Bukefalos 28 år!

Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det går verkligen inte bra för mig och Sparky. I går kväll när hon var på toa tyckte jag att avföringen var aningen fastare än på morgonen och tänkte att det nog skulle ordna sig.

Klockan 3 var hon på toa igen. Hennes toa är maximalt långt från mitt rum men jag vaknar direkt när hon inte mår bra och behöver toa (säkert rester från när hon var halvsidesförlamad och jag var tvungen att hålla i henne när hon skulle kissa och bajsa)
Avföringen var ännu mer fast då, så jag tänkte åh så härligt att det löser sig.

Vid 6 kräktes hon och var på toa igen. Lös avföring igen, kräktes vatten.

Blir samtal till veterinären sen när de öppnat. Ska försöka få prata med veterinären som just nu undersöker Sparky för astma.

Är så jobbigt när djuren är sjuka. Det förstör liksom hela tillvaron. Iaf för mig. Jag kan inte slappna av en sekund och alla andra saker som händer i lived blir förstorade till tusen. Lilla skruttan :cry:
 
Veterinären sa att vi skulle backa tillbaka helt med maten och ge lite fortiflora, så ska gå till djursjukhuset och köpa det. Hoppas det ger sig snart, stackarn blir så himla förtvivlad när det luktar illa eller inte är rent på toan.
Annars verkar hon vara pigg för det mesta, och äter ok. Ska försöka lura i henne mer vatten ("glömma" vattenglas som jag druckit lite ur 🙄 )
 
Grattis älskade Megara på treårsdagen! Må vi få många, många fler tillsammans! :love:

45b3878c462c0f5b3499894a6944d7e6.jpg



c2216c60f2988cd934842693ef93b5e5.gif
 
Vackra B :love: det är något speciellt med lite rufsiga bruna katter med DET i blicken. Ibland känns det som B och Megara är brothers from another monther (eller systrar men det rimmar bättre).


:love: Håller med om att de är lika...

B fäller galet mycket nu, en smekning så får du hela handen med brittpäls. Hotade henne med borstning igår men fick bara en blick i respons. Det får bli nån dag när det finns tid och lust. :D
 
Megara fick tag på min medvurst, hittade den på golvet rejält gnagt på när jag hörde henne hulka och hon kräktes upp en stor korv som luktade medvurst :meh:
 
Vi har precis flyttat och mina tidigare ack så vita katter är nu smutsgrå om tassar och mage (den mer långpälsade) :rofl: Det där med att springa upp och ner från källaren och på "flyttsko-golv" med lite kvarvarande byggdamm gjorde dem till små smutsobäken på nolltid, haha.

Så fort golvet är frilagt från alla flyttlådor så jag kan komma åt att städa ordentligt igen ska även grabbarna få sig ett bad. Eller tvingas ut i daggvått gräs, får se vilket som innebär minst trauma :angel:
 
"Perserkatten är en lugn och tyst ras"
Inte Prada 😅
Ser henne väldigt sällan gå, hon springer fram, hoppar upp på stolen, på bordet, ner på stolen, på golvet, full sula iväg, upp i soffan, ner på golvet, upp i sängen ner på golvet, in i köket och upp på stolen igen och så börjar det om. Dundrar runt i full galopp med öronen platt bakåt, golven är alltid fulla med hårsnoddar och hon leker i timmar non stop 😅 Väldigt mycket ljudeffekter till allting.
Inte konstigt att hon är smal som ett streck. Tror aldrig jag träffat en katt som sover så lite och springer så mycket 😁

Spökdjuret 😂
IMG_20200526_095741.jpg
 
Klippt klor på ovillig katt som tuggat på mig :meh:

Måste säga att det är skönt med katter som låter oss klippa klor utan krångel.

Hanen är klippt sen 12 veckor pga hans missbildade klor, han är godisgalen så vet om att han får godis efteråt. Honan ligger still men det är väl inte hennes favoritsyssla och hon kan morra åt en om man håller fast henne. Så henne tar man snabbt och klipper när hon snuttar, för att slippa bråka.
 
Måste säga att det är skönt med katter som låter oss klippa klor utan krångel.

Hanen är klippt sen 12 veckor pga hans missbildade klor, han är godisgalen så vet om att han får godis efteråt. Honan ligger still men det är väl inte hennes favoritsyssla och hon kan morra åt en om man håller fast henne. Så henne tar man snabbt och klipper när hon snuttar, för att slippa bråka.

Min förra katt gick det på någon minut. Satte henne bara i knät, hennes rygg mot min mage och klippte. Megara är hopplös :meh: Hon får godis efter varje kloklippning men det har inte gått in i hennes lilla katthjärna att klippning = godis och gos
 
Min förra katt gick det på någon minut. Satte henne bara i knät, hennes rygg mot min mage och klippte. Megara är hopplös :meh: Hon får godis efter varje kloklippning men det har inte gått in i hennes lilla katthjärna att klippning = godis och gos

Och om du tar den andra metoden, hur reagerade hon då? Alltså helt enkelt att det här ska göras, punkt. Oavsett om katten tänker medverka till att det blir en behaglig upplevelse eller ej.

Jag tror jag skrivit det förr men jag gullade ju med kamningen av Mini. Slutade med att jag fick kamma mindre och mindre del av katten. När den lilla fröken bet mig fick jag nog. Sen kammade jag. Katten ålade, morrade och vrålade (hon är bra på drama) och jag höll i och kammade.

Nu kan jag utan slagsmål kamma hela katten igen. Hon avskyr kamning av bakdelen men det får som vara så, prio är att det går att kamma utan blodvite. Jag hade då det är en ragdoll önskat hon skulle tycka det var åtminstone okej, men det gör hon inte.

Lukas ser kloklipp som lattjo lajbans. Han spinner så det dånar och har börjat se det som lek. Man kan lekbita I tången, grabba mattes händer, rulla runt osv och spinna så det dånar. Skitrolig lek matte. Så även han fick finna sig i att matte höll och klippte. Nu har han återgått till att bara spinna och tvångsgosa saxen men slutat se det som en lattjo lajban lek och tugga på mattes händer (mycket mjukt och fint men det är ändå helt och hållet inte okej)

Jag är för godis och gull, men om det inte ger önskad effekt får man överge det. Så inte de dresserar matte och inte tvärtom.

När Mini bet mig hörde jag av mig till uppfödaren som ägde henne innan (vi har god kontakt) kring hur resonera, bara bortklemad eller kan hon ha ont? Fd ägaren och hennes make funderade en liten stund och tyckte "99% drama och att hon kan, skulle hon ha ont skulle du märka det när du klämde igenom. Låt henne inte vinna"
Och det var ju vad jag eg kände själv, men just för jag så gärna vill kamma ska vara trevligt eller åtminstone okej började jag lite ändå ursäkta henne och leta anledningar.

Kloklipp är max ett par minuters obehag varannan vecka. Kamning likaså. Det kan och får de tolerera även om de anser det är ett extremt övergrepp på deras ömtåliga små själar. det kan inte få bli en grej där man blir skadad, har ont i magen osv. Så jag hoppas verkligen du får ordning på det med din lilla bruna ♥️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 015
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
12
· Visningar
499
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
354
· Visningar
13 041
Senast: tanten
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 007
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp