Klickerträning

Sv: Klickerträning

Har nyligen börjat med klickerträning, för ett par veckor sedan, på min hund som blir 2 i december. Och jag tycker det är en fantastisk liten manick att träna in nya saker med. Den största positiva effekten är att man kan vara så precis i sitt klick, att berömmet kommer exakt i rätt ögonblick. Sedan blir träningen så lustfylld också! Precis som cillamuffins använder jag mig även av en targetstick, som också är en finurlig pryttel.

Anledningen till att jag började med klickerträning är att jag kom i kontakt med en ny instruktör - en gammal, erfaren och fantastisk hundmänniska.

Jag har dock sett det positiva, inte bara i att lära in nya moment utan även när min hund under träning blev rädd för att det sköts någonstans i närheten. Då använde vi klickern. SÅ fort han tittade på mig, klick + godis. Och från att ha varit alldeles jätteliten och rädd kom min kavata hund tämligen snart tillbaka, svansen kom upp och glimten i ögat tändes igen.

Eftersom min hund kan många kommandon redan så använder jag inte klicker där, bara om jag vill förbättre något, som t.ex. få fram ett snabbare läggande. Klickern ska ju användas just vid inlärning, sedan ska den fasas ut (om jag har begripit det hela rätt).

Har dock märkt att när det gäller att träna in nya saker så går det mycket snabbare med hjälp av klicker.

Självfallet använder jag mig mycket av rösten också - den har man ju alltid med sig, vilket man kanske inte har med klickern. Så jag har inte ersatt "vanligt" beröm med klicker, jag använder klickern för att göra träning och inlärning mera lustfyllt.
 
Senast ändrad:
Sv: Klickerträning

jag har också skrivit att all belöning inte behöver vara godis, jag ger mina prylar istället som jag kastar.

K-pist: rösten kan du ju använda hela tiden och klappar med för den delen. klickern är mer som ett "ja! nu gjorde du något riktigt bra". jag använder klickern under all träning, men som ett avslut när de gjort något extra bra. kraven för ett klick ökar hela tiden.

Nenne: vi kanske ska nämna att vi har samma tränare...? länge leve TJ!
 
Sv: Klickerträning

Instämmer! Både i leveropen för TJ och i det där med att kraven för klicket ökar efterhand. Klickandet ska aldrig bli något slentrianmässigt, utan något att sträva efter.
 
Sv: Klickerträning

glee skrev:
Jag köpte en klicker idag, blev inspirerad av din tråd och läste lite mer om klickerträning. :)

Haha, jag tar åt mig äran :D . Visst var det lika kul som jag sa? ;)
 
Sv: Klickerträning

cillamuffins skrev:
prova att klicka en gång när hon är upptagen med något annat och se om hon genast kommer springande till dig för att hämta ut sin belöning.

Nu har jag testat. Hon kom springande med godisögon så nog har hon fattat :) Det märks att hon tycker det är kul också.
 
Sv: Klickerträning

cillamuffins skrev:
klickar du är övningen slut och vill hon ha godis får hon komma till dig

Det där förstod jag inte..? Övningen kanske inte är slut? :confused:
 
Sv: Klickerträning

beda skrev:
Haha, jag tar åt mig äran :D . Visst var det lika kul som jag sa? ;)


Gör det! :) När en klicker bara kostar 30 spänn är det såklart man måste prova.
Ja, det är jättekul. :)
 
Sv: Klickerträning

Ja verkligen. Det roligaste av allt för mig är att min hund tycker det är kul. :)
 
Sv: Klickerträning

beda skrev:
Det där förstod jag inte..? Övningen kanske inte är slut? :confused:

jo, när du klickat ska hunden sluta med det den gör och få sin belöning. men sedan kan du återgå till den eller en annan övning. i början är övningarna korta, sedan ökar du på. men träningspassen består ju inte bara av en enda övning! exempel: jag och min tik tränar mest fritt följ och linförighet (det andra kan hon redan), men hon ska ha långvarig kontakt innan vi slutar. då leker vi en liten stund, sedan går vi på det igen. sådär kan vi hålla på 10-20 ggr med i princip samma grej, men med lite variation.
 
Sv: Klickerträning

*funderar så det knakar*
Men om jag tex tränar läggande på avstånd, kan jag inte använda klickern då som beröm men utan att hunden kommer springandes för att få godis? Som ett "bra - godis väntar!". Eller blir det fel? :confused:

Har inte fattat allt ännu. Än så länge tränar vi korta stunder i köket... Men jag har en förhoppning om att använda klickern i lydnadsmomenten ute sedan.

Ska klickern bara användas till nya moment eller kan man ha den som en förstärkning av "bra" även i andra sammanhang, som hunden redan kan?
 
Sv: Klickerträning

klickar du när hon ligger var det ju det som var bra, inte att hon kommer fram till dig. det finurliga med det här är att hunden väntar på klicket. men hur som helst brukar man ju inte träna läggande på avstånd med en oerfaren hund? om du menar att hunden ska ligga, sedan går du därifrån, så gå tillbaka igen, vänta en stund, KBG. samma sak vid läggande under gång (förutsatt att hunden kan ligg), gå gärna tillbaka till hunden för att minska dragningen framåt. på min labbe som ibland har lite svårt att skilja på ligg och stå, har vi kört serier på en 5-8 kommandon (bra, kom, nytt kommando) och när han gjort det riktigt bra är det klick och pipis. han blir snabbare och säkrare och det funkar som mängdträning också.

klickning kräver fingertoppskänsla och det är bra om man läst på lite om shaping också (så att man kan se det stora hela).
 
Sv: Klickerträning

jag använder bara klickern på träning och bara när han gjort något extra bra. halvbra eller normalbra räcker inte för ett klick.
 
Sv: Klickerträning

tyvärr inte, jag har lärt mig allt från min tränare. men jag skickar ett PM med hans hemsideadress.
 
Sv: Klickerträning

Jag har aldrig testat klicker.
Det känns som att jag vill att min hund ska lyda mig för att han ser mig som ledare inte som en godisautomat. Men det är intressant att läsa om andra personers inlärningsmetoder.
 

Liknande trådar

Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 551
Senast: Freyja_bus
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp