Klädregler

Bukefalos 30 år!

Det är inte så lätt att närma sig någon i burka. Det vore faktiskt farligt för dom, åtminstone i de länder jag har stött på burka (Jordanien, Egypten). Inte kan jag som "slampig västerlänning" gå fram och riskera deras liv bara för att säga att jag pratat med någon i burka?

Jag ser det inte som lagstiftning mot kvinnors kläder.

Kläder är det dom har på sig undertill. Burkan är något helt annat.

Precis som hijaben är den ett religiöst uttryck, men medans hijaben är anpassad till ett modernt demokratiskt samhälle där alla har rätt att prata med vem dom vill, synas i allmänna utrymmen, jobba och gå i skolan... Så är burkan motsatsen.

Burkan är till för att totalt hindra kontakt mellan kvinnan och omvärlden. Den är till för att isolera. Den är till för att frånta kvinnor deras mänskliga rättigheter.

Vi ska inte vara toleranta mot de intoleranta.
Varför skulle du prata med personer i burka utomlands när det är ett förslag för Sverige?

Så Sverige ska ta efter Iran där kvinnor arresteras. torteras och mördades för att de vägrade att bära niqab/burka.

Tycker jag att det är ett fruktansvärt kulturellt förtryck att vissa kvinnor bär niqab/burka? Ja. Men förändringen kan inte vara att isolera de kvinnor som bär den, i hemmet. De blir inlåsta och kan aldrig integrera sig, talar inte ett ord svenska. Nu kommer de dessutom leva under existensminimum. Samhället kommer aldrig att kunna fånga upp den här extremt utsatta gruppen som nu kommer bli förföljda av båda 'sidorna' männen och det sekulära samhället. De kommer aldrig bli ens varse att de har ett val utan kommer leva och dö i ett litet rum i en förortslägenhet för att generalisera.

Vad vi måste göra är att satsa insatser så att de kan frigöra sig ekonomiskt och kommer in i samhället. Det är välkänt att det absolut bästa integrationsverktyget är utbildning och ffa arbete. Att se att andra kvinnor inte tvingas till att bära niqab/burka.

Om Tidö är så på om arbetslinjen så är det inte bara att sänka ersättningen (särskilt som den gruppen kvinnor tvingas till försörjningsstöd direkt). Utan vi måste få ut kvinnorna och bli en del av svenska samhället. Inte isolera dom ytterligare.

Vi måste satsa på andra generation för riktig integration.Internationell forskning har visat att det tar tredje generation för att en invandrare är fullständigt integrerad.

Jag tycker att det är väldigt problematiskt att förbjuda ett klädesplagg baserat på vilken åsikt som ligger bakom just det klädesplagget. Både juridiskt och demokratiskt problematiskt, hur definierar man på ett lagmässigt sätt vad som är ett otillåtet sätt att täcka ansiktet?

Sen kan man debattera fram och tillbaka vad som ställer till med mest skada för de kvinnor som omfattas av förbudet, jag har inte tillräckligt på fötterna för att ha en klar åsikt där känner jag. Jag vill att vi tydligt ska ta avstånd från religiöst förtryck, men vill inte att det ska gå ut över de kvinnor som bär burka eller niqab idag.

Så Sverige ska ta efter Iran där kvinnor arresteras. torteras och mördades för att de vägrade att bära niqab/burka.

Tycker jag att det är ett fruktansvärt kulturellt förtryck att vissa kvinnor bär niqab/burka? Ja. Men förändringen kan inte vara att isolera de kvinnor som bär den, i hemmet. De blir inlåsta och kan aldrig integrera sig, talar inte ett ord svenska. Nu kommer de dessutom leva under existensminimum. Samhället kommer aldrig att kunna fånga upp den här extremt utsatta gruppen som nu kommer bli förföljda av båda 'sidorna' männen och det sekulära samhället. De kommer aldrig bli ens varse att de har ett val utan kommer leva och dö i ett litet rum i en förortslägenhet för att generalisera.

Vad vi måste göra är att satsa insatser så att de kan frigöra sig ekonomiskt och kommer in i samhället. Det är välkänt att det absolut bästa integrationsverktyget är utbildning och ffa arbete. Att se att andra kvinnor inte tvingas till att bära niqab/burka.

Om Tidö är så på om arbetslinjen så är det inte bara att sänka ersättningen (särskilt som den gruppen kvinnor tvingas till försörjningsstöd direkt). Utan vi måste få ut kvinnorna och bli en del av svenska samhället. Inte isolera dom ytterligare.

Vi måste satsa på andra generation för riktig integration.Internationell forskning har visat att det tar tredje generation för att en invandrare är fullständigt integrerad.

Du jämför en lagstiftning MOT bärandet av niqab och burka i Iran med Sverige ?

Så du tror på riktigt att kvinnor kommer få Irans behandling om de bryter mot reglerna i Sverige ?
Vilket Sverige lever du i ?

P1 berättar att det gjorts en undersökning om heltäckande kläder ska förbjuas ute i samhället. Och då.menar man inte rånarluva utan burka och niqab. Tydligen tycker en majoritet att det vore vettigt.

Själv är jag lite förundrad
Varför behöver kvinnors utseende och klädsel lagstadgas? Inget förbud mot rånarluva, motorcykelhjälm med visir, eller Fröken Snuskmask. Utan just muslimska uttryck.

Bukes åsikter?
Jag tycker att OM man ska förbjuda något så ska det vara ett allmänt maskeringsförbud.

Med det sagt så ska man få ha skidmask/balaklava när du åker skidor/skoter - men ej gåendes på stan, man får ha hjälm när man åker mc/moped - men ej gåendes på stan, man får ha heltäckande kläder i sitt religösa forum - men ej gåendes på stan.
Att det är lika för alla tycker jag är en bra tumregel, inte förbjuda specifika saker eller plagg.

Ett hijabförbud är jag emot. Att täcka håret som religiöst val är det ju många religioner som gör, inklusive en del kristna falanger. Det hindrar inte kommunikation, det är inte ett hinder för integration, det finns jobbversioner och sportversioner. En fin kompromiss mellan religiöst uttryck och modernt samhälle.

Men burka och niqab? Absolut, förbjud. Vi ska inte vara toleranta mot intolerans, så att säga. Det är inget annat än extremt kvinnoförtryck. Det blockerar integration fullständigt. Det är dåligt för kvinnornas hälsa. Det är alltså dräkterna som helt täcker ansiktet, burka är den där med "ögonburen".
Ja, jag håller fullständigt med dig. Sen är det problematiskt pga konsekvenserna som kan antas bli men vi måste markera mot förtrycket.

Jag minns för några år sedan på ÖoB. Vackert sommarväder. Man och son i shorts och sandaler. Bredvid gick kvinnan i heltäckande klädsel med ett galler som hon kunde titta ut genom. Vilken vidrig orättvisa... :(
Jag med: en stekande varm dag i Florida, Aquatica. En man i shorts, ett litet barn i badkläder - och så kvinnan: helt täckt i svart, med en smal strimma bakom vilken ögonen fanns. Det var hemskt. Varför fick han gå i shorts och tshirts men inte hon?

Och då måste mannen "sänka sig" till att göra kvinnojobben som att handla mat, ta barnen till skolan och så vidare. Vilket han förmodligen inte är särskilt intresserad av, om han är en sån som vill att hans fru ska gå i burka.

Jag tycker att det är av yttersta vikt att vi omöjliggör för människor som vill utöva religiöst förtryck att leva i våra länder. Hård gräns. Det är ett nej. Vill du bo här, ska alla dina familjemedlemmar få tillgång till vårt samhälle fullt ut.

Förbjud religiösa friskolor också. Helstopp, helst igår.
Fast det där är problematiskt tycker jag, i Sverige kan ju kvinnorna och eventuella barn få möjlighet till en bättre framtid utan förtryck, det är många kvinnor jag träffat i jobbet som skilt sig från sina män efter att ha fått information på SFI om att den möjligheten finns i Sverige. På det sättet har de gett sina barn en bättre framtid och även sig själva.

Vi har redan lagar och regler som gör att det inte är fritt att klä sig som man vill, flera symboler Nazi använde är förbjudna att bära trots att de är hämtade från flertusenåriga kulturer, naturister accepteras i allmänhet heller inte ute bland folk för att ta två tydliga exempel.

Det tråden handlar om är plagg som mycket väl både kan verka direkt skrämmande såväl som stötande genom det symbolvärde de också har så jag tycker inte ett förbud vore särskilt underligt.

Varför skulle du prata med personer i burka utomlands när det är ett förslag för Sverige?

Aldrig sett någon i burka i Sverige, och ja jag har spenderat mycket tid i storstäderna (GBG och Sthlm). Vilket i sig gör det hela till något av en symbolisk debatt, hur många burkabärare finns det ens i Sverige? Jag har aldrig sett någon i andra europeiska länder, och ja jag har varit i exempelvis Paris förorter. Det är ett såpasst extremt plagg, väldigt ovanligt att muslimer i Europa använder det.

Har du någon gång sett någon i burka här?

Det här är alltså burka:

1000037098.webp

SD vill ju gärna ta det ett steg längre med hijab-förbud för de som jobbar inom offentlig verksamhet. Mycket problematiskt.

Ja det är definitivt problematiskt och dessutom helt onödigt. Ska vi också förbjuda kippa och peruker (en del judiska kvinnor visar inte heller håret, utan bär peruk istället)? De olika hinduistiska huvudbonaderna? Kristna små subkulturers hucklen? Får nunnor bära huvudduk längre?

Hijab ska definitivt få vara lagligt.

Men burka är något helt annat.

Jag har, när jag jobbade i bank haft en med niqab. Vi hade sen tidigare gått igenom hur jag kollar id på dem.
Så tog henne avskilt och hon lyfte på den så jag kunde kolla mot legget. Men det var definitivt inte läge att fråga om hennes val av huvudbonad. Men hade en med hijab i gymnasiet som vi frågade "varför hon valde den" då det ju ändå heter att den är frivillig. Hon valde det för hon fick en när hon var yngre och sen blev det helt enkelt en "vana" och "misstänker" (egen tolkning) att det är svårare att gå tillbaka till utan när man har fått vanan. Hon sa att det inte var ett krav hemifrån. Men vad säger man ÄVEN om det inte hade vart eget val till sina klasskamrater ?

Det området jag jobbade i är ett "utsatt" område där jag inte rör mej efter affärers stängningstider eller nja efter att det blir mörkt. (Sthlms området) men som sagt det finns TYVÄRR lite för många såna områden i Sthlm.

Aldrig sett någon i burka i Sverige, och ja jag har spenderat mycket tid i storstäderna (GBG och Sthlm). Vilket i sig gör det hela till något av en symbolisk debatt, hur många burkabärare finns det ens i Sverige? Jag har aldrig sett någon i andra europeiska länder, och ja jag har varit i exempelvis Paris förorter. Det är ett såpasst extremt plagg, väldigt ovanligt att muslimer i Europa använder det.

Har du någon gång sett någon i burka här?
Det var burka jag såg på kvinnan på ÖoB.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka