Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmm, Megara. Hon stack ju ut och jag fick jaga henne. Nu när det har snöat ville jag visa henne att det var kallt om tassarna så hon inte stod vid dörren och jamade. Så tog ut henne och höll henne i ett löst grepp. Nehepp, hon tyckte det var urkul och gjorde sitt bästa för att sticka igen. Så jag tog raskt upp henne och gick in igen och nu vill hon ut ännu mer. :crazy:
Koppel är inte att tänka på? :p
 
Koppel är inte att tänka på? :p

Gärna! Men är i Stockholm som kattvakt hos min syster och tänkte inte på att ta med sele och koppel. Annars definitivt. Behöver dock en Tre Point, Megara går jättebra i sele, men att få på den är ett helvete och jag blir hamburgare.
 
Fullt ös här. Småfröknarna lever och har hälsan.

Brunetten är lite tjurig då jag har jobbat mycket och vi inte varit ute på äventyr i trappuppgången som vanligt för att lukta in alla coola dörrmattor och de spännande doftmolekyler som bor där. Jag får se om vi kan ta en fredagsrunda kanske, så hon får uppdatera sig på människosläktets göranden och låtanden i huset. I övrigt mår hon fint.

Skönhetsmissen är spinkig och får extramat varje dag, vilket funkar någorlunda Men hon äter den, och äter sin vanliga mat. Hon är pigg och glad som vanligt i alla fall, pratar en massa, klättrar i bokhyllan, vaktar i fönstret... Hon har många ansvarsområden!
 
Zelda var ju hos veterinären i fredags och kollade upp varför hon är så hängig. Fick dropp, vätskekudde, metacam och ngn opiat pga misstänkt smärta i munnen. Hon sederades och en koll i munnen visade en svullen och irriterad slemhinna på höger sida, annars ok, lite tandsten.

Ingen feber, alla blodprov ok förutom ety proteinprov som hamnade i referensintervall för tumör i kroppen. Hennes knöl på kinden är misstänkt.

Hon har varit pigg hela veckan sedan dess och forsätter äta bra utan metacam men det högra ögat har börjat rinna och jag får inte ta på huvudet.

Så nu har faktiskt husse satt ner foten, om inte ögat är bra efter helgen så får det bli en sista resa till veterinären (men självklart får jag ta det...)
 
Megara är mitt hjärtegos men ibland är det mysigt med en katt som Joey som gosar med min fötter inte biter dem, som gillar att bli kliad under hakan och halsen och sedan ligger och myser stillsamt och pratar med sådär lite lagom. Inte en destruktiv liten brun burrboll som måste klättra på allt som går att klättra och ha ner saker. Sticka ner nosen i toan - när jag sitter där - kliva på tangentbordet, gnaga lite på en dalahäst (varför just den och inte de andra två som står på samma ställe har jag ingen aning om), slicka på min smörkniv och stekpannan där jag stekt köttbullar när hon är uppe på diskbänken och köksön. Kutar runt som hon har eld i baken och springer in i lampor som välter :meh: försöker klättra över gallret i öppna spisen som tack och lov inte välte.

Men när hon kommer och burrar in sig under täcket och somnar mellan mina ben, eller groomar mig omsorgsfullt då smälter mattehjärtat :love:
 
Funderat lite ang corona. Många katter har ju Feline Coronavirus (FCoV) RT-PCR vilket ibland kan utvecklas till FIP. Men är deras corona virus besläktat med det mänskliga corona? Såg just att en hund smittats. Nej, för sjutton, aldrig att jag bryr mig om det vad gäller Megara, men hoppas bara att inte panikslagna kattägare kopplar ihop corona med corona och avlivar, släpper ut katten vind för våg.
 
Funderat lite ang corona. Många katter har ju Feline Coronavirus (FCoV) RT-PCR vilket ibland kan utvecklas till FIP. Men är deras corona virus besläktat med det mänskliga corona? Såg just att en hund smittats. Nej, för sjutton, aldrig att jag bryr mig om det vad gäller Megara, men hoppas bara att inte panikslagna kattägare kopplar ihop corona med corona och avlivar, släpper ut katten vind för våg.

Men gud 😳 jag blir helt matt. Våra tamdjur, Katt, hund och häst har etablerat coronavirus av sin egen art.
Det som sprids vitalt nu att en hund har NCOV är från viralsiter och det går även att läsa sig till att inget öht är konstaterat.

Finns i Corona tråden på allmänt också . Övrigt kan man läsa på FB och troligtvis i plusartiklarma hos kvällspressen inom kort .
 
Men gud 😳 jag blir helt matt. Våra tamdjur, Katt, hund och häst har etablerat coronavirus av sin egen art.
Det som sprids vitalt nu att en hund har NCOV är från oetablerade viralsiter och det går även att läsa sig till att inget öht är konstaterat.

Finns i Corona tråden på allmänt också . Övrigt kan man läsa på FB och troligtvis i plusartiklarma hos kvällspressen inom kort .

Jag blir bara orolig för att kattägare får panik som sagt. Vi vet alla att katter redan inte är de djur som har mest status i landet.
 
Jag blir bara orolig för att kattägare får panik som sagt. Vi vet alla att katter redan inte är de djur som har mest status i landet.

Fast seriöst så lär det inte vara aktuellt eftersom Corona hos katt öht sällan totalt ger symptom eller sjukdom hos katten . Detta vet ju de flesta kattägare , och de som öht inte vet lär väl reagera om det kommer rapporter om att katter isåfall konstaterats kunna bära på nCOV specifikt .

Ser inte varför några människor som älskar sina katter och har dem i hushållet skulle få panik på det sättet du befarar. De är ju familjemedlemmar det vet du ju själv hur du förhåller dig 😅 Det är ju ingen skillnad mot andra .
 
Senast ändrad:
Fast seriöst så lär det inte vara aktuellt eftersom Corona hos katt öht sällan totalt ger symptom eller sjukdom hos katten . Detta vet ju de flesta kattägare , och de som öht inte vet lär väl reagera om det kommer rapporter om att katter isåfall konstaterats kunna bära på nCOV specifikt .

Jag tänkte plötsligt på om kattägare i allmänhet skiljer på corona och corona och inser att det är som du påpekar två helt olika saker.
 
Joey är nog tacksam för att jag och Megara åker hem imorgon och hon får lugn och ro i sitt hus igen. Funderar lite, Megara är definitivt låg rang och Joey som jag förstår det av hennes beteende är hög i rang och har slagits för att etablera sitt revir. Så är hon så säker på sig att hon inte behöver hävda sig inomhus? Eller har Megara tagit tillfället i akt att mopsa sig? 🤔
 
Ena katten anser att det är uppstigning NU!
Han är nämligen hungrig och maten i matskålen duger inte :grin:

Han gav mig två alternativ, 1. Gå upp nu! eller 2. Han slickade min arm samtidigt som han knuffade på den på något underligt sätt och gjorde allt för att jag inte skulle kunna sova.

Resultatet: Lyckat/misslyckat - beroende på vem du frågar. Enligt mig, misslyckat. Jag vill ha sovmorgon. Enligt katten, mycket lyckat! Människosällskap och en hand som kliar en är alltid nice! :cautious::love:
 
Ena katten anser att det är uppstigning NU!
Han är nämligen hungrig och maten i matskålen duger inte :grin:

Han gav mig två alternativ, 1. Gå upp nu! eller 2. Han slickade min arm samtidigt som han knuffade på den på något underligt sätt och gjorde allt för att jag inte skulle kunna sova.

Resultatet: Lyckat/misslyckat - beroende på vem du frågar. Enligt mig, misslyckat. Jag vill ha sovmorgon. Enligt katten, mycket lyckat! Människosällskap och en hand som kliar en är alltid nice! :cautious::love:
:rofl:Och min ligger längs med min kropp som en lång korv, från höften upp till revbenen. Varm och mjuk, sover som en stock. Vill inte gå upp. Är istället jag som börjar bli rastlös och vilja upp.
 
Joey är nog tacksam för att jag och Megara åker hem imorgon och hon får lugn och ro i sitt hus igen. Funderar lite, Megara är definitivt låg rang och Joey som jag förstår det av hennes beteende är hög i rang och har slagits för att etablera sitt revir. Så är hon så säker på sig att hon inte behöver hävda sig inomhus? Eller har Megara tagit tillfället i akt att mopsa sig? 🤔
Men har katter ”rang” på det sättet? Katter är ju inte flockdjur.
 
:rofl:Och min ligger längs med min kropp som en lång korv, från höften upp till revbenen. Varm och mjuk, sover som en stock. Vill inte gå upp. Är istället jag som börjar bli rastlös och vilja upp.
Jag gick upp och han ledde mig till lådan där han bestämt visade att den tvåbenta ska stå jämte. Absolut inte titta på honom - han uträttar privata ärenden - men ändå vänta på honom. Nu ligger han jämte mig i sängen och sover och jag kan inte somna om :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
31
· Visningar
1 159
Senast: Idahoe
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 304
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 035
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp