Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite tjurigt här. Jag har suttit och jobbat framför datorn två hela dagar, många Zoom-möten, och anteckningar. Kissarna känner sig oälskade och bortglömda, den ena vägrar umgås och har självisolerat sig i garderoben sen lunch. Den andra har snattrat omkring i två timmar och nu rivit ned varenda penna eller lös pryl hon hittat på skrivbord och i bokhyllan bakom. Det utöver att hon fick ett flipp imorse och välte hela vattenskålen med typ fyra liter vatten. En hundskål som måste krävt en viss insats att välta för en liten kattfröken på 3,8 kilo. Fullt ös medvetslös rätt in i skålen bara. Skål far iväg med ett brak. Vatten över hela köksgolvet. Förbannad blöt kisse kommer utslirandes i vardagsrummet för att sura borta vid elementet medan jag torkar kök, fyller på skål, erbjuder fjäsk, och hänger upp blöt handduk.

Att matte är tråkig kan jag ta visst ansvar för - men tycker inte att fadäsen med vattenskålen är mitt fel faktiskt. Men vem vet. Imorn har jag förmiddagen i lugn och ro hemma, om de tänker komma fram och umgås då kan vi köra vår klassiker riva-lägenhet-leken med Da Bird. :banana:
 
Haha måste visa kattanpassningen i hemmakontoret.
Moses har en säng på en hurts mellan våra skrivbord. Som ni ser är det en "avgrund" bredvid och när han bäddar runt i sängen kan den glida ner.
Så - det är löst med ett stöd :D

Foto 2020-04-08 10 33 13 - kopia.jpg
 
Alice är inte van vid att se mig uppe på dagen när jag är hemma :angel: så när jag var hurtig och uppe för att fixa alla blommor och dammsuga m.m. Så blev Alice lite förvirrad, när jag stod i köket så började hon klaga efter middag.
Jag försökte säga åt henne att bara för att jag står där betyder det inte att det är dags för middag.
Men hon fattade inte, hon verkar inte gå efter klockan utan efter mina egna (o)vanor :o:angel:
 
Myran löper och Pip förstår inget alls och är lite halvirriterad på henne. Två gånger i em har han smugit sig fram och nosat på henne utan sura miner från något håll och de har sovit mindre än 0.5 m ifrån varandra. När hon däremellan hoppade upp i sängen svor han högt åt henne att försvinna och hon hoppade snabbt ner igen.

I morse upptäckte jag vad hon pysslat med i köket, riva ner ett stort paket spaghetti som hon rivit sönder förpackningen på och spritt ut innehållet på golvet. Bredvid låg en gurka som hon också rivit ner och bitit lite här och lite där på. Hon är en ganska egen lite katt, men tack och lov inte i närheten av @MJLees Megara. :laugh:
 
Är det någon mer som har en galnacovidsjukan katt? Att vara hemma och zooma verkar ha gjort Megara lite galen. Jag kan sitta och knattra vid datorn hela dagen och hon bryr sig inte. Men när jag sitter i zoom så får hon en knäpp och studsar runt och klättrar och gnager på saker med stora ögon och ligger i bakhåll och attackerar mina fötter. Hon bara måste vara på skrivbordet och gå fram och tillbaka och vifta med svansen rakt upp, gärna klivande på tangentbordet.

Sover gör hon när jag inte zoomar. :idea:
 
Är det någon mer som har en galnacovidsjukan katt? Att vara hemma och zooma verkar ha gjort Megara lite galen. Jag kan sitta och knattra vid datorn hela dagen och hon bryr sig inte. Men när jag sitter i zoom så får hon en knäpp och studsar runt och klättrar och gnager på saker med stora ögon och ligger i bakhåll och attackerar mina fötter. Hon bara måste vara på skrivbordet och gå fram och tillbaka och vifta med svansen rakt upp, gärna klivande på tangentbordet.

Sover gör hon när jag inte zoomar. :idea:


Jag har funderat på om det är att de hör okända röster?

Mina kommer också gärna och vill kolla vad som händer. Nu har jag kört så mycket över Meets även tidigare under våren, så äventyrets behag har minskat lite.
 
Kissarna mår bra idag. Frukosten serverades på godkänd tid. Brunetten sov som en brittfalu utsträckt i sängen ända till 08 och gonade sig. Skönhetsmissen har princip-fräst åt kråkan utanför fönstret. Förmiddagen förflyter lugnt i väntan på påsken och familjemiddag på distans.
 
Pip hälsar att Myran är trasig, igår tyckte han hon var lite läskigt rent av som pratar i tungomål och säger en massa obegripligheter och olika röster. Besatt? Behövs en exorcist? När hon är tyst och stilla står han ju nästan ut med henne, kan sitta nära varandra i köket men blir det för nära påminner han henne att hålla avståndet nu så här i smittotider genom att höja tassen lite utan att skrika åt henne. Han förstår att hon inte kan hjälpa det men han vill inte bli smittad av vad det nu är hon har.

Myran å andra sidan vill ju bara vara nära, antingen rulla framför mina fötter lite kärvänligt, eller slå på Pips svans när han sitter och äter på bänken och hon slår på golvet. Vi kan väl sova tillsammans under täcket alla tre, utan att matte ligger emellan? Hon sjunger det vackraste hon kan för att få honom att mjukna, i alla skalor, från ljust och milt till mörkt och grovt för att se vad han föredrar.

Pip hälsar iaf att Mjau Nötkött från konserv får fyra tassar av fyra möjliga, inte det där tjafset på burk från veterinären och allt annat matte försökt tvinga honom att äta. Inte konstigt man får ont i magen då! :cautious:
 
Någon fler som har FirstVet via sin försäkring? Jag fick ett sms att de är öppna dygnet runt hela påsken. Antar att en del katter äter mindre lämpliga saker då.
 
Någon fler som har FirstVet via sin försäkring? Jag fick ett sms att de är öppna dygnet runt hela påsken. Antar att en del katter äter mindre lämpliga saker då.
Mitt försäkringsbolag bjuder på tre besök/år. Det var väldigt skönt när Älva blev dålig i vintras och inte fick behålla någon mat, att man kunde få hjälp sent på kvällen innan man kunde få tag på ordinarie veterinär.
 
Någon fler som har FirstVet via sin försäkring? Jag fick ett sms att de är öppna dygnet runt hela påsken. Antar att en del katter äter mindre lämpliga saker då.

Jag har, men jag tycker inte det är en så särskild resurs alls faktiskt. Jag tycker jag känner /kan avgöra väldigt bra när något är så pass vajsing att man ev bör åka in, och då pratar jag hellre i telefon med jourhavande veterinärer diirekt än via nätet. Vi har bra och kunniga veterinärer på katt här som har jour, och de remitterar direkt till större jouröppen klinik i de fall det skulle behövas. Har inga problem att transportera kisse /djur snabbast möjligt så för mig är det betydligt mer värt att ringa Jourvet än online.
 
Jag har 100 FirstVet samtal per år via Svedea. Men jag tänkte mer på att de skickade ett särskilt sms för påsken.

@mackan man kan prata både via telefon och videosamtal med dem. Jag gillar video eftersom jag kan visa upp Megara för dem. Tex, hålla upp munnen så de kan själva se om hon hade blekt tandkött. Och de är precis lika kvalificerade veterinärer som någon jourhavande vet. Det är liksom inte amatörer som sitter där.
 
Jag har 100 FirstVet samtal per år via Svedea. Men jag tänkte mer på att de skickade ett särskilt sms för påsken.

@mackan man kan prata både via telefon och videosamtal med dem. Jag gillar video eftersom jag kan visa upp Megara för dem. Tex, hålla upp munnen så de kan själva se om hon hade blekt tandkött. Och de är precis lika kvalificerade veterinärer som någon jourhavande vet. Det är liksom inte amatörer som sitter där.

Jag vet. Men jag svarade utifrån din fråga och alla tycker inte att online tjänster som tex First vet (det finns ju flera liknande) är så exceptionellt eftersom det för många funkar lika bra med icke online gällande kontakt med veterinär. Det är ju lika gratis att ringa annan veterinär som har jour så har man sådana som är duktiga blir inte behovet/intresset så stort 😄

ang att visa via video osv så då behöver man verkligen isåfall ha en väldigt snäll katt så att det verkligen går och syns att visa. Är ju svinsvårt via video även med snälla att verkligen få till så att det syns .
 
Senast ändrad:
I natt har Myran haft konsert för alla hennes beundrare, jag har med andra ord inte fått mycket sömn i natt och kommer säkert somna på jobbet under dagen.. 😴

Det som verkligen förvånade mig däremot är att i morse så hittade jag hennes leksak i Pips matskål, men ännu mer förvånad blev jag att bägge katterna åt Mjau oxkött från samma matskål, samtidigt! :eek:

Vad har hänt, har Pip fallit för hennes skönsång? Har hon smittat honom? Har han blivit besatt under natten? Vad det än är så hoppas jag det håller i sig. :up:
 
Alltså jag skulle ju bara vänta på att Sparky skulle börja Hosta/Väsa efter maten en gång till så jag kunde filma det och ringa till Firstvet för en konsultering kring om jag bör byta mat eller vad...
Bara för det har hon slutat hosta/väsa efter mat 🙄 Eller... Hon har gjort det en gång sedan jag bestämde mig för att fixa veterinärbesök. Men då låg jag i badet :cautious:

Bra dock att hon slutat må dåligt så klart!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
959
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
414
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
15 16 17
Svar
324
· Visningar
11 456
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp