M
MoaEriksson
Sv: Kimblewickbett
Jo, jag vet, men jag rider för tränare mer nu än innan så hopppas att det ska hjälpa
Min funkar inte alls på pelham eller jaktstång överhuvudtaget. Biter sig fast i bettet och blir helt stum i munnen. Div stångbett har därför kasserats för min del. En jaktstång och ett pelham har ju i princip samma effekt, mer än att jaktstången har mindre skänklar.
Blir min häst i perioder stark i hoppningen rids hon på tvådelat gag. Självklart med dubbla tyglar (som även pelham ska ridas på!) Det enda som fungerar på min madam. Men för det mesta bara vanligt tränsbett.
Du säger att du tränar dressyr och tragglar med det, men att det inte blir bättre? Då måste du ändra din ridning/träning och fokusera på rätt saker
Min häst tränas lydnad hela tiden, VARJE ridpass, även vid ev uteritt! Det handlar om disciplin, främst från din sida. Acceptera aldrig, ALDRIG att hästen lägger iväg och drar!Hästen smiter undan arbete när den drar och du tillåter det(den är inte dum vettu). Kan ju tillägga också att en skarpare betsling får sin rätta effekt först när hästen ordentligt genomriden och lydig i sig på vanlig bett. DÅ får man ut den rätta effekten (dvs finliret) på ett skarpt bett!
Jo, jag vet, men jag rider för tränare mer nu än innan så hopppas att det ska hjälpa