Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag varit och hälsat på kattungarna. De var sex veckor gamla och växlade mellan fullt ös och medvetslös.

En hona var väldigt vackert tecknad, men en annan kom fram och lade sig för att sova i mitt knä, så jag blev liksom vald. Hon försökte sen också klättra in i min ärm. Från insidan av tröjan.

20220706_155049.jpg
 
En sak som är tacksamt med långhårig katt, när man rakar bort tovor så kan man raka hur fult som helst och det syns knappt :rofl::rofl: Fick klippa högst funktionellt och efter känsla så det blev högst troligen ojämnt på flera ställen, nada problemas, pälsen ovanpå stället lägger sig vackert ned och jag har faktiskt inte ens tänkt på det förrän när jag tittade till nu. Så man märker inte förrän man tittar efter :idea::up:

Så slipper katten och kattslaven skämmas för hennes frisyr :angel::rofl:
 
Prada är så rolig med sina rutiner 😁
Varje natt när jag kommer hem sitter hon på dörrmattan, när jag öppnar dörren springer hon ut i trapphuset och går en runda där.
Det gör hon aldrig på dagveckorna, bara när jag kommer hem sent.
Sen följer hon med mig in i badrummet, sitter i hyllan och tittar på mig när jag gör mig ordning innan hon följer med mig till sängen. Där tassar hon på sambon, matte är hemma, ni är allt bra husse!

De andra två är inte riktigt lika inrutade 🙄
På måndagen möter de mig ganska pigga, tisdagen ser de lite slitna ut. Igår kommer bara Paisley vinglandes och idag gissar jag att ingen av dem orkar sig dit 😁
 
Nu har jag luskat ut att Alice är prinsessan på ärten! (Som om jag inte visste det förut..)
Vi är ju i sommarstugan nu och nu skiner solen efter regnig dag så jag smet ut för att sätta mig en stund. Alice kom ut efter en stund, tittade på den tomma stolen hon brukar ligga på - nää, inte riktigt rätt.
Gå in, sen ut igen - hrm, fortfarande tom, sätter väl mig under den istället då. Innan hon går in igen.
Här får matte äntligen för sig att plocka fram dynorna! :idea: Hon jamade uppfordrande när jag skulle hämta dem och följde mycket riktigt tätt efter att jag tagit fram dem.
Bingo, hon lade sig direkt.

Pfft, uuursäääkta prinsessan :rofl:
 
Suck, ringde Årstakliniken för att boka TR utredning. Första tiden de har är den 27 september. Tydligen måste de söva henne två gånger, en gång för att röntga och ta bort tandsten sedan en gång till för att ta bort tänder om hon har TR. Bara tanken på att söva henne gör mig inte direkt glad. Trots att hon blivit sövd tidigare känns det alltid obehagligt. Fattar inte varför de inte kan söva, röntga, ta bort tandsten och sedan dra om det behövs.
 
Suck, ringde Årstakliniken för att boka TR utredning. Första tiden de har är den 27 september. Tydligen måste de söva henne två gånger, en gång för att röntga och ta bort tandsten sedan en gång till för att ta bort tänder om hon har TR. Bara tanken på att söva henne gör mig inte direkt glad. Trots att hon blivit sövd tidigare känns det alltid obehagligt. Fattar inte varför de inte kan söva, röntga, ta bort tandsten och sedan dra om det behövs.
Men så gör inte min vet

Vad onödigt
 
Suck, ringde Årstakliniken för att boka TR utredning. Första tiden de har är den 27 september. Tydligen måste de söva henne två gånger, en gång för att röntga och ta bort tandsten sedan en gång till för att ta bort tänder om hon har TR. Bara tanken på att söva henne gör mig inte direkt glad. Trots att hon blivit sövd tidigare känns det alltid obehagligt. Fattar inte varför de inte kan söva, röntga, ta bort tandsten och sedan dra om det behövs.

Det låter märkligt, tycker jag. Om det inte är för att tiden inte är hos veterinär. På "min" klinik så kan en boka tid för undersökning (rengöring och röntgen) eller munsanering (rengöring, röntgen, ta bort ev sjuka tänder). Tandsten tar de alltid bort för att se ordentligt, men ta bort tänder kan ju inte vem som helst göra. Jag bokar alltid en tid hos tandveterinären på en gång, så att de gör alltihop på en gång.
 
Det låter märkligt, tycker jag. Om det inte är för att tiden inte är hos veterinär. På "min" klinik så kan en boka tid för undersökning (rengöring och röntgen) eller munsanering (rengöring, röntgen, ta bort ev sjuka tänder). Tandsten tar de alltid bort för att se ordentligt, men ta bort tänder kan ju inte vem som helst göra. Jag bokar alltid en tid hos tandveterinären på en gång, så att de gör alltihop på en gång.

Nej, båda gånger var det veterinär. Ska kolla med en annan klinik, kontaktade Årstakliniken eftersom den ligger så nära mig. Har aldrig varit hos dem tidigare.
 
Suck, ringde Årstakliniken för att boka TR utredning. Första tiden de har är den 27 september. Tydligen måste de söva henne två gånger, en gång för att röntga och ta bort tandsten sedan en gång till för att ta bort tänder om hon har TR. Bara tanken på att söva henne gör mig inte direkt glad. Trots att hon blivit sövd tidigare känns det alltid obehagligt. Fattar inte varför de inte kan söva, röntga, ta bort tandsten och sedan dra om det behövs.
Det är för att man vill undvika för långa narkoser, samt kunna planera ingreppen som behöver göras på ett bra sätt. Dels hur mycket tid som behöver avsättas, men kanske också vilken resurs. PTR och tandröntgen görs oftast av tandsköterska, medan själva ingreppet av tandutbildad veterinär.
Bättre med två korta än en lång narkos, för kattens skull. Även om jag förstår att det blir bökigare för ägaren.
 
Jag har en flugjagande katt.🥰🥰🥰
Hon höll på skrämma skiten ur mig när hon flög upp och efter en liten fluga.
Ija tittade inte ens efter flugor hon 😂
Sen har Kyra börjat med att hon ska ligga i min armhåla och slicka mig ett tag innan hon ska busa och sen sova.
Älskar henne så mycket
 
Paisley och Kantarell var ute på balkongen igår som vanligt. Efter en stund kommer bägge två in och kastar något mellan varandra, de hade tagit en skalbagge som de använde som fotboll och passade till varandra 😂
Det var en stor och tålig bagge så sambon räddade den från bråkets katter 😁
De gör verkligen allting tillsammans de där två 💕
 
Vi åkte iväg över helgen, var borta strax under två dygn. Mycket resande för katterna, men herregud så duktiga de varit! Vi åkte hem till min bror och hans sambo, och katterna älskade deras lägenhet. Juno var knasig och charmig som vanligt, men även Älva gjorde sig snabbt hemmastadd och var även hon framme för att umgås. Jag tror verkligen att det är Junos oblygsamhet och nyfikna anda som gör att Älva inser att det inte är så farligt, och som gör att hon vågar komma fram och känna sig trygg i en helt ny miljö.

Tågresorna har också gått alldeles utmärkt. Älva ligger och sover och gosar i sin bur, Juno tränger sig också in där för att gosa och få uppmärksamhet. Båda tvättar på varandra och verkar allmänt nöjda. Juno blir lite otålig ibland och vill gå runt och undersöka i tåget (med selen på, så klart) men beroende på hur många passagerare som är på tåget, samt hur de reagerar på Juno avgör hur mycket hon får kika. Ibland kommer andra passagerare fram och vill klappa. Det har hänt att någon har skrattar åt Junos upptåg och vill ta kort på henne. Då känns det okej att låta henne undersöka lite. :p

Nu är vi hemma och allt är som det ska igen. Var rädd att katterna skulle ha vant sig vid stora, lyxiga lägenheten, men här har vi ju en massa klösträd och nätfönster och så, så de verkar väldigt nöjda med att vara hemma ändå. :heart
 
Jag saknar såklart Ija massor. Hon var med mig under de riktigt tuffa åren i livet.
Och hon var så social med allt och alla.
Men efter jag hade bestämt att hon skulle få frid så landade jag ändå i att jag ville ha en ny katt.
Och så kom vackra Kyra hem till mig och förgyller mitt liv.
 
Här åker familjens hund bort och så kommer två främmande hundar med varsin främmande människa! :eek::banghead::arghh: Den ena hunden var bara nyfiken och höll sig på avstånd, men då höll Alice på att bli kaxig och verkade fundera på om hon kunde jaga bort den :sneaky:
Men då dök den lite mindre upp, tyvärr i högre fart och skällandes, så Alice sprang raka vägen in. Den kopplades iallafall för stunden. Nu åkte de till stan.
Och de åker hemåt imorgon åtminstone.

Men jag undrar om Alice skulle tycka bättre om familjens hund just nu ... bättre med fienden du känner trots allt 😅
 
:angel:
Nu kom den snällare hunden alltför nära medan hon låg i mitt knä tyckte Alice och flög efter honom :o hon stannade efter några meter och jag såg att hunden hade stannat och skällde till lite, den andra var kopplad och skällde.

Måste säga att jag var lite impad av Alice som inte genast sprang in, utan hon höll sig på plats fräsande och gjorde sig stor 😅 Men sen begav hon sig faktiskt till dörren och satte sig där.
Tycker att hon är ganska "duktig" (även om hon kunde ha varit lugnare och coolare med den snälla hunden som hade nog kunnat tänka sig att hälsa) som säger ifrån sina gränser men utan att vara dum, hon vill inte hamna i riktiga slagsmål så ingen blir skadad. Kom bara inte nära.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
522
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 483
Senast: cherie
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
1 015
Senast: Lingon
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 376
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp