Bukefalos 28 år!

Klihundar - hur mår era? (och vad är det för fel på min)

Och_Aye

Trådstartare
Blä, belgarn kliar sig. Hela tiden. Imorgon ska vi till huddoktorn och försöka lista ut varför. Jag som har haft allergihund tror såklart att det är allergi. Han blev "avparatiserad" för ett tagsen, så det borde inte vara det. Andra hunden kliar sig inte alls.

Hur många har hundar som är allergiska, och vad är dom allergiska mot? Vad har dom för symptom och käkar dom mediciner? Funkar det?

Belgarn har inga utslag eller liknande, bara något litet bitgrej i ljumsken. Han är bra i magen, har fin päls förutom att han fäller mycket just nu. Han är alltid geggig i ena örat och har haft två öroninflammationer, nu har han dock inte alls ont i örat. Det kliar på hela kroppen men det syns ingenting. Det kliar på mage, ljumskar, bogar, ben, rygg, rumpa, ansikte, bringa, hals, sidorna osv. Han nyser en del (inte noskvalsterfrust, utan nysningar). Näsan fungerar däremot som den ska. Inget gegg i ögonen på morgonen. Näsan kanske är liten aning rinnig. Han har haft trassel med magen men den mår som sagt bra just nu. Har haft en del utslag i ljumskarna och varit lite röd i armhålorna tidigare men inte nu. Jag har badat honom två gånger tidigare med K-hex och det har hjälpt, badade honom igen tidigt i lördags morse men nu hjälper det ingenting.

Nuffen hade ju förvisso demodex också bland annat, men på honom såg man ju verkligen att det var något fel. Belgarn bara kliar och är stressad, han känns ömtålig och rädd och det har kommit nu sista tiden.

Vad tror ni att hans jävla kliande kan bero på? Utåt sett mår han ju prima, ingen dassig päls, inga geggiga ögon, inget ont i örat, inga röda partier i huden vad jag kan se osv, ändå kliar det mer nu än någon gång innan och belgarn hinner knappt sova. Jag kan bara dra handen över honom så börjar bakbenet att flaxa frenetiskt, det kliar verkligen helt hysteriskt på honom.
 
Sv: Klihundar - hur mår era? (och vad är det för fel på min)

Någon fågelbakterie? Hormonellt? Stress? Har han fått cortison eller blivit getingstucken?
 
Sv: Klihundar - hur mår era? (och vad är det för fel på min)

SKriver lite bara för att få in en prenumeration. Min lilla kliar sig ju, inte lika frenetiskt som din, men för mycket.

Han har inte minsta rodnad etc, pälsen är kanonfin osv osv. Syns inte ens att han kliat. Men kliar och naggar hela kroppen, och MYCKET lätt att 'reta' bakbensklireflexen, räcker med att klia på ryggen.

I hans fall håller jag ju på och byter foder för att se om det kan vara foderallergi. Ville mest ha ngt att göra medan jag väntade på att han skulle äta klart sin antibiotikakur mot urinvägstrassel. Han har inte haft öroninfl, men däremot en ganska 'mustig' doft ur öronen. Inget sekret att tala om dock.

Nu lär jag få vänta vidare på att boka tid hos hudmänniska, då han ligger här med drän och jox nu.. *sucka* Men följer din tråd med intresse.
 
Sv: Klihundar - hur mår era? (och vad är det för fel på min)

Fågelbakterie? Det har jag aldrig hört om, vad är det och vad ger det för symptom?
Stress har jag funderat på en del, eftersom att jag upplever att han förändrats lite sista tiden. Om han har fått klåda av att han är förändrad eller om det är klådan som förändrat honom är ju galet svårt att veta. Det där med hormoner vet jag inte direkt någonting om.

Alexandra: Min är ju också sådär, vansinnigt lätt att få kliig. Han har haft problem med magen så jag började vid fodret och nu käkar han färskfoder som han fungerar kanon på. Foderallergi borde väl även ge mag-problem kan jag tänka mig?

Det känns konstigt att nu, när han ser som friskast ut, kliar sig som mest...Tur att vi ska till doktorn imorgon!
 
Sv: Klihundar - hur mår era? (och vad är det för fel på min)

Glömde; Han har inte fått någon kortison alls, och inte heller (vad jag vet) blivit getingstucken. Han käkar heller inga mediciner. Han har fått antibiotika två gånger, en gång vid kastrering och en gång när han slizade sin tunga men det är många veckor sedan nu.
 
Sv: Klihundar - hur mår era? (och vad är det för fel på min)

Det där med fågel är jag inte alls insatt i. Men en väns hund kliade sig en hel del, veterinären hade då funderat över någon parasit som satt på fågel. Om det är sant eller inte vet jag inte. Men du kan alltid fråga imorgon!

Min hane har kronisk tjock- och tunntarmsinflammation. Plus att veterinären trodde han hade en annan åkomma, som det inte fanns namn på. Dvs att hans mage blev intolerant mot ett visst foder efter en stunds användning. Han kunde äta Foder A i 2 månader, för att sedan bli jättedålig av en dl av detta foder senare. Kunde då få Foder B och efter några veckor fick han diarré av detta också.

Så visst kan överkänslighet påverka magen och huden.
 
Sv: Klihundar - hur mår era? (och vad är det för fel på min)

Man har ju hört att fler och fler belgare fått den sk. "schäferklådan" också :crazy:
 
Sv: Klihundar - hur mår era? (och vad är det för fel på min)

Ja, det ska jag fråga. Han har ju som sagt förändrats en del i takt med att kliandet har ökat, jag vet ju inte om det sitter ihop men det har ju iallafall kommit ganska samtidigt.

Hur gör du med din hanne då, byter du foder med jämna mellanrum då antar jag?

Schäferklåda har jag nog bara hört talas om, vet ingenting om varför eller hur det uppstår. Är det allergi eller "kliar det bara"?
 
Sv: Klihundar - hur mår era? (och vad är det för fel på min)

Ja, det ska jag fråga. Han har ju som sagt förändrats en del i takt med att kliandet har ökat, jag vet ju inte om det sitter ihop men det har ju iallafall kommit ganska samtidigt.

Hur gör du med din hanne då, byter du foder med jämna mellanrum då antar jag?

Schäferklåda har jag nog bara hört talas om, vet ingenting om varför eller hur det uppstår. Är det allergi eller "kliar det bara"?

Hoppas du får svar hos veterinären. Men eftersom du har en belgare så ska man inte utsluta stress, försök lokalisera när exakt han började klia sig. Och i vilka lägen han kliar sig.

Min hane har ätit färskfoder i 3 år, och nästan med det samma försvann alla diarréer.

Schäferklåda innebär att hunden har ett kroniskt fel i sitt immunförsvar om jag inte minns helt fel.
 
Sv: Klihundar - hur mår era? (och vad är det för fel på min)

Hoppas du får svar hos veterinären. Men eftersom du har en belgare så ska man inte utsluta stress, försök lokalisera när exakt han började klia sig. Och i vilka lägen han kliar sig.

Min hane har ätit färskfoder i 3 år, och nästan med det samma försvann alla diarréer.

Schäferklåda innebär att hunden har ett kroniskt fel i sitt immunförsvar om jag inte minns helt fel.

Njäe, det där med stressen ska jag verkligen ta upp eftersom att jag upplever honom som så känslig nuförtiden, orolig och inte alls så stabil som innan liksom.
 
Sv: Klihundar - hur mår era? (och vad är det för fel på min)

en kompis till mig har en rottis som kliar jättemycke och på en del ställen ramlar pälsen av..hon har alternerat 2 st homeopatmedel varannan vecka som heter bioplex 6 och bioplex 9, skulle hålla på i typ 6-8 veckor men redan efter 3 veckor är klådan helt borta :D

den ena är till för lymfdränage och den andra för att "rena blodet"
 
Sv: Klihundar - hur mår era? (och vad är det för fel på min)

Alexandra: Min är ju också sådär, vansinnigt lätt att få kliig. Han har haft problem med magen så jag började vid fodret och nu käkar han färskfoder som han fungerar kanon på. Foderallergi borde väl även ge mag-problem kan jag tänka mig?


De kan men behöver inte det, ge symptom från magen alltså, har jag lyckats läsa mig till.
 
Sv: Klihundar - hur mår era? (och vad är det för fel på min)

Du skriwer inte hur länge hunden har kliat sig eller hur gammal han är. Jag undrar också wad han äter? Är klådan säsongsbunden?

Generell klåda som du beskriwer, tillsammans med t e öroninflammationer och ökad fällning, är ofta ett symptom på allergi aw något slag. Man brukar dela in allergierna hos hund i foderallergi, atopi (allergi mot inandade ämnen) och loppallergi. Den senare är wanlig söderut, men inte i Swerige. Ofta har man en kombination aw de olika warianterna.

För att utreda en ew allergi inleder man med att utelsuta foderallergi. Detta görs mha en eliminationsdiet, ett speciellt foder (hemlagat eller färdigfabricerat) som hunden ska äta strikt i 8 w. Därefter ger man aw det gamla wanliga fodret igen, inkl ben, godis och wad nu hunden kan ha ätit före eliminationsdieten, sk prowokationsdiet. Om hunden nu får wärre symptom har den en foderallergi.

Atopi utreds med allergitest, antingen blodprow eller pricktest. Det är ingen idé att göra detta förrän man utelsutit andra orsaker till klådan, inkl foderallergi.

Sen finns det förstås andra anledningar till klåda; ektoparasiter aw olika slag (mindre troligt när den andra hunden är ok, men det ska ändå kollas) och olika infektioner, t e ringorm. Bakteriella infektioner och dito med jästswamp brukar wara sekundära, men din hund kan ändå behöwa en behandling mot detta.



Behandling beror förstås på wad som är orsaken... Men om man ska hålla sig till allergier;

foderallergi; ett foder som inte innehåller det hunden wisat sig allergisk mot. Tar lång tid att utreda
atopi: man kan ge "allergiwaccin" (hyposenibilisering), testa antihitaminer eller andra mediciner samt i möjligaste mån försöka undwika det hunden är alelrgisk mot. Wanliga allergener hos hund är kwalster och pollen. Utöwer den medicinska behandlingen bör man komplettera med ett bra foder, omega 3/6, schamponeringar med specialschampo (Dou o Lindra är ett spännande alternatiw) och fuktighetsbewarande spray.

Du kan läsa mer om allergier på Drbaddaky.com, ett aw de lab som kör allergitesterna.
 
Sv: Klihundar - hur mår era? (och vad är det för fel på min)

en kompis till mig har en rottis som kliar jättemycke och på en del ställen ramlar pälsen av..hon har alternerat 2 st homeopatmedel varannan vecka som heter bioplex 6 och bioplex 9, skulle hålla på i typ 6-8 veckor men redan efter 3 veckor är klådan helt borta :D

den ena är till för lymfdränage och den andra för att "rena blodet"

Inget som jag skulle rekommendera. Hunden hade wad jag förstår ingen diagnos, den hade förmodligen bliwit bra ändå.
 
Sv: Klihundar - hur mår era? (och vad är det för fel på min)

Njäe, det där med stressen ska jag verkligen ta upp eftersom att jag upplever honom som så känslig nuförtiden, orolig och inte alls så stabil som innan liksom.

Kan bero på klådan. Det är stressande att gå med kli på kroppen.
 
Sv: Klihundar - hur mår era? (och vad är det för fel på min)

Exakt dom där symptomen du beskriver hade(har) min Schäferhane. :crazy:

Efter en utredning visade det sig vara kvalsterallergi och har nu fått ett specialtillverkat vaccin som han kommer få under resten av sitt liv.

Nu behöver det inte alls betyda att din hund har allergi, jag hoppas inte det iaf. Men när jag läste symptomen så är det ruggigt likt min hunds klåda.
 
Sv: Klihundar - hur mår era? (och vad är det för fel på min)

Tack för bra svar!

Jag misstänkte att man börjar med att utesluta foderallergi. Synd att sådant ska ta sån tid, jag vill ha en knapp att trycka på så att jycken slipper klia sig direkt. Vi kan ju inte sova! :(

Det är så jag tänker också, att klåda måste kunna vara satans stressande. Jag vet ju själv hur det är att ha utslag eller liknande, man blir ju helt knäpp till slut.

Belgarn är drygt 1½ år och käkar nordics färskfoder sedan ett par månader tillbaka. Jag har provat ett sådant där "allergifoder" innan men det hjälpte ingenting. Han har ju haft kass mage men nu fungerar den, trots mycket märgben och godis osådära. Han verkar inte alls speciellt känslig i magen längre. Han har kliat sig sen i början på sommarn, i perioder. Det började med utslag i ljumskarna. Jag fick ju rådet att bada honom i Khex vilket tog bort i princip all klåda nästan direkt. Sedan tog det ett par månader innan jag fick bada honom igen. Nu i helgen provade jag ju igen helt utan resultat. Han har ju alltså kliat ganska länge, men inte hela tiden och det har varit lätt att ta bort det. Det har inte alls varit i samma omfattning heller, förut har det främst varit ljumskarna, armhålorna och precis bakom revbenen.
 
Sv: Klihundar - hur mår era? (och vad är det för fel på min)

Exakt dom där symptomen du beskriver hade(har) min Schäferhane. :crazy:

Efter en utredning visade det sig vara kvalsterallergi och har nu fått ett specialtillverkat vaccin som han kommer få under resten av sitt liv.

Nu behöver det inte alls betyda att din hund har allergi, jag hoppas inte det iaf. Men när jag läste symptomen så är det ruggigt likt min hunds klåda.

Usch vad tråkigt, sådan allergi hade min förra hund också. :(
Hur mår han nu? Fick din hund också utesluta foderallergi först? Hur lång tid tog det innan ni kom fram till vad det var för sorts allergi?
Jag tycker också att det känns som allergi, förutom att Belgarn ser helt frisk ut så är symptomen exakt samma som min allergijycke.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 060
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 045
Senast: Hund!
·
Kropp & Själ Jag börjar bli irriterad på detta, jag får röda, knottriga utslag på ögonlocken och runt ögonen ned mot kindbenen. Kliar och svider och...
2
Svar
23
· Visningar
1 906
Senast: lizzie
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
3 937
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp