Klädsel större ryttare

Bukefalos 30 år!

thememoryremains

Trådstartare
Hej!

Jag har ganska länge tänkt att starta en tråd här då jag själv vill ha tankar kring detta även om jag har lite svårt att formulera det på ett bra sätt.

Vissa tycker att sånt här är väldigt ytligt och att det är skitsamma vilket jag respekterar men kanske inte behöver höra som svar i denna tråden. :)

Jag har gått upp mycket i vikt och tycker det är svårt att veta vad sjutton som passar bäst när jag rider (för tränare, inte ute i skogen). Man vill å ena sidan inte ha för stor tröja som fladdrar samtidigt vill jag inte ha något tajt över mina tre bilringar... :meh: Svårt att hitta något mittemellan som ändå döljer fettet bra.

Hur gör ni andra som är lite större? Kan ni känna er bekväma med figurnära kläder trots att det då "visar mycket"? Använder ni några speciella underkläder som hjälper till med magen?

Är det förresten bara jag som tycker sånt här är jobbigt? :o

Antar jag vill se elegant ut, vilket blir svårt (i mina ögon) jämte mina smala stallkompisar som har världens dressyrben. Tips och trix mottages tacksamt! :)

Nu är väl kanske jag egentligen inte att räkna som "större ryttare", men jag är större nu än vad jag brukar vara så jag känner mig större, och en del extra fett har jag.

Jag brukar rida i tröjor som är ganska figurnära utan att sitta direkt slimmat, typ fina långärmade pikétröjor och liknande.

Hej!

Jag har ganska länge tänkt att starta en tråd här då jag själv vill ha tankar kring detta även om jag har lite svårt att formulera det på ett bra sätt.

Vissa tycker att sånt här är väldigt ytligt och att det är skitsamma vilket jag respekterar men kanske inte behöver höra som svar i denna tråden. :)

Jag har gått upp mycket i vikt och tycker det är svårt att veta vad sjutton som passar bäst när jag rider (för tränare, inte ute i skogen). Man vill å ena sidan inte ha för stor tröja som fladdrar samtidigt vill jag inte ha något tajt över mina tre bilringar... :meh: Svårt att hitta något mittemellan som ändå döljer fettet bra.

Hur gör ni andra som är lite större? Kan ni känna er bekväma med figurnära kläder trots att det då "visar mycket"? Använder ni några speciella underkläder som hjälper till med magen?

Antar jag vill se elegant ut, vilket blir svårt (i mina ögon) jämte mina smala stallkompisar som har världens dressyrben. Tips och trix mottages tacksamt! :)
Jag är alldeles för fet just nu och känner mig allt annat än bekväm i ridkläder (framför allt som semesterkilona gör att mina vanliga kläder är för tighta också), men jag kör på ridbyxor med hög midja för att minska en bilring ( :D ) och sedan ett tight, lite längre linne som absolut inte får glipa vid linningen på brallorna och sedan en piké i lite styvare material som mer "hänger ner" från brösten utan att fastna i fettskiten. Och så försöker jag sträcka på mig. ;)

Jag är ganska tunn själv, men ger mig ändå in i debatten.
Jag skulle hitta en tröja som faller rakt ned, inte för tajt, men heller inte för löst.
Jag tror som tidigare skrivare, lager på lager. En tajt tröja underst och väst/slipover över.
Sen tror jag att du behöver hitta något snyggt som du tycker om själv, då brukar det bli fint även för oss andra

Hej!

Inte för tunt och inte för tjockt material.
Jag tycker att alla kläder sitter bäst om man köper "rätt" storlek, d v s har jag storl 40 i allt annat så ska jag ha det i alla kläder. Det ser väldigt konstigt ut när man klämmer in sig i en 36:a och tänker Whow jag kan ha 36.
Modell som är rak tror jag är bäst. Tröja i s f skjorta. Skjortknappar som glappar och spretar är inte snyggt på någon och när man rider är det nästan oundvikligt. (Jag såg nya modeller på tävlingsjackor med dragkedja)
Sedan kan man trolla med färger. Mörka färger och byxor och tröja i samma färg brukar slimma till.
Som någon skrivit; lite högre midja i byxorna och aldrig glipa mellan byxor och tröja.

Vilka bra svar! Väst hade jag inte en tanke på men nu när jag hör det låter det som en självklarhet. :)

Har byxor med hög midja, kan inte ha nåt annat men det blir ändå en bilring ovanför upp mot sportbhn. :grin:

Mörka färger och lager på lager ska provas, blir så varm under passen så har alltid bara en tröja oavsett om det är långärmad eller t-shirt. Ska testa!

Jag tänker nog att andra ska tänka saker om mig, va dömande, pga min vikt när jag rider... Men kanske är det bara ett dåligt självförtroende som spökar. :down:

Senast ändrad:
Jag tänker nog att andra ska tänka saker om mig, va dömande, pga min vikt när jag rider... Men kanske är det bara ett dåligt självförtroende som spökar. :down:

Förhoppningsvis är andra fullt upptagna med sitt och kan inte tänka på hur andra ser ut och inte ser ut.
Och om någon ändå skulle tänka något negativt om dig på grund av din storlek, så är det deras problem. Låt inte eventuella negativa tankar nå dig.

Förhoppningsvis är andra fullt upptagna med sitt och kan inte tänka på hur andra ser ut och inte ser ut.
Och om någon ändå skulle tänka något negativt om dig på grund av din storlek, så är det deras problem. Låt inte eventuella negativa tankar nå dig.

Sant. Men ändå svårt, det finns nästan ingen större så som mig där jag rider... Som en oskriven regel i ridsporten att man ska vara vältränad och fit liksom.
Bara och kämpa på! :up:

Jag är normalviktig men drar lätt på mig några kg för mycket i det kritiska området när det kommer till ridning - magen. Ville bara säga att jag inte tycker att du ska be om ursäkt för att du frågar och känner som du gör. Sen vill jag också säga att man kan vara vältränad och stark fast man är lite småfet. Sträck på dig var det bästa tipset, tycker jag!

Jag är normalviktig men drar lätt på mig några kg för mycket i det kritiska området när det kommer till ridning - magen. Ville bara säga att jag inte tycker att du ska be om ursäkt för att du frågar och känner som du gör. Sen vill jag också säga att man kan vara vältränad och stark fast man är lite småfet. Sträck på dig var det bästa tipset, tycker jag!

Haha du fick mig att skratta, "det kritiska området" :D
För att vara lite mer seriös tack för ett bra svar!

Sant. Men ändå svårt, det finns nästan ingen större så som mig där jag rider... Som en oskriven regel i ridsporten att man ska vara vältränad och fit liksom.
Bara och kämpa på! :up:

Jag anser att det ALLTID är lättare att vara vältränad och fit oavsett vad man ska göra. Att vara vältränad och fit betyder inte att man ser ut som en elitgymnast. Men känner man inte sig bekväm med hur man är kan det vara ett första steg mot att göra något åt det.

Angående valk över linningen på ridbyxorna, ta en större storlek.

Jag anser att det ALLTID är lättare att vara vältränad och fit oavsett vad man ska göra. Att vara vältränad och fit betyder inte att man ser ut som en elitgymnast. Men känner man inte sig bekväm med hur man är kan det vara ett första steg mot att göra något åt det.

Angående valk över linningen på ridbyxorna, ta en större storlek.

Jag gör redan något åt det. (Vad får dig att tro att jag inte gör det?)

Väljer jag större byxor blir det fladdrigt i benen o det vill jag inte ha när jag rider. För övrigt är det inte bara en liten valk över linningen, jag hade kunnat ha byxor som näsan ramlar av i midjan men ändå ha bilringarna som är i vägen.

är inte jätte tjock men är päronformad= byxor kasar ner och tröjor kasar upp. har nu också lite väl mycket extra fett så har fått en ordentlig bilring och tjocka armar och enorma lår :/. är inte så trevligt att alla ridbyxor nu är för små och pikétröjorna är för tighta om armarna :(.
räddningen för att våga visa sig ute är ridbyxor som är höga i midjan och långa pikéer och linnen. har hellre linnen nu också än pikéer då jag tycker att de framhäver mina armar mer än linnena gör.

tycker hellre om styvare plagg än mjuka som lägger sig i vecken också. de bästa ridbyxorna jag har nu är ett par hv polo med bred ressår. sitter perfekt!

är inte jätte tjock men är päronformad= byxor kasar ner och tröjor kasar upp. har nu också lite väl mycket extra fett så har fått en ordentlig bilring och tjocka armar och enorma lår :/. är inte så trevligt att alla ridbyxor nu är för små och pikétröjorna är för tighta om armarna :(.
räddningen för att våga visa sig ute är ridbyxor som är höga i midjan och långa pikéer och linnen. har hellre linnen nu också än pikéer då jag tycker att de framhäver mina armar mer än linnena gör.

tycker hellre om styvare plagg än mjuka som lägger sig i vecken också. de bästa ridbyxorna jag har nu är ett par hv polo med bred ressår. sitter perfekt!

Känner tyvärr igen det där med kläder som blivit för små, man får ordentlig ångest.

Styva (alltså det ordet i andra sammahang än... ja hrm.. :o:D) tröjor har flera tipsat om, jag har nog mest haft mjuka när jag tänker på det, inte så smickrande på mig iaf. Ska se vad jag hittar!

Känner tyvärr igen det där med kläder som blivit för små, man får ordentlig ångest.

Styva (alltså det ordet i andra sammanhang än... ja hrm.. :o:D) tröjor har flera tipsat om, jag har nog mest haft mjuka när jag tänker på det, inte så smickrande på mig iaf. Ska se vad jag hittar!
dvs kläder som inte är super elastiska och smiter om överallt...

Ja, dit försöker jag också komma. :)
Problemet är att fettet gör att jag känner mig illa till mods och obekväm i det mesta. :yuck:
Har till och med funderat på att sluta rida tills jag blivit mindre igen.

Nu rider inte jag mer än kanske en gång om året. Men jag kör en hel del. Jag känner mig inte obekväm pga att jag är rund. Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att avstå något man älskar bara för att självförtroendet inte är på topp.

Lite "tjusigare": quiltad väst och jodpuhr

1794723_10152087893149773_820782862_n.jpg

Hemmavid, tight t-shirt och tighta byxor

66737_611236688907136_400757175_n.jpg

386983_4056776229662_136895217_n.jpg

Visst jag vinner inga modetävlingar men har ändå bekväma kläder som inte ser förjävliga ut. Jag tycker det ser MYCKET hemskare ut när jag har bylsiga kläder.

301701_3227525683078_579060743_n.jpg

@fjordtokan

Nu tycker ju inte jag det såg hemskt ut på nåt sätt men jag förstår och ser skillnaden när man har bylsiga kläder. Det är som att jag tror jag döljer något men framhäver det bara ännu mer.

Tack för bilderna! Gillar det där med väst skarpt! :up:

Liknande trådar

• Bygga lösdrift
  • Byta bakläm på hästtransport.
  • Ridbyxor större storlekar
  • Presenttips?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII