Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Skulle eventuellt kunna vara en medhjälpare på läktaren som i samband att du rider skolan drar till sig domarens uppmärksamhet med diverse trix. Poängen blir automatiskt lägst 7 eftersom domaren inte har en aning om hur skolan faktiskt var!:banana:

Ja men då får det inte vara något avledande som låter i vårt fall för då blir det skolor ovan mark och det betygsätts väl inte ens:confused:


Och apropå det kanske alla oseriösa ft-ryttare skulle flytta hem till sina bebistrådar så kan vi få se mera film på trevlig ridning, svenska gärna som en av dom (nova) bad om, vore väl intressant, och varför inte lite bra AR-ridning som det sägs att det finns så mycket av.......med bra kvalitet och skicklig ryttare, DET vill jag se:banana:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Ja men då får det inte vara något avledande som låter i vårt fall för då blir det skolor ovan mark och det betygsätts väl inte ens:confused:


Och apropå det kanske alla oseriösa ft-ryttare skulle flytta hem till sina bebistrådar så kan vi få se mera film på trevlig ridning, svenska gärna som en av dom (nova) bad om, vore väl intressant, och varför inte lite bra AR-ridning som det sägs att det finns så mycket av.......med bra kvalitet och skicklig ryttare, DET vill jag se:banana:

ok för att rädda ryktet då.. här är en film på hur jag utbildar mina fälttävlanshästar, lite dressyr hoppning och terrängridning.. lägg inte märke till den irriterande lögnaktiga texten som rullar runt längs ner ibland som påstår att det är en annan människa på min film :eek:, förstår inte alls hur den har hamnat på min video :confused:

Men sånt här skall ni kunna tjejer för att kalla er för ryttare :)

http://www.youtube.com/watch?v=HMuGueqs8F0&feature=related
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Men sånt här skall ni kunna tjejer för att kalla er för ryttare :)

Två unghästkurser på Strömsholm med Heddan och med dylikt innehåll innebär självklart att jag har klarat testet.
c043.gif

I synnerhet brukar vi roa oss med att hoppa över en stol på samma sätt som du gjorde i filmen.

Har du tur har de allra flesta lika usel läsförståelse som Nova så ingen kommer se att de har skrivit fel namn längst ner på filmen.

:angel:

Snygg lastbil förresten. En sådan vill jag också ha!!:mad:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Stolen påminner mig om när vi skulle lära oss att hoppa yogaboll fastsatt i plaststol i Tyskland, för att efterlikna den vita kulan som brukar dyka upp i Luhmühlen :D

Fin svart häst, synd bara att jag är läskunnig och såg vem som satt på :angel:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

ok för att rädda ryktet då.. här är en film på hur jag utbildar mina fälttävlanshästar, lite dressyr hoppning och terrängridning.. lägg inte märke till den irriterande lögnaktiga texten som rullar runt längs ner ibland som påstår att det är en annan människa på min film :eek:, förstår inte alls hur den har hamnat på min video :confused:

Men sånt här skall ni kunna tjejer för att kalla er för ryttare :)

http://www.youtube.com/watch?v=HMuGueqs8F0&feature=related

Nej det var fräckt att lägga in ovidkommande texter på din film, men dom antar kanske att alla ft-ryttare är som nova och inte kan läsa:angel:

Men det står väl FIO med stora bokstäver på lastbilen, hoppas jag:p
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

lägg inte märke till den irriterande lögnaktiga texten som rullar runt längs ner ibland som påstår att det är en annan människa på min film :eek:

Jag förstår inte heller varför det står att du heter bl a "Klassishes reiten" :confused:

KL

Nåväl, skall försöka vara lite seriös :o
Är det någon som vågar sig på att testa de olika ridstilarna SAMT filma? Hade varit intressant att se det hela utföras på en och samma häst.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

*KL*

Räknas bajshögar som terränghinder? I så fall kan vi klassa oss som en sån där BRA ryttare:D
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag förstår rollkur som kommer av sig själv, inte den där man TVINGAR hästen.
Det är ett mkt effektivt sätt att träna en häst. Lösgör man en häst och samlar den tillräckligt mkt (med sin kropp, inte med handen) så hamnar den där själv OM den är stark och vältränad nog. Alldelles av sig själv och helt utan tvång. Men viktigt att gå ur det ofta, ofta.
Otroligt effektiv träning.
Men när man bänder hästen dit är det bara hemskt....:crazy:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Träning av vad? Om man rider så 20-30-40 minuter på en framridning innan en tävling tex?

(Jag förstår också att eliten som rider så inte drar hästarna dit, men jag förstår inte syftet med att rida i den formen långa långa stunder, eller vad det skulle ge på en framridning - förklara gärna om du har erfarenhet av det:))
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Att rida i den formen långa stunder ger förmodligen bra mjölksyra i tex halsmusklerna. Jag har dock aldrig sett att man gör det länge, man brukar göra nån minut och sen gå ur det en stund och sen på det igen.
Det ger stretching, spänst och styrka. Men det kräver att man har en häst med stor bjudning om man ska rida det i den frivilliga formen för annars döööööör de:), det är nämnligen asjobbigt.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Tja Anky sa ju i en intervju om det för nåt år sen att hon kunde rida så 20 minuter eller mera, det var inte så viktigt..

Stretch korta stunder tycker jag är något helt annat än det som faktiskt visats och som ledde till debatten och FEI:s nya regler, (som blev som de blev ja....)

Fast det är ju inte ens rollkur utan ldr:angel:, rollkur är vad Isabell visade på filmen förrut i tråden! Om man ska vara noga.

Jag har inte tillräcklig biomekanisk kunskap för att bedöma vad som är bra eller hur djupt man behöver böja för att det ska vara "bra" stretch...
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Alltså grejen är att man behöver inte böjja alls, hästen gör det själv och man känner när det är rätt, lite böjning i sidleds är allt jag bistår med och när man hittar exakt rätt böjning så hamnar hästen där (om man rider den bakifrån samtidigt och är i dens balanspunkt och allt det där).
Jag tycker att det är lite läskigt så jag brukar sätta tygeln enbart runt en finger och rida med öppen hand. Det känns som att man har hästens ryggmärg i sin hand :crazy:, den känns otroligt ömtålig, otroligt formbar och som att den totalt överlämnar sig åt en.... Tillit... Man får det, man kräver det inte.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Hmm...detta är ju en filmtråd o det som du beskriver skulle vara mycket intressant att se på film? Har du nån sån kanske?
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Skulle också gärna se en film på just det du menar:)


För det där att hästen "överlämnar" sej och är utlämnad till ryttaren osv kräver ju inte en HF-form med nosen i bringan:confused:

Men jag är helt med på att det går att rida hästarna även dit, och jag kan se vitsen i stretch men hästarna är inte i den positionen i en hälsosam eller stärkande form, tror jag och jag jag undrar om det är det du menar eller bara en djup och rund form?
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Okej då... Jag är med. Men om detta nu är så logiskt. Varför då jag som gått 3 årig gymnasie utbildning mest fått lära mej att dra i hop hästen????

Vi satt och läste Bo Tibblin ridlära. Om allt, söka sej till handen mm. Men gjorde något helt annat...

Så ser många ridskolor ut i dag. De förklarar inte hur man ska göra. Utan bara upp och dra ihop...

Då betalar jag gärna pengar för att få veta grunden.

Min 3 åriga gymnasie utbildning gav inte ett skit av att fatta något av allt detta.

Vad gällande Robin Z hästar. Så har jag hört det från en som jobbar på Semin station för Halvblod.

Jag tycker faktiskt inte ni är bättre ni. DÅ jag försöker be om hjälp här och ni bara gör narr av allt ihopa. Då betalar jag hellre pengar och får veta det på ett bra sätt.

För här är man ju i stället elak...

Bara för att jag skrev detta nu. Så är anntagligen Bo Tibblin något att driva med.

ha det så kul med det i stället...

Det är först när man förstår att man inte kan så mycket som man faktiskt kan lära sej.

Jag kan inte så mycket. Jag har börjat få grunden för att nå mot samling, men jag ville veta hur mitt mål borde se ut..

Alla som rider ridlektioner mm. Det som ni vet i dag har ni också betalt för? Eller har ni helt plötsligt en dag bara vaknat och kunnat allt.

Jag betalar liksom alla för att lära mej rida på ett bra sätt och det känner jag mej trygg med. Det ska man faktiskt uppmuntra, mer än att sitta och göra så folk sitter själva och försöker rida fel.

Man behöver alltid en ridlärare. Liksom jag!!!!!
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag är väll den enda nybörjaren i hela världen. Somliga föds visst med hela läran i bakhuvudet. Är faktiskt lite avundsjuk. Hade varit billigare att bara få det på det viset.

JAg tolkar allt och i frågesätter allt som har med ridning och hästhantering att göra..

Många männsikor går över till andra stilar och andra läror. FÖR ATT DRESSYREN är på väg mot fel håll. Finns för mycket dåliga ridlärare som inte kan lära ut rätt.

Folk får lära sej att det ska vara tungt och man ska rida runt med en 800 kgs klump i handen.

De ridlärare som försöker vända detta, ska ha medalj för det...

De räddar Derssyrens rykte.

För fler tror att det är på det dåliga sättet. Tack vare många ridskolor så föds dålig hästhantering så (NH känar pengar). De lär ut fel dressyr och detta går fortare och fortare...

TACK för de som kämpar för att lära ut rätt dressyr..

För ni vill ju mest skämta om de som vill lära sej...

Det tycker jag är lika dåligt uppvisande som mycket annat inom ridskolorna.

Ni borde starta en tråd om och försöka hjälpa folk i stället för att förstöra för än..
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Sorry men du måste förstå att du är i början av din karriär o då är man mer lätt påverkad än när man som flera av oss i denna tråden, har hållit på o ridit dressyr i många år. Det som du betalar dyra pengar för är, i mina ögon, en genväg som inte kommer leda dig någon vart. För det finns inga genvägar i ridning, det är hårt slit som gäller.

Och när du får betala så mycket pengar för något som inte kommer att fungera men som du just nu i ditt hästliv tror på, så kan jag inte låta bli utan att undra hur ditt tidigare hästliv sett ut? Att de på ditt gymnasie skulle ha lärt ut att du ska dra ihop din häst tror jag faktiskt inte på. Däremot har ju din lärare uppenbarligen inte nått fram till dig med sina instruktioner o DET är ju en brist hos läraren. Du har ju iaf inte kunnat ta till dig instruktionerna rätt o det är därför du nu söker en "alternativ" väg.

Mitt råd till dig är att du även söker andra alternativ inom den klassiska dressyren, dvs provar en annan, bättre tränare o lägger dina pengar på att lära dig att rida på riktigt. Ambitionen finns ju hos dig helt klart.

Jag är ledsen om du tog illa vid dig när vi skojade men det var inte dig o din tro vi skojade om utan istället alla dessa människor som försöker lära ut nåt som inte finns på riktigt.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Det är först när man förstår att man inte kan så mycket som man faktiskt kan lära sej.

Håller helt med dej där sanio! Jag trodde att jag kunde en massa länge men nu kan jag mindre än nånsin när det gäller att rida dressyr:D Fast kanske mera ändå...:confused:


Men jag håller också med novali om det här:

Mitt råd till dig är att du även söker andra alternativ inom den klassiska dressyren, dvs provar en annan, bättre tränare o lägger dina pengar på att lära dig att rida på riktigt. Ambitionen finns ju hos dig helt klart.

Jag är ledsen om du tog illa vid dig när vi skojade men det var inte dig o din tro vi skojade om utan istället alla dessa människor som försöker lära ut nåt som inte finns på riktigt.

Det är inte dej som skämten gäller, utan de läror som säljs på dyra kurser, och lurar många att behöva ta en extra lång omväg till att komma vidare i ridningen. Vad dom än kallas för.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Okej vi läste ridlära Bo Tiblin att bla en unghäst inte ska gå i hög form, men vi red de så, det har jag sett på många ridkskolor. Det jag håller på med ser jag ingen skillnad på vanlig dressyr. För det är vanlig dressyr.

JAg sliter för fullt med min häst för just nu 3 olika duktiga ridlärare bla en c tränare. Bara för att jag har min utbildnings träd så tror inte jag att jag ska vakna upp och bara det sitter allt i huvudet.??

Fattar inte hur du menar??

Jag betalar lika mycket för alla mina tränare och tycker de är duktiga. det är helt vanlig dressyr jag håller på med, markarbete och hoppning, terräng när musklerna finns...

Tycker ni är lite instängda. För man kan lära sej av alla möjliga olika lärare. Om de lär ut bra.
Man kan faktiskt plocka guldkorn lite varstanns. Att endast tro på en enda väg. Det tror inte jag på..

Olika vägar är bra för olika hästar också..

JAg har aldrig hållt på med AR så jag kan inte svara på något där.

Jag har aldrig sett en ridlektion på en ridskola som först värmer hästarna genom framåt ner åt tänket och sen samlar upp lite högre. Utan det är högt med en gång. Visa mej gärna en film på denna dröm ridskola. Jag har sett en i hela mitt liv...
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Håller helt med dej där sanio! Jag trodde att jag kunde en massa länge men nu kan jag mindre än nånsin när det gäller att rida dressyr:D Fast kanske mera ändå...:confused:


Men jag håller också med novali om det här:



Det är inte dej som skämten gäller, utan de läror som säljs på dyra kurser, och lurar många att behöva ta en extra lång omväg till att komma vidare i ridningen. Vad dom än kallas för.

Tur att inte jag gör det då.... Jag går inga omvägar. För som sagt bara på en dags billig kurs fick jag grunden till mycket bra dressyr. Med en lärare som jag förstod..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp