kladdig :(

U

Uddatyp

min häst har vart ganska lös i magen nu och de rinner ner på benen o fastnar o så o ja får inte bort de :(
finns de nåt sätt man kan få bort de på?
de sitter riktigt jätte fast o hon gillar inte när man e där o pillar så vet inte va ja ska göra..börjar bli lite smått desperat nu :confused:
 
Sv: kladdig :(

I det akuta skedet får du väl skaffa nån som hjälper dig . tex lyfta ett ben om hon vill sparkas - och tvätta av med tvål och vatten. Men i förlängningen är mitt tips att du bör träna din häst på att bli hanterad och berörd - överallt.
 
Sv: kladdig :(

Enda sättet att få bort det på är just att tvätta, och fortsätter hästen att vara rinnig får man helt enkelt tvätta morgon och kväll, då hinner det inte "sätta sig" ordentligt.
Har själv en 2-åring som vid stressade tillfällen kladdar ner sig, men det är bara till att rengöra.
Det är som någon annan skrev viktigt att du kan röra överallt på hästen, man vet ju aldrig om det inträffar något på "fel" ställen.
Och att då stå där med en häst som blir irriterad är inte roligt.
 
Sv: kladdig :(

mm..hon e jättesnäll o van vid att bli hanterad o så men de e så jobbigt när de satt sej så hårt som klister nästen :(

va e lactasyd för nåt o var köper man de?
 
Sv: kladdig :(

Hör inte ihop med just tvättningen, men ett tips mot lösa magar är loppfrön! Funkar jättebra och kan köpas på vanliga mataffärer :)
 
Sv: kladdig :(

Hm... kommer inte riktigt ihåg hur mycket, men tror att det står på paketet. Tror att de står vid alla bönor och ärtor, i såna här gula och genomskiliga påsar. Med hästar har jag för mig att man blöter det en stund bara, och så ger man med fodret.
 
Sv: kladdig :(

Sök på loppfrön här på buke så får du reda på jättemycket. Har varit många diskussioner om dessa små frön. Jag ger min häst 2 dl 2 ggr/dag (ibland mer) enligt rekommendation. Många påstår att någon matsked ska räcka men jag följer mina rekommendationer. Kan blötas lite innan, typ blandas ner i betfor så att det blir lättare att få i sig, men det är inget måste utan det går bra att käka torrt också. Jag häller det i betfor. Är bra om hästar har tendens att pilla i sig för mycket sand/grus. Detta följer då med loppfröna ut när hästen bajsar eftersom loppfröna blir väldigt klibbiga.

Angående benen så hade jag tvättat med ljummet vatten och lactasyd och därefter smörjt benen med exempelvis paraffinolja. Då blir det lättare att rengöra eftersom bajset inte sätter sig lika hårt på oljan. Om det funkar bra så behöver du kanske bara använda vatten efter ett tag och strunta i lactasyden. Det får du ju själv avgöra.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
660
Senast: Cattis_E
·
L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 614
Senast: Sel
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 027
Senast: Mauen
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet att många här är ganska så mycket äldre motför mig så ni kanske inte tycker att dethär är så jätte speciellt. Men det är det FÖR...
Svar
4
· Visningar
702
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp