Bukefalos 28 år!

Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själv slog det mig att Alice blir senior i sommar :eek::nailbiting: Min förra katt blev "bara" nio år, så det kändes lite läskigt.
Men hon verkar inte ha några hälsoproblem förutom någon tandsten så hon har nog några år framför sig om inget akut dyker upp, ingen idé att oroa sig i förväg :heart
Ska nog dock ta en förebyggande seniorkontroll bara för att kolla läget :p /mammig matte

Det är alltid bra att utifrån ”senior” status på katt vet checka den någon gång per år . Man får en bra koll och det kostar väldigt lite.i sammanhanget .

Folk kostar på servning av sin bil som jämförelse för att det är ”ett måste”.

Med djur - i detta fallet katt tycker jag det är självklart att man kollar av med hälsokontroll årligen på en senior katt 🐱
 
Senast ändrad:
Lite kaos här hemma. Joey kom in och fick middag, problemet var att jag skakar alltid Whiskaspåsen för att få ner allt innan jag öppnar den. Megara vet vad påsskakandet betyder så hon kom sättande och sedan blev det burriga svansar och ljud. Gav Joey mat, tog med mig Megara ner så hon skulle få middag. Halkade på trappan och trillade, Megara flög genom luften och blev en brun boll som studsade på vägarna och sedan dök under soffan. :cry:

Hämtade Whiskas påse och skakade för att få ut Megara så vi kunde gå in till henne och äta middag. Megara kommer ut halvvägs, börjar morra och dyker in igen, Joey kommer rusande nerför trappan. :crazy: Lyckades till slut fiska ut Megara och vi kom in i hennes rum och hon fick sin middag. Nu är båda katterna på övervåningen igen men det är tyst och ingen ligger och trycker under en soffa.

Joey skriker att hon vill ut men det är snöblandat regn så jag tycker hon kan hålla sig inne ett tag.
 
Lite kaos här hemma. Joey kom in och fick middag, problemet var att jag skakar alltid Whiskaspåsen för att få ner allt innan jag öppnar den. Megara vet vad påsskakandet betyder så hon kom sättande och sedan blev det burriga svansar och ljud. Gav Joey mat, tog med mig Megara ner så hon skulle få middag. Halkade på trappan och trillade, Megara flög genom luften och blev en brun boll som studsade på vägarna och sedan dök under soffan. :cry:

Hämtade Whiskas påse och skakade för att få ut Megara så vi kunde gå in till henne och äta middag. Megara kommer ut halvvägs, börjar morra och dyker in igen, Joey kommer rusande nerför trappan. :crazy: Lyckades till slut fiska ut Megara och vi kom in i hennes rum och hon fick sin middag. Nu är båda katterna på övervåningen igen men det är tyst och ingen ligger och trycker under en soffa.

Joey skriker att hon vill ut men det är snöblandat regn så jag tycker hon kan hålla sig inne ett tag.

Det är kul med djur (eller något) :D

Kan tillägga att jag hörde en del av katt-debaclet via telefon (hoppas du inte slog dig alltför illa!) :laugh:
 
Allt var mycket lättare när Megara backade, nu börjar hon bli störig och mucka :meh: Stackars Joey, hennes hem har invaderats av en glupsk morrande boll. Som stjäl hennes torrisar, men Joey får mer blötmat som kompensation. Svårt med en småätare och ett matvrak. Iofs har det ens knappt varit en vispande tass utan de sitter på avstånd och kollar. Och det är inte värre än att stirrande avbryts av mat.

Joey åt inte upp all Whiskas direkt. Då händer det här...

20200226_185200.jpg


Sedan surnade Joey till, eller om det var Megara som började när maten var slut och det blev lite mer morrande innan hon tröttnade och gick ner och la sig i soffan. Megara har gått en runda och kollat om det fanns något kvar i den renslickade skålen. Nu vill Joey iofs ut, men det är kallt och mörkt och jag är rädd att hon kommer sticka till grannen igen (som hon gjorde första kvällen) så hon får hålla sig inne.
 
Allt var mycket lättare när Megara backade, nu börjar hon bli störig och mucka :meh: Stackars Joey, hennes hem har invaderats av en glupsk morrande boll. Som stjäl hennes torrisar, men Joey får mer blötmat som kompensation. Svårt med en småätare och ett matvrak. Iofs har det ens knappt varit en vispande tass utan de sitter på avstånd och kollar. Och det är inte värre än att stirrande avbryts av mat.

Joey åt inte upp all Whiskas direkt. Då händer det här...

Visa bifogad fil 46073

Sedan surnade Joey till, eller om det var Megara som började när maten var slut och det blev lite mer morrande innan hon tröttnade och gick ner och la sig i soffan. Megara har gått en runda och kollat om det fanns något kvar i den renslickade skålen. Nu vill Joey iofs ut, men det är kallt och mörkt och jag är rädd att hon kommer sticka till grannen igen (som hon gjorde första kvällen) så hon får hålla sig inne.

Jag tycker det är väldigt snälla katter ni har när ni tar in en ny vuxen honkatt på tillfälligt besök hos en annan honkatt och släpper ihop dem .

Väldigt snälla katter och den boende katten som dessutom får gå ut tycker jag är den som mest bör uppmärksammas att den inte lika gärna rymt iväg åstad vilket kan hända om en annan katt helt plötsligt dyker upp i hemmet .
Tycker katten verkar ganska orolig , aggressiv och stressad utifrån dina inlägg.

Jag hade som besökare tillfälligt med min katt valt att ha min katt bakom galler i något/några rum, så att kisse som bor där kunde få känns att dennes hela hem inte tagits över av en främmande katt .🐱
 
Jag tycker det är väldigt snälla katter ni har när ni tar in en ny vuxen honkatt på tillfälligt besök hos en annan honkatt och släpper ihop dem .

Väldigt snälla katter och den boende katten som dessutom får gå ut tycker jag är den som mest bör uppmärksammas att den inte lika gärna rymt iväg åstad vilket kan hända om en annan katt helt plötsligt dyker upp i hemmet .
Tycker katten verkar ganska orolig , aggressiv och stressad utifrån dina inlägg.

Jag hade som besökare tillfälligt med min katt valt att ha min katt bakom galler i något/några rum, så att kisse som bor där kunde få känns att dennes hela hem inte tagits över av en främmande katt .🐱

I början hade jag faktiskt Megara instängd så fort Joey var inne, men det skapade mer oro eftersom Joey satt utanför Megaras dörr i princip hela tiden. Det är ett stort hus och faktum är att de inte är särskilt aggressiva med kattmått och det har gått bättre sedan Megara fick vara ute (förutom just vid matdags och därför jag matar dem på samma gång i olika rum). Det var första kvällen när syster med familj åkt som Joey gick till grannen men nu kommer hon in när jag ropar/hon är hungrig. Det är kanske mest jag som inte vill att hon ska vara ute och ränna på natten även om jag vet att hon brukar vara det.

Det som är förvånande är att de (Joey) inte är mer aggressiva. Jag vet att Joey är ganska revirförsvarande vilket oroade mig, men inne har det inte blivit mer än en vispande tass och när jag lockade med mat kom hon direkt och lämnade Megara åt sitt öde. Just nu ligger de i soffan respektive fåtölj och verkar avslappnade. Jag håller med om att i vanliga fall ska man hålla katter åtskilda särskilt när det gäller så kort tid, men det här är faktiskt det som skapat mest lugn och ro för båda. Förutom att Megara envist försöker äta upp Joeys mat.

Galler är inte ett alternativ pga öppen planlösning. Det finns ett slags nät man kan haka fast i toppen av trappan (för små barn) vilket jag gjorde och Joey omedelbart hoppade över efter att ha jamat och stressat.
 
Sparky har zoomies och dundrar runt som en hord elefanter. Ska inte katter vara graciösa, smygande "creatures of the night"? :cautious:
Snart kommer väl störningsjouren och informerar om att man inte kan ta in elefanter i en lägenhet 🤷‍♀️:D

Megara kan vara smidig och tyst som en skugga, särskilt när hon är på jakt efter mat, sedan är hon de klumpigaste (och låter som ett åsknedslag) som finns när hon knuffar ner saker från hyllor, klättrar upp på bokhyllor och dråsar ner med ett antal böcker eller springer runt, hoppar djärvt och dunkar i bord och sängar samt hoppar upp på skrivbordet, glider över det och trillar ner på andra sidan.
 
Visa bifogad fil 46012

Lillith gillar små korgar, lådor m.m. Denna lilla korg har hon använt flitigt och nu är den trasig. Jag funderar på att köpa en eller två kattbäddar. Om jag känner mina katter rätt så är det ju bättre desto mindre. Har googlat lite men inte riktigt hittat något som faller mig i smaken. Har ni några bra tips?
Köp en bädd, sälj den på blocket och ge kartongen till katterna :D
 
Megara kan vara smidig och tyst som en skugga, särskilt när hon är på jakt efter mat, sedan är hon de klumpigaste (och låter som ett åsknedslag) som finns när hon knuffar ner saker från hyllor, klättrar upp på bokhyllor och dråsar ner med ett antal böcker eller springer runt, hoppar djärvt och dunkar i bord och sängar samt hoppar upp på skrivbordet, glider över det och trillar ner på andra sidan.
De är såna eleganta själar... :angel:

Senast igår så hörde jag en duns, såg en stor krukväxt svaja till :nailbiting: och en katt som sprang iväg skrämt - "Jag? Nej jag vet inte vad som hände" :angel::cautious:
(Jag misstänker att hon satt/låg på radion och föll ned, elegant och helt med flit såklart :p)
 
Hmm, Megara. Hon stack ju ut och jag fick jaga henne. Nu när det har snöat ville jag visa henne att det var kallt om tassarna så hon inte stod vid dörren och jamade. Så tog ut henne och höll henne i ett löst grepp. Nehepp, hon tyckte det var urkul och gjorde sitt bästa för att sticka igen. Så jag tog raskt upp henne och gick in igen och nu vill hon ut ännu mer. :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 019
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Bison
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 226
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp