Den ska vara spänd när bettet har "vridits" 45 grader i munnen, dvs kedjan ska ta emot när det är 45 graders vinkel mellan skänkeln på bettet och munnen.

mvh Jessica
 
Jag läste på en westernsida att man ska få in ungefär 2 fingrar på bredden mellan hakan och kedjan. Då hamnar stången i 45 graders vinkel när du tar i tygeln.

Läste även på någon dressyrsida att det är bättre om kedjan är för hårt spänd än för lös (annars faller stången igenom = obehagligt). En del dressyrryttare spänner så kedjan sitter stadigt mot hakan (alltså inte hänger och dinglar) redan på lång tygel. Hävstången börjar med andra ord verka innan 45 grader...
 
Ockej då har jag gjort rätt*phu*

Jag spänner så jag kan få in 2 fingrar och sen när jag tar tygeln så spänner kedjan.
 
Om man spänner kedjan hårdare än 45 grader så är det mycket viktigt att man är tydlig i sin eftergift mot hästen, annars ligger ju kedjan på hela tiden, vilket säker är obehagligt.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 549
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 741
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa När kan man räkna med att såret är läkt och "säkert" efter en pyo-op? 11 dagar sen op, och har inte varit intresserad av såret...
Svar
3
· Visningar
453
Senast: Red_Chili
·
Utrustning Jag har en flughuva som saknar fästen till att fästa i tränset och den känns som den är på väg att åka av under användning. Tänker att...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp