Klimatet runt blandrasprat på Buke.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du har en registrerad kennel för renras där du registrerar din uppfödning hos SKK och samtidigt har en sidoverksamhet med blandrasavel riskerar du att bli stängas ut från SKK, ja. Ditt medlemskap i SBK t ex berörs nog inte då det är egna organisationer även om SKK är moderorganisationen.

Är du vanlig medlem och alltså inte har registrerad kennel så kan du ju ändå bedriva blandrasavel. Den insynen har ju inte SKK hos vanliga medlemmar, det gäller ju de som föder upp inom SKK.


Jag fattar inte riktigt?

Jag skulle vilja avla långhårscollie x flat och är medlem i papillonringen - då får jag väl delta?
Det handlar väl om att man inte får avla både renras och blandras samtidigt?
Hur ska SKK kunna ha koll på att mina hundar är egenproducerade om jag inte håller på i stor skala - så pass stor att det noteras?

Jag ha i min närhet hundar som inte reggas i rasklubben inom SKK för det finns så stor kritik hos många uppfödare mot hur hundarna testas/godkänns etc etc (inte så himla insatt....) Visst skulle en hundägaren kunna delta med sin hund bara hem var medlem i nån klubb vilken som helst?
Svaret den personen fick från SKK var att det inte gjorde någon skillnad - man fick inte avla blandras över huvud taget utan risken att man kunde bli utestängd från alla underlydande föreningar. Samtidigt tror jag aldrig det har hänt, och jag håller med er båda om att det inte borde vara något problem eftersom SKK inte har den insynen.
 
Svaret den personen fick från SKK var att det inte gjorde någon skillnad - man fick inte avla blandras över huvud taget utan risken att man kunde bli utestängd från alla underlydande föreningar. Samtidigt tror jag aldrig det har hänt, och jag håller med er båda om att det inte borde vara något problem eftersom SKK inte har den insynen.
Svaret personen fick från SKK: "Man får inte ägna sig åt blandrasavel när man är medlem i någon av våra klubbar.
Däremot får man äga en blandras.", baserat då på SKK's grundregel om "Det krävs av varje medlem i SKK-organisationen:
2:1 att till avel endast använda hundar av samma ras och som är registrerade i SKK eller i utländsk kennelorganisation erkänd av SKK".
 
Gäller tävlingslicens bara vissa hundar?

När jag gjorde BPH m Torsten krävdes inget sånt. Men han var å andra sidan skk-reggad...
Precis, det är blandraser som vill tävla eller göra BPH som måste ha tävlingslicens. I praktiken är det ett registreringsnummer, det ser ut såhär i hund och avelsdata TAVLIC009221.
Reggade hundar har sitt vanliga SE (eller utländska) nummer.
 
Samtidigt tror jag aldrig det har hänt, och jag håller med er båda om att det inte borde vara något problem eftersom SKK inte har den insynen.

Givetvis har folk blivit uteslutna pga de fött upp blandraser, men inte pga skk "spionerar och har insyn" i vad enskilda medlemmar gör, utan för att någon i medlemmens närhet/relativa närhet skickat in en anmälan.

Alla medlemmar förbinder sig till samma regler, oavsett de är uppfödare eller inte.
 
Givetvis har folk blivit uteslutna pga de fött upp blandraser, men inte pga skk "spionerar och har insyn" i vad enskilda medlemmar gör, utan för att någon i medlemmens närhet/relativa närhet skickat in en anmälan.

Alla medlemmar förbinder sig till samma regler, oavsett de är uppfödare eller inte.
Men blev de då uteslutna från SKK/deras lokalföreningar? Eller SBK/agilityklubben/etc? Alla går ju under samma paraply (SKK), men händer det att man blir utesluten ur t.ex. lokal brukshundklubb för att man avlat på blandras?
 
Ja men jag tror man måste göra det på ett betydligt mjukare sätt , dom flesta som varit inne här och nämnt blandras eller är nya med hund brukar logga ut ganska omgående ☺☺
Nja, det där är ju inte helt sant. Jag är en av dem som tycker att det bör kunna gå att ägna sig åt både renrasavel inom SKK och blandrasavel samtidigt, vilket ju är lite som att svära i kyrkan, men jag är i allra högsta grad kvar. Det finns olika åsikter, det måste det få göra och jag tycker att det mestadels är relativt högt i tak på Buke generellt.
 
Däremot är det löjligt att påstå att hundar som inte har en linje att följa automatiskt är sämre hundar.

Poängen som flera försöker göra här är att om det inte finns en linje att följa så VET MAN INTE. Det kan vara en usel hund, det kan vara en medelmåtta och det kan vara en helt fantastisk hund ur avelssynpunkt, men vet man inte dess ursprung och dess släktingars egenskaper så kan man inte förutse hur bra just den hunden är som avelshund. Hur den är som individ lär man ju upptäcka med tiden, men det är ju inte alltid som en fantastisk individ faktiskt ger fantastiska avkommor.
 
-

Sedan finns det några få undantag, tex vissa jakthundskorsningar. Men den erfarenhet jag har av dem är att de individerna är slutprodukter, dvs det avlas inte vidare på dem.

-
Vet inte hur det är inom jakt men inom vall korsar man ibland, se t.ex BC/WK. Dessa korsas som du säger sällan i andra led och behålls inom vall, alltså säljs inte iväg till någon familj i tron om en perfekt familjehund.
 
Det pågår fortfarande. En bekant har precis köpt en valp från en valpfabrik där de tillverkar diverse sällskapskorsningar. Inga tester och pengar rakt ner i fickan.
Jag bodde granne med en stor SKK-kennel som producerar massor av sällskapshundar- reggade och utställningsmeriterade sådana. De gnällde på sin beaglevalp för den var så aktiv och försökte alltid bryta sig ut ur trädgården och var jätteimponerade över att våran valp kom på inkallning när han var 4 månader gammal... Detta är STORA namn inom SKK.

Jag har tyvärr, med stigande erfarenhet av hundavel, insett att en SKK anslutning inte står för någon kvalitet alls. Bra folk är bra folk, och folk som producerar hundar för nått annat än hundarnas skull finns i alla läger.
 
Jag bodde granne med en stor SKK-kennel som producerar massor av sällskapshundar- reggade och utställningsmeriterade sådana. De gnällde på sin beaglevalp för den var så aktiv och försökte alltid bryta sig ut ur trädgården och var jätteimponerade över att våran valp kom på inkallning när han var 4 månader gammal... Detta är STORA namn inom SKK.

Jag har tyvärr, med stigande erfarenhet av hundavel, insett att en SKK anslutning inte står för någon kvalitet alls. Bra folk är bra folk, och folk som producerar hundar för nått annat än hundarnas skull finns i alla läger.

Ja, det säger jag inte emot. Men där finns det ju som sagt ändå en möjlighet att följa linjerna och undvika skiten. Det är ju omöjligt när det gäller helt oreglerad blandrasproduktion.

Jag tror vi måste skilja på kvalité och spårbarhet (och spårbarhet är ju ett måste för den som vill bedriva seriös avel).
 
Även de flesta sällskapraser har ett hälsoprogram. Det kan vara ögon, patella eller liknande.
Sånt är väl viktigt att ha koll på?
Och givetvis mentaliteten. En rädd hund lider i vardagen.
Herre gud vad mycket skitmentalitet som det kommer ur SKKs kennlar-med SKKs goda minne.

Som tiken vi hade på träning när hon var ett år, för att hon bet får så illa att de fick strypa henne för att få loss henne. Som var så rädd för folk att hon pissade ner hela golvet så fort nån rörde sig. Som maniskt sprang i full fart med huvudet först in i staketet, om och om igen. Hon ska in i avel nu. Uppfödd, ägd och avlas på av ett namn som är stort både inom hundsport och som sitter på svinviktig position i SVaK. På instagram visas så klart bara filmer där hon ser perfekt ut, och valparna säljs som vanligt till folk som litar på namnet men saknar kunskap.
 
Ja, det säger jag inte emot. Men där finns det ju som sagt ändå en möjlighet att följa linjerna och undvika skiten. Det är ju omöjligt när det gäller helt oreglerad blandrasproduktion.

Jag tror vi måste skilja på kvalité och spårbarhet (och spårbarhet är ju ett måste för den som vill bedriva seriös avel).

Håller med till 100% att det är möjligheten till spårbarhet som är den viktigaste skillnaden.

Men det förutsätter att det finns något att spåra. Fortfarande gör inte majoriteten av alla hundar som föds upp inom SKK varken hälsotester eller mentalbeskrivningar.

Vill SKK stå för kvalité så får man nog trycka dit ett krav på att alla hundar som går i avel ska ha genomfört BPH eller MH med kryss i alla rutor, det är ett lågt krav. Helst ska ju hela kullar beskrivas. Samt att det finns hälsoprogram på minst nivå 2 för alla medfödda defekter som drabbar mer än 10% av hundarna i en ras.

Jag kollade för ett par år sedan på en ej bruksras och det var extremt svårt att få spårbarheten på mentaliteten när så få gjort MH eller BPH. Då var det vardagsmentaliteten (socialitet, rädslor) jag ville se oberoende av arbetsegenskaper.
 
Jag kollade för ett par år sedan på en ej bruksras och det var extremt svårt att få spårbarheten på mentaliteten när så få gjort MH eller BPH. Då var det vardagsmentaliteten (socialitet, rädslor) jag ville se oberoende av arbetsegenskaper.
Det där är jättejobbigt, men också en anledning till att jag börjat engagera mig mer och mer i rasklubben. Inom min ras har det länge varit just så att det inte finns något att spåra. Man behöver känna folk, träffa många hundar osv för att ha en aning om vad man köper. Nu har vi iaf en BPH-grupp i rasklubben (där jag är med och försöker få folk att beskriva sina hundar), det har dykt upp starka rekommendationer om relevanta hälsoundersökningar och rasklubben har fått till det så att resultaten också reggas på hunddata.

Rasklubben har också skickat ut en enkät om mentaliteten som alla salukiägare får svara på, vilket åtminstone är bättre än inget alls även om det såklart är stor skillnad mot att gå BPH med hunden. Nu sitter jag redan och klurar på motioner till nästa årsmöte, där jag funderar på hur vi ska kunna arbeta för att ytterligare göra det möjligt att faktiskt veta vad vi har för hundar och hur läget är i rasen. Det är lite trögjobbat, men nu känns det i alla fall som att det händer lite överallt hela tiden och jämför man läget nu mot för snart 20 år sedan när jag var helt ny i rasen så är det en enorm skillnad till det bättre!

Helt bra kommer det aldrig bli, men genom envishet, information och engagemang kan man åtminstone påverka till det bättre. Jag tror att jag fick prata i... 8 år(?) innan det blev verklighet med att faktiskt jobba för att få fler salukis mentalbeskrivna, troligen hade det dock gått betydligt snabbare om jag varit aktiv uppfödare. Jag hoppas att fler aktiva uppfödare börjar reagera och engagera sig.
 
Herre gud vad mycket skitmentalitet som det kommer ur SKKs kennlar-med SKKs goda minne.

Som tiken vi hade på träning när hon var ett år, för att hon bet får så illa att de fick strypa henne för att få loss henne. Som var så rädd för folk att hon pissade ner hela golvet så fort nån rörde sig. Som maniskt sprang i full fart med huvudet först in i staketet, om och om igen. Hon ska in i avel nu. Uppfödd, ägd och avlas på av ett namn som är stort både inom hundsport och som sitter på svinviktig position i SVaK. På instagram visas så klart bara filmer där hon ser perfekt ut, och valparna säljs som vanligt till folk som litar på namnet men saknar kunskap.

Låter tyvärr som en sportcollie där man avlar allt för att få fram vinnarhundar. :( Man kommer över så många BC som är rädda för typ allt.
 
Håller med till 100% att det är möjligheten till spårbarhet som är den viktigaste skillnaden.

Men det förutsätter att det finns något att spåra. Fortfarande gör inte majoriteten av alla hundar som föds upp inom SKK varken hälsotester eller mentalbeskrivningar.

Vill SKK stå för kvalité så får man nog trycka dit ett krav på att alla hundar som går i avel ska ha genomfört BPH eller MH med kryss i alla rutor, det är ett lågt krav. Helst ska ju hela kullar beskrivas. Samt att det finns hälsoprogram på minst nivå 2 för alla medfödda defekter som drabbar mer än 10% av hundarna i en ras.

Jag kollade för ett par år sedan på en ej bruksras och det var extremt svårt att få spårbarheten på mentaliteten när så få gjort MH eller BPH. Då var det vardagsmentaliteten (socialitet, rädslor) jag ville se oberoende av arbetsegenskaper.
Den hunden jag har som är renrasig (och ej från bruksras) är också från en ras där jag tycker att det är alldeles för lite fokus på mentaliteten. Det blir bättre, och det finns vissa kennlar som verkar bra, men när jag kollade upp rasen mer före och efter jag skaffade min så var det svårt att hitta särskilt mycket spårbar info om majoriteten av hundarna. I min hunds fall hade pappan gjort BPH men ingen annan släkting - och min hund fick bryta sitt BPH på grund av rädsla (hon har fortfarande problem mer rädslor av olika slag - ljud, rörelser, höjder etc). I någon diskussion med personer i rasen kommenterade någon (uppfödare om jag minns rätt, det var några år sedan) att hon inte brydde sig om att göra BPH och liknande eftersom hennes hundar klarar av att vara på utställningar utan problem. Grattis, min hund klarar också av att vara på utställningar utan problem - men hon går till andra änden av huset om jag slår ett slag med hammaren, kan inte åka hiss utan att få totalpanik etc.

När jag skulle köpa valp senast var jag först i kontakt med två olika SKK-uppfödare, som båda gick bort som intressanta efter diskussioner. Den ena hade valt hane genom att hon sett den på bild och tyckte den såg fin och söt ut och sedan importerat och avlat på den, som 1-2 åring och utan något annat specifikt som gjorde hunden intressant för avel. Och en uppfödare som tvärvägrade att sälja om man inte kunde lova helt att aldrig någonsin avla på hunden, då det bara var hon och personen som hon samarbetade med som fick avla på hennes linjer. Jag hade inga planer på att avla, men om hunden visade sig vara en kanonhund och det verkade som om alla släktingar var bra etc? Jag skulle troligtvis haft massa kontakt med andra uppfödare och tagit en massa hjälp, men så stor var inte rasen att den inte behöver bra individer till avel för att minska problemet med inavel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 513
Senast: Ajda
·
Hemmet Hur får man rent en glaskeramikhäll ordentligt? Jag försökte med ättika och bikarbonat men fick inte bort särskilt mycket. Likadant med...
Svar
10
· Visningar
491
Senast: hastflicka
·
Tjatter En personlig tränare här där jag bor har ett utegym där hon kör gruppträning ute året runt. Hur klär man sig för att träna utomhus mitt...
Svar
11
· Visningar
624
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp