Frågan är hur stor del av den viljan som är genuin och hur stor del som är styrd av olika marknadskrafter som tjänar på en ökad konsumtion? En del finns säkert inbyggt i den mänskliga naturen men jag gissar att huvuddelen kommer från påverkan utifrån - bara under den korta tiden jag skrev det här har Bukefalos försökt påverka mig till att skaffa en kopiator, köpa nya skor, flyga till London och konsumera Banasplit Lyxshake, inget av det har jag någon som helst behov av.
(Delvis kl)
Konsumtion är status. Resor likaså. Jäkligt synd.

/Mvh jäkligt skeptisk till "status" överlag, men helt opåverkad är man väl inte.
 
Vad gäller Greta så är det kanske lite naivt men otroligt mycket bättre än alla vuxna som sitter och gör sig lustiga över henne via FB eller andra sociala media medan de köper mer elektronik, en andra bil, kläder de använder sällan, bygger om sitt hus osv. Lättare då att håna ett barn som försöker ändra världen.
Jag är övertygad om att det framförallt är personer som är "naiva" nog att tro att de faktiskt kan åstadkomma något, är just den som åstadkommer mest.
 
Nu är jag färdig med att kommentera inlägg i efterhand :angel:
En sista kommentar är väl ang diskussionen om klimatångest. Självklart är inte ångesten i sig bra. Kan snarare vara passiviserande. Inget att eftersträva. Vissa lyckas ju istället vända det till något bra.

Däremot att se sin del i sammanhanget är viktigt, att se att man själv kan påverka och att förändring krävs.
 
Nej. Det är utbudet (tillgången) som styr vad vi efterfrågar i betydligt högre grad.

Det är väl bara en person i tråden som har försökt argumentera för att man själv inte ska ändra på något.

Jag har inte sagt att man inte ska ändra på något. Tvärtom har jag sagt att man ska göra det som man upplever som sitt ansvar.
 
Klimat-Greta ser som sitt ansvar att upplysa om lägets allvar.
Och rent objektivt så måste man ju säga att hon har lyckats bra med det.

Greta sprider klimatångest till andra. Av den anledningen kan jag inte hålla med. Hon löser ickeproblem men skapar samtidigt ett större problem.
 
Merkel säger att Greta har bidragit till att skynda på arbetet med klimat- och miljöpolitiken.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/merkel-greta-har-varit-en-blaslampa/


Att sitta och förminska Greta fattar jag inte poängen med alls. Frågan gäller inte om det finns andra som (också) gör skillnad för klimatet - ja det finns det såklart. Frågan gäller om Greta (en tonåring) gör skillnad, och ja det gör hon givetvis genom sina tal, sina föreläsningar, de demonstrationer som ordnas i hennes namn, och den aktivism hon väcker. Heja Greta! :bow:


Greta-info från wiki:
Den 20 oktober 2018 talade hon under en klimatmarsch i Helsingfors, inför de ungdomar som sympatistrejkat med henne utanför Finlands riksdag.[57][58] och den 31 oktober samma år talade hon vid Parliament Square i London inför rörelsen Extinction Rebellion.[59][60]

Under FN:s klimatkonferens i Katowice i början av december 2018 höll hon ett tal till generalsekreteraren efter inbjudan.[61] Resan gjordes med elbil.[62]

I januari 2019 besökte hon World Economic Forum i Davos, dit hon tagit sig med tåget, och då hon anlänt beklagade hon sig över att många andra deltagare anlänt i privatägda jetflygplan.[63][64] Där höll hon även talet Our House is on Fire.[65][66]

I februari 2019 besökte hon återigen Bryssel, där hon skolstrejkade med belgiska skolungdomar, samt talade under en EU-konferens ledd av Jean-Claude Juncker.[67] och dessutom träffade belgiska klimataktivisten Anuna De Wever.[68], De kommande dagarna besökte hon Paris, där hon träffade Frankrikes president Emmanuel Macron.[69] och den 1 mars talade hon inför skolstrejkande ungdomar i Hamburg.[70] I slutet av samma månad återvände hon till Tyskland, där hon deltog vid en protest i Berlin.[71] Dagen därpå mottog hon priset den Gyllene kameran.[72]

I april 2019 genomförde hon en rundresa i Kontinentaleuropa, där hon bland annat talade inför Europaparlamentet i Strasbourg, Italiens senat i Rom och Storbritanniens parlament i London.[73] Under samma resa besökte hon även Vatikanstaten där hon träffade påve Franciskus[74] som önskade henne Guds välsignelse.[75]

Den 25 maj 2019 talade hon inför 40 000 personer vid Christiansborg i Köpenhamn.[76]

I slutet av maj 2019 besökte hon Österrike, där hon träffade Arnold Schwarzenegger, som bjudit in henne i september 2018, i Wien.[77] Under ett tal inför skolstrejkande ungdomar i Wien den 31 maj 2019 meddelade hon att hon efter grundskolan tar ett sabbatsår, för att besöka Förenta nationernas klimatkonferenser i New York i september och i Santiago de Chile i början av december utan att behöva genomföra några flygresor.[78]

Priser och utmärkelser samt nomineringar
Greta Thunberg var en av tre vinnare i Svenska Dagbladets debattartikelskrivartävling om klimatet för unga slutet av i maj 2018.[79] I november 2018 tilldelades hon Fryshuset-stipendiet Årets unga förebild.[80]Time Magazine utsåg i december 2018 Thunberg till en av världens 25 mest inflytelserika tonåringar[81] och i april 2019 till en av världens 100 mest inflytelserika personer.[82] Några veckor senare mottog hon brev från Dalai Lama, som menade att han blev uppmuntrad av att se henne inspirera andra unga människor att säga ifrån.[85]

I Världsnaturfondens pris Årets unga miljöhjälte 2018 var Thunberg en av de tre nominerade.[86]

Greta Thunberg utsågs den 8 mars 2019 av Expressen till Årets kvinna.[88] Även i Aftonbladet/Inizio's opinionsundersökning, där 1 000 personer tillfrågats, utsågs hon till Årets kvinna med 23 procent av rösterna.[89] Den 30 mars samma år tilldelades hon Goldene Kameras specialpris för klimatskydd. Samma dag utsågs hon till Årets svenska kvinna av Swea International.[90]

I mars 2019 nominerades hon till Nobels fredspris.[91]

I juni 2019 tilldelades hon tillsammans med rörelsen Fridays for Future Amnesty Internationals Ambassador of Conscience Award, som organisationen själva räknar som sin högsta utmärkelse.[92]

I oktober 2019 kommer hon utses till hedersdoktor vid Mons universitet i Belgien, för att hon ökat medvetenheten om hållbar utveckling.[93]
 
Senast ändrad:
Nu är jag färdig med att kommentera inlägg i efterhand :angel:
En sista kommentar är väl ang diskussionen om klimatångest. Självklart är inte ångesten i sig bra. Kan snarare vara passiviserande. Inget att eftersträva. Vissa lyckas ju istället vända det till något bra.

Däremot att se sin del i sammanhanget är viktigt, att se att man själv kan påverka och att förändring krävs.

Ångest och panik är inte i sig en del av lösningen, så där får man inte fastna, men kan mycket väl vara en avgörande del i att ta sig mot en lösning.

Att förnöjt framhäva sin storhet och sedan städa trädgården och oja sig över det faktum att barn i frustration påtalar välkända och oåtgärdade problem som ger obehagliga tankar om framtiden är inte en del av någon lösning på annat än förnekelse av faktiska omständigheter.
 
Greta sprider klimatångest till andra. Av den anledningen kan jag inte hålla med. Hon löser ickeproblem men skapar samtidigt ett större problem.
Nej Greta sprider fakta.
Om man får ångest av verkligheten så har man andra problem än just Greta.
Hon löser problemet med människors omedvetenhet.
Att skärma av sig från verkligheten för att slippa ångest löser inga problem.
Brukar du göra så?
 
Merkel säger att Greta har bidragit till att skynda på arbetet med klimat- och miljöpolitiken.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/merkel-greta-har-varit-en-blaslampa/


Att sitta och förminska Greta fattar jag inte poängen med alls. Frågan gäller inte om det finns andra som (också) gör skillnad för klimatet - ja det finns det såklart. Frågan gäller om Greta (en tonåring) gör skillnad, och ja det gör hon givetvis genom sina tal, sina föreläsningar, de demonstrationer som ordnas i hennes namn, och den aktivism hon väcker. Heja Greta! :bow:


Greta-info från wiki:
Den 20 oktober 2018 talade hon under en klimatmarsch i Helsingfors, inför de ungdomar som sympatistrejkat med henne utanför Finlands riksdag.[57][58] och den 31 oktober samma år talade hon vid Parliament Square i London inför rörelsen Extinction Rebellion.[59][60]

Under FN:s klimatkonferens i Katowice i början av december 2018 höll hon ett tal till generalsekreteraren efter inbjudan.[61] Resan gjordes med elbil.[62]

I januari 2019 besökte hon World Economic Forum i Davos, dit hon tagit sig med tåget, och då hon anlänt beklagade hon sig över att många andra deltagare anlänt i privatägda jetflygplan.[63][64] Där höll hon även talet Our House is on Fire.[65][66]

I februari 2019 besökte hon återigen Bryssel, där hon skolstrejkade med belgiska skolungdomar, samt talade under en EU-konferens ledd av Jean-Claude Juncker.[67] och dessutom träffade belgiska klimataktivisten Anuna De Wever.[68], De kommande dagarna besökte hon Paris, där hon träffade Frankrikes president Emmanuel Macron.[69] och den 1 mars talade hon inför skolstrejkande ungdomar i Hamburg.[70] I slutet av samma månad återvände hon till Tyskland, där hon deltog vid en protest i Berlin.[71] Dagen därpå mottog hon priset den Gyllene kameran.[72]

I april 2019 genomförde hon en rundresa i Kontinentaleuropa, där hon bland annat talade inför Europaparlamentet i Strasbourg, Italiens senat i Rom och Storbritanniens parlament i London.[73] Under samma resa besökte hon även Vatikanstaten där hon träffade påve Franciskus[74] som önskade henne Guds välsignelse.[75]

Den 25 maj 2019 talade hon inför 40 000 personer vid Christiansborg i Köpenhamn.[76]

I slutet av maj 2019 besökte hon Österrike, där hon träffade Arnold Schwarzenegger, som bjudit in henne i september 2018, i Wien.[77] Under ett tal inför skolstrejkande ungdomar i Wien den 31 maj 2019 meddelade hon att hon efter grundskolan tar ett sabbatsår, för att besöka Förenta nationernas klimatkonferenser i New York i september och i Santiago de Chile i början av december utan att behöva genomföra några flygresor.[78]

Priser och utmärkelser samt nomineringar
Greta Thunberg var en av tre vinnare i Svenska Dagbladets debattartikelskrivartävling om klimatet för unga slutet av i maj 2018.[79] I november 2018 tilldelades hon Fryshuset-stipendiet Årets unga förebild.[80]Time Magazine utsåg i december 2018 Thunberg till en av världens 25 mest inflytelserika tonåringar[81] och i april 2019 till en av världens 100 mest inflytelserika personer.[82] Några veckor senare mottog hon brev från Dalai Lama, som menade att han blev uppmuntrad av att se henne inspirera andra unga människor att säga ifrån.[85]

I Världsnaturfondens pris Årets unga miljöhjälte 2018 var Thunberg en av de tre nominerade.[86]

Greta Thunberg utsågs den 8 mars 2019 av Expressen till Årets kvinna.[88] Även i Aftonbladet/Inizio's opinionsundersökning, där 1 000 personer tillfrågats, utsågs hon till Årets kvinna med 23 procent av rösterna.[89] Den 30 mars samma år tilldelades hon Goldene Kameras specialpris för klimatskydd. Samma dag utsågs hon till Årets svenska kvinna av Swea International.[90]

I mars 2019 nominerades hon till Nobels fredspris.[91]

I juni 2019 tilldelades hon tillsammans med rörelsen Fridays for Future Amnesty Internationals Ambassador of Conscience Award, som organisationen själva räknar som sin högsta utmärkelse.[92]

I oktober 2019 kommer hon utses till hedersdoktor vid Mons universitet i Belgien, för att hon ökat medvetenheten om hållbar utveckling.[93]
Det hela är enkelt. Den som vill göra ner ett barn, är själv väldigt liten.
 
Sen är det alltså vanligen inte ångest i psykiatrisk eller medicinsk mening som avses med termen klimatångest. Det är ingen diagnos. Bara ett sätt att prata om den välmotiverade men tyvärr ofta råd- och maktlösa oro många känner när det gäller klimatet. Att känna oro när det faktiskt är fara å färde, är inte ett psykiatriskt symtom.
 
(Delvis kl)
Konsumtion är status. Resor likaså. Jäkligt synd.

/Mvh jäkligt skeptisk till "status" överlag, men helt opåverkad är man väl inte.

Det fetstilta.

Nej, jag håller verkligen inte med. Självklart går det inte att jämföra rakt av, men jag vågar nog påstå att resa inte är mer status än att ha hobbyhäst. Och jag misstänker att det hypotetiska uttalandet "Att ha hobbyhäst är status. Jäkligt synd." skulle mötas av en hel del protester här på Buke. Hobbyhäst bidrar ju till människors välbefinnande. Men se, det gör resande också. Det är inte fråga om status för alla människor. Kanske för en del, men det är jag säker på att hästägande också är i vissa fall.

Jag är trött på detta (flyg)reseskammande. Och visst, jag är det väl för att jag själv reser mycket med flyg. För mig är resor något som bidrar otroligt mycket till mitt välbefinnande! Så enkelt är det. Det har inget med "status" att göra! Självklart är det en lyx jag unnar mig, men jag tror nog att de flesta hobbyhästar är en lyx som ägarna unnar sig - inte en förutsättning för att ha ett drägligt liv. Sedan har båda exemplen klimatpåverkande baksidor.

Mina resor är alltså inte något jag vill offra för klimatet. Däremot "offrar" jag mer pengar då jag från och med denna vår har börjar klimatkompensera genom att vid varje resa skänka pengar till projekt som "motverkar" utsläppen, t ex trädplantering.

Som helhet offrar jag inte så mycket, men jag har gjort vissa förändringar. Jag har dragit ner min köttkonsumtion betydligt. Jag köper en låda (svenskt och ekologiskt) var åttonde vecka och köttet i den är det jag äter. Nästa steg är att sluta äta kött på restaurang alternativt bara äta svenskt kött.

Därtill har jag några förändringar som jag gjorde tillfälligt av ekonomiska orsaker som jag nu funderar på att låta vara permanenta av miljö- och klimatskäl: Jag äger inte längre någon bil utan har ersatt den med en elcykel. Från början tänkte jag att det skulle vara tillfälligt, men nu är jag inne på att det kanske ska fortsätta såhär. Likaså bor jag lite väl litet (34 kvadrat) och har tänkt att byta upp mig. Men kanske inte om jag inte behöver flytta till en annan stad.

Jag ska se över mina konsumtionsmönster. Jag handlar redan en hel del på second hand och har mina kläder till de är utslitna, men det finns en del saker jag har för mycket av där köpstopp ska införas. Det medför kanske att jag inte kan ha den grad av genomtänkthet i klädseln som jag är van vid och vill ha, men det får jag kanske offra (och på sikt lägga om min stil). Känns inte som någon stor uppoffring. Och så ska jag sluta köpa nya mobiltelefoner!

Jag ska också se över mina resor och i möjligaste mån resa med tåg inom Sverige och Europa. Och eftersom jag askyr tågåkande är det en uppoffring...:cool: Beträffande resor över huvud taget har klimatdebatten lett till att jag är mer medveten när jag reser. Jag tar numera alltid med tygkassar och mealkit för att inte bidra till bruket av engångsartiklar (som kan hamna i havet). Men inte heller det är en uppoffring utan en förändring.

Så jag offrar inte speciellt mycket, men jag har genomfört och ska genomföra en hel del förändringar.
 
Det fetstilta.

Nej, jag håller verkligen inte med. Självklart går det inte att jämföra rakt av, men jag vågar nog påstå att resa inte är mer status än att ha hobbyhäst. Och jag misstänker att det hypotetiska uttalandet "Att ha hobbyhäst är status. Jäkligt synd." skulle mötas av en hel del protester här på Buke. Hobbyhäst bidrar ju till människors välbefinnande. Men se, det gör resande också. Det är inte fråga om status för alla människor. Kanske för en del, men det är jag säker på att hästägande också är i vissa fall.

Jag är trött på detta (flyg)reseskammande. Och visst, jag är det väl för att jag själv reser mycket med flyg. För mig är resor något som bidrar otroligt mycket till mitt välbefinnande! Så enkelt är det. Det har inget med "status" att göra! Självklart är det en lyx jag unnar mig, men jag tror nog att de flesta hobbyhästar är en lyx som ägarna unnar sig - inte en förutsättning för att ha ett drägligt liv. Sedan har båda exemplen klimatpåverkande baksidor.

Mina resor är alltså inte något jag vill offra för klimatet. Däremot "offrar" jag mer pengar då jag från och med denna vår har börjar klimatkompensera genom att vid varje resa skänka pengar till projekt som "motverkar" utsläppen, t ex trädplantering.

Som helhet offrar jag inte så mycket, men jag har gjort vissa förändringar. Jag har dragit ner min köttkonsumtion betydligt. Jag köper en låda (svenskt och ekologiskt) var åttonde vecka och köttet i den är det jag äter. Nästa steg är att sluta äta kött på restaurang alternativt bara äta svenskt kött.

Därtill har jag några förändringar som jag gjorde tillfälligt av ekonomiska orsaker som jag nu funderar på att låta vara permanenta av miljö- och klimatskäl: Jag äger inte längre någon bil utan har ersatt den med en elcykel. Från början tänkte jag att det skulle vara tillfälligt, men nu är jag inne på att det kanske ska fortsätta såhär. Likaså bor jag lite väl litet (34 kvadrat) och har tänkt att byta upp mig. Men kanske inte om jag inte behöver flytta till en annan stad.

Jag ska se över mina konsumtionsmönster. Jag handlar redan en hel del på second hand och har mina kläder till de är utslitna, men det finns en del saker jag har för mycket av där köpstopp ska införas. Det medför kanske att jag inte kan ha den grad av genomtänkthet i klädseln som jag är van vid och vill ha, men det får jag kanske offra (och på sikt lägga om min stil). Känns inte som någon stor uppoffring. Och så ska jag sluta köpa nya mobiltelefoner!

Jag ska också se över mina resor och i möjligaste mån resa med tåg inom Sverige och Europa. Och eftersom jag askyr tågåkande är det en uppoffring...:cool: Beträffande resor över huvud taget har klimatdebatten lett till att jag är mer medveten när jag reser. Jag tar numera alltid med tygkassar och mealkit för att inte bidra till bruket av engångsartiklar (som kan hamna i havet). Men inte heller det är en uppoffring utan en förändring.

Så jag offrar inte speciellt mycket, men jag har genomfört och ska genomföra en hel del förändringar.
Fast jo. Det är ju bara att se hur det blir mottaget tex på sociala medier. Där tycker jag faktiskt flygskam är bra (så länge det följs upp med alternativ och vettig diskussion). Det väcker insikt om att resande inte är oproblematiskt. Du skriver ju själv att du därför börjat fundera över hur du kan ändra ditt resemönster. Alla förändringar är inte bekväma.
Jag gillar också att resa, även om det inte blir jättemycket. Är inte ute efter att alla ska sluta resa, men fundera över hur det påverkar och hur man kan kompensera på annat sätt.

Och ja, reklam (och konsumtionsmönster) i stil med "byt telefon varje år!" Är ju verkligen bara överkonsumtion.
 
@Myrten Jag är nog nästan helt med dig, men det finns väl ingen motsättning mellan status och välbefinnande per se? Jag har ju både häst och reser gärna (med flyg för at spara tid) några gånger om året. Jag skulle rakt av säga att min häst är en av de viktigaste faktorerna för min hälsa både kroppsligt och mentalt, och utan tvekan var min månad i Italien i höstas en av de bästa månaderna i mitt liv.

Samtidigt ser jag ju att både häst och resor ger mig viss status. Och de bidrar också båda till en viss sorts identitet, som har lite status. Dvs en del annat i mitt liv blir lättare av att jag är en något berest hästägare.

Och självklart vet jag inte exakt hur stor del av mitt välbefinnande som härrör sig från just dessa aspekter av min sociala status. Men jag vet att människor med mycket låg social status också har lågt välbefinnande, på gruppnivå.

Nu känner jag tydligt att det börjar ge status i vissa kretsar att inte flyga. På mitt jobb arbetar vi i år för att hitta ett system som gör det möjligt för oss att göra konferensresor etc inom Europa med tåg. Och vi ser att det väcker lite respekt på andra håll, dvs status.

Alltså, jag argumenterar inte mot dig, jag tänker bara högt.
 
Men @Myrten givetvis kan man ju uppskatta något som råkar vara hög status? Jag älskar att resa och gör det för mycket men jag tycker ändå inte att det går att komma ifrån att (en viss typ av) resande ÄR status.
 
Vad är du beredd att offra/avstå från för att avvärja klimathotet?

Och på samma sätt, vad är du inte beredd att offra/avstå från?

Stort som smått!


Tillbaka till ursprungsfrågan.

Jag tror att vi ofta gör en slarvig liknelse mellan "jag vill" och "jag kan". De båda inte samma sak.

Jag vill fortsätta resa flera gånger per år (några med flyg, några med tåg), men skulle klara mig även om jag inte fick göra det. Det skulle påverka min livskvalite och jag skulle sakna det, men jag överlever utan något dramatiskt existentiellt lidande som går ut över min omgivning.

Jag vill ha kvar mina djur, de påverkar min livskvalité. Men jag överlever utan dem också.

Jag bor redan litet, och har ingen egen bil, samt äter vegetariskt i vegankombo större delen av tiden - så den biten får vara som den är.

Shoppar mest second hand, men skulle kunna dra ned på det också och låna/byta oftare än jag köper nytt. Det skulle egentligen inte kännas som nån stor uppoffring.

Jag skulle verkligen kunna bli bättre på att minska på soporna. Plastbanta, inte slarva med återvinningen, reuse - reduce - recycle. Köper ofta mat ute och drar hem såna där frigolitbehållare exempelvis.

Jag köper även ofta tropiska frukter och grönsaker/frukt som transporterats långt - älskar ananas, mango och kiwi. Skulle behöva bli bättre på att handla utifrån säsong. Likaså bättre på att aktivt handla svenskproducerat.

Skulle nog må väldigt mycket bättre fysiskt om jag minskade på datoranvändningen under min fritid också, mindre krav på wifi och mer fysisk rörelse om social umgänge.

Väldigt mycket av det vi tar för givet och "aldrig skulle överleva utan" är bara vanor. Blir du av med jobbet och får gå på a-kassa eller sjukpenning så "kan" du helt plötsligt överleva utan den där härliga långa resa till varmare breddgrader. Även om du är bitter och saknar den.
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 551
Senast: Ajda
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 049
Senast: Jeps
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 677
Senast: Ramona
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
3 173
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp