E
EricaB
Min häst, 7-årigt fbl blev i vintras exportröntgad för försäljning. Då upptäcktes det att han hade spattförändringar bägge bak, men mest på vänster. Ingen affär blev således av och jag fick rådet att träna på som vanligt eftersom han inte hade ont av det 8syntes inget på böjprov). I somras opererades han pga av hovböld i en framhov. Vilade ca 2 månader (gick på bete). I augusti satte jag igång honom igen, det gick bra i början, men när det var dags att börja hoppa märkte jag att något var skumt. Han vägrade och tidigare hoppade han på allt. Han bockar, sparkar och stegrar. I onsdags åkte vi till skara och böjde bägge bak. Han hade reaktion på bägge, men inte så mycket. Veterinären klämde igenom ryggen och han hade ont så vi beslutade att röntga bägge haserna och ryggen. Spatten var oförändrad men däremot visade ryggröntgen att han har kissing spines. Nu går han på butta i två veckor och jag ska skritta och trava honom i låg form. Får inte gå på volt. Jag känner mej som värsta djurplågaren när jag rider honom för jag vet att han har ont..
Men till min fråga.
Vad gör man med en sån här häst?
Kan han bli bra? Det är så mycket fel på honom..
Ska ringa veterinären på måndag och diskutera vidare med henne, men just nu känns allt bara.. Typ kört..
Skriv gärna och berätta om ni har hästar med KS eller/och spatt, hur har ni gjort?
Tacksam för svar//Erica
Men till min fråga.
Vad gör man med en sån här häst?
Kan han bli bra? Det är så mycket fel på honom..
Ska ringa veterinären på måndag och diskutera vidare med henne, men just nu känns allt bara.. Typ kört..
Skriv gärna och berätta om ni har hästar med KS eller/och spatt, hur har ni gjort?
Tacksam för svar//Erica