Bukefalos 28 år!

Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som är mer vana vid katter med ljusa nosar: är det vanligt att de skiftar i färg?

T's näsa är ljusrosa när hon är lugn, har sovit i klösträdet eller brevid mig i sängen. Men när hon lekt en stund eller sovit vid elementet är näsan mycket mörkare. Skiftar de färg pga blodgenomströmning?
 
Men har katter ”rang” på det sättet? Katter är ju inte flockdjur.

De har väl inte rangordning som tex hundar men inom en kattflock finns det definitivt en slags rangordning men mycket mer flytande och kan ändras, ibland mycket fort. Tex så fort en hona kastreras så rasar hon längst ner under alla fertila honor.
 
De har väl inte rangordning som tex hundar men inom en kattflock finns det definitivt en slags rangordning men mycket mer flytande och kan ändras, ibland mycket fort. Tex så fort en hona kastreras så rasar hon längst ner under alla fertila honor.
”Kattflock” är väl rätt onaturligt. Men jag förstår hur du menar, de kan såklart fungera på olika sätt i sina (påtvingade?) sociala sammanhang.
 
”Kattflock” är väl rätt onaturligt. Men jag förstår hur du menar, de kan såklart fungera på olika sätt i sina (påtvingade?) sociala sammanhang.

Vissa raser är kända för att i princip kräva kattkompisar. Min ras, burma, är en av dem. Burmahögar är något av ett begrepp :D Burmor i allmänhet är otroligt sociala, men de är också ofta rasister och kan mobba ut mer stillsamma katter särskilt som de, likt många orientaler, ofta är ganska dominanta.

1582973160655.png
 
Nu har vi varit ute på äventyr i huset. Brunetten har nosat på dörrmattor, inspekterat tvättstugan och torkrummet, blivit skrämd av en granne som med brak skulle baxa in sin cykel i trapphuset, sedan nosat länge på sagda cykel och på de blöta hjulen. Mycket spännande är det som händer här minsann! Efter trekvarts intensivt trapphushäng klättrade hon tillbaka upp till rätt dörr och vi gick in igen för att samla tankarna i soffan.

Skönhetsmissen är ingen äventyrlig kisse, utan stannade kvar hemma där hon snabbt tog över bästa platsen vid elementet. Varför utsätta sig för möjliga ruskigheter när man kan gona sig i värmen på sin filt?
 
Tiden flyger och vår "lilla" tuss blir 6 månader nu i mars. Nästa vecka är det dags för kastrering! :nailbiting:
Är det någon som vet om det är vanligt att hankatter blir annorlunda/ändrar sin personlighet efter att ha blivit av med bollarna? Både jag och sambon oroar oss lite över att det kommer vara en "annan" Frasse som kommer hem efter operationen... Han är sååå himla go och mysig precis som han är nu! :love:

mobiluppladdning_5e52b2b92a6b22bd70472bcc.jpg
 
Nu är allt över... kisse visste nog, hon har aldrig varit så lugn i bilen. Vettris i Falun är helt fantastiska, deras bemötande är otroligt. Hon tassade vidare lugnt och stilla och är nu begravd i trädgården, det fattas bara rosen på hennes grav :heart

Vila i frid älskade katt :love:
84370042_141987874044896_1234023899725430569_n.jpg


Matte är riktigt, riktigt trasig nu men allt kisse gav gör det värt smärtan.
Jag beklagar! ❤️
 
Tiden flyger och vår "lilla" tuss blir 6 månader nu i mars. Nästa vecka är det dags för kastrering! :nailbiting:
Är det någon som vet om det är vanligt att hankatter blir annorlunda/ändrar sin personlighet efter att ha blivit av med bollarna? Både jag och sambon oroar oss lite över att det kommer vara en "annan" Frasse som kommer hem efter operationen... Han är sååå himla go och mysig precis som han är nu! :love:

mobiluppladdning_5e52b2b92a6b22bd70472bcc.jpg

Jag tycker de är sig själva bara att det som ev är kopplat till hormoner försvinner. Dvs på en katt som kastreras som ung så märks ingenting. Det är samma katt efteråt.

Har inte märkt något på äldre heller. De blir lite mer keliga och sociala men annars nä ingen skillnad.
 
I dag har det varit spadag för Sparky. Vi har klippt klor, badat tassar (gör det ibland för att avdramatisera om man någon gång behöver bada kisse), borstat, borstat tänder och petat öronen.
Hon börjar redan gå ner i vikt nu efter att hennes "bantning" började, tacksamt med aktiv katt :up:
 
Tiden flyger och vår "lilla" tuss blir 6 månader nu i mars. Nästa vecka är det dags för kastrering! :nailbiting:
Är det någon som vet om det är vanligt att hankatter blir annorlunda/ändrar sin personlighet efter att ha blivit av med bollarna? Både jag och sambon oroar oss lite över att det kommer vara en "annan" Frasse som kommer hem efter operationen... Han är sååå himla go och mysig precis som han är nu! :love:

mobiluppladdning_5e52b2b92a6b22bd70472bcc.jpg

Jag tycker att hankatter blir mycket trevligare utan hormonerna. Fertil hankatt är dryga typer, så självgoda. Men utan hormoner är de absolut de allra bästa sällskapskatterna.
 
Drygt en och en halv vecka har gått sen Millie fick gå. Jag är förlamad av sorg och ångest. Folk vill umgås, folk pratar om att skaffa ny katt osv osv. Jag vill inte umgås, jag vill inte ha en ny katt. Jag går till jobbet, det har jag alltid gjort. Jobbet är ett sätt att överleva. Men smärtan är fruktansvärd. Även om beslutet var rätt (jag tror att det var rätt) så har jag ändå skuldkänslor över att hon inte fick det liv hon var värd. Jag sörjer det. Vet att det är djurägaren som måste ta beslut men jag känner att jag tog hennes liv.
Jag mår så fruktansvärt dåligt. Panik. Folk förstår inte riktigt. Har man inte haft ett universums-kärleksdjur så kan man inte förstå. Jag har sörjt djur flera gånger men det här är något annat.
Det gör ont att andas. Tänker på henne all ledig tid.
Hur har ni hanterat sorgen och hur har ni hanterar vänner som vill väl men som inte riktigt förstått?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
24
· Visningar
643
Senast: MJLee
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 058
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 255
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 010
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp