Klädregler

Bukefalos 30 år!

Håller med!
Och jag kan tycka att ett sånt förbud skulle vara helt okej. Vi borde också kunna förbjuda nudism på offentlig plats med (tycker jag) medan det är helt okej vara naken hemma eller på nudiststranden.
Men självklart som du skriver att det då är ”maskeringsförbud” eller ”nudism på offentlig plats” man förbjuder, inte specifik sak eller plagg.

Sen vet jag inte hur viktigt jag tycker ett sånt förbud är och om man når så stor förändring av att lagföra de som bryter mot det… finns andra saker som är viktigare för mig.
Är det ens tillåtet att gå runt naken?

Generellt tycker jag inte att man ska bestämma över vad andra människor ska visa av sig själva. (Polisärenden, säkerhetskontroller osv är ju undantagna från det, på ett reglerat sätt, såklart.)

Fast det är ju inte så fritt och jämställt att förbjuda någonting för kvinnor?

Tänker att arbetsgivare tex kan bestämma om de känner att det är ok. Jag tycker nog inte det är ok tex på förskola iom att det inte är jämställt, det diskriminerar mot pappor.

Skolan borde kunna bestämma om det hindrar undervisningen.

Känner också risken att personer kommer att tycka att symbolvärdet blir mer viktigt och radikalisering ökar snabbt. Mellanmjölk är lättaste sättet att trötta ut vissa saker (religion) tänker jag. Alla saker som höjer känsloläget runt religion tenderar öka religiositeten verkar det som. (sedan kan ju folk iofs titta på hur det slog ut i Frankrike om det skulle visa sig vara ett mycket ökande fenomen som blir ett stort problem).

Som någon redan sagt: Vi får inte vara så toleranta att vi tolererar intolerans.

Som om även dessa kvinnor vore människor med agens och subjektivitet i egen rätt!! 😱

Och du tror att de verkligen har friheten att kunna säga vad de verkligen tycker på riktigt? Att deras män skulle acceptera dem med eller utan burka/niqab? "Visst, älskling, gör som du vill!". Inte en chans!!

Det skulle vara som att fråga en misshandla kvinna varför hon har en blåtira. "Jag gick in i en dörr". Jo, säkert. Sen står det en man bakom som utövar psykisk och/eller fysiskt våld om hon inte gör som han säger.

Jag tror att de där 300 snarare bär niqab, och några få av dem burka? (Man säger ju burka om båda i en del sammanhang.)

Ja, köns- och religionsspecifik lagstiftning, som dessutom rör så få personer att man i princip skulle kunna upprätta en lista över dem.
Nu var detta några år sedan (5-6?) Men det var just burka som diskuterades då.
Men skit samma.
I övrigt är vi - som så ofta - överens :)

Aldrig sett någon i burka i Sverige, och ja jag har spenderat mycket tid i storstäderna (GBG och Sthlm). Vilket i sig gör det hela till något av en symbolisk debatt, hur många burkabärare finns det ens i Sverige? Jag har aldrig sett någon i andra europeiska länder, och ja jag har varit i exempelvis Paris förorter. Det är ett såpasst extremt plagg, väldigt ovanligt att muslimer i Europa använder det.

Har du någon gång sett någon i burka här?
Jag har sett det vid flera tillfällen i Malmö.

Intressant att det här handlar om "detaljer" orsakade av en religion. Om man hade samma detalj orsakad av kulturell tradition, eller enbart mäns åsikter i samhället, skulle det försvaras lika starkt? Skulle man förväntas acceptera kvinnoförtryck om det var helt skilt från religion?

Intressant att det här handlar om "detaljer" orsakade av en religion. Om man hade samma detalj orsakad av kulturell tradition, eller enbart mäns åsikter i samhället, skulle det försvaras lika starkt? Skulle man förväntas acceptera kvinnoförtryck om det var helt skilt från religion?
Fast för mig handlar det inte om religion. De kan få bära det av vilken anledning som helst. Men ett förbud är enligt mig opassande då det kan sätta kvinnan i större knipa. Tyckte @MJLee förklarade det bra. Lösningen ligger inte i ett förbud alls utan i integration, av integration kommer att kvinnorna väljer själv vad de vill bära sedan. Det är i alla fall vad jag absolut tror.

Fast för mig handlar det inte om religion. De kan få bära det av vilken anledning som helst. Men ett förbud är enligt mig opassande då det kan sätta kvinnan i större knipa. Tyckte @MJLee förklarade det bra. Lösningen ligger inte i ett förbud alls utan i integration, av integration kommer att kvinnorna väljer själv vad de vill bära sedan. Det är i alla fall vad jag absolut tror.
Jo, jag förstår och kan delvis hålla med. Men jag känner ofta att det finns en stor rädsla i att kritisera en specifik religion, i just det här fallet. Det är lite tabu. Trots att problemen (som ju är reella) bottnar i en viss tolkning av en viss religion. Tolkas inte så av alla, tack och lov, men ändå. Hade det grundats i annat hade det knappast accepterats. Eller varit tillåtet. Och då tänker jag på konsekvenserna för kvinnor som sätter sig emot vissa påbud. Är det t.ex. tillåtet att hålla en kvinna instängd och hårt kontrollerad överhuvudtaget? För att hon vägrar lyda? Oavsett "anledning"?

Jo, jag förstår och kan delvis hålla med. Men jag känner ofta att det finns en stor rädsla i att kritisera en specifik religion, i just det här fallet. Det är lite tabu. Trots att problemen (som ju är reella) bottnar i en viss tolkning av en viss religion. Tolkas inte så av alla, tack och lov, men ändå. Hade det grundats i annat hade det knappast accepterats. Eller varit tillåtet. Och då tänker jag på konsekvenserna för kvinnor som sätter sig emot vissa påbud. Är det t.ex. tillåtet att hålla en kvinna instängd och hårt kontrollerad överhuvudtaget? För att hon vägrar lyda? Oavsett "anledning"?
Jag ser inte en rädsla att kritisera en religion alls utan det pågår hela tiden i samhället. Här i Sverige alltså. Jag kan inte heller se att det är tillåtet eller lagligt att kontrollera kvinnor på det sätt du skriver. Inte ens pga religion. Däremot kan jag se hur svårt det är att komma åt lagligt. Förbud är inte rätt väg att gå.

Och du tror att de verkligen har friheten att kunna säga vad de verkligen tycker på riktigt? Att deras män skulle acceptera dem med eller utan burka/niqab? "Visst, älskling, gör som du vill!". Inte en chans!!

Det skulle vara som att fråga en misshandla kvinna varför hon har en blåtira. "Jag gick in i en dörr". Jo, säkert. Sen står det en man bakom som utövar psykisk och/eller fysiskt våld om hon inte gör som han säger.
Om nu tidögänget intresserade sig för vad de här kvinnorna tycker, så hade de naturligtvis kunnat ta reda på det. Om de då frågar via kvinnornas män, så är tidögänget ännu mer puckat än jag trodde. Men tidögänget tar ju sitt säkra före sitt osäkra, och frågar inte alls. De vet ju bäst, själva, såklart.

Vi andra vet faktiskt inte ens om det är kvinnornas män som tvingar dem. Däremot vet vi att om det är så, så är det också förbjudet redan. (Det är ju typiskt sånt som kan vara en del av våld mot kvinnor oavsett kulturell och religiös bakgrund.)

Om nu tidögänget intresserade sig för vad de här kvinnorna tycker, så hade de naturligtvis kunnat ta reda på det. Om de då frågar via kvinnornas män, så är tidögänget ännu mer puckat än jag trodde. Men tidögänget tar ju sitt säkra före sitt osäkra, och frågar inte alls. De vet ju bäst, själva, såklart.

Vi andra vet faktiskt inte ens om det är kvinnornas män som tvingar dem. Däremot vet vi att om det är så, så är det också förbjudet redan. (Det är ju typiskt sånt som kan vara en del av våld mot kvinnor oavsett kulturell och religiös bakgrund.)

Varför blandar du in politiska partier när du kommenterar mitt inlägg? Jag varken nämnde nåt eller representerar nåt parti. Blir en trevligare diskussion om man håller sig till ämnet.

I ett så pass jämställt land som Sverige så kan vi inte acceptera att det finns ett skuggsamhälle av isolerade kvinnor (med allt det innebär). Oavsett om de säger att det är självvalt. Personligen tror jag att det antingen är påtvingat eller hjärntvättat.

Nej för sjutton gubbar. Utbildning, utbildning och mer utbildning.

Sätt en lag om att det är föbjudet att neka vård. Där tex maken kan straffas för att en kvinna inte får söka vård om hon ine bär burka. Där läkaren straffas för att hen vägrar vård på grund av klädsel. Och så vidare.

Det är inte tillåtet att knuffa folk från balkongen heller, trots det sker det hedersmord varje år i Sverige. Vem skulle komma till hennes försvar, Tidö?

Tidö har nu lagt SITT förslag. Vad är de rödgrönas förslag på att få hedersmorden att upphöra ?
Att Tidö vill förbjuda en "hålla kvinnor inlåsta i kläder regel" är som sagt Tidös förslag.

Ser en MASSA om att det är så fel det finns andra vägar att gå... VILKEN DÅ ? Inte sett ett enda förslag på de rödgrönas väg att gå....

Tidö har nu lagt SITT förslag. Vad är de rödgrönas förslag på att få hedersmorden att upphöra ?
Att Tidö vill förbjuda en "hålla kvinnor inlåsta i kläder regel" är som sagt Tidös förslag.

Ser en MASSA om att det är så fel det finns andra vägar att gå... VILKEN DÅ ? Inte sett ett enda förslag på de rödgrönas väg att gå....
Vad exakt är Tidös förslag på att lösa hedersmorden?

Vad är det rödgrönas förslag ?

Enligt V:

Vänsterpartiet driver på för kraftigt ökade, långsiktiga resurser och stabila ekonomiska förutsättningar för kvinnojourer för att garantera skydd åt våldsutsatta kvinnor och barn. De kritiserar osäkra ettåriga bidrag och kräver fleråriga avtal, stärkt socialtjänst och mer stöd till ideella verksamheter för att motverka mäns våld

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka