Kennelhosta

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare sagalisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 547
S

sagalisa

Min lilla Saga hostar upp vitt slem sedan igår morse. Jag har ringt veterinären och hon tror att det är kennelhosta. Inte kul! Förutom att Saga hostar är hon sitt vanliga busiga jag. Hon får inte var ute annat än en kort stund men hon vill bra gärna vara med och träna/promenera.

Hur stor tror ni att risken är att min andra hund blir smittad? Jag ser en låååång och tråkig karantän framför oss, extra trist när det är ridhusträning som gäller:(

Vad har ni andra för erfarenhet av kennelhosta? Hur långt tid brukar det ta innan hundarna är bra igen? Tur att det inte är brinnande tävlingssäsong säger jag bara.....

Sv: Kennelhosta

Det är ju väldigt smittsamt så risken är nog stor att din andra hund blir smittad. Min tvååring har haft det två gånger. Första gången fick han feber men bara i några timmar, sedan var han som vanligt igen förutom att han hostade. Andra gången fick han ingen feber men fick värre hosta och hostade vitt några gånger. Då hostade han i kanske fyra dagar. Sedan hade jag honom i karantän i nästan tre veckor från min andra hund (som jag delar med mitt ex och som inte hade träffat honom på en vecka innan, och lyckligtvis klarade sig undan kennelhostan) och i en månad från andra hundar. Från att han slutat hosta alltså.

Hoppas hon kryar på sig snabbt!

Inte säkert att andra hunden får det ens. Mina har haft det några gånger. Första gången blev bara Leia sjuk trots att det är hon som är vaccinerad, ovaccinerade Nikita klarade sig helt utan symptom.
Andra gången blev båda risiga. Dock har de inte haft feber eller varit allmänpåverkade någon gång.

Tror det suttit i 2-5dagar på mina, dock inte lika illa hela tiden.

Tack! Hon är redan bättre, hostar inte lika mycket. Jag har ingen möjlighet att ha dem åtskilda, vem skulle vilja ta hand om en hund som kanske har kennelhosta:confused:. Håller tummarna nu för att India klarar sig.

2-5 dagar är inte så farligt länge i alla fall. Bägge mina är vaccinerade och det gör väl att det blir lite lindrigare.

Inte alls säkert att din andra drabbas. Min golden när den var yngre fick det två gånger. Relativt nyvaccinerad. Men min äldre mudi fick det inte någon gång.

Min är vaccinerad och hostade i 2-3dagar.
Tänk på att inte motionera! Ta det lugnt med det några dagar efter att hostan gått över, och börja sedan försiktigt igen.
Faran med k.hostan är ju inte själva hostan, utan olika följdsjukdommar som kan komma typ lunginflammation.

Hoppas h*n piggnar snart!

Min boxer fick kennelhosta 1 Februari , 5 februari hade han utvecklat lunginflamation, åk en gång för mkt än för lite om din hund får långa hostningar , feber , då tar dem blodprov o röntgar lungor , ger kortison . Han blev bra på 14 dagar , men alla har totalförbud att vistas på bruksklubb, almänna träningar , utställningar i 4 Veckor från första sjukdagen , SKK s bestämmelser. Smittan går även genom markerna , kontakt från människa till hund , klappningar mm.

Lilla Saga får (till sitt stora missnöje) bara gå ut och rasta sig på gården. Hon är som en raket när jag släpper ut henne men det blir bara max 5 minuter. Lite märkligt att hon är så pigg trots hostan tycker jag.

Ja, det är viktigt att tänka på det här med smitta. Jag bor på en liten ort (en ö) och ryktet om Sagas kennelhosta har nog spridit sig. Det är långt mellan husen med hund så risken för smitta är ganska liten. Jag måste ju även tänka på att India kan smitta trots att hon inte har några symtom.

Hoppas, hoppas att India inte blir smittad!

Det hoppas jag med!

Min tjej var en 6mån gammal vinthund som inte fick springa på nästan 2 veckor, halva lägenheten blev söndertuggad:)

Min fick genom att en kund till hunddagiset jag jobbade på, kom in med sin hund och gick ovanligt fort igen. Hunden verkade ok och fick komma in till sina kompisar. När vi skulle gå på prom började han kräkas slem, Tack för den!
Huxflux hade vi 35 potenciellt smittade hundar:mad:
Roligt att berätta det för resten av alla ägare:(

Håller tummarna ..här har inte den andra hunden i familjen blivit smittad ändå delar dem på benen leksakerna. :)

Härligt! Not...

Jag tror att Saga fick det på en agilitytävling i ridhus förra fredagen. Ett ridhus måste ju kunna bli världens smitthärd om det dyker upp smittad hund:eek:

Tack för tumhållningen! Ja, det det är så dags at dela på dem nu....är nog bara tur om India inte får det!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
1 015
Senast: Bison
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 235
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller... 2
Svar
35
· Visningar
3 770
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
9 842
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Hjälp

Hund, Katt, Andra Djur