Kimblewickbett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MoaEriksson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 9 377
Sv: Kimblewickbett

Min funkar inte alls på pelham eller jaktstång överhuvudtaget. Biter sig fast i bettet och blir helt stum i munnen. Div stångbett har därför kasserats för min del. En jaktstång och ett pelham har ju i princip samma effekt, mer än att jaktstången har mindre skänklar.

Blir min häst i perioder stark i hoppningen rids hon på tvådelat gag. Självklart med dubbla tyglar (som även pelham ska ridas på!) Det enda som fungerar på min madam. Men för det mesta bara vanligt tränsbett.

Du säger att du tränar dressyr och tragglar med det, men att det inte blir bättre? Då måste du ändra din ridning/träning och fokusera på rätt saker;)

Min häst tränas lydnad hela tiden, VARJE ridpass, även vid ev uteritt! Det handlar om disciplin, främst från din sida. Acceptera aldrig, ALDRIG att hästen lägger iväg och drar!Hästen smiter undan arbete när den drar och du tillåter det(den är inte dum vettu;)). Kan ju tillägga också att en skarpare betsling får sin rätta effekt först när hästen ordentligt genomriden och lydig i sig på vanlig bett. DÅ får man ut den rätta effekten (dvs finliret) på ett skarpt bett!

Jo, jag vet, men jag rider för tränare mer nu än innan så hopppas att det ska hjälpa :D

problemet ligger (som vanligt) inte i bettet/munnen utan mellan skänkel och hand. men jag har full förståelse att man i vissa skeden kommer att behöva förändra utrustningen, men att ändamålsenligt utgå ifrån, att man klarar sig på vanligt tränsbett.

Hade alltid kimblewick när jag hoppade min förra häst. Tycker att det fungerade riktigt bra, provade dock aldrig med pelham då vi blev tipsade om kimblewick och kände att det passade oss.

Oftast hade jag tyglarna i den övre av de små ringarna men var hästen riktigt jävlig och pigg fick jag byta. Det som är jobbigt med hävstångsbett är ju att hästen ofta drar in nosen och jag hade då problemet att få upp huvudet innan hindret så han kunde se det, men det beror ju helt på hur hästen är annars. Min bet sig gärna i bringan annars också.

Tycker absolut att du ska prova bettet, men var för siktigt och ha mjuka händer :)

Hade alltid kimblewick när jag hoppade min förra häst. Tycker att det fungerade riktigt bra, provade dock aldrig med pelham då vi blev tipsade om kimblewick och kände att det passade oss.

Oftast hade jag tyglarna i den övre av de små ringarna men var hästen riktigt jävlig och pigg fick jag byta. Det som är jobbigt med hävstångsbett är ju att hästen ofta drar in nosen och jag hade då problemet att få upp huvudet innan hindret så han kunde se det, men det beror ju helt på hur hästen är annars. Min bet sig gärna i bringan annars också.

Tycker absolut att du ska prova bettet, men var för siktigt och ha mjuka händer :)

Okej Tack för alla tips :bow::banana:

Måste säga emot dej där, att hästen drar för att ryttaren tillåter det. Det behöver inte vara sant.
Min häst kan beskrivas som TS häst. Hon blir stakt och dragig vid hoppning och jag använder oftast KW på henne vid just hoppning. Detta för att UNDVIKA att behöva sitta och bromsabromsabromsa men hand OCH säte, för det blir bara jobbigt för båda. Med KW behövs en mindre tillrättavisning utan dragkamp. Min häst blir övertaggad av hoppning och lyssnar sämre helt enkelt. Jag har ridit in henne själv och har ALDRIG tillåtit henne att dra iväg, har hon gjort det (oavsett vad vi gör för slags ridning) har jag bromsat upp henne kraftigt för att makera direkt att det var FEL.

Tycker att man mycket väl kan ha ett skarpare bett i situationer som man känner att man inte orkar med att bli oense varje, varje gång. Det kan stressa upp hästen ännu mera om man måste vara hårdare i tillrättavisningen än annars. Då är det bättre att ha ett skarpare bett för att kunna göra en "finare" tillrättavisning utan ex dragkamp eller andra undanmanövrar.

MEN man bör ha ett vanligt bett, utan hävsång el dyl, i övrig ridning och träna på lydnaden även där. Allt för att ridningen ska vara så harmonisk och mjuk som möjligt, jämt. Man kan rida mjukt och harmoniskt även på ett skarpt bett.

Måste säga emot dej där, att hästen drar för att ryttaren tillåter det. Det behöver inte vara sant.
Min häst kan beskrivas som TS häst. Hon blir stakt och dragig vid hoppning och jag använder oftast KW på henne vid just hoppning. Detta för att UNDVIKA att behöva sitta och bromsabromsabromsa men hand OCH säte, för det blir bara jobbigt för båda. Med KW behövs en mindre tillrättavisning utan dragkamp. Min häst blir övertaggad av hoppning och lyssnar sämre helt enkelt. Jag har ridit in henne själv och har ALDRIG tillåtit henne att dra iväg, har hon gjort det (oavsett vad vi gör för slags ridning) har jag bromsat upp henne kraftigt för att makera direkt att det var FEL.

Tycker att man mycket väl kan ha ett skarpare bett i situationer som man känner att man inte orkar med att bli oense varje, varje gång. Det kan stressa upp hästen ännu mera om man måste vara hårdare i tillrättavisningen än annars. Då är det bättre att ha ett skarpare bett för att kunna göra en "finare" tillrättavisning utan ex dragkamp eller andra undanmanövrar.

MEN man bör ha ett vanligt bett, utan hävsång el dyl, i övrig ridning och träna på lydnaden även där. Allt för att ridningen ska vara så harmonisk och mjuk som möjligt, jämt. Man kan rida mjukt och harmoniskt även på ett skarpt bett.

TAACK! det var vad jag ville höra, för jag tycker inte att jag låter henne dra:angel: Då ä' vi kanske två..?
HAr du med tungfrihet elr inte? Taaack för svaret :banana::p

Ja, då är vi två! Jag känner igen problemet så väl och jag vet att jag aldrig låter min häst dra och att ingen annan gjort det heller. Hon blir helt enkelt överladdad!
Jag har med liten tungfrihet på mitt bett.

Jag rider på KW bettet emellanåt. Mest vid uteritt & hoppning och har då i övre "tygelöglan" men då han vart riktigt unghästbusig och trotsig så har jag även använt det nedre. KW bettet är absolut ett av mina favoriter då det är ett hyffsat milt bett men som ändå tar.
Jag är ju strikt emot pessoa, ska man ha häv effekt så ska det vara kedja punkt slut :D
Pelham hade jag mycket på min förra häst, också ett bra bett.

Jag skulle nog börja i en annan ände... Hur hopptränar du? I ett sånt läge skulle jag jobba med att stanna hästen några meter innan hindret, till stopp. stå en stund och slappna av, sen skritta förbi hindret. Jobba på ett sätt där hästen behöver lyssna och vänta på dig. Det är ju inte i bettet problemet sitter, utan mer i träning. Hoppas din tränare kan lotsa dig vidare! Lycka till :)

Jag skulle nog börja i en annan ände... Hur hopptränar du? I ett sånt läge skulle jag jobba med att stanna hästen några meter innan hindret, till stopp. stå en stund och slappna av, sen skritta förbi hindret. Jobba på ett sätt där hästen behöver lyssna och vänta på dig. Det är ju inte i bettet problemet sitter, utan mer i träning. Hoppas din tränare kan lotsa dig vidare! Lycka till :)

Jobbar som en galning på ALLT men ibland räcker det inte!

Jag rider på KW bettet emellanåt. Mest vid uteritt & hoppning och har då i övre "tygelöglan" men då han vart riktigt unghästbusig och trotsig så har jag även använt det nedre. KW bettet är absolut ett av mina favoriter då det är ett hyffsat milt bett men som ändå tar.
Jag är ju strikt emot pessoa, ska man ha häv effekt så ska det vara kedja punkt slut :D
Pelham hade jag mycket på min förra häst, också ett bra bett.

Då är vi två, pessoa ä' inget bra bett...Inte på min häst iaf:angel:

Ja, då är vi två! Jag känner igen problemet så väl och jag vet att jag aldrig låter min häst dra och att ingen annan gjort det heller. Hon blir helt enkelt överladdad!
Jag har med liten tungfrihet på mitt bett.

Vad är skillnaden på tungfrihet och rakt! Har aldrig fattat det...:angel:

Ett KW bett är en rak stång med tungfrihet ( tungfrihet = båge uppåt mitt på stången ). Tungfriheten gör att trycket hamnar mer på lanerna - ett helt rakt bett fördelar trycket jämnare över laner och tungan.

Jag rider min 6-åriga PRE med ett KW bett. Hon är inte stark eller okänslig i munnen, men är jättejobbig med ett vanligt två- eller tredelat bett. Hon biter i bettet, slänger med huvudet och är allmänt tjafsig ... Med KW bettet är hon helt lugn och fin i munnen. Jag tror att det beror på att bettet ligger väldigt stilla i munnen på henne och att hon trivs med det. Jag har bytt kedjan mot en mjuk sporrem i läder för att mildra effekten lite och rider alltid med tygeln i översta hålet.

Jag tycker inte att man ska behöva så mycket ångest över att rida med ett lite skarpare eller annorlunda bett när så krävs. Blir hästen blir lugnare i munnen så sätts jag inte ur balans hela tiden, jag kan koncenterar mig mer, min sits och min ridning blir bättre, detta gör att hästen går bättre och blir ännu stadigare osv = en god cirkel! Att sedan försöka variera mellan ett par olika bett som fungar är sedan ännu bättre för både hästen och ryttaren
I senaste numret av Equipage ( det som är i handeln nu) finns en artikel om bett som är väl värd att läsa!

Jobbar som en galning på ALLT men ibland räcker det inte!

Du kanske jobbar på för mycket så att det inte blir något alls som funkar tillslut? Inte helt ovanligt faktiskt. När det ägller att "fixa problem" kan ett sätta vara att prova kortare pass, kanske tre kvartar om dagen och bestäm dig för VAD du ska jobba med. En sak bara. När det är klart, sitter du av och går in. Då kommer du se att saker faller på plats snabbare ;) lycka till och kämpa på! Du låter som att du är en abitiös ryttare som vill mycket. Det är bra. Jag tror det kommer att lösa sig. :)

Senast ändrad:

Du kanske jobbar på för mycket så att det inte blir något alls som funkar tillslut? Inte helt ovanligt faktiskt. När det ägller att "fixa problem" kan ett sätta vara att prova kortare pass, kanske tre kvartar om dagen och bestäm dig för VAD du ska jobba med. En sak bara. När det är klart, sitter du av och går in. Då kommer du se att saker faller på plats snabbare ;) lycka till och kämpa på! Du låter som att du är en abitiös ryttare som vill mycket. Det är bra. Jag tror det kommer att lösa sig. :)

Hah, tack för tipset. :laugh: jo, jag är ganska enveten:angel:

hej!
jag rider med Kimblewickbett, på min lite halvgalna häst ;)
vad är det du vill veta om det? Ja hjälper gärna till! :)

men gud vad alla håller på :angel: :laugh: ge hon bara svar på frågan :D Jag rider på KW på min Fd travare. En hit från början men jag som dum nog var fortsatte och det slutade med att han nu lägger tungan över bettet, tack vare att KW har en liten hävstångseffekt så måste man vara otroligt känslig i handen! :p Endast använda finger topparna. Men det är ett bett som jag ändå varmt rekommenderar :D men rid inte på det för mycket bara! :)

Vill bara klargöra att jag inte läst övriga svar så vet inte vad de andra har sagt.

Jag vill egentligen bara tippsa om en övning. Jag rider ett sto som är fruktasnvärt dragig både före och efter hindren. Jag började med ett litet hinder, ca: 50 cm med en galoppbom framför och en efter hindret (så det blir som studs med bom, hinder, bom), alltså ca: 3meter före och 3meter efter, nu har ju du en ponny så måtten blir mindre, anpassa det så det passar er :) Man kan höja mittenhindret sedan i efterhand med så hästen får anpassa sig ännu mer efter mått och tänka till ännu mer. Jag har kört denna övning upp till en meter ungefär. Hästen jag rider lärde sig i alla fall ganska fort att det inte går att alltid rusa, varken före eller efter ett hinder för det kan komma något mer att tänka på än just bara det som står just där, t.ex. en kombination eller en galoppsträcka där man inte finns "tid" för att rusa...
Jag funderade på att bettsla upp också ett tag, men efter att ha nött denna övning ett par hoppträningar, både som ensamt hinder och i en mindre "bana" där något hinder hade denna varianten och övriga är "vanliga" förstod hon som sagt att man måste tänka mer än rusa, för det lönar sig inte. Jag rider fortfarande på vanligt tre-delat bett och hon är lugn, sansad och koncentrerad, för det mesta får jag väl tillägga ;) haha Dock kör jag denna övning fortfarande ibland, påminnelse behövs.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 398
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 864
Senast: Vogue
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 799
Senast: _FiA_
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och... 2
Svar
25
· Visningar
4 588
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka