Bukefalos 28 år!

Kissar i höt??!!

A

Audi80

I stallet finns det en gammal ponny som de senaste dagarna har börjat med något märkligt.
Både ute i hagen och inne i stallet så ställer han sig och kissar i sitt hö! Jag har aldrig sett detta tidigare och tycker det verkar konstigt.
Annars så har man ju sett att där hästarna kissar och bajsar äter de inte.
Har ni någongång sett detta eller har en aning om varför detta sker??
 
min häst bajsar i sitt hö då och då.
han slutade dock med det när jag började ha det i hönät,
och så slutade jag med hönätet för å se om han hadde lärt,
det hadde han.
 
Jag har sett det på flera "kinkiga" valacker. Jag har en teori om att de inte gillar att det skvätter på benen, för det är samma hästar som brukar gå och kissa i högt gräs på somrarna.
 
Så då kan det vara att han inte gillar att det skvätter helt enkelt, ägaren har alldeles nyligen bytat halm i boxen till torv...det kanske är så enkelt.
 
En av våra förra ponnyer skrapade alltid ihop höet i en hög och kissade i det innan han åt ! Jag har ingen aning om varför - men han verkade inte ta nån skada.
 
Precis så gör min kuse också.

När hästarna hade fri tillgång på silage i hagen klättrade han upp på det som var kvar av balen och kissade varje morgon. Som om han ville märka revir nästan. :crazy: Underlig kuse.
 
Den enda erfarenhet som jag har av kissande hästar i höet, är att när stoet som min häst går ihop med ville väcka hans uppmärksamhet gick fram till min häst när han stod och åt hö, vände sig om och kissade rakt in i hans lunch. Effekten blev dock bara att han full av avsmak tittade upp och jagade rasande bort henne.

Min kompis sa sedan att det är tur att inte människor försöker väcka varandras uppmärksamhet på samma sätt! :crazy:
 
Min valack gör också så... men det är nog av ren lathet :crazy:
Det ser så ut.. han tänker... nämen oj.. vad jobbigt.. kissnödig.. och här står jag och äter.. jaja, vad gör man, vad gör man? *kissar* :smirk:
Han gör det inte för att han är rädd att det ska skvätta på benen iaf, för om han inte kan kissa i höet så håller han sig tills han kommer in i stallgången... :crazy:
:rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
782
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 497
Senast: Rhinos
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp