Kattunge frågor!

Sv: Kattunge frågor!

Om mamman börjar bli lite tunn och är så förtjust i blötmaten så tycker jag du kan ge henne lite mera. Du kan ju servera på flera fat så de små oxå får chansen.
 
Sv: Kattunge frågor!

Japp, vacc 1 vid 9v. Vacc 2, plus chipmärkning, besiktning och ev kastrering vid 12v. Sen ska de avmaskas också men det får någon annan svara på när det är lämpligt att göra, det var länge sen jag hade kattungar hemma... :o


Okej. Då får jag höra mig av till min veterinär och höra med henne. Tack för svaren :D
 
Sv: Kattunge frågor!

Om mamman börjar bli lite tunn och är så förtjust i blötmaten så tycker jag du kan ge henne lite mera. Du kan ju servera på flera fat så de små oxå får chansen.

Som det är nu så har jag 3 stycken fat i köket och 2 i kattungehagen. Men ska testa att ge dom mer nu. Fast får nog vänta tills de små liven har vaknat :D
 
Sv: Kattunge frågor!

ops inte klumpbildande...på något sätt försvann ett litet ord...

Jag skulle kontrollväga mamman och hålla stenkoll på hennes vikt. känner man revbenen tydligt? Skulle börja ge royal canin recover till honkatten och testa ett annat kattungetorrfoder..rc kitten brukar de flesta tycka smaka gott. RC har även en mousse som är bra första start för små kattungar

Jag ska nog förtydliga lite. :) En kompis till mig tittade på honan (mamman) idag och hon tyckte inte att hon var smal. Revbenen kändes inte.

Och jag tror att de kanske har berott på att "gravidmagen" har försvunnit och jag har tyckt att hon har tunnat ut, Fast hon är tydligen i ett bra hull. Så ang de så kan jag pusta ut nu.

Föressten så tog jag ett tips om att ge kattungarna majsvälling och mamma och "mormor" katt älskade detta med. Så jag tror att jag ska ge detta till dom oxå om det inte är något fel i det? Har jag gjort fel nu? :confused:
 
Sv: Kattunge frågor!

Njae, majsvällning är inte den allra bästa kattmaten. Ge dem hellre laktosfri grädde i så fall.
 
Sv: Kattunge frågor!

Jag har kattungehage till dom. Visserligen provesorisk, men den fungerar. (en gammal barnhage typ ;)) Jag har en låda där i med låg kant samt att hela golvet i hagen är täckt utav tidningspapper.

Jag har börat ett erbjuda dom, men de slutar bara att så fort jag vänder ryggen emot så äter kattmamman upp maten.. Men bebisarna verkar vara extremt nyfikna på maten och verkar vilja testa äta men mamman bara skjuter bort dom. Ska jag ta bort mamman då? :confused: Är det inte bra att kattungarna ser att mamman äter det?

Hur fungerar allt det där? Är det bara att boka tid hos veterinären då? Jag är novis ang detta så jag är nyfiken..

Man får sitta bredvid och vakta så att mammakatt inte äter upp maten för småttingarna, vända ryggen till går inte. ;) Men att ställa in två fat samtidigt kan ju underlätta så behöver inte mammakatt bli avundsjuk. Man måste dock fortfarande vakta småttingarnas tallrik så de inte blir bortputtade, de kommer lära sig äta ändå utan att se mamma göra det.

För övrigt skulle jag börja ge mammakatt fri tillgång på blötmat (och även hemmets andra katter) då det är den överlägset bästa maten de kan få, bättre än vilket torrfoder som helst. Mina katter får bara Bozita eller Mjau blötmat. Dels innehåller det inga vegetabilier eller spannmål vilket ALLA torrfoder gör, och dels får katterna i sig vätska via maten vilket är livsviktigt och väldigt bra för njurar och urinvägar. Det gäller även kattungarna, näringsmässigt innehåller blötmaten mer protein och fett än vilket torrfoder som helst - kattungetorrfodret framstår som rena kaninmaten i jämförelse. ;)

Nu hade du redan fått svar på detta om veterinären, men ja det brukar bara vara att ringa och boka och säga att man har en kull kattungar som ska få sin första vaccination. De flesta veterinärer har någon form av paketpris, t.ex. 2 vaccinationer, chipmärkning och besiktning, eller så betalar man första vaccinationen separat och sen paketpris på andra vaccinationen, chipmärkning och besiktning. Kolla även i god tid om din veterinär kan kastrera kattungarna vid 12 veckor, det är inte alla veterinärer som gör det ännu, men vet att det finns flera veterinärer i Helsingborg som gör det.

Angående avmaskning så skulle jag hellre ta ett avföringsprov än att förutsätta att kattungarna har mask och riskera att stoppa i dem gift i onödan. Jag har skrivit en artikel om detta för något år sen, här finns den att läsa. På häst är det ju betydligt vanligare nu för tiden att man tar avföringsprov innan man avmaskar, det är precis lika enkelt och viktigt även på våra katter. :)

/Erica
 
Sv: Kattunge frågor!

Man får sitta bredvid och vakta så att mammakatt inte äter upp maten för småttingarna, vända ryggen till går inte. ;) Men att ställa in två fat samtidigt kan ju underlätta så behöver inte mammakatt bli avundsjuk. Man måste dock fortfarande vakta småttingarnas tallrik så de inte blir bortputtade, de kommer lära sig äta ändå utan att se mamma göra det.

För övrigt skulle jag börja ge mammakatt fri tillgång på blötmat (och även hemmets andra katter) då det är den överlägset bästa maten de kan få, bättre än vilket torrfoder som helst. Mina katter får bara Bozita eller Mjau blötmat. Dels innehåller det inga vegetabilier eller spannmål vilket ALLA torrfoder gör, och dels får katterna i sig vätska via maten vilket är livsviktigt och väldigt bra för njurar och urinvägar. Det gäller även kattungarna, näringsmässigt innehåller blötmaten mer protein och fett än vilket torrfoder som helst - kattungetorrfodret framstår som rena kaninmaten i jämförelse. ;)

Nu hade du redan fått svar på detta om veterinären, men ja det brukar bara vara att ringa och boka och säga att man har en kull kattungar som ska få sin första vaccination. De flesta veterinärer har någon form av paketpris, t.ex. 2 vaccinationer, chipmärkning och besiktning, eller så betalar man första vaccinationen separat och sen paketpris på andra vaccinationen, chipmärkning och besiktning. Kolla även i god tid om din veterinär kan kastrera kattungarna vid 12 veckor, det är inte alla veterinärer som gör det ännu, men vet att det finns flera veterinärer i Helsingborg som gör det.

Angående avmaskning så skulle jag hellre ta ett avföringsprov än att förutsätta att kattungarna har mask och riskera att stoppa i dem gift i onödan. Jag har skrivit en artikel om detta för något år sen, här finns den att läsa. På häst är det ju betydligt vanligare nu för tiden att man tar avföringsprov innan man avmaskar, det är precis lika enkelt och viktigt även på våra katter. :)

/Erica


Okej. Då vet jag om att jag inte ska vända ryggen till :) Fast just nu verkar de inte så intresserade. Testade idag igen och det var bara en kattunge som var intresserad av att äta upp kanten på skålen typ. men när jag använde tsked för att putta ut maten lite så.. herregud.. aldrig sett en katt smaska så på maten.. gulligt var de iaf. :) Blötfoder i all ära, det är väl mest jag som har "agg" emot den på grund utav att jag tycker inte att den luktar gott. Stinker rent ut sagt tycker jag att den gör.. Men jag kommer nog troligtvis att försöka sluta helt med den. Det verkar som om kattmamman blir extremt dålig i magen utav den. När hon fiser så vill man inte ens vara i samma rum på grund utav lukten som kommer.. Bläh! Och det har kommit sedan jag började nu med blötfoder till katterna. Torrfoder kommer jag nog aldrig att sluta med, eftersom de har jag fri tillgång på och då får de ära så mycket de vill.. kanske kommer jag fortsätta med blötfoder.. jag vet inte..

har tyvärr inte hunnit med att kontakta veterinär ännu. (p.g.a. personliga problem just nu och mycket att göra), men ska försöka hinna med det imorgon. Dock är det lite jobbigt att ringa med en 4½ åring i närheten som skriker i örat att hon med vill prata.. :grin: Men troligtvis så blir det HBG´s djursjukhus. De enda som jag känner till. samt att jag har blivit så bra bemött där. (OCH största anledningen är nog att jag kan komma ut dit med buss, har körkort men ingen bil lixom)

Avmaskning.. Extremt läsvärd text måste jag säga. Med tanke på att mina katter är innekatter så borde de ju inte behövas avmaskas. var iaf inne på SVA´s hemsida men jag fann inget om "Kolla Masken" kanske tittade på fel ställe. :grin: Är inte så duktig på att hitta rätt på sådana ställen ;)
 
Sv: Kattunge frågor!

Fisningen är en temporär grej. I början på ny kost så fiser vi alla illa. Min lilla raring har nu ätit blötmat i 10 dagar, och han fiser inte illa längre, bara normal-äckliga kattfisar... :p

Blötmat luktar olika beroende på sort. Mjau-patéerna i tetra luktar helt ok enligt mig. Men allt i gele och sås luktar blä.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 026
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 603
Senast: Dopy
·
Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: Novienna
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp