Klimatet runt blandrasprat på Buke.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte det minsta. Skulle våra kor mjölk så mycket om det inte fanns blup, skulle vi få höns som värper så mycket om inte dom som tar fram värphybrider var noga med att följa och följa på sin avel.
Ja, värphybrid är en korsning och en slutprodukt då deras avkommor inte värper i samma utsträckning.
Nu spårar du ur en aning, hela världen är full av välfungerande hundar som inte har någon linje att följa någonstans 🤣
 
Inte det minsta. Skulle våra kor mjölk så mycket om det inte fanns blup, skulle vi få höns som värper så mycket om inte dom som tar fram värphybrider var noga med att följa och följa på sin avel.
Ja, värphybrid är en korsning och en slutprodukt då deras avkommor inte värper i samma utsträckning.
Till och med bin är det stamtavla på idag för att kunna följa linjer om vad som ger bra skörd, är friska och kakfasta.
 
Ja bukefalos är förmodligen en av dom bästa forum som finns, men ja jag upplever ändå att en del blivit skrämda iväg ifrån hund, lämna i tysthet:)
En uppfattning jag inte delar.
De som lämnar är nog inte så genuint intresserade av hund, träning, osv som de som stannar och vill fördjupa sig.
De får (eller inte får) sitt svar och sen är de inte så aktiva mer.

Jag har mött på en hel del som även läser här utan att vara medlemmar så jag tolkar absolut inte det som att folk flyr pga blandrasdiskussioner.
Jag själv finner vissa trådämnen hopplöst tjatiga och även vissa användare. När dessa trådar är de enda som lever skiter jag i att logga in på ett tag.
 
Öppnat en ögon lite så finns det massor av korsningar och renrasiga som söker hem på landet och barnfrit då ägarna tror att det ska fungera med alla rädslor.
Ja det är jättetråkigt och oseriös avel men inte poängen, det är fullt med hundar världen över som är helt stabila trots helt utan linjer att följa.
 
Fast nu överdriver du något enormt.
Hästar tex hur många är inte importer helt utan linjer att följa?
Fast majoriteten av hobbyryttarna köper inte föl, så jämförelsen med häst blir lite skev. Har du en ”färdig häst” som inte ska gå i avel är ju linjerna irrelevanta, precis som om man tar en omplaceringshund. Då ser du ju vad du får ändå i den individen. Köper du valp är det stammen som ger dig ett hum om vad du får.
 
Du vet om att majoriteten sällskapshundar inom skk INTE gör bph?
Samt att hälsoprogram inte är obligatoriska hos alla raser?
Och det är jättesynd. Jag är absolut för obligatoriska mentalbeskrivningar i nån form för hundar som ska gå i avel, och att utbilda och upplysa framtida/potentiella valpköpare.

Men menar du att bph görs i större utsträckning på blandraser än renrasiga sällskapsraser? Annars förstår jag inte argumentationen.
 
Och det är jättesynd. Jag är absolut för obligatoriska mentalbeskrivningar i nån form för hundar som ska gå i avel, och att utbilda och upplysa framtida/potentiella valpköpare.

Men menar du att bph görs i större utsträckning på blandraser än renrasiga sällskapsraser? Annars förstår jag inte argumentationen.
Förökte hitta lite info om hur många som gör BPH varje år men hittade bara ”flera tusen”. Men det är ju ändå bra med tanke på att det är oftast hundar som är födda året innan och många raser gör MH istället. Så många hundar verkar faktiskt fångas upp och beskrivas 🙂
Merparten är renrasiga.
 
Och det är jättesynd. Jag är absolut för obligatoriska mentalbeskrivningar i nån form för hundar som ska gå i avel, och att utbilda och upplysa framtida/potentiella valpköpare.

Men menar du att bph görs i större utsträckning på blandraser än renrasiga sällskapsraser? Annars förstår jag inte argumentationen.
Är ingen argumentation alls :)
Jag svarade bara en annan användare som tyckte hundar utan bph var helt otänkbart, med tanke på att bph har funnits typ tio? år tyckte jag det var rätt löjligt 🤣

Hundar har funnits i alla tider och jag ser ingen större skillnad på hundar förr och nu möjligtvis är fler hundar reaktiva och nervösa nu än förr .
Obs min egen upplevelse.
 
Är ingen argumentation alls :)
Jag svarade bara en annan användare som tyckte hundar utan bph var helt otänkbart, med tanke på att bph har funnits typ tio? år tyckte jag det var rätt löjligt 🤣

Hundar har funnits i alla tider och jag ser ingen större skillnad på hundar förr och nu möjligtvis är fler hundar reaktiva och nervösa nu än förr .
Obs min egen upplevelse.
Du tycker alltså att det är löjligt att man utvecklat ett test baserat på forskning om arv gällande mentalitet?
Att det inte fanns för 10 år sen betyder väl inte att det är löjligt? Det kallas utveckling.
DNA för vissa sjukdomar fanns inte heller och från början inga hälsoprogram alls. Är de också löjliga?

Vad tycker du är seriös avel? Vad gör en seriös uppfödare i dina ögon?
Kan du komma med lite konstruktiv dialog ist för hånfulla skrattsmilysar? Sånt gör inte klimatet trevligare här.
 
Är ingen argumentation alls :)
Jag svarade bara en annan användare som tyckte hundar utan bph var helt otänkbart, med tanke på att bph har funnits typ tio? år tyckte jag det var rätt löjligt 🤣

Hundar har funnits i alla tider och jag ser ingen större skillnad på hundar förr och nu möjligtvis är fler hundar reaktiva och nervösa nu än förr .
Obs min egen upplevelse.
Okej. Jag ser inte det löjliga i att ställa höga krav på uppfödare, det är väl så vi får bort skitaveln? Nu vet inte jag när ”förr” du jämför med, men om fler hundar är reaktiva och nervösa idag tyder det ju på att mentalbeskrivningar behövs?
 
Även de flesta sällskapraser har ett hälsoprogram. Det kan vara ögon, patella eller liknande.
Sånt är väl viktigt att ha koll på?
Och givetvis mentaliteten. En rädd hund lider i vardagen.
Jag har utpräglad sällskapshund.

Hade inte köpt just den hunden om jag inte kunnat följa föräldrar och släktingar, för att försäkra mig om att den inte har några arvbara defekter. Alla tester som rasföreningen föreskriver är gjorda och jag har kunnat följa hundarna i flera led.

Efter att ha haft en sjukdoms och skadedrabbad individ före honom är jag ännu mer noga än förra gången. Måndagsexemplar finns alltid, men man kan öka sina chanser att få en frisk individ.

Omplaceringshundar som redan finns och som är vet.kollade och friska har jag inget emot. Däremot är jag skeptisk till valpannonser där främsta argumentet är att de är söta. Man har producerat för söthetsfaktor. Inget om lynne, hjärtfel, andning, leder, ögonsjukdomar etc??

Har så svårt att förstå denna heta debatt - en trevlig hund är en trevlig hund.
DET tror jag det råder konsensus om bland större delen av hundintresserade.

Plus att argumenten slår knut på sig. Man gillar inte renraser för de är sjuka. Därför ger man sig in i blandraserna för där har man ingen aning om de är friska eller inte. Det man inte veet.....?
Absoluta majoriteten av alla landets hundar är friska och bra. Oavsett hur många raser det är dem.
 
Förökte hitta lite info om hur många som gör BPH varje år men hittade bara ”flera tusen”. Men det är ju ändå bra med tanke på att det är oftast hundar som är födda året innan och många raser gör MH istället. Så många hundar verkar faktiskt fångas upp och beskrivas 🙂
Merparten är renrasiga.
Är ju toppen, blandraser ska också känna sig välkomna där :)
Du tycker alltså att det är löjligt att man utvecklat ett test baserat på forskning om arv gällande mentalitet?
Att det inte fanns för 10 år sen betyder väl inte att det är löjligt? Det kallas utveckling.
DNA för vissa sjukdomar fanns inte heller och från början inga hälsoprogram alls. Är de också löjliga?

Vad tycker du är seriös avel? Vad gör en seriös uppfödare i dina ögon?
Kan du komma med lite konstruktiv dialog ist för hånfulla skrattsmilysar? Sånt gör inte klimatet trevligare här.
Nej jag tänker faktiskt inte göra det för nu vrider och vänder på allt fienden säger här som alltid.

Jag har ingenstans skrivit att det är dåligt!

Däremot är det löjligt att påstå att hundar som inte har en linje att följa automatiskt är sämre hundar.
 
Okej. Jag ser inte det löjliga i att ställa höga krav på uppfödare, det är väl så vi får bort skitaveln? Nu vet inte jag när ”förr” du jämför med, men om fler hundar är reaktiva och nervösa idag tyder det ju på att mentalbeskrivningar behövs?
Nej det är löjligt att påstå att hundar utan linje automatisk blir sämre hundar det stämmer bara i er egen bubbla.

Kollar man runt i den verkliga världen blir renrasiga hundar ungefär lika sjuka, det är lite mer slumpen än att linjen är frisk :)
 
Nu är jag bara insatt i två rasers mentalitet men där ser man iaf tydligt att mentalbeskrivningar gjort positiv skillnad.
Ta Schäfer tex. Här ser man att hundarna är mycket mer tillgängliga, aggerar mindre på hot, har större nyfikenhet och lekfullhet. Jätteviktigt i ett modernt samhälle. Hundar av hangartyp funkar liksom inte.

Tittar man på Dvärgschnauzer så finns skillnader här också. De är mindre reserverade och mer socialt öppna. De var en gårdsras från början men idag behöver de även fungera i staden och utanför hemmet. Nyfikenhet och vilja att vara till lags har ökat.
 
Däremot är det löjligt att påstå att hundar som inte har en linje att följa automatiskt är sämre hundar.
Här har du virrat till det. Ingen har i tråden skrivit att hundar som inte har en linje att följa är sämre eller automatiskt blir sämre. Du får gärna påvisa det inlägget isf.

Däremot så försöker flera förklara att utan linjer att följa så löper man högre risk för en sjuk hund eller en med kass mentalitet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 674
Senast: Ajda
·
Hemmet Hur får man rent en glaskeramikhäll ordentligt? Jag försökte med ättika och bikarbonat men fick inte bort särskilt mycket. Likadant med...
Svar
10
· Visningar
499
Senast: hastflicka
·
Tjatter En personlig tränare här där jag bor har ett utegym där hon kör gruppträning ute året runt. Hur klär man sig för att träna utomhus mitt...
Svar
11
· Visningar
633
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp