Klickerträning

Sv: Klickerträning

Men man behöver väl inte vara en dålig ledare för det? Det är ju aldrig den själv som bestämmer vad den ska göra för att få godis, eller när den ska få godis.
 
Sv: Klickerträning

Klickerträning har inget med lydnad att göra. Klickerträning används för att lära in saker på ett bra och lustfyllt sätt. Man ger hunden chans att göra fel, vilket inte gör något. Det värsta som händer är berömmet/klicket/godiset uteblir, det skapar en atmosfär där hunden vågar prova och där det går (för min del i alla fall) mycket snabbare framåt. Grejen är inte att hunden ska se dig som en godisautomat (eller tillhandahållare av pipleksak om det är det som är förstärkningen), utan att den blir benägen att upprepa vad den gör om den får beröm (= klick) i exakt rätt ögonblick.

Sedan ska man självfallet vara en ledare för sin hund, men uppfostring/lydnad är ju inte samma sak som att träna in moment.
 
Sv: Klickerträning

Tack så mycket för ditt utförliga svar. Nu har jag mer förståelse för varför man använder klicker. Jag trodde att det var något man använde jämt, men i inlärningssyfte låter det ju vettigt.
 
Sv: Klickerträning

Tack för förklaringen, jag tror jag förstod.
Jag gav bara "läggande på avstånd" som ett exempel. Jag menar bara att man kan ge beröm på avtånd också.

Om du ids vore det supersnällt att pm:a sidan åt mig också ;)
 
Sv: Klickerträning

Ett tips..
I senaste numret av Canis står det mycket om klickerträning och beskrivningar på många olika övningar. :)
 
Sv: Klickerträning

skulle jag också kunna få hemsidaadressen?

tack på förhand
 

Liknande trådar

Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 551
Senast: Freyja_bus
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp