Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast ett klick betyder ALLTID godis. Betyder ditt "bra" alltid godis också? Om inte så ger det inte samma effekt.
Signalen för "du gör rätt" ska ju alltid vara likadan och med en klicker slipper du hela tiden tänka på att säga "bra" på exakt samma sätt.
Efter ett tag behöver du inte heller vara blixtsnabb på att belöna efter klicket, klicka när hunden gör rätt och sedan kan du i lugn och ro rota fram godiset ur fickan. Hunden har hört klicket och den VET att godiset kommer snart.
Clickern ar en "reinforcer" som man via ex. godis har gett en positiv kansla infor. Godis/mat ar en bra begynnande beromgrej eftersom de flesta djur har ett relativt bra matdriv... men click ska inte alltid betyda godis. Och det rekommenderas att fasa ut godiset, bla. for att stimulera larandet (man inte helt vet nar bonusen kommer).....
På hundmöteskursen (med klicker) fick jag rådet att "klicka ner honom" när han t.ex. fick frispel av att se kursledaren närma sig. Jag skulle alltså klicka-klicka-klicka oavbrutet medan hon närmade sig, för att avbryta hans fixering på henne. Detta gjorde honom INTE "nerklickad" utan uppskruvad till ett verkligt frenzy! Vid slutet av varje kurstillfälle kändes det som om jag hade en hund som var helt puckad av upphetsning, förutom att han fes som en gris av allt godiset...
Tycker jag låter märkligt. Jag har aldrig hört att man ska använda klickern för att skapa kontakt/göra hunden lugn/avbryta den osv utan ENBART använda den för att förstärka de beteenden man gillar. Går han verkligen upp i varv om du berömmer honom när någon närmar sig - och han är lugn/lugnare än vanligt? Berömmer du när han är virrig så är det ju självklart att det beteendet är det som fastnar och förstärks?
..men.. nej.
Godis + clicker ar inte en sjalvklar kombination... faktiskt rekommenderas det att anvanda leksaker, kamptrasa, kel, gos, allman lek som berom.. clicken ar bara dar for att visa Precis vad som ar Jattebra och vad som ar onskvart.
Clickern ar en "reinforcer" som man via ex. godis har gett en positiv kansla infor. Godis/mat ar en bra begynnande beromgrej eftersom de flesta djur har ett relativt bra matdriv... men click ska inte alltid betyda godis. Och det rekommenderas att fasa ut godiset, bla. for att stimulera larandet (man inte helt vet när bonusen kommer).....