Köpa begagnad utrustning

Bukefalos 30 år!

grodan21

Trådstartare
Funderar på att köpa ett begagnat träns, men hur ser på bästa sätt att förhindra ev smitta som utrustning kan ha varit i kontakt med?

Funderar på att köpa ett begagnat träns, men hur ser på bästa sätt att förhindra ev smitta som utrustning kan ha varit i kontakt med?
Köper begagnat med jämna mellanrum, täcken och schabrak tvättar jag enligt tvättråden men träns som är välskötta brukar jag inte göra något med.
Hittills har det gått bra. Men virkon, absolut.

Haken med virkon är att du behöver bada lädret i minst 10 minuter - och det mår lädret inte så bra av. Att spraya virkon hjälper inte så mycket.

Jag tvättar täcken mm om de kommer otvättade. Men läder putsar jag ”bara”. Alltså normal puts, inte virkon.

Jag tvättade hundgrejer i virkon. Lädret klarade sig ganska bra, men metallen blev kaputt
Metallen hade jag inget problem med men en hel del läder blev som papper. Visst läder klarade sig bra. Men skulle inte vilja ta risken om jag inte behövde. (I mitt fall var det sanering av ringorm som var anledningen och alt hade ju varit kasta det ändå)

Metallen hade jag inget problem med men en hel del läder blev som papper. Visst läder klarade sig bra. Men skulle inte vilja ta risken om jag inte behövde. (I mitt fall var det sanering av ringorm som var anledningen och alt hade ju varit kasta det ändå)
Ringorm här också. Jag minns inte vad för metall det var på mina grejer, men de var gulaktig så jag skulle gissa på mässing

Sätt grejerna i "karantän" innan du tar ut det till stallet? Vet inte hur länge det kan överleva på utrustning dock men borde vara en googling bort?

Jag har dock aldrig gjort det, rengör grejerna som vanligt bara (tvätt för de som kan, lädertvål för lädergrejer).
Men det är ingen dum idé att sanera grejerna lite extra, har bara aldrig tänkt på det :o

Jag vill inte vara orsaken till att dra in ev smitta i stallet
Inte för att vara sån, men risken är nog lika liten att dra in smitta via ett begagnat träns som du putsar och låter hänga i förrådet några veckor som via ett nytt täcke du tar direkt till stallet. Folk från smittade stall är inte jättebra på att sanera sig innan de går i butiker tyvärr.

Eller så avvakta med att handla begagnat under perioder med ökad smittspridning.

Jag har dock inte hört om ett enda fall där smitta kommit via begagnad utrustning, så den reella risken borde vara låg.

Den vanliga rekommendationen för att inte sprida smitta mellan hästar är 21 dagar i karantän. Så om en skulle låta prylarna vara 21 dagar i karantän bör risken för smitta vara obefintlig.

Den vanliga rekommendationen för att inte sprida smitta mellan hästar är 21 dagar i karantän. Så om en skulle låta prylarna vara 21 dagar i karantän bör risken för smitta vara obefintlig.
Beror dessvärre mycket på vad du är rädd för.. ringorm t ex överlever långt mer än 21 dagar.

3 v karantänen för häst är ju för en smitta som hästen redan bär på förhoppningsvis bryter ut inom den tiden.

Men för många smittor krävs noggrann rengöring och desinfektion av miljön efteråt för att minska risken för återsmitta och smittspridning. Och är väl där det här hamnar.

Having said that så hade jag inte varit ett dugg orolig att efter några veckor använda smord/tvättad utrustning

Liknande trådar

• Förvarings fråga
  • Bästa aribagvästen?
  • Floccs
  • Hittade tillbaka hit, gällande stigbyglar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026