gör det omöjligt att sälja i Sverige.
Hoppas katten tillfrisknar :)

tack, jag hoppas också att hon tillfrisknar.

Jag kanske kan fråga dig samtidigt. Hur bör jag göra nu med sanering? Hon är ju isolerad sen i lördags och innan var hon inte i fysisk kontakt med nån av de andra katterna (2 st).
 
tack, jag hoppas också att hon tillfrisknar.

Jag kanske kan fråga dig samtidigt. Hur bör jag göra nu med sanering? Hon är ju isolerad sen i lördags och innan var hon inte i fysisk kontakt med nån av de andra katterna (2 st).

Eftersom Coronaviruset smittar via avföringen är det framförallt kattlådan du ska sanera. Vanliga rengöringsmedel räcker, det behövs inget starkare. Skulle tvätta hennes skålar och kattlådan samt evtl bäddar/filtar samt dammsuga och moppa i de rum hon varit i.
Coronaviruset kan överleva upp till 6 veckor i omgivningen så för att vara på den säkra sidan kan du undvika att plocka fram kattungens saker igen på 6 veckor. Det är även så länge som jag tycker man bör vänta med att hämta hem en ny katt, om det är aktuellt.
 
Eftersom Coronaviruset smittar via avföringen är det framförallt kattlådan du ska sanera. Vanliga rengöringsmedel räcker, det behövs inget starkare. Skulle tvätta hennes skålar och kattlådan samt evtl bäddar/filtar samt dammsuga och moppa i de rum hon varit i.
Coronaviruset kan överleva upp till 6 veckor i omgivningen så för att vara på den säkra sidan kan du undvika att plocka fram kattungens saker igen på 6 veckor. Det är även så länge som jag tycker man bör vänta med att hämta hem en ny katt, om det är aktuellt.

Tack!
Ja jag väntar ju hem en till katt, planerat om 3 veckor, då säger jag till uppfödaren att skjuta upp leveransen av den
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
934
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 071
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Bison
·
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 657
Senast: Eva S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp