Mitt liv är ganska klimatsmart av naturen. Jag har inga husdjur, reser inte, lever minimalistiskt och bor litet. Bil kör jag för att jag måste pendla till jobbet. Återvinner (även om jag jobbar i branschen vilket har fått mig att inse att folk tillskriver det här mycket mer nytta än det faktiskt gör, tyvärr).

Vad jag skulle vara villig att offra för klimatet? inget är svaret på det. Om jag i framtiden vill flyga jorden runt eller så så kommer jag göra det. Jag har bara ett liv och jag tänker leva det på det sättet jag vill. Jag har inga barn som gör att jag behöver tänka på framtida generationer. Jorden lär knappast gå under på grund av en klimatkris under min livstid så jag funderar inte så mycket på det ärligt talat.

Jag gör det jag kan för miljön men jag sätter mig själv och mitt välbefinnande först.
 
Jag har inte argumenterat för något annat. Avskaffande av reseavdraget kommer inte att få många att flytta in till stan om det nu skulle vara syftet.
Varför skulle syftet vara att få folk att flytta? Det vore ju absurt O_o
Man bedömer väl bara att det inte längre ska subventioneras.
 
Varför skulle syftet vara att få folk att flytta? Det vore ju absurt O_o
Man bedömer väl bara att det inte längre ska subventioneras.

Läs inlägget från @Khasa som jag började bemöta.

Jag tycker att subventionen är bra för att motverka urbanisation och isolation, men reformen som utredningen kommit fram till ska göras är helkass - så då är ett avskaffande bättre och satsa pengarna på bättre utbyggd anslutning till kollektivtrafik istället.
 
Hur är det tänkt(?) att fungera om man bor nära sitt jobb och det lägger ner, var flyttar man då? @Khasa Apropå att man ska bo nära där man jobbar/jobba där man bor. Dina "lösningar" haltar betänkligt, det är helt enkelt fullkomligt ogenomtänkt.
 
Jag har inte argumenterat för något annat. Avskaffande av reseavdraget kommer inte att få många att flytta in till stan om det nu skulle vara syftet.

Det handlar nog snarare om att man inte vill stödja att folk pendlar med bil. Vill de göra det får de betala helt själva.
 
Det handlar nog snarare om att man inte vill stödja att folk pendlar med bil. Vill de göra det får de betala helt själva.

Vilket är anledningen till att i den utformning avdraget blir efter utredningen är bättre att satsa på att bygga ut anslutningsmöjligheter till kollektivtrafiken.

De som fått perfekta förutsättningar för sina livsval av samhället får bidrag i samma grad som dem som är helt lämnade att lösa det själva. Då finns inget värde kvar i subventionen. Då är det bättre att satsa allt på att jämna ut förutsättningarna på andra sätt. Det var hela poängen.

Och det går såklart för de flesta att prioritera villlkorslöst att bo nära knutpunkter och försaka allt man mår bra av och hur man vill leva, men jag tror inte det på något sätt gynnar oss samhälle att avfolka stora delar av landet och tvinga människor in i vantrivsel.

Det finns en poäng i att befolka landsbygden ”bara för att”.

”Bara för att” även människor i tätort emellanåt behöver äta, ibland vill ha el för att surfa på jobbet och tusen andra saker. Även om man nu trivs i trängseln 24/7.
 
Jag har inga barn som gör att jag behöver tänka på framtida generationer. Jorden lär knappast gå under på grund av en klimatkris under min livstid så jag funderar inte så mycket på det ärligt talat.
Jag gör det jag kan för miljön men jag sätter mig själv och mitt välbefinnande först.
Det är liksom inget krav att en har egna barn för att skänka en tanke åt framtida generationer och sina medmänniskor.
 
Det är liksom inget krav att en har egna barn för att skänka en tanke åt framtida generationer och sina medmänniskor.

Folk är generellt allt för instabila för att klara det ansvaret. Hur många unga har inte klimatångest idag till ingen nytta? Läste att Greta Thunberg blev hemmasittare i lågstadiet pga klinatångest. Hur sjukt är inte det? Att unga hetsas in i psykisk ohälsa.

Klimatet är inget stort reellt problem för oss idag. Däremot är klimatångest det. Medierna i Sverige behöver lugna ner sig.

Sedan tar politiker och andra ansvar för att utveckla teknologin så att man tar hand om de problem som uppstår på bästa sätt.
 
Vilket är anledningen till att i den utformning avdraget blir efter utredningen är bättre att satsa på att bygga ut anslutningsmöjligheter till kollektivtrafiken.

De som fått perfekta förutsättningar för sina livsval av samhället får bidrag i samma grad som dem som är helt lämnade att lösa det själva. Då finns inget värde kvar i subventionen. Då är det bättre att satsa allt på att jämna ut förutsättningarna på andra sätt. Det var hela poängen.

Och det går såklart för de flesta att prioritera villlkorslöst att bo nära knutpunkter och försaka allt man mår bra av och hur man vill leva, men jag tror inte det på något sätt gynnar oss samhälle att avfolka stora delar av landet och tvinga människor in i vantrivsel.

Det finns en poäng i att befolka landsbygden ”bara för att”.

”Bara för att” även människor i tätort emellanåt behöver äta, ibland vill ha el för att surfa på jobbet och tusen andra saker. Även om man nu trivs i trängseln 24/7.

Eftersom bostadspriserna är så låga på landsbygden så har jag svårt att se hur slopat reseavdrag skulle tvinga någon att flytta. De pengar individen lägger på bensin kompenseras av att bostadspriserna är så låga.

Det är snarare så att de som vill bo centralt "tvingas" bo mindre centralt än vad de önskar.
 
Klimatet är inget stort reellt problem för oss idag. Däremot är klimatångest det. Medierna i Sverige behöver lugna ner sig.

Människor drivs på flykt pga klimatet i flera delar av världen. Att extremväder ännu inte visat sig i Sverige betyder inte att klimatet inte skulle vara ett "reellt" problem. Givetvis är det ett reellt problem. Men du sitter i ett tryggt hörn i världen, just nu.
 
Människor drivs på flykt pga klimatet i flera delar av världen. Att extremväder ännu inte visat sig i Sverige betyder inte att klimatet inte skulle vara ett "reellt" problem. Givetvis är det ett reellt problem. Men du sitter i ett tryggt hörn i världen, just nu.

Jag svarade utifrån ett svenskt perspektiv.
 
Jag anser att jag redan gör ganska mycket men kan alltid göra mer. Vegetarian sedan 12 år, försöker välja närodlat och klimatsmart. Shoppar mest begagnade kläder till både mig och sonen. Bilen kan jag i nuläget inte avstå då vi bor på landet utan kollektivtrafik. Godis har ju visat sig inte vara speciellt miljövänligt så nästa steg kan bli att sluta med det helt (är en gottegris)
 
Vilket är anledningen till att i den utformning avdraget blir efter utredningen är bättre att satsa på att bygga ut anslutningsmöjligheter till kollektivtrafiken.

De som fått perfekta förutsättningar för sina livsval av samhället får bidrag i samma grad som dem som är helt lämnade att lösa det själva. Då finns inget värde kvar i subventionen. Då är det bättre att satsa allt på att jämna ut förutsättningarna på andra sätt. Det var hela poängen.

Och det går såklart för de flesta att prioritera villlkorslöst att bo nära knutpunkter och försaka allt man mår bra av och hur man vill leva, men jag tror inte det på något sätt gynnar oss samhälle att avfolka stora delar av landet och tvinga människor in i vantrivsel.

Det finns en poäng i att befolka landsbygden ”bara för att”.

”Bara för att” även människor i tätort emellanåt behöver äta, ibland vill ha el för att surfa på jobbet och tusen andra saker. Även om man nu trivs i trängseln 24/7.

Kloka människa! Det finns fler lantisar här!😍

Jag och sambon skulle aldrig kunna trivas i en stad. Han har provat och blev deprimerad. Jag älskar frihet och närhet till natur för mycket. Troligtvis skulle det sluta med självmord om någon av oss blev tvingade att bo i en stad. Jag känner inbitna stadsbor som flyttat ut hit eller bara besökt oss och förundrats över den livskvalité vi har här (än så länge).

För att inte glömma en del av naturresurserna som kommer ifrån landsbygden. En del exporteras så att landet får in mer pengar. Om ingen har möjlighet att bo i landsbygden i närheten av naturresurserna och kan förädla dem så blir det svårt för Svensson att tex renovera sin villa eller lägenhet. Trä är ett vanligt material som används i Sverige. Vind och Vattenkraften behövs för att cirkelsågen ska ha ström. Jag har en känsla av att även järnmalmen har nytta någonstans.

Här kommer vi att bli tvingade att offra naturen för 65 vindkraftverk utanför byn. Det är även tal om att göra en gruva i grannbyn för att ta upp metaller som behövs i batteritillverkning. Vi får se hur länge det tar innan byn måste flyttas efter att beslutet har tagits. Här kokar folket av annat än från värmen.

Men det är lätt för en del att säga att de kan tänka sig att offra andras möjlighet att bo på landsbygden för den behövs tydligen inte.
Jag är inte villig att offra förstörd natur, mitt hem eller möjlighet att bo på landsbygden i klimaträddningens namn.
 
Det handlar nog snarare om att man inte vill stödja att folk pendlar med bil. Vill de göra det får de betala helt själva.
Har du missat att det finns en del kriterier som ska uppfyllas innan reseavdraget för bli börjar gälla, personligen tycker jag avstånd till närmaste hållplats och avstånd till jobbet borde ökas.
Så avdrag för att köra bilen fås bara när kollektivtrafiken är bristfällig.

Att flytta närmare jobbet är lätt att skriva, hur många år är det i kö för dom som vill flytta in i stan eller utkanterna (Stockholm, Göteborg, Malmö), att köpa är inte möjligt för alla med dagens priser, inte ens med 100% tillsvidareanställning ger alltid en sådan lön.
 
Kloka människa! Det finns fler lantisar här!😍

Jag och sambon skulle aldrig kunna trivas i en stad. Han har provat och blev deprimerad. Jag älskar frihet och närhet till natur för mycket. Troligtvis skulle det sluta med självmord om någon av oss blev tvingade att bo i en stad. Jag känner inbitna stadsbor som flyttat ut hit eller bara besökt oss och förundrats över den livskvalité vi har här (än så länge).

För att inte glömma en del av naturresurserna som kommer ifrån landsbygden. En del exporteras så att landet får in mer pengar. Om ingen har möjlighet att bo i landsbygden i närheten av naturresurserna och kan förädla dem så blir det svårt för Svensson att tex renovera sin villa eller lägenhet. Trä är ett vanligt material som används i Sverige. Vind och Vattenkraften behövs för att cirkelsågen ska ha ström. Jag har en känsla av att även järnmalmen har nytta någonstans.

Här kommer vi att bli tvingade att offra naturen för 65 vindkraftverk utanför byn. Det är även tal om att göra en gruva i grannbyn för att ta upp metaller som behövs i batteritillverkning. Vi får se hur länge det tar innan byn måste flyttas efter att beslutet har tagits. Här kokar folket av annat än från värmen.

Men det är lätt för en del att säga att de kan tänka sig att offra andras möjlighet att bo på landsbygden för den behövs tydligen inte.
Jag är inte villig att offra förstörd natur, mitt hem eller möjlighet att bo på landsbygden i klimaträddningens namn.
Samma här, var på väg in i väggen när jag bodde i stan.
 
Eftersom bostadspriserna är så låga på landsbygden så har jag svårt att se hur slopat reseavdrag skulle tvinga någon att flytta. De pengar individen lägger på bensin kompenseras av att bostadspriserna är så låga.

Det är snarare så att de som vill bo centralt "tvingas" bo mindre centralt än vad de önskar.

Låga bostadspriser leder till andra problem. Att allmänt skumma typer flyttar hit för att priserna är billiga och polisen sällan finns i närheten. Närmsta polis 6 mil bort typ. Har hänt mer än en gång att polisen har tagit de som odlar och säljer knark i större skala på bar gärning. Knarkare, tjuvar och andra skumma typer verkar dras dit bostäderna är billiga. Jag har sett det själv och samma sak har upprepats i säkert 10 år nu.
Ett annat problem med för billiga skogsfastigheter är att rika människor söderifrån köper upp skogen och kalavverkar rakt av i stället för att en lokal förmåga skulle få ha en chans att få köpa upp skogsfastigheten och förvalta den. Jag önskar högre priser på fastigheter av många anledningar.
 
Nej men snälla människa.
Vi är inte på något sätt isolerade från omvärlden vad gäller klimatet. Givetvis kan man inte bara utgå från ett svenskt perspektiv.

Det är just för att vi inte är isolerade som vi ska ha ett svenskt perspektiv. Eftersom allt för många går upp i någon självdestruktiv roll där de önskar offra sig själva och Sverige för världen. Dessutom till ingen nytta.

Alexander Bard sa något klokt när han hävdade att Greta Thunberg inte kommer att åstadkomma något varaktigt utöver sitt egna kändisskap.
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 472
Senast: Ajda
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 019
Senast: Jeps
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 646
Senast: Ramona
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
3 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp