Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni någon uppfattning om kvalitén på blötmat? Om någon är bättre/sämre?
Anledningen till frågan är att jag har läst en del som säger att de aldrig skulle ge blötmat pga de anser den ha låg kvalitet.
 
Har ni någon uppfattning om kvalitén på blötmat? Om någon är bättre/sämre?
Anledningen till frågan är att jag har läst en del som säger att de aldrig skulle ge blötmat pga de anser den ha låg kvalitet.
Ja med bra med köttprocent och så.
Ija äter fn mjau noga utvalt.
Har provat de som innehåller massa bra kött och inte så mycket andra tillsatser men dessa vill hon inte ha.
Ju mindre tillsatser ju bättre.
Whiskas och sånt köper jag INTE
 
Har ni någon uppfattning om kvalitén på blötmat? Om någon är bättre/sämre?
Anledningen till frågan är att jag har läst en del som säger att de aldrig skulle ge blötmat pga de anser den ha låg kvalitet.

All blötmat är i princip bättre än torrisar eftersom de innehåller mer vätska och mindre kolhydrater, men sedan är det stor skillnad i kvalitet. Bozita/Mjau är väl de som allmänt anses som bäst med hög köttprocent och svenskt kött (om det nu spelar roll).

Whiskas och Sheba och liknande är inte särskilt bra, men ibland är det, det enda man får i dem. Nikita fick jag aldrig i någon blötmat förutom Sheba och ibland Pussi/Whiskas. Det bästa är väl egentligen färskfoder (mush) som du kan köpa i frysta bollar om du har tillgång till tillräckligt stor frys och nära någonstans du kan köpa den. Sedan får man vara beredd på att vissa katter vägrar mush och andras magar får problem.
 
Filade Holgers klor i kväll. Slarvat lite med kloklippning och nu var hans sämsta tass inte bra. Fick ner den värsta klon tillräckligt för att han skulle sluta halta. Får fila lite varje dag nu tills jag kan klippa den rejält kort.

När jag är klar sitter Lillith nedanför på golvet. Hon hade full koll på nagelfilen :rofl: vem behöver leksaker när man får nagelfilar.
 
Har ni någon uppfattning om kvalitén på blötmat? Om någon är bättre/sämre?
Anledningen till frågan är att jag har läst en del som säger att de aldrig skulle ge blötmat pga de anser den ha låg kvalitet.
Vi ger Mjau och Bozita. Vill ha spannmålsfritt med hög kötthalt och svenskt.
Mjau har tydliga svenska flaggor på sina förpackningar när köttet är svenskt, det uppskattar jag!

Vår katt äter allt så behöver inte bekymra mig om hennes smakpreferenser 😉
 
Har ni någon uppfattning om kvalitén på blötmat? Om någon är bättre/sämre?
Anledningen till frågan är att jag har läst en del som säger att de aldrig skulle ge blötmat pga de anser den ha låg kvalitet.

Mjukmat finns i olika sorter som alla annan mat. Jag ger Bozita, en sak att titta efter när du ska bedöma kvalité är den lilla runda märkningen i nedre högra hörnet. Där står köttprocenten.

Annars håller jag med @MJLee - mjukmat är generellt bättre pga mängden vätska. Men visst är det skillnad i kvalité på säg whiskas som kan ha köttprocent på 34-35%, respektive Bozita som har över 90%.


1582536519392.png
 
Tack alla för svar om maten. Ska kolla runt vad som finns.

Nu sitter jag och kollar på försäkringen. Jag ska ju överta försäkringen.
Den är nu på 60' i veterinärvård. Liv och forl finns som tillägg.
Funderar på om det är värt att ta dessa?
 
Tack alla för svar om maten. Ska kolla runt vad som finns.

Nu sitter jag och kollar på försäkringen. Jag ska ju överta försäkringen.
Den är nu på 60' i veterinärvård. Liv och forl finns som tillägg.
Funderar på om det är värt att ta dessa?
Jag tyckte inte det var relevant med livförsäkring på vår katt (baserat på vad vi betalade när vi köpte henne) men FORL-försäkring kan jag starkt rekommendera! Den är inte så dyr men väldigt tacksam att ha om katten utvecklar forl..
 
@stjarnhimmel måste du överta försäkringen? Det kan löna sig massor att jämföra olika försäkringar.....
Jag har tex en livförsäkring på mina bonnisar som innebär att jag får avlivningskostnaden ersatt. Det tycker jag är skönt att ha även om det inte är jättestora summor det handlar om. Jag har även FORL som ingår i försäkringen och betalar väldigt lite totalt, tror det är typ 79 spänn/månad per katt....
 
Jag tyckte inte det var relevant med livförsäkring på vår katt (baserat på vad vi betalade när vi köpte henne) men FORL-försäkring kan jag starkt rekommendera! Den är inte så dyr men väldigt tacksam att ha om katten utvecklar forl..

Jag håller med om FORL-tillägg @stjarnhimmel. Jag har ju fått operera bort tänder på Missia i två omgångar och även om min veterinär inte var så hemskt dyr på det så är det ju skönt med en försäkring om det skulle bli dyrare av någon anledning. Missia försäkrades aldrig (mina föräldrars katt från början) och nästa kisse blir definitivt försäkrad.
 
Har ni någon uppfattning om kvalitén på blötmat? Om någon är bättre/sämre?
Anledningen till frågan är att jag har läst en del som säger att de aldrig skulle ge blötmat pga de anser den ha låg kvalitet.
Säger som flera här att blötmaten är bättre för att dom får i sig vätskan också.
Har du tur så kan DU få välja vilken blötmat (eller mat öht) som dina katter ska äta :angel: Sån tur har inte jag... Min äter endast Pussi/Latz med kött som blötfoder, inte ens rå köttfärs går ner :meh:
Då får slaven finna sig i det och köpa det Hans Höghet vill ha ;):D
 
Jättebra att kunna fråga lite här... :D
Nu sitter jag och läser i försäkringspapperen vad som ingår i livförsäkring. Det står att det kan försäkras upp till marknadsvärdet och att det ersätter om djuret dör, insjuknar eller skadas så det måste avlivas. Mina är ju inte några raskatter så finns ju inte något stort värde ekonomiskt.
Det jag inte förstår av texten är om det är själva avlivningen som också ingår?

Ska ringa upp bolaget och fråga lite. Jag är inte säker på att det är värt för mig att ha livförsäkring om det bara är själva kostnaden för avlivningen som jag i såna fall kan få tillbaka.
 
Jag har inte liv p någon av mina, varken raskatt eller bondkatt. Aldrig haft. Däremot vetvård. Och tillägget för FORL på de som får ha det. Liten har en hörntand och fem små framtänder kvar bara pga FORL. Hon är min andra tandlösing pga FORL.

En försäkring där medicin på recept ingår eller ett tillval för det kan starkt rekommenderas med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
960
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 107
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Bison
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 113
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp