Klimatet runt blandrasprat på Buke.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det är löjligt att påstå att hundar utan linje automatisk blir sämre hundar det stämmer bara i er egen bubbla.

Kollar man runt i den verkliga världen blir renrasiga hundar ungefär lika sjuka, det är lite mer slumpen än att linjen är frisk :)
Okej. Jag har personligen aldrig påstått att det automatiskt blir sämre hundar om man inte kan följa linjerna, men att man kan upptäcka brister och risker lättare med utvärderade linjer. Det är väl inget konstigt?

Att kalla det slumpen om hundar blir sjuka/friska när det gäller genetiska sjukdomar blir ju lite märkligt. Främsta argumentet folk brukar ha för blandrasavel är ju just rasbundna sjukdomar, men då hjälper ju inte blandrasavel heller om allt är slump?

Både mentalitet och fysik går ju i arv, så för mig blir det jättemärkligt att påstå att det är slump. Det är ju den typen av påståenden de flesta argumenterar mot, inte att det inte skulle finnas kass renrasavel.
 
Nu är jag bara insatt i två rasers mentalitet men där ser man iaf tydligt att mentalbeskrivningar gjort positiv skillnad.
Ta Schäfer tex. Här ser man att hundarna är mycket mer tillgängliga, aggerar mindre på hot, har större nyfikenhet och lekfullhet. Jätteviktigt i ett modernt samhälle. Hundar av hangartyp funkar liksom inte.

Tittar man på Dvärgschnauzer så finns skillnader här också. De är mindre reserverade och mer socialt öppna. De var en gårdsras från början men idag behöver de även fungera i staden och utanför hemmet. Nyfikenhet och vilja att vara till lags har ökat.
Nu är vi lite här igen, @i som föder upp blandraser attackeras i dom trådarna med att det tar minsann mååånga år innan man ser resultat men när det gäller era egna raser ja då har ni sett fullt resultat på förändring på 10 år?

Just hundforumet är faktiskt lite som en sekt på bukefalos :)
 
Här har du virrat till det. Ingen har i tråden skrivit att hundar som inte har en linje att följa är sämre eller automatiskt blir sämre. Du får gärna påvisa det inlägget isf.

Däremot så försöker flera förklara att utan linjer att följa så löper man högre risk för en sjuk hund eller en med kass mentalitet.
Athena arabians skrev det.
Men jag känner att vi inte kommer längre ni har nördat ner er alldeles för långt i renrasavel härinne så ni har svårt att se det ur andra perspektiv och jag blir någon som plötsligt ska veta allt om blandrasavel bara för jag skriver lite utifrån hur andra kan se på det hela:)
 
Okej. Jag har personligen aldrig påstått att det automatiskt blir sämre hundar om man inte kan följa linjerna, men att man kan upptäcka brister och risker lättare med utvärderade linjer. Det är väl inget konstigt?

Att kalla det slumpen om hundar blir sjuka/friska när det gäller genetiska sjukdomar blir ju lite märkligt. Främsta argumentet folk brukar ha för blandrasavel är ju just rasbundna sjukdomar, men då hjälper ju inte blandrasavel heller om allt är slump?

Både mentalitet och fysik går ju i arv, så för mig blir det jättemärkligt att påstå att det är slump. Det är ju den typen av påståenden de flesta argumenterar mot, inte att det inte skulle finnas kass renrasavel.
Tänker inte på rena rassjukdomar nu utan sjuka hundar överlag finns så mycket hundar kan drabbas av som inte är genetiskt på det sättet.
 
Nu är vi lite här igen, @i som föder upp blandraser attackeras i dom trådarna med att det tar minsann mååånga år innan man ser resultat men när det gäller era egna raser ja då har ni sett fullt resultat på förändring på 10 år?

Just hundforumet är faktiskt lite som en sekt på bukefalos :)
Det är väl klart att man ser förändringstrender på 12 år som BPH har funnits och på 50 år som MH har.. Och det hinner ju bli ganska många generationer.

Skillnaden mellan att testa en hel ras mot en linje med blandraser är antalet. Det behövs ett minimim på 100 testade individer per år för att det ska bli ett någorlunda pålitligt resutat.
 
Är ingen argumentation alls :)
Jag svarade bara en annan användare som tyckte hundar utan bph var helt otänkbart, med tanke på att bph har funnits typ tio? år tyckte jag det var rätt löjligt 🤣

Hundar har funnits i alla tider och jag ser ingen större skillnad på hundar förr och nu möjligtvis är fler hundar reaktiva och nervösa nu än förr .
Obs min egen upplevelse.
När är förr? Min farmor hade en malteser korsning som led av exem och det var ingen som brydde sig om att han slickade och kliar sig.
Ännu längre tillbaka så skulle inte jakthundar ha mat kvällen innan jakt för då jagade dom för dåligt och försiktiga tikar skulle ha valpar för att mogna.

Jag tycker inte det var så mycket bättre förr.
 
Athena arabians skrev det.
Men jag känner att vi inte kommer längre ni har nördat ner er alldeles för långt i renrasavel härinne så ni har svårt att se det ur andra perspektiv och jag blir någon som plötsligt ska veta allt om blandrasavel bara för jag skriver lite utifrån hur andra kan se på det hela:)

Jag har inga som helst svårigheter att se från ett annat perspektiv... men det betyder inte att jag kommer att ändra åsikt om blandrasavel. Det är ett oseriöst lotteri vars valpar marknadsförs med ovetenskapligt hittepå.

Om någon sedan väljer att skaffa en blandras är det upp till dem och jag hoppas de blir nöjda med sin hund. Men tänker de börja avla på den anser jag att de är extremt oseriösa.
 
Nu är vi lite här igen, @i som föder upp blandraser attackeras i dom trådarna med att det tar minsann mååånga år innan man ser resultat men när det gäller era egna raser ja då har ni sett fullt resultat på förändring på 10 år?

Just hundforumet är faktiskt lite som en sekt på bukefalos :)
Kan ju vara så att folk bör lära sig skilja hundarna från uppfödarna.

Det är ju uppfödare, deras framtoning, deras resonemang osv, som kraftigt ifrågasätts.

Skulle jag resonera, badunera och domdera på samma sätt kring mina renraser, så hade jag också sablats ner. Trots att jag avlar renraser utan rasbundna sjukdomar och därmed inga hälsoprogram.
 
Här har du virrat till det. Ingen har i tråden skrivit att hundar som inte har en linje att följa är sämre eller automatiskt blir sämre. Du får gärna påvisa det inlägget isf.

Däremot så försöker flera förklara att utan linjer att följa så löper man högre risk för en sjuk hund eller en med kass mentalitet.
Och inte minst en med en mentalitet som inte passar det hundliv man kan erbjuda. Hunden behöver inte vara kass och inte hundägaren heller - men tillsammans kan de bli pannkaka i alla fall
 
Nu är vi lite här igen, @i som föder upp blandraser attackeras i dom trådarna med att det tar minsann mååånga år innan man ser resultat men när det gäller era egna raser ja då har ni sett fullt resultat på förändring på 10 år?

Just hundforumet är faktiskt lite som en sekt på bukefalos :)

Personligen har jag väldigt svårt när folk kommer med hittepå argument och inte har på fötterna. Jag har inga problem att ifrågasätta renrasuppfödare heller om de kommer med påståenden utan källa eller rentav helt felaktiga påståenden..
Jag är övertygad om att användaren hade fått ett bättre mottagande om denne inte blandat äpplen med päron så att säga och kunnat hålla ett sakligt resonemang.
 
Athena arabians skrev det.
Men jag känner att vi inte kommer längre ni har nördat ner er alldeles för långt i renrasavel härinne så ni har svårt att se det ur andra perspektiv och jag blir någon som plötsligt ska veta allt om blandrasavel bara för jag skriver lite utifrån hur andra kan se på det hela:)
Har nu läst igenom alla inlägg 2 ggr och hittar ingenstans att hon påstår att de automatiskt blir sämre.
 
Är ju toppen, blandraser ska också känna sig välkomna där :)
Men är blandraser egentligen helt välkomna där, och på andra officiella tävlingar, om de sedan är tänkta att användas till avel? Är det möjligt att använda BPH och liknande på blandraser för att få bättre koll på föräldrar, syskon, linjer etc?

Det kom upp en diskussion i mitt flöde på Facebook, där någon hade frågat SKK hur det fungerade med att man kan bli utesluten ur SKK och SKK föreningar (t.ex. SBK, som måste följa SKK's grundregler) om man avlar på blandras. Därför att utan medlemskap i t.ex. SBK får du ju inte vara med på t.ex. en agilitytävling, rallylydnadstävling eller liknande - så det är ju kört om man vill ha blandrasavel och kunna tävla sina hundar och se hur de fungerar på tävlingar. Man behöver väl inget medlemskap för att genomföra BPH eller fixa tävlingslicens (som behövs för BPH), men kan de vägra att fixa en tävlingslicens så man kan göra BPH om man har avlat blandras och blivit utesluten?
 
Jag kan egentligen tycka att SKK är för snabba att utesluta "blandraser" då jag definitivt kan tycka att det finns ett syfte med det.

I syfte att öka den genetisk mångfald (som varit uppe tidigare), för arbetshundar o.s.v. Jag kan tycka att det är synd att det inte finns större variation på möjligheter inom hundar och att systemet som finns hos SWB (Swedish Warmblood, häst) med olika färger på pappret hade inte varit helt fel att fundera över, där för var generation som blir till har möjlighet att få ny färg på pappret.
 
Men är blandraser egentligen helt välkomna där, och på andra officiella tävlingar, om de sedan är tänkta att användas till avel? Är det möjligt att använda BPH och liknande på blandraser för att få bättre koll på föräldrar, syskon, linjer etc?

Det kom upp en diskussion i mitt flöde på Facebook, där någon hade frågat SKK hur det fungerade med att man kan bli utesluten ur SKK och SKK föreningar (t.ex. SBK, som måste följa SKK's grundregler) om man avlar på blandras. Därför att utan medlemskap i t.ex. SBK får du ju inte vara med på t.ex. en agilitytävling, rallylydnadstävling eller liknande - så det är ju kört om man vill ha blandrasavel och kunna tävla sina hundar och se hur de fungerar på tävlingar. Man behöver väl inget medlemskap för att genomföra BPH eller fixa tävlingslicens (som behövs för BPH), men kan de vägra att fixa en tävlingslicens så man kan göra BPH om man har avlat blandras och blivit utesluten?

Men du kan ju vara med i SBK även om du har blandras? Och att inte avla blandras gäller ju de som har registrerad kennel hos SKK.
 
Men du kan ju vara med i SBK även om du har blandras? Och att inte avla blandras gäller ju de som har registrerad kennel hos SKK.
Ja, man kan vara med i SBK även med blandras. Men av vad jag förstod från svaret från SKK så kunde du bli utslängd från SKK och alla underliggande klubbar (inklusive SBK och liknande) om man avlar på blandras, eftersom det går emot grundreglerna. När jag kollade innan idag såg jag också att man visst behövde vara medlem i någon klubb för att få genomföra BPH, så även det är ju inte möjligt då om man skulle vilja använda för verktyg i avel av blandras.

Sen tror jag att det inte är något stort problem (eller jag har i alla fall inte hört om någon som blivit utslängd från SBK och liknande för att ha avlat på blandraser?), utan det är mer teoretiskt att det skulle kunna bli problem om någon skulle vilja hålla på med blandrasavel och vara "mer seriös" med de verktyg som finns idag (dvs BPH och liknande).
 
Ja, man kan vara med i SBK även med blandras. Men av vad jag förstod från svaret från SKK så kunde du bli utslängd från SKK och alla underliggande klubbar (inklusive SBK och liknande) om man avlar på blandras, eftersom det går emot grundreglerna. När jag kollade innan idag såg jag också att man visst behövde vara medlem i någon klubb för att få genomföra BPH, så även det är ju inte möjligt då om man skulle vilja använda för verktyg i avel av blandras.

Sen tror jag att det inte är något stort problem (eller jag har i alla fall inte hört om någon som blivit utslängd från SBK och liknande för att ha avlat på blandraser?), utan det är mer teoretiskt att det skulle kunna bli problem om någon skulle vilja hålla på med blandrasavel och vara "mer seriös" med de verktyg som finns idag (dvs BPH och liknande).

Om du har en registrerad kennel för renras där du registrerar din uppfödning hos SKK och samtidigt har en sidoverksamhet med blandrasavel riskerar du att bli stängas ut från SKK, ja. Ditt medlemskap i SBK t ex berörs nog inte då det är egna organisationer även om SKK är moderorganisationen.

Är du vanlig medlem och alltså inte har registrerad kennel så kan du ju ändå bedriva blandrasavel. Den insynen har ju inte SKK hos vanliga medlemmar, det gäller ju de som föder upp inom SKK.
 
Ja, man kan vara med i SBK även med blandras. Men av vad jag förstod från svaret från SKK så kunde du bli utslängd från SKK och alla underliggande klubbar (inklusive SBK och liknande) om man avlar på blandras, eftersom det går emot grundreglerna. När jag kollade innan idag såg jag också att man visst behövde vara medlem i någon klubb för att få genomföra BPH, så även det är ju inte möjligt då om man skulle vilja använda för verktyg i avel av blandras.

Sen tror jag att det inte är något stort problem (eller jag har i alla fall inte hört om någon som blivit utslängd från SBK och liknande för att ha avlat på blandraser?), utan det är mer teoretiskt att det skulle kunna bli problem om någon skulle vilja hålla på med blandrasavel och vara "mer seriös" med de verktyg som finns idag (dvs BPH och liknande).
Jag fattar inte riktigt?

Jag skulle vilja avla långhårscollie x flat och är medlem i papillonringen - då får jag väl delta?
Det handlar väl om att man inte får avla både renras och blandras samtidigt?
Hur ska SKK kunna ha koll på att mina hundar är egenproducerade om jag inte håller på i stor skala - så pass stor att det noteras?

Jag ha i min närhet hundar som inte reggas i rasklubben inom SKK för det finns så stor kritik hos många uppfödare mot hur hundarna testas/godkänns etc etc (inte så himla insatt....) Visst skulle en hundägaren kunna delta med sin hund bara hem var medlem i nån klubb vilken som helst?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
BPH kräver att man är medlem i SKK, SBK eller rasklubb som ingår i skk/sbk.
Jag har vänner som föder upp bully (som inte är en godkänd ras av SKK och därför räknas som blandras) och som jobbar som testledare på BPH. Testledare auktoriseras av SKK.
Summa summarum, inga problem att göra BPH med blandras eller att föda upp utanför SKK så länge du inte har registrerad kennel hos skk/fci.

Men hunden måste "reggas" med tävlingslicens hos SKK för att man ska få vara med. Hoppas att de utvecklar avelsdata så att man även kan söka de hundarna för att kolla diagram (man kan söka enskild hund med lic nummer men inte på "ras")
 
Senast ändrad:
BPH kräver att man är medlem i SKK, SBK eller rasklubb som ingår i skk/sbk.
Jag har vänner som föder upp bully (som inte är en godkänd ras av SKK och därför räknas som blandras) och som jobbar som testledare på BPH. Testledare auktoriseras av SKK.
Summa summarum, inga problem att göra BPH med blandras eller att föda upp utanför SKK så länge du inte har registrerad kennel hos skk/fci.

Men hunden måste "reggas" med tävlingslicens hos SKK för att man ska få vara med. Hoppas att de utvecklar avelsdata så att man även kan söka de hundarna för att kolla diagram (man kan söka enskild hund med lic nummer men inte på "ras")
Gäller tävlingslicens bara vissa hundar?

När jag gjorde BPH m Torsten krävdes inget sånt. Men han var å andra sidan skk-reggad...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 489
Senast: Ajda
·
Hemmet Hur får man rent en glaskeramikhäll ordentligt? Jag försökte med ättika och bikarbonat men fick inte bort särskilt mycket. Likadant med...
Svar
10
· Visningar
491
Senast: hastflicka
·
Tjatter En personlig tränare här där jag bor har ett utegym där hon kör gruppträning ute året runt. Hur klär man sig för att träna utomhus mitt...
Svar
11
· Visningar
619
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp