Klickerträning

B

beda

Vilken otroligt rolig träningsmetod :idea: . Efter några dagars ivrigt läsande och studerande har jag börjat förstå själva poängen ;) och jag är helt såld. "Inklickningen" är påbörjad och min annars så trögfattade hund fattar framstår plötsligt som riktigt smart :D ;) . Idag har vi avancerat lite och provat några övningar, med gott resultat :) .

Ville bara dela med mig av min aha-upplevelse :banana:

Vilka härinne håller på med klickerträning och hur går det för er?
 
Sv: Klickerträning

Ja gör det ;) . Som sagt, det är superroligt, inte minst för hunden. Perfekt hjärngympa ;) .
Jag har aldrig förut sett min hund så motiverad inför en uppgift förut. :)

Var det förresten du som ska skaffa GD?
 
Sv: Klickerträning

Jag var på en två-dagars kurs om klicker för ett tag sedan. Och jag blev väldigt imponerad.
Funderar på att kanske testa det på min valp jag har nu. Men det får vänta ett tag. Valpen och jag ska ha den riktiga kontakten själva först, sen ska jag nog testa.

På kursen fick vi en hund att förstå att den skulle trycka på just en knapp med en tass tills det plingade till (en leksaks kassaapparat :-) ). Tog kanske max fem minuter innan den förståt. Och då var det en himla massa knappar.
Intressant att se när de klurar ut själva vad det är de ska göra...
 
Sv: Klickerträning

Jag klickar mina hundar. Inte i allt men i vissa moment och inlärningar.

Nackdelen med klicker är att många låser sig i den. De glömmer bort att man faktiskt kan berömma och klappa på sin hund också. ;)

Skulle nog vänta som Du skriver med att klicka in en liten valp. Man har så lång tid på sig att klicka in sin hund att man gott kan låta de vara utan klicker i valpperioden.

Kan tänka mig att valpvänteriet är segt och plågsamt! :angel:
 
Sv: Klickerträning

Håller med att man ska vänta med valp. Jag tycker man ska bygga upp den "riktiga" kontakten först. Och som du sa, många glömmer att man både kan klicka och berömma med rösten och klapp mm..
 
Sv: Klickerträning

Jag började med klickerträning för 2 veckor sedan, när jag hade haft min valp i 1 månad ungefär. Det blev en enormt stor skillnad på inlärningstid och hunden fattade snabbt klickerträningen. Varje gång man tar fram klickern kommer hon sättandes, sätter sig framför mig och spelar upp en alldeles egen repertoar av allt hon kan. Superroligt!

Jag använder dock inte klicker hela tiden, mest när jag lär in nya saker. Ibland har jag även med den ut och tränar under tiden vi är ute. Har jag den inte till hands vid något ögonblick använder jag rösten istället, det fungerar också, men jag föredrar klickern i inlärningssyfte.

Jag köpte 2 böcker om klicker:
"Klickerträning för hund" och "Klick och trick". Båda var jättebra, men den sistnämnda alldeles utmärkt om man vill ha många roliga tips på vad man kan öva på och hur. Vad köpte du för böcker?
 
Sv: Klickerträning

Jag köpte en klicker idag, blev inspirerad av din tråd och läste lite mer om klickerträning. :)

Förut tyckte jag det var så "mekaniskt" att klicka, när man lika gärna kan använda rösten. Men nu ska jag testa iaf och så får jag se sen om jag kommer fortsätta använda den. Det kommer jag säkert göra, men jag kommer fortsätta med mycket klappar och röstberöm. :)

Det verkar mycket roligare än jag trodde. :) Hur gjorde du "inklickningen"? Klickar du och ger godis eller säger du ett kommando innan?
 
Sv: Klickerträning

Halloj! Va kul att du börjat med klickerträning! Själv har jag hållit på sen juni och har på samma tid förvandlat mina hopplösa odågor till startklara tävlingsdjur.

Ett par ord om klicking bara;

INKLICKNING: Ta en näve frolic och bryt varje ring i fyra bitar, de är då lagom stora till en medelstor hund. Börja mata och så fort hunden fått in gottisen i munnen så klickar du. Det ska gå FORT och man ska vara tyst. Gör detta ett par ggr med ca 20 bitar per gång. Sedan testar du om det har gått in, dvs klickar en gång. Hunden ska då se förväntansfull ut, alltså vänta på godiset. Gör den inte det får du fortsätta med inklickningen till hunden fattat. Då och då kan man gå tillbaka till inklickningen, det har jag fått göra med min tik när svåra hinder ska passeras (andra hundar t ex).

INLÄRNING: Du har en inklickad hund och nu ska du lära den något. Jag började med en targetstick (en mörk pinne med en 1 cm vit bit längst ut) men det kan vara något annat, som en matta eller att den ska sätta nosen mot något annat. Såhär gjorde jag med targetsticken; håll den framför näsan på hunden och när hunden nosar (det gör de av ren nyfikenhet) så kommer klicket, sedan beröm och naturligtvis godis. Gör om tills hunden snabbt sätter nosen på pinnen. Då ökar du svårighetsgraden och håller pinnen lite längre ifrån. Funkar inte det så går du tillbaka, men ha inte för bråttom! Låt hunden klura ut vad du vill! Och tänk på att det inte är fel att hunden ibland får misslyckas, det är så den lär sig att ta intiativ (annars är det bara du som ger den godis som en automat). Detta kan sedan överföras till andra saker.

VALPAR: Varför skulle man inte kunna börja med mycket små valpar? Klicking är ingen motsats till kontakt, snarare tvärtom!

BERÖM: Naturligtvis ska man inte bara klicka och sedan mata fram en godis. Jag ger knappt mina hundar godis ens, eftersom godis är lugnande och jag vill ha taggade hundar. De får leka en stund med min pipis, labben vill apportera och schäfern vill döda den. Och jag pratar myckt med mina hundar. Säger uppmuntrande ord när de är på rätt väg och tjoar och har mig efter klicket som alltid alltid ska avsluta övningen. Klick = avslut. Dubbelklicka aldrig. Sedan kan man gå tillbaka till övningen igen.

KOMMANDOORD: När hunden har lärt sig en övning är det dags att döpa den (övningen alltså ;) ). Säg ordet när hunden är påväg att göra rätt, och sedan KBG (Klick, Beröm, Godis). Sedan säger du ordet utan att göra mer och är då hunden påväg att göra rätt, även om det bara är den minsta antydan så kommer KBG och du blir jätteglad! Stegvis ökar du kraven, och även här får man ibland vänta ut och ibland låta hunden misslyckas. Kan hunden något så gå direkt vidare till nästa svårighetsgrad. Klickerträning ska inte tragglas på samma nivå hela tiden. Man kan alltid backa om det skulle visa sig allt för svårt.

(nu kan Grana också läsa! :idea: :D )

Lycka till alla klickare!

/agge klickerfantast
 
Sv: Klickerträning

Kan man inte klicka in genom att säga enkla kommandon som hunden redan kan, och när den gör rätt klickar man och ger godis?
 
Sv: Klickerträning

för att hunden ska förstå hela grejen med att klick = godis så krävs den där inklickningen. visst, man kan säkert göra på andra sätt med, men det här är väl beprövat och ger en säker och snabb inklickning.
 
Sv: Klickerträning

Okej.. Jag har sagt kommandon som jag vet att hon kan, som sitt och ligg t.ex. och så har jag klickat och gett godis direkt. Har alltså gjort måånga gånger på rad. Tyckte det kändes lite konstigt att bara proppa i massa godis utan att hon gjorde något, tänkte att hon skulle förstå att hon ska göra något för att få klick + godis. Fast jag kanske går lite för fort fram. Kanske bäst att låta det bli steg 2 istället.
 
Sv: Klickerträning

men om hon har förstått att klick betyder godis så är hon ju redan inklickad? nackdelen med din metod är att det tar längre tid, inte att det går för fort. hur reagerar hon om du bara klickar utan att röra en min?
 
Sv: Klickerträning

Med för fort fram menade jag att jag försökt lära in klicket för fort, och att hon kanske inte fattat att klick = godis. Alltså att det tar längre tid bara för att jag vill att det ska gå fort. Snurrigt, men du förstår nog vad jag menar?

Fast hon verkar ha fattat iaf, när jag bara klickar så ser hon ut att vänta på godis.

Men jag har funderat på en sak.. Om man står en bit ifrån och klickar, finns det inte risk att hunden kommer springande för att få godis då? Iofs kanske det inte gör något.
 
Sv: Klickerträning

men då har hon nog fattat. den riktiga ivern ska komma ganska snart. klickar du är övningen slut och vill hon ha godis får hon komma till dig. är hon väl inklickad förstår hon att det var det hon gjorde när klicket kom som var bra, inte att hon kom till dig.

prova att klicka en gång när hon är upptagen med något annat och se om hon genast kommer springande till dig för att hämta ut sin belöning.
 
Sv: Klickerträning

HTML:
VALPAR: Varför skulle man inte kunna börja med mycket små valpar? Klicking är ingen motsats till kontakt, snarare tvärtom!

Absolut inget fel, anledningen till att vi inte lär ut det på valpkurser är att folk låser sig i klickern och tror att det är en universalgrej. Visst är det super i många inlärningar, men man kan inte lösa ALLT på ALLA hundar med klicker.


Apropå belöning. En klickbelöning behöver inte alltid inhämtas från handen. Att variera är bäst.
 
Sv: Klickerträning

Även om jag inte vill belöna med godis "livet ut", ska jag du köra inklickningen med godis?
Är det inte en risk då att hon blir "besviken" om hon helt plötsligt "bara" får en klapp tex?
 
Sv: Klickerträning

Du kan gott använda godis som belöning vid klickerträning livet ut om din hund gillar det. Grejen är att klickerträning används vid INLÄRNING av nya saker, och inte som en fortsatt belöning för saker de redan kan.

Mvh,
Duvan
 

Liknande trådar

Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 551
Senast: Freyja_bus
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp