Bukefalos 28 år!

Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Men jag förstår erat tänk med allt ihopa. Ni ska visa att jag går en jätte stor omväg för dyra pengar.. Ni menar väl..

Men ni kan vara helt lugna. Det är helt under kontroll.. Jag går rakt på sak. För helt rätt pengar...
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag kan säga er att ni har självklart lärt mej det jag haft i bakhuvudet i många år. Att det är så här bland dressyr folk med Rollkur eller vad f-..n det nu heter. Det har jag aldrig sett hos de dressyr ryttare jag har varit hos.

Men att ni börjar driva med folk som vill lära sej det ger lika dålig bild som många ridskolar. jag känner många som följer denna tråden och det klingar inte bra i deras öron. Sånt ger dressyren dåligt rykte..

Om man vill få folk att sluta med alla möjliga inriktingar så är det att visa den posetiva rätta sidan.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag har aldrig sett en ridlektion på en ridskola som först värmer hästarna genom framåt ner åt tänket och sen samlar upp lite högre. Utan det är högt med en gång. Visa mej gärna en film på denna dröm ridskola. Jag har sett en i hela mitt liv...

Fast nu är det du som är lite instängd tycker jag :grin: för det första beror det väl helt på vilken nivå det är på lektionen/lektionerna du har sett. Är det elever som kanske ridit i något år och inte kan rida hästen i form än utan är under upplärning, då är det ganska svårt för dem att värma upp i en låg form. På min ridskola värms hästarna upp efter elevens förmåga, de mer duktiga, erfarna rider hästarna i en ändamålsenlig form. Sen ska man väl inte glömma heller att många gånger sitter man upp på en redan uppvärmd häst som ridskoleelev, då behövs ingen lång uppvärmning för hästens skull.

Så ja, visst finns det s.k "drömridskolor", tror de är vanligare än vad du verkar tro
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Men att ni börjar driva med folk som vill lära sej det ger lika dålig bild som många ridskolar. jag känner många som följer denna tråden och det klingar inte bra i deras öron. Sånt ger dressyren dåligt rykte..

Om man vill få folk att sluta med alla möjliga inriktingar så är det att visa den posetiva rätta sidan.

Kan inte svara för nån annan men det jag reagerade på var att DU vill ha hjälp men inte själv dela med dej. :confused:

Tror inte skämtandet om utbildningsskalan var riktade mot dej. Å som sagt. Läser man boken e det inga konstigheter. Vet att en duktig dressyrryttare som iaf brukade hänga på detta forum varit nere hos K.À ett år och jobbat.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Tycker det är tråkigt att du hyser ett sådant agg mot ridskolor. Jag har oxå gått tre årigt gymnasium. Kan inte egentligen säga att jag lärde mig så mycket i ridningen alls, varken bra eller dåligt. Man red så lite...

Så är det på ridskolor oxå. Det kommer nästan bara människor som rider 1 gång i veckan. Man börjar alltid med att skritta på lång tygel, sedan har man en uppvärmning med enkla övningar som renodlar hjälperna och låter ryttare och häst komma igång. Sedan har man en liten paus på lång tygel medan man går igenom huvudövningen. Och som avslutning försöker man få hästarna långa, låga i trav och sen är det skritt på lång tygel och feedback. Det är så man lär sig att tiden ska disponeras när man utbildar sig till ridlärare.

Som ngn redan sagt, rida lång och låg i början av ett pass är inte så enkelt om du är orutinerad och du sitter upp på en spänd häst. I slutet går det bra om man gjort bra övningar:laugh:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Tycker ni är lite instängda. För man kan lära sej av alla möjliga olika lärare. Om de lär ut bra.
Man kan faktiskt plocka guldkorn lite varstanns.


Ja om man själv är en riktigt skicklig ryttare som har koll på vad som ÄR guldkornen så, men det har ju inte de flesta faktiskt, även om många tror det, och det låter så bra att säga som du gör i den meningen, men i praktiken i ridningen blir det ofta pannkaka av den vackra tanken.:)

Men ang skämten i tråden så var de inte riktade mot dej, du har ju inte skrivit den boken eller stegen:confused:, i så fall var det väl att du lät onödigt grinig när du inte ville tala om vad du skriver om:confused: Sen tror du väl som alla andra som köper det där att du har hittat den rätta vägen, det är ju det som det går ut på. Inget konstigt med det.:)

Men bara en sån sak som att skriva att lösgjordhet kommer först är så fel att det sänker hela tanken i mina ögon. Då tror jag bara att nån vill göra affärer av folks svårigheter i ridningen.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Nej det har jag inte tyvärr.

Vet inte om du såg min fråga , men menade du verkligen att man måste rida hyperflexion i extremare form a la nosen i bringan för det du beskrev eller menade du att rida hästen djupare och rundare bara för att stretcha och få rörelsen igenom? I nosen i bringan-form går ju inte rörelsen igenom längre bakifrån på samma sätt:confused: Så jag fattade inte riktigt där?
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Var kommer diskussionen om ridskolor in? Hur man lär sig rida på en ridskola skiljer sig ju rätt mycket ifrån hur man kan träna när man rider sin egen häst 5-6 dgr/vecka så den diskussionen lämnar vi till en annan tråd.

Ang att gå EN kurs o sen veta "den rätta vägen" är för mig mycket typiskt dessa nya typer av tränare. För det är tyvärr inte så det funkar i det verkliga livet där man behöver gå massor av kurser tillsammans med sin häst, dvs träna träna o åter träna, för att hitta takten, kunna lösgöra och så småningom börja bygga på samling. Om man dessutom då går en kurs som börjar i fel ände, dvs i detta fallet där man tror att lösgörande kommer före takt, då är man i MINA ÖGON totalt ute o seglar.

Jag jämför ditt Träd med Djurjourens svävande uttalanden. Ingen substans o inga bildbevis på att något sådan existerar i verkligheten men bägge två är ni frälsta...
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

All heder åt dig att du är nyfiken, ifrågasätter och vill lära dig. Fortsätt så!
Ta alla chanser du kan få till att rida för olika tränare. Försök få rida så många olika hästar som möjligt, stora, små, lättridna, tungridna, pigga, flegmatiska, välutbildade, mindre utbildade. Läs böcker.

Det tar en väldig massa tid och energi att lära sig (om man nu inte är en naturbegåvning med supertalang, och den förmånen har väl inte många av oss kan jag tro).

Vad gäller dra ihop hästen så har mycket svårt att tro att det lärs ut på din skola. Däremot är olika tränare olika bra pedagogiskt sett, en del tränare har förvånansvärt svårt att nå ut med vad dem vill. Somliga tränare börjar dessutom i fel ände.
Att hästarna inte alltid värms upp/av i en låg stretchande form på ridskolan beror knappast på att hästarna inte kan. Utan på att alla ryttare på ridskolan ännu inte behärskar den ridningen. Det tar som sagt tid att lära sig rida! Precis som det tar tid att bygga upp en häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Man MÅSTE ingenting. Hästen bjuder till vad den är redo för. I flexen kommer absolut bakdelen med bättre än i den runda låga men steget ser annorlunda ut. Hästen har ju en viss längd på ovansidans muskler. Tar man ner huvudet för mkt så blir det inte så mkt kvar till baken, alltså blir steget KORT. Men när man sen släpper upp huvudet så blir det MASSOr kvar till baken och steget förbättras oerhört. Det är väl det som är grejen med det hal, stretcha ovansidan.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Man kan faktiskt plocka guldkorn lite varstanns. Att endast tro på en enda väg. Det tror inte jag på....

Jag instämmer med Solis och hejar på. Jag tycker just som du - ju mer man ser och provar IRL ju större blir "hästeriet". Nej - det är verkligen inte svart/vitt - rätt/fel. Att vara nyfiken och ifrågasättande får dig att fortsätta växa.

Fortsätt också att fråga. Bland svaren hittar du säkert en del guldkorn. Skaka av dig resten.

Jag skriver inte mycket här längre. Läser - skummar - fastnar för något - väljer bort - blir inspirerad - hittar något nytt - blir förbannad och skriver - fast jag trycker inte på "skicka svar" i dessa fall :angel:

Googla på "Tibblin Dadde" så hittar du intressant läsning som handlar om just de saker du skriver om. Man känner igen väldigt mycket av diskussionerna som brukar hållas här när det gäller KD / MD / TD. Tillägger att Bo Tibblin har han blivit en klok karl på gamla dar - men det är intressant läsning!
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Kan inte svara för nån annan men det jag reagerade på var att DU vill ha hjälp men inte själv dela med dej. :confused:

Tror inte skämtandet om utbildningsskalan var riktade mot dej. Å som sagt. Läser man boken e det inga konstigheter. Vet att en duktig dressyrryttare som iaf brukade hänga på detta forum varit nere hos K.À ett år och jobbat.

Jo jag har inga problem att läsa ex bo tibblin och ta efter. Men jag tycker att alla som lämnar dressyren för en annan typ av inriktning det är ett misslyckande för den vanliga dressyren att nå fram till dessa. Alla som börjar med nh är också misslyckande för ridskolorna som borde kallas för hästskola i stället. Förr så kunde folk hantera sina hästar och behövde ridskola för att lära sej rida bra. Men nu saknas häst hanteringen lika mycket.

Begreppet NH används ju lite fel nu för tiden. Det står ju för Natural Horsemenship. Alltså att handskas med hästar på ett naturligt sätt.
NH, utan en massa konstigheter helt enkelt. Som det nästan verkar som det står för idag. ;) Tycker att det är många idag som gjort NH till en western-grej.. När de flesta egentligen gör ngt som är NH utan att tänka på det. ;)

Den som jag gått på kurs hos där har många ridlärare också gått för att lära sej det pedagogiska i att lära ut grunder.

En del kanske inte kan läsa en bok och förstå utan behöver en bra kurs eller annat och det tycker jag är bra.

Allt är bra om man inte förstår ridningen.

Kanske måste man vara en väldigt bra på dressyr för att klara AR inte vet jag.

Det finns massa tycke och smak. Så länge inte hästarna far illa. Så ser jag inget fel i att gå kurser.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag tycker det är bra att det finns kurser som kan fånga de som inte förstår och få det att se hur det ska vara. Bättre det än att de fortsätter ex rida med en 800kgs klump i handen. Vilket inte är bra.

Om man ska vända trenden med att folk då ska kunna käna massa onödiga pengar på helt vanlig dressyr. Så borde alla ta annsvar och se att alla de som byter inrikting faktiskt misslyckas med att förstå.

Det är allas annsvar och då borde man börja med att visa en trevlig ton.

Nej folk drev med tyskar, men hade jag varit helt nybörjare hade jag kunnat ta det på ett mycket allvarligt sätt.

Om man vill mot bevisa all den här nya dressyren så borde man gå in på ett pedagogskt sätt få dessa att förstå att det bara handlar om vanlig dressyr.

Alla MÄNNSIKOR som ska kunna lära ut även vanlig dressyr behöver faktiskt pengar. Förstår inte vad som är så konstigt med det???

Jag ska bla vara med på centrerad ridning för jag behöver mer hjälp med min lodräta sitts. Så varför inte ta en fördjupning i detta ämne?

Jag älskar allt med ridning och än har jag inte gått en enda kurs som jag tyckt vara onödig och jag har alltid lärt mej något nytt som varit bra för min ridning.
 
Senast ändrad:
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Det bästa med min kurs var att man inte blev fast i något utan man gör det man tycker om. Man blir inte fast i ett skåp. Man är fri att tolka utan krav åt något håll.

Vill man hålla på med centrerat så gör man det, Ar, vanlig dressyr, tellington metoden, utbildningsskalan, frihetsdressyr, jobba på lång tygel på marken, lära hästen buga mm. Allt det gick vi igenom. Guldkorn av allt. Det tycker jag är kul och det fortsätter jag med :O)

Jag är allt annat än instängd..

Jag tycker inte heller att man ska titta på en bild och sen en film och sen att det är skit alltihopa. Förne amn själv har testat saken själv. Den form eller samling kanske funkar på ett annat sätt, men kan vara rätt för det...
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Man MÅSTE ingenting. Hästen bjuder till vad den är redo för. I flexen kommer absolut bakdelen med bättre än i den runda låga men steget ser annorlunda ut. Hästen har ju en viss längd på ovansidans muskler. Tar man ner huvudet för mkt så blir det inte så mkt kvar till baken, alltså blir steget KORT. Men när man sen släpper upp huvudet så blir det MASSOr kvar till baken och steget förbättras oerhört. Det är väl det som är grejen med det hal, stretcha ovansidan.


Jag fattar inte riktigt vad du talar om ändå, för jag frågade inte om du menade låg och rund utan djup o rund, vilket är stretch men inte hyperflexion-djupt. Eller menar du att du rider hyperflexion a la filmen på Edward i tråden (Gribaldifilmen)? Jag lägger inga synpunkter på det utan vill bara rent konkret förstå vad du menar?:confused: (därför det hade varit intressant med film, som illustration!)

Jag tillhör inte dom som tror att Sjefs elever sliter och drar in nosen på hästarna, det fattar jag också mycket väl att man kan rida näsan dit utan tvång, men att det skulle hänga ihop med en ihopkopplad häst med eftergift i nacken (som verkar vara det du beskriver om jag tolkar känslan du skrev om i ditt första inlägg här) det är där jag inte hänger med alls när du kopplar det till rollkursform:confused:. Rider du verklig hyperflexion eller inte?
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

:bow:

Tack det är just det som när jag sökte på det du skrev som de jag håller på med handlar om och för mej var det bättre förr.

Det är exakt så som jag tycker ridningen är. NU ÄR JAG HELT säker..

Så nu ska jag återgå till mina så kallade "dyra" kurser. För jag tror på det gammla... om jag ex red min så kallade gammal elit häst på det nya sättet så flög man av honom. HAn stack med folk och försökte kasta av de.

Men när jag började på det här gammal viset så funkade han. ÅÅÅ vilken häst han var :love: Minsta lilla sak och han flöt som en drömm.

När jag läser Bo Tibblin ridlära så är det precis så här jag får bilden klar. Sen om han rider så, det skiter jag i...
:love:

Jag gillar Bo Tibblin Ridläran... :bow:

Vad vore min värd om inte han och "dyra kurser" hade funnits.. :love: :bow:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag rider dit hästen hamnar, de gamla vätränade hamnar stundtals i det du kallar hyperflexion, unghästarna gör det aldrig.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Ta det inte personligt ;) Sarkasmerna haglar ibland (eller hur fio? :devil:), men det är mer ett uttryck för frustration eftersom det finns så mycket "dålig" ridning som i olika kretsar höjs till skyarna.

Det folk fösöker säga är att det finns bra och dåligt inom alla olika inriktningar, det finns inte bara en guru som sitter inne med hela sanningen :D

Problemet är att det kan bli lite sektliknande, och många tränare försöker ge intrycket av att just de och deras inriktning är den allena saliggörande :angel:

Angående ridskolorna, så tror jag faktiskt att det är som inom allt annat lärande, det finns ett pedagogiskt problem hos många ridlärare.
Om eleven inte förstår så är det lätt att det blir "sågande" och "bankande".

T ex "Rör växelvis lite på handen " uppfattas av eleven som att man utför sågande rörelser, när det egentligen är ytterst små rörelser som menas, lite pillande med tyglarna för att behålla en mjuk och uppmärksam kontakt med hästens mun :)
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Därför bör man inte ge såna instruktioner till elever de första 5 åren. DÅ blir det bra ryttare av dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp