Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Menar du mig?

Han badar i 2 sjöar, vi bor mitt emellan dem! Bägge är rena och fina, men den ena (Levrasjön) är ärggrön! Vet inte om det är nån slags alg eller om det är mineraler i vattnet, men ser man sjön från vägen (eller från ovan!) är den alldeles grön. Simmar man i den ser man inte botten, det är rätt underbart, bara alldeles grönt! Låter läskigt men är härligt och jättefint! Och alla husen här har bevattning från den sjön, så jag vet att vattnet är rent och bra. Men, det kan ju vara nåt som han reagerar på.
Den andra sjön, som han badar mest i (Ivösjön) är kristallklar och ren.

Ja jag menade dig ;)

Men det skadar ju inte att kolla om det är nåt i vattnet som irriterar, jag tror inte ni får helt rent sjövatten utan vattnet filteras ju på något sätt. Bara en tanke jag har.

Ivösjön indikerar låg pHhalt eftersom vattnet är helt klart.
Frågan om det kan störa huden (likt saltvatten om man inte sköljt ur ordentligt) om huden blivit fuktig länge.

Ni kanske får byta badsjö? :idea: Är det näringsrikt vatten så är pH-värdet troligen ganska neutralt och snällare mot huden.
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

*suck*

min har INTE slutat klia sig, nu är han schamponerad två gånger och jag har borstat honom halvnaken men kliar sig fortfarande som besatt. det är nog rävskabb igen, för FJÄRDE året i rad. ringer till vet i morgon, håll tummarna för att jag slipper åka in och slipper de 650 spännen. de kan ändå inte göra så mycket där, de tar skrapprov, konstaterar att det inte syns något, tar vikten (som jag redan vet om) och skriver ut recept.
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Du, jag och Hazel vad jag vet :P
Hjalti bor i Karlshamn. Hmm... *funderar på fler*
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

*mutter mutter* de vägrade skriva ut recept per telefon. försöker snoka reda på en billigare vet nu, det behöver inte vara någon stjärna för att skriva på pappret.
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Vad tråkigt om det är rävskabb.

Men jag letade på min bok om hundens hud och olika sjukdomar, där står det lite om medicinska schampon och vad de gör och är bra för och om schampon som man köper på olika djuraffärer. Om ni vill så kan jag skriva lite om vad som står där just om klåda.
I stort sett så står där att om man bara vill ha hunden ren och "lukta" gott så spelar det ingen roll vad man använder för schampon men har man något problem som tex klåda så är dessa medicinska schampon bättre. Det står om olika Alovera-sorter osv. vad de är bra för och mindre bra för.

Just om detta schampo med havremjöl som jag nämnt tidigare så står det att havremjöl är klådstillande och återfuktande.
Säg till så kan jag skriva utförligare om vad det står i boken. Det är en veterinär som skrivit om hundens hud och besvär. Jag kommer inte ihåg vad den heter nu men kan skriva det i kväll när jag kommit hem, kanske den finns på biblioteket. Jag köpte min hos veterinären (ska försöka googla om jag hittar den nu direkt). Jag tycker boken är jättebra då den tar upp en hel del olika åkommor.

Hittade den!

http://www.hundenshud.se/omBoken.html

Min köpte jag för 150 kr hos veterinären, såg att den kostade 249 på länksidan
 
Senast ändrad:
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

nu blir jag snart riktigt gnällig...

det var skabb trodde vet, han hittade inga hela djur på skrapprovet fast han letade i säkert en halvtimme. men något som ev var ett ben och något som liknade ägg. och hunden kliar ju sig helt frenetiskt. det blev stronghold till båda hundarna och allt var frid och fröjd. i typ två dagar. sedan hittade jag ett sår på mininas hals. jag tvättade rent och dagen efter såg det bättre ut. men på kvällen såg jag att hon hade fått lite röda prickar på huden runt om och då började jag misstänka fukteksem. fick som tur var tid hos vet riktigt snabbt idag, och jo visst var det fukteksem. och det hade spridit sig jättemycket över natten. så nu är lilla skruttan rakad på halva halsen + lite på bogen, schamponerad, baddad och torkad riktigt noga med hårfön. hon ser helt förjävlig ut. vi passade även på att ta blodprov (skulle ändå göras nästa vecka) och vips så var man luspank igen. jag tror jag har lagt ut 1500 bara på mediciner och schampon den här månaden, kostnaderna för vetvården tillkommer givetvis + det dyra specialfodret... inte ens bilen, som är inköpt till hundarna i första hand, har vett att fungera. denna månaden ska också räkningen för inbrottet betalas, när de kraschade rutan och snodde alla mina träningssaker.

varför, varför, varför kunde man inte vara intresserad av frimärken istället?
 
Senast ändrad:
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

En av mina lärare sa att "så länge det går att bota så behöver man inte haka upp sig/bli upprörd". Och visst ligger det lite sanning i det, men när det blir just som för dig nu så kläcker man lätt frimärkeskommentaren.
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

jo, så är det ju egentligen. jag ska vara glad att hon fortfarande lever och att lokes klåda inte är någon mystisk allergi som tar månader att utreda och behandla. pengarna finns ju också, jag har haft ovanligt hög inkomst nu i ett par månader. visst kommer jag inte kunna spara som planerat, men jag blir ju inte helt bankrutt i alla fall. ibland behöver man bara kräkas lite. det känns faktiskt bättre efteråt :)
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Min Beauceronhanne avskyr sommarvärmen, men älskar att bada - vi bor mitt mellan två underbara badsjöar, på snabbt promenadavstånd, och det är nästan oundvikligt med ett dopp när vi går på promenad. Finge han skulle han vistas i vattnet hela dagen!
Men - han får KLÅDA av att aldrig torka helt. Han har mycket underull (fast vi försöker få bort det mesta) och hur vi än torkar, så går det inte att få honom helt torr. Han kliar sig jättemycket precis bakom armbågarna och på baksidan av frambenen, inte minst. Man ser inget eksem men det måste ju handla om nån form av fukteksem, vad tror ni?
HUR får ni era hundar torra?? Beauceronen är ju ingen "pälshund" men han har underull och det är den som är jättesvår att få torr.
Några knep? Nåt medel som kan lindra?? Jag vill ju att han ska få bada, åtminstone varannan dag, helst varje, men klådan är jobbig....

Min blandis har haft klåda länge precis på de ställen du beskriver, och diverse utredningar om allergi och skabb hit och dit har gjorts utan resultat.

Denna sommar klippte jag ner henne för första gången och badar henne med ett schampoo som är rengörande efter att hon badat ute, schampoot heter VetriDerm och innehåller chlorhexidine!

Jag har fått en helt ny hund. Är supernöjd!
Hon blev som en valp och klådfri så länge jag håller detta!:laugh:

Bara ett tips..;)
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

29980_394803941343_563156343_4386151_3771650_n.jpg


Dom ser lite lustiga ut rakade men mår hunden dåligt annars så är alternativet bättre!;)
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

29980_394803941343_563156343_4386151_3771650_n.jpg


Dom ser lite lustiga ut rakade men mår hunden dåligt annars så är alternativet bättre!;)

Och så här ser hon ut nu ca 6 veckor efter jag klippte henne. Helt OK enligt mig :D

39047_408345046343_563156343_4742254_1870247_n.jpg


Glömde skriva i föregående inlägg.. Jag använder mig av aloe vera gel för hund (companion) om hon är varm i huden för att häva ett uppblossande hotspots.. ställer den i kylen så den är sval och härlig, vovve älskar det!
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Vilken fin vovve!!!
Tack för tipsen, jag ska kolla upp schampoot! Och Aloe vera var också en bra ide´, det använder jag på annat också!
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

din hund ser helt okej ut rakad. men min har längre päls så hon är verkligen inte grann nu när halva kragen är borta. jag måste försöka få tag på en kamera och dokumentera eländet...

skönt i alla fall att det växer ut snabbt. jag har aldrig haft någon hund som varit rakad på ovansidan av kroppen, så jag hade ingen aning om hur lång tid det tar innan pälsen är någotsånär återställd.
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Jag måste bara fråga vilka raser det är i din vackra hund! Rottweiler och ... tänker Schäfer, Jämte (!) ... men näe, ...
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

din hund ser helt okej ut rakad. men min har längre päls så hon är verkligen inte grann nu när halva kragen är borta. jag måste försöka få tag på en kamera och dokumentera eländet...

skönt i alla fall att det växer ut snabbt. jag har aldrig haft någon hund som varit rakad på ovansidan av kroppen, så jag hade ingen aning om hur lång tid det tar innan pälsen är någotsånär återställd.

Om det är min hund du menar så ja hon ser ok ut:) men som ny rakad var det lite randigt till en början.. men som sagt, det växer ut relativt snabbt. Även om det kan vara individuellt.

Jag hade heller ingen aning om hur hon skulle se ut hel rakad.. vi sparade ju bara huvud och svans :crazy::D men det såg ju inte riktigt så tokigt ut som jag hade föreställt mig..

Hon kommer rakas en gång till denna sommar pga eksemen eftersom det växt ut så snabbt. Också mer lättskött att tvätta och smörja när hon är så korthårig:idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Jag måste bara fråga vilka raser det är i din vackra hund! Rottweiler och ... tänker Schäfer, Jämte (!) ... men näe, ...

Tack, japp stämmer ganska bra iaf. En 4vägskorsning. Schäfer, Rottis, Berner sennen och eurasier:crazy:

Lite ängslig i temperamentet (antagligen pga av så många olika raser) men världens bästa vän! Hon lämnar inte min sida.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min Beauceron (5 år) luktar "hund" nåt så fruktansvärt. Det började nu under sommaren, med att han fick klåda i pälsen pga badandet i...
2
Svar
22
· Visningar
17 507
Hundhälsa Min hund mår verkligen inte bra av värme. Inga promenader, ens, under varmaste tiden på dygnet, får ta igen det hela sent på kvällen och...
Svar
10
· Visningar
5 914
Senast: Berin
·
L
Övr. Hund Har nu en period haft problem med en kliande hund.Har ni några kloka ideer om detta? Såhär är det: Hunden är en omplacering som jag...
Svar
4
· Visningar
884
Senast: liljekonvall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp