Klickerträning

Ponnyfoton

Trådstartare
Någon här som klickertränar sin katt? Vad har ni lär dom?

Tänkte att det här kunde bli en tråd där man allmänt stöttar varandra och ger varandra tips i träningen. Man får också väldigt gärna lägga upp filmklipp och bilder
 
Mitt ex klickade sin katt. En extremt lättlärd kisse! Hon kunde high five (och gjorde skillnad på höger och vänster tass), buffa med pannan mot hans panna, puss på näsan (ibland nafsade hon lite), vifta hysteriskt med båda framtassarna i luften och hoppa på bakbenen. Det var vad hon kunde för några år sen, de har säkert lärt fler trick nu.

Jag har försökt klicka mina katter men den ena tittar på mig som om jag vore dum i huvudet och den andra håller med :D
Jag har klickat rätt många katter så jag vet att det går att motivera de mest svårmotiverade kissarna, det tar bara lite längre tid och mer tålamod.
 
Jag har klickat min ena lite sporadiskt. Han är otroligt duktig på att följa sin tagetstick, och han sitt, oftast :rofl: och har försökt lära in vänta, det satt, men nu har han tappat det igen
 
Min gamla misse tränades i trick långt innan jag lärde mig att trickträning fanns.

Han kunde sitt, ligg, tass, hopp och såklart skritt, trav, galopp i koppel :-). Han lärde sig själv öppna dörrar och "tass på bordet så får jag ost". Lite för smart för allas vårt bästa ;-)
 
Jag vill gärna klickerträna min kisse! Men har ärligt talat inte supergrepp på hur det funkar/hur man gör. Jag fattar grundprinciperna men skulle nog vilja läsa på mer innan jag börjar. Några tips?

Nuvarande katt är 8 månader och kan nu sitt, stå, snurra, high five (höger och vänster), hoppa upp, hoppa ner, gå till köket (och nästan gå till sängen). Nu jobbar jag mest på att befästa tricken bättre, jag vill kunna göra flera olika kommandon i rad innan hon får sin godisbit :D
Sedan kommer jag nog försöka ta tag i jama på kommando, och att hon skall ställa sig på en "target" :up:

Förra katten kunde sitt, ligg, stå, sitt fint, high five, jama på kommando, hoppa upp, hoppa ner, stanna, rulla runt (liggandes), snurra, hopp, skritt, trav, galopp, smackade man gick han fortare, tut tut! (gå undan), och gå och lägg dig.
 
Mis äääälskar att klickerträna, det är verkligen det roligaste han vet (efter att apportera ;) ). Han kan ett 20-tal tricks, som är befästa, men bjuder gärna själv på nya också typ om jag shejpar.

Några exempel på hans favoriter: puss på munnen, mjau på kommando, gå till target, high-five, rulla runt, sitta fint, krafsa på mattan, hoppa upp och ner eller över armen, ligg, stå med frambenen i utsträckt hand, vinka, snurra runt mm.mm. :)

Gå och lägg dig kan han också, men det är inte en del av klickerträningen :).
 

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
154
Senast: skiesabove
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
779
Senast: Krumben
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 750
Senast: Luff
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
908
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp