Kissing spines och spatt

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare EricaB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 565
E

EricaB

Min häst, 7-årigt fbl blev i vintras exportröntgad för försäljning. Då upptäcktes det att han hade spattförändringar bägge bak, men mest på vänster. Ingen affär blev således av och jag fick rådet att träna på som vanligt eftersom han inte hade ont av det 8syntes inget på böjprov). I somras opererades han pga av hovböld i en framhov. Vilade ca 2 månader (gick på bete). I augusti satte jag igång honom igen, det gick bra i början, men när det var dags att börja hoppa märkte jag att något var skumt. Han vägrade och tidigare hoppade han på allt. Han bockar, sparkar och stegrar. I onsdags åkte vi till skara och böjde bägge bak. Han hade reaktion på bägge, men inte så mycket. Veterinären klämde igenom ryggen och han hade ont så vi beslutade att röntga bägge haserna och ryggen. Spatten var oförändrad men däremot visade ryggröntgen att han har kissing spines. Nu går han på butta i två veckor och jag ska skritta och trava honom i låg form. Får inte gå på volt. Jag känner mej som värsta djurplågaren när jag rider honom för jag vet att han har ont..
Men till min fråga.
Vad gör man med en sån här häst?
Kan han bli bra? Det är så mycket fel på honom..
Ska ringa veterinären på måndag och diskutera vidare med henne, men just nu känns allt bara.. Typ kört..
Skriv gärna och berätta om ni har hästar med KS eller/och spatt, hur har ni gjort?
Tacksam för svar//Erica

Sv: Kissing spines och spatt

Har sett en ryggopererad häst som blivit öppnad för KS. Det är inget jag någonsin vill se igen. Den hästen gick igenom ett rent helvete av smärta, det tog långt tid, han blev aldrig sig själv igen. Hittade ingen gnista, och frågan är om han inte hade ont även efter att det läkt.

Han blev heller aldrig bra, utan operationen förlängde och intensifierade hans lidande ytterligare 1 år efter att han fått diagnosen.

En häst med två så allvarliga diagnoser hade jag nog valt att låta somna in...

Det är tyvärr så jag misstänker att jag kommer få göra..
Men hur länge ska man vänta?Måste han ha plågsamt ont för att en veterinär ska döma ut honom? Eller kan dom göra det trots att han inte har superont men ändå har två rejäla fel?

Min häst fick fick diagnosen kissing spines förra vintern, hon hade dock inga ihopväxningar bara trångt mellan tornutskotten, fick också butta i två veckor och skulle fortsätta ridas. Hon blev inte märkbart bättre just då men efter två behandlingar av equiterapeut med laser och massage så var hon betydligt bättre några månader senare. Vi var tillbaka en gång och kollade upp och då konstaterade de att hon hade mycker mindre ont.

Nu 10 månader efter hon fått diagnosen är hon verkligen superfin(jämfört med tidigare) i ryggen och en mycket pigg häst som tävlar i hoppning.:) Hon aldrig att bli helt "frisk" men så länge hon rids i en bra form och inte behöver frysa så kommer det förhoppingsvis att fungera.

Anledningen till att hon fick sina problem med ryggen tror vi är att hon innan vi köpte henne hade fått stå och bli JÄTTE fet utan att ridas eller motioneras alls.:mad:

Hoppas att det går bra med din häst.

min Totte fick diagnosen KS + förskjutningar i halskotepelaren. Han dömdes ut direkt, trots att han vissa dagar var hur fin som helst men de dagar han hade ont var det förjävligt rent ut sagt. Så min erfarenhet är inte bra.

Det är ganska vanskligt att ställa diagnosen KS på enbart ryggömhet och röntgenfynd, om det inte är så väldigt illa på röntgen att det inte råder något tvivel.

Många, många fullblod har röntgenfynd som avviker mot 'normalt', te x tätt mellan tornutskotten eller intilliggande/överridande tornutskott. Många av dessa har inga problem. Men får de av någon anledning 'ont i ryggen' och man röntgar, så är det ju lätt att - ibland lite för snabbt, skylla på KS.

Har ryggen bedövats? Behandlades det något i ryggen?

I övrigt så KS är svårt att sia om, många lever med lite förbyggande åtgärder ett fullgott liv, andra går till de gröna ängarna.

Du har dock ett PLUS i att bägge diagnoserna kräver ungefär samma sak. Dvs hästen ska inte ställas av längre perioder, utan röras på dagligen. I korrekt form, och med lång uppvärmning och nedtrappning etc.

Min herre har både spatt samt 'röntgenförändringar i ryggen'. Det är inte satt diagnos KS eftersom vi aldrig scintade, men han har fula förändringar (intilliggande och överridande tornutskott) på två ställen i sadelstaden, samt att han generellt har väldigt tätt mellan tornutskotten.

Ryggen diagnosticerades 2001, och har efter konvalescensen då varit HELT symptomfri, iofs med en del pyssel. Han diagnosticerades med spatt i början av 2007, spatten är dock gammal, men inte upptäckts innan. Dvs han har i minst ett par år fungerat utmärkt med både spatten och ryggen. Dock så är han T-märkt förtidspensionär pga en defekt (inte spatt) i hasleden på VB. Han har ridits 3 - 4 dagar i veckan dock, i alla gångarter, hoppat lite upp till metern (han är maxad D), samt några enstaka pass på ridbanan.

Har ryggen bedövats? Behandlades det något i ryggen?

Nej på både frågorna.
Vi ska tillbaka om tre veckor när han har gått på butta i två samt ridits i låg form varje dag i skritt och trav. Så får vi se vad som händer då..
Veterinären sa att det är svårt att se varför han har ont i ryggen och varför han markerade på bägge bak, i och med att han har många förädringar här och där.

Tack ALLA för svar!! Ringer vet i morgon för att ställa mer frågor..

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 360
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 744
Senast: bellala
·
Hästvård Som rubriken lyder så undrar jag över symtomen för Kissing Spines. Har en korsning kille på 11år som jag befarar ha ont i ryggen och är...
Svar
4
· Visningar
5 331
Senast: karmandi
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av... 2
Svar
24
· Visningar
6 133
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Hur lär man sig att leva ensam?
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur