Klimatet runt blandrasprat på Buke.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Diskuterar du behovet av inkorsning i collie skulle det väl låta i princip likadant här? Pröva att se hur en sådan diskussion i en rasgrupp skulle se ut. Det är många i Sverige som inte ens gillar att man parar lång- och korthår...
Njae...jag blir inte attackerad där på samma sätt förutom någon som kan säga något i stil med "hallå,. hallå...ni vet väl att den där ildiko föder upp blandraser).
Kolla på polishundsdiskussionen. Exakt samma frågor från mitt håll och utvecklingen av tråden, svaren är på en helt annan nivå än här. Inte i närheten av de förvrängningar av vad jag säger, hån och hyenabeteende som finns här.
Och jag är samma person, men samma sätt att uttrycka mig och samma avel.
Inte i närheten... någonstans.
 
I vilken grupp är det? Länken fungerar inte för mig.
Brukshundar & Tjänstehundar 2.0
En fb-grupp,
Jag heter ildiko på riktigt så du kan söka på det namnet där i gruppen
Det KAN vara så att länken inte fungerade för att du ej är med i den gruppen, om den nu är "privat"
 
Njae...jag blir inte attackerad där på samma sätt förutom någon som kan säga något i stil med "hallå,. hallå...ni vet väl att den där ildiko föder upp blandraser).
Kolla på polishundsdiskussionen. Exakt samma frågor från mitt håll och utvecklingen av tråden, svaren är på en helt annan nivå än här. Inte i närheten av de förvrängningar av vad jag säger, hån och hyenabeteende som finns här.
Och jag är samma person, men samma sätt att uttrycka mig och samma avel.
Inte i närheten... någonstans.

När det gäller behov av inkorsning i collie?
Jag har i princip samma åsikt som t ex Bodil(förutom vilka raser som är mest lämpliga för inkorsning), Thomas(förutom hans övertro till genteknik) och flera andra. Ändå anklagar du inte dem för att inte bry sig om att rasen går under eller att hundar lider.

Det där med attacker, förvrängningar och hur man uttrycker sig kanske inte bara kommer från ett håll?
 
Jag har min 3:e schipperke, ingen av mina har haft ett gällt skall. Den enda som varit lite avvaktande emot folk var den som kom som omplacering vid 3 års ålder, då var jag hans 6-7 hem, tror det sett annorlunda ut om jag fått honom som valp.

Var bara tvungen att kommentera det. Har du fler funderingar kring schipperke så fråga gärna :) Kanske i en ny tråd eller i PM så blir inte tråden allt för ot.
Det låter bra! Jag har bara träffat två, dessutom vet jag inte deras bakgrund i detalj, så det kanske inte gäller generellt för rasen och två borde ju verkligen inte vara tillräckligt för att bli avskräckt, rent statistiskt.
 
Njae...jag blir inte attackerad där på samma sätt förutom någon som kan säga något i stil med "hallå,. hallå...ni vet väl att den där ildiko föder upp blandraser).
Kolla på polishundsdiskussionen. Exakt samma frågor från mitt håll och utvecklingen av tråden, svaren är på en helt annan nivå än här. Inte i närheten av de förvrängningar av vad jag säger, hån och hyenabeteende som finns här.
Och jag är samma person, men samma sätt att uttrycka mig och samma avel.
Inte i närheten... någonstans.
Varför anmäler du inte allt hat, hån och hyenabeteende då när du ändå är här hela tiden? Om alla är elaka och du bli enbart otrevligt bemött, vad får dig att komma tillbaka?
 
Just i plattnosarnas fall kan jag ibland undra vad som är hönan och vad som är ägget?
De är ju enligt de som vill ha de hundarna väldigt lättsamma hundar utan större krav på motion eller aktivering men frågan är om de vore mer normalbyggda om de inte då också vore mer aktivitetskrävande? Förutom de uppenbara andningsproblemen (hur mycket skulle du själv orka göra om du bara kunde andas genom sugrör?) så är de ju rätt ofta i överhull.
Jag har själv haft en engelsk bulldog för 20 + år sen som "var för smal" när vi ställde ut henne (normalhull säger jag) som var lika aktiv som våra andra hundar, hängde med i stallet, sprang med de andra hundarna osv. Jämfört med idag hade hon också lite nos. Det som skiljde henne mest från de andra hundarna var att hon var mer svårmotiverad i träning och väldigt väldigt obrydd om att få tillsägelse från den äldre tiken vi hade hemma. Inga egenskaper jag känner är så speciella eller unika att jag skulle skaffa en bulldog igen eller nån annnan kortnos.
Ska vi verkligen ha hundraser som är så missbildade att de knappt kräver aktivering från ägarnas håll? Folk kan väl skaffa ett gosedjur eller marsvin istället om de inte orkar med att ha hund på riktigt?
Ja, jag har träffat några exemplar av sundare kortnosar också men de har också då haft en högre aktivitetsnivå än kortnosarna man träffar som knappt klarar gå en runda runt huset en dag det över 20 grader ute..
Tycker inte att mops och fralla är bekvämt lågaktiva raser som är populära för att de inte kräver så mycket av sina ägare. De jag har känt har haft hög energinivå, frallorna för hög för mig personligen eftersom det är svårt att styra och reglera energin i kontrast till vad som går att göra med mina högenergiska brukshundar.
 
Tycker inte att mops och fralla är bekvämt lågaktiva raser som är populära för att de inte kräver så mycket av sina ägare. De jag har känt har haft hög energinivå, frallorna för hög för mig personligen eftersom det är svårt att styra och reglera energin i kontrast till vad som går att göra med mina högenergiska brukshundar.

Tycker inte att mops och fralla är bekvämt lågaktiva raser som är populära för att de inte kräver så mycket av sina ägare. De jag har känt har haft hög energinivå, frallorna för hög för mig personligen eftersom det är svårt att styra och reglera energin i kontrast till vad som går att göra med mina högenergiska brukshundar.
Vad har du för kassa brukshundar egentligen??
 
Nej jag undrar helt seriöst hur kassa brukshundar man har om en sällskapshund har mer energi än dessa då det går inte ihop.
Jag har en hund med hög energinivå men låg arbetslust. Det gör det utmanande att använda energin på ett vettigt sätt. Många brukshundar har ju hög arbetslust och då är det nog enklare att låta hunden få utlopp för energin. Jag gissar att det är ungefär så det menas här också.
 
Jag har en hund med hög energinivå men låg arbetslust. Det gör det utmanande att använda energin på ett vettigt sätt. Många brukshundar har ju hög arbetslust och då är det nog enklare att låta hunden få utlopp för energin. Jag gissar att det är ungefär så det menas här också.
Jag förstår men jag håller inte med en sällskapshund med högre energi och större behov av aktivitet än en brukshund är sällsynt det är inte första gången den här personen påstår att en sällskapshund kräver mer än en brukshund.
 
Jag har en hund med hög energinivå men låg arbetslust. Det gör det utmanande att använda energin på ett vettigt sätt. Många brukshundar har ju hög arbetslust och då är det nog enklare att låta hunden få utlopp för energin. Jag gissar att det är ungefär så det menas här också.
Men är din hund av sällskapsras?
Nu handlade det just om sällskapshundar självklart har en jakt eller draghund energi.
 
Varför jämför du dom då med sällskapshundar gång på gång?
Jag anser att sällskapshundar behöver lika mycket tid av sina ägare som brukshundar. Först och främst är hundar djur med stort rörelsebehov, sällskapshundar precis som brukshundar. Det är viktigast att det behovet blir tillfredställt, en promenad ger ju inte bara motion utan också psykisk stimulans för en hund, (och människa).

Sedan är det lätt och tacksamt att aktivera brukshundar på alla möjliga sätt eftersom de gillar att arbeta och har bra koncentrationsförmåga. Men också de flesta sällskapshundar gillar ju att jobba med nosen, och att vara duktiga och få beröm och belöning, och då ska de ju få det även om det inte blir på brukstävlingsnivå.

Därför är min åsikt att en sällskapshund har rätt att få samma engagemang och tid från sin ägare som en brukshund, och att det inte alltid är enklare att ha en sådan hund än en brukshund.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 728
Senast: Ajda
·
Hemmet Hur får man rent en glaskeramikhäll ordentligt? Jag försökte med ättika och bikarbonat men fick inte bort särskilt mycket. Likadant med...
Svar
10
· Visningar
500
Senast: hastflicka
·
Tjatter En personlig tränare här där jag bor har ett utegym där hon kör gruppträning ute året runt. Hur klär man sig för att träna utomhus mitt...
Svar
11
· Visningar
637
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 004
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp