Klicker bra eller dåligt?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Sigismund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 70
  • Visningar Visningar 8 478
Sv: Klicker bra eller dåligt?

Tack! :laugh:

Ser att du bor i Örebro. Har en kompis (som jag introducerat till klickerträning) som precis flyttat till Örebro, men inte hittat nåt ställe att träna på/nån att träna för. Har du nåt eller känner du till nåt? PM:a gärna isf! :bow:

Fast ett klick betyder ALLTID godis. Betyder ditt "bra" alltid godis också? Om inte så ger det inte samma effekt.

Signalen för "du gör rätt" ska ju alltid vara likadan och med en klicker slipper du hela tiden tänka på att säga "bra" på exakt samma sätt.

Efter ett tag behöver du inte heller vara blixtsnabb på att belöna efter klicket, klicka när hunden gör rätt och sedan kan du i lugn och ro rota fram godiset ur fickan. Hunden har hört klicket och den VET att godiset kommer snart.

..men.. nej.

Godis + clicker ar inte en sjalvklar kombination... faktiskt rekommenderas det att anvanda leksaker, kamptrasa, kel, gos, allman lek som berom.. clicken ar bara dar for att visa Precis vad som ar Jattebra och vad som ar onskvart.

Clicket ska inte betyda "godis".. det ska betyda "bra". Hmm.. lat oss saga att vi tranar en delfin, den hoppar bra men bara da och da hoppar den sa hogt som vi vill - da valjer vi att sluta clicka pa de svagare hoppen och bara clicka pa de hogre hoppen. Da har vi markerat for delfinen att "ribban" hojts och att man maste hoppa si/sa for att fa sitt berom. (i delfiners fall - fisk.. lite svart att beromma med en kamptrasa lixom..)

Clickern ar en "reinforcer" som man via ex. godis har gett en positiv kansla infor. Godis/mat ar en bra begynnande beromgrej eftersom de flesta djur har ett relativt bra matdriv... men click ska inte alltid betyda godis. Och det rekommenderas att fasa ut godiset, bla. for att stimulera larandet (man inte helt vet nar bonusen kommer).....

nu finns det sakert olika skolor.... men de djur dar jag nyttjat positiv reinforcer har kamptrasan eller lek o bus o kasta boll/klapp o kel av matte funkar lika bra som forstarkning for clickern...

Intressant! Men, min hund vet att han t.ex. ska sitta blick stilla med blicken totalt fästad på mig, för att få sitt klick och godis. Det gör han, han kan sitta som en staty! -Klick! och han exploderar av glädje och fräser runt som stollig!
På hundmöteskursen (med klicker) fick jag rådet att "klicka ner honom" när han t.ex. fick frispel av att se kursledaren närma sig. Jag skulle alltså klicka-klicka-klicka oavbrutet medan hon närmade sig, för att avbryta hans fixering på henne. Detta gjorde honom INTE "nerklickad" utan uppskruvad till ett verkligt frenzy! Vid slutet av varje kurstillfälle kändes det som om jag hade en hund som var helt puckad av upphetsning, förutom att han fes som en gris av allt godiset... Ursäkta! Han gick säkert upp ett kilo vid varje kurstillfälle - och att byta ut delar av fodret mot klickergodiset är ju inte så lyckat - han ska ju inte ha en diet bestående av korv, pastej och räkost på tub...
Missförstå mig inte, jag älskar klickern och det gör voffsen med, men han går definitivt upp i varv av den. Men jag ska fundera på det du skrev!

Clickern ar en "reinforcer" som man via ex. godis har gett en positiv kansla infor. Godis/mat ar en bra begynnande beromgrej eftersom de flesta djur har ett relativt bra matdriv... men click ska inte alltid betyda godis. Och det rekommenderas att fasa ut godiset, bla. for att stimulera larandet (man inte helt vet nar bonusen kommer).....

Nej, klicket är en betingad sekundär förstärkare. Den ska ALLTID följas av förstärkning!

Oregelbunden förstärkning är precis som du säger mycket effektivt, men det handlar inte om att göra belöningen oregelbunden, utan om att göra frekvensen på klicket oregelbundet.

Det finns "tio shapinglagar" uppsatta av Pryor herself, om man är intresserad av teorin bakom. Där framgår tydligt vad man ska tänka på för att uppnå full effektivitet.

Med den inställningen till klickerträning så förstår jag varför deras vanliga belöningar upplevs som lika effektiva: De har inte förstått hur tekniken fungerar och har således inte upplevt hur effektivt det kan vara!

/migo

Senast ändrad:

Men de som anvander clickern till att formedla ex: "Bra-fortsatt" (den maste inte betyda: Bra -avslut-godis) kan inte hiva in godis an hit o an dit, dar ar den mer en guidande forstarkare.. (o jag e for slut i huvet for o orka lalla runt med massa ord:) )

Har Karens bok har, mkt bra bok f.o.! Rekommenderas starkt.. men, for o franga ev risker for prproblem :D

"Med den inställningen till klickerträning " forstar jag inte alls vad du menar med? Min installning? Eller rent allmant i traden? Eller? Jag gillar clickern, funkar utmarkt for mig och har hjalpt mkt med bla. collien har ute. Larde aven en av greysen sitta "lite hastigt o lustigt" for o visa for maken, samt den ena catahoulan att lagga sig ner och vanta med den. :)

Har shapinglagrna har, kan kasta in dom lite snabbt i traden om folk ar intresserade?

Men maste saga att jag forstatt hennes bok lite annorlunda an du, i synnerhet biten med de oregelbundna clicken/beloningarna.. sa nu maste jag ju, sjalvklart, som den nord jag ar, lasa om det stycket :D

På hundmöteskursen (med klicker) fick jag rådet att "klicka ner honom" när han t.ex. fick frispel av att se kursledaren närma sig. Jag skulle alltså klicka-klicka-klicka oavbrutet medan hon närmade sig, för att avbryta hans fixering på henne. Detta gjorde honom INTE "nerklickad" utan uppskruvad till ett verkligt frenzy! Vid slutet av varje kurstillfälle kändes det som om jag hade en hund som var helt puckad av upphetsning, förutom att han fes som en gris av allt godiset...

Tycker jag låter märkligt. Jag har aldrig hört att man ska använda klickern för att skapa kontakt/göra hunden lugn/avbryta den osv utan ENBART använda den för att förstärka de beteenden man gillar. Går han verkligen upp i varv om du berömmer honom när någon närmar sig - och han är lugn/lugnare än vanligt? Berömmer du när han är virrig så är det ju självklart att det beteendet är det som fastnar och förstärks?

Samma här. jag har lärt mig -och hunden- att "klick" betyder "Ja! Det var det du skulle göra, godisbiten kommer."

Just för min dvärgpudel är godis enda möjliga belöningen, men som andra redan sagt, det finns många alternativ. Den enda leksak pudeln tycker är riktigt kul är vår andra hunds svans, och det blir lite bökigt vid träning.;)

"den inställningen" dvs att klickern inte alltid ska följas av förstärkning.

Att använda den som "bra, fortsätt så" fungerar ju, men det är inte klickerträning. Snarare träning med klicker...

Tycker jag låter märkligt. Jag har aldrig hört att man ska använda klickern för att skapa kontakt/göra hunden lugn/avbryta den osv utan ENBART använda den för att förstärka de beteenden man gillar. Går han verkligen upp i varv om du berömmer honom när någon närmar sig - och han är lugn/lugnare än vanligt? Berömmer du när han är virrig så är det ju självklart att det beteendet är det som fastnar och förstärks?

Jag var också lite förvirrad av detta. Jag skulle alltså klicka (vid hundmöte t.ex.) så fort min hund tittade åt den andra hunden, eller gjorde någon som helst ansats att rikta uppmärksamheten från mig. Klicket skulle då få honom att koppla ihop åsynen/reaktionen på den andra hunden som nåt positivt. Jag upplevde det som ett sätt att distrahera honom, snarare, och tyckte det kändes märkligt. Men kursen leddes av mycket kunniga klickertränare som själva går otaliga kurser även utomlands, så jag litar ju på dem. Men begriper å andra sidan inte helt...
När kursledaren närmade sig, blev min hund jättestirrig, på ett "glatt" sätt men ett sätt som jag tolkar som stress. Jag skulle då klicka oavbrutet och ge godis nonstop, för att "klicka ner honom" medan dom närmade sig. Effekten blev den att han givetvis reagerade på klicket och ville ha godis, men samtidigt var otroligt uppstissad och pendlade i uppmärksamhet, blixtsnabbt, mellan mig och kursledaren. Han blev dessutom enormt nafsig vid godistagandet och formligen bet sönder händerna på mig, något han normalt sett inte gör, bara när han är stressad. Han bet dessutom mjukosttuben rätt av så den inte gick använda längre...!

tja.. eftersom inte ens gurun sjalv fryner pa nasan at "traning med clicker" sa tycker jag inte du heller borde gora det :P ;)

Lite allmant till traden:

Citat:
"The click, as it is used by the clicker trainers, has several unresearched functions besides being a conditioned reinforcer and being a briding stimulus between earning the food and getting the food.
First and foremost it constitutes what Ogden Lindsley Ph.D., har called an event marker. It identifies for the trainee exactly what behaviour is being reinforced."

"Another value of the marker signal is that it can be used to communicate specific information"

..skulle val tro att vi som da anvander "traning med clicker" som Migo kallade det mer haller pa med just "event markering" an "click+godis=oforanderligt".

I alla fall jag sysslar nog mkt mer med att hantera clickern mer som en event marker - "Bra - Ratt - Fortsatt sa!" (beroende pa om jag valjer att avbryta beteendet dar eller "pusha" pa det), personligen har jag ingen nytta av en hund som gissar och gissar vilket man tydligen latt kan fa - likasa har jag ingen nytta av en hund som blir stressad/hypad av clicket. Daremot funkar det bra for mig att kombinera clickern, som event marker da tydligen, i min traning.. sa det blir "traning med clicker och kamptrasa och godis och berom och jaga boll" :angel: ..for jag vagrar att konstant ha godis i fickan utifall att min hund erbjuder ett beteende jag uppskattar och vill forstarka i tid o otid, da far kopplet funka lika bra ;)

Finns val inget eg. ratt eller fel, finns funkar for "oss" och funkar -inte- for "oss". :)

Jag fnyser inte alls, tenderar själv att hänfalla åt crossover training med hästarna, mest av gammal vana...

Däremot så är jag noga med att alltid belöna efter varje klick. Belöningen innebär inte alltid godis, utan förstärkning är något som individen uppfattar som förstärkande- alltså något som eleven vill arbeta för. Sommartid är kli på knottbetten mer uppskattat än havre när man tränar hästarna. Då går det utmärkt att klicka och klia, istället för att klicka och mata;)

Senast ändrad:

Fast funktionen som event marker försvinner om man släcker ut betingningen - vilket händer om man inte förstärker efter klicken. Då blir det till slut bara ett oljud i mängden.

Gämför klickern med det sociala kontraktet som pengar innebär: En hundralapp är alltid värd hundra kronor. Om den oregelbundet bara var värd tio kronor så skulle du snart vilja använda andra valörer på dina sedlar. Valörer som alltid står för samma sak.
Klicket är alltid värt en förstärkning. En "keep going in that direction"-signal är en annan sak och tränas lämpligen in mha klicker och kan sen användas i kombination:)

..loosen up lady... jag skamtade lite med dig ;)

Men hur lar du in en beteendekedja?

O eftersom du slange in en annan kommentar.. sa maste jag ju andra lite jag med ;)

Fast, borde da inte ordet "bra" tappa sin betydelse med om det inte konstant kommer berom efter?

Hunden kopplar ju samma "bra" med annat berom, godis eller vad man nu anvander, for att man till slut skall kunna ga pa bara "bra". Nu ska man ju inte tjata sonder betydelsen av varesig clickern eller "bra"... det tappar sin betydelse, men i just "inlart" sa borde val clickern i sig pa satt och vis bli ett berom, i likhet med ett bra?

Senast ändrad:

Sorry om jag låter kort, är trött nu. Menar inget illa:D

Även en vokal förstärkare behöver betingas, så klart. Även om det är lättare att lära in och behålla, eftersom vi kan använda röstläge (vilket de flesta djur, märkligt nog, svarar ganska bra på). "Keep going" signalen blir i sig förstärkande när eleven inser att den ger ledtrådar till klicket. (Precis som en cue kan bli positivt betingad eftersom den ger en signal om vilket betéende som kommer leda till förstärkning i längden).

Beteendekedjor lär jag in på lite olika sätt med olika djurarter och individer. Back chaining är klart enklast...

/migo
för trött för detaljer nu...

Ga o lagg sig! :) Ar ju mitt i natta dar borta..

..forstar om du ar lite trott i bollen... men, skulle verkligen uppskatta, o tror fler med mig :) om du skulle orka ge oss ett lite mer detaljerat inlagg i morron nar du har ork o lust!

Sant har ar sa himla intressant... (och jag, som den egoist jag ar tar garna chansen o prata med nagon om sant har.. folk har glor pa mig som om jag var en idiot om jag namner shaping, positive/negative reinforcers. Jag ar en svensk mjolkkossa bland bufflar... :crazy:)

Absolut! Klick = belöning (vilken som helst som funkar).

Jag tror jag svarade på ett inlägg som handlade just om godis och att det var därför jag skrev sådär.

..men.. nej.

Godis + clicker ar inte en sjalvklar kombination... faktiskt rekommenderas det att anvanda leksaker, kamptrasa, kel, gos, allman lek som berom.. clicken ar bara dar for att visa Precis vad som ar Jattebra och vad som ar onskvart.

Clickern ar en "reinforcer" som man via ex. godis har gett en positiv kansla infor. Godis/mat ar en bra begynnande beromgrej eftersom de flesta djur har ett relativt bra matdriv... men click ska inte alltid betyda godis. Och det rekommenderas att fasa ut godiset, bla. for att stimulera larandet (man inte helt vet när bonusen kommer).....

Anledningen till att de flesta använder godis är att du hinner med flera klick / träningsminut, men självfallet är det allra bästa att variera sig. Men tänk dig vad långsamt träningen går om du ska dra fram kamptrasan efter varje klick och leka några sekunder. Hur många klick var det nu man skulle ha? 20 på 40 sekunder? (Migo hjälp mig.)

När jag klickar så använder jag godis tills han gör exakt det beteende jag försöker få honom att utföra, då kommer det plötsligt fram en superjackpot med lek, godis och kel. Rätt eller fel, men det fungerar super för oss. :)

Migo och Bew: Patrica McConnell anser inte att klicket alltid ska åtföljas av en godbit (eller annan belöning om man nu väljer det). Utan man kanske struntar i att ge godbiten 4:e gången, sedan 8:e och 20:e etc för att få effekten man får av den enarmade banditen (fast inte lika extremt). Du vinner inte alltid, men nog fasen vill du fortsätta spela.

KL

Jag har fått lära mig att man aldrig ska klicka flera gånger i rad utan belöning! Det ska vara klick vid exakt rätt tillfälle (då hunden visar önskat/kommenderat beteende)-belöning ska komma. 2 klick i rad utan belöning kan riskera att klicket inte ger lika stark respons hos hunden. Varje klick ska innebära belöning och även om man råkar klicka i fel läge så ska hunden ha belöningen i samband med klicket. Klick=garanterat belöning. Ordet "braa" använder jag när hunden gör väl kända konster, så som sitt osv. Det sitter så djupt så det behövs ingen klicker till.

Att ta fram en leksak varje gång jag klickar vore helt otänkbart för mig som använder klickern mestadels till trickträning och hundmöte-träning. Hon kan ju inte springa runt och leka med kamptrasan mellan varje trick :confused:
Samma sak vid ett hundmöte. Nu är iof min hund som sådan att hon älskar själva träningen, godiset är enbart ett plus. Så jag har otrolig tur :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 435
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 696
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais... 2
Svar
28
· Visningar
6 702
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 286
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka