Klinikchefen om det kritiska läget: ”Stanna hemma”

Tycker att svenska ridsportförbundet borde lyssna på klinikchefen och stoppa alla tävlingar i landet för en tid framöver. Själv tävlar jag inte men skulle aldrig åka iväg med min häst på kurs för tillfället som jag gör ibland till andra anläggningar. Tränar bara för en tränare som själv har häst i samma stall så det känner jag mig trygg att fortsätta med. Vi har några tävlingsryttare på hobbynivå i vårt stall som tillsvidare har bestämt sig för att avstå tävlingar vilket vi andra är otroligt tacksamma för!:bow:
 
Blir svårt att få hela Häst Sverige att stanna av tyvärr då vi har så pass många olika hästar som tävlar och tränar i olika grenar, ridskolor osv. Så svårt att säga till alla hästmänniskor att stanna hemma.
 
Blir svårt att få hela Häst Sverige att stanna av tyvärr då vi har så pass många olika hästar som tävlar och tränar i olika grenar, ridskolor osv. Så svårt att säga till alla hästmänniskor att stanna hemma.

Svårt???:confused:

Är nog ännu svårare att stå med sjuk häst... Här har alla stall slagit igen och släpper varken in eller ut hästar från anläggningarna. Tävlingar ställs in och träna får bara de på anläggningen göra.
All uppmanas att vara noga med att byta kläder samt tvätta sig vid rörelse mellan olika stallar.
 
Jag tycker det är överdrivet att avstanna allt i hela landet faktiskt. Att Stockholm ställer in är rimligt även att stockholmsekipage inte borde få åka iväg är också rimligt.

Det är inte extra många smittor i år jämfört med andra år, även om just EHV1 neurologisk form är ovanlig och har ovanligt många fall. Samtidigt är de ju väldigt koncentrerade.
 
Jag tycker det är överdrivet att avstanna allt i hela landet faktiskt. Att Stockholm ställer in är rimligt även att stockholmsekipage inte borde få åka iväg är också rimligt.

Det är inte extra många smittor i år jämfört med andra år, även om just EHV1 neurologisk form är ovanlig och har ovanligt många fall. Samtidigt är de ju väldigt koncentrerade.
Nja koncentrerade vet jag inte, finns ju fall lite här och var... Är väl dessutom bra att förhindra att det sprids ytterligare?? Tycker det är ett billigt sätt att hålla sina djur friska
 
Ser ingen anledning att stanna hemma för rädslan att dra hem EHV1, finns inte i länet eller närmaste grannlänet.
 
Överlag är ju ridsporten väldigt slarvig med smittskydd, upplever jag det. Se bara på lantbruket, där gäller ombyte alternativt skyddsoverall och skoskydd för att beträda stallen. Travsporten är inte lika bra men många gånger bättre än övriga hästvärlden.
Kanske kommer det något gott ur det här, och folk lägger sig till med bra rutiner vid besök i stallar.
Gäller ju inte bara EHV, utan även andra smittosamma sjukdomar som t ex kvarka och influensa.
 
Jo, men man vet vilken form som spridits och hur den påverkar hästen?

Allmän försiktighet bör tas ur djurskyddssynpunkt, och att tävla är knappast en rättighet
Tycker senare det borde bli mer kännbart när någon åker på tävling från en gård där smitta kan finnas, har jag tyckt länge.
 
Det är tex svårt att få hela trav Sverige att stanna av, svensk travsport har gått ut med att de följer utvecklingen och självklart följer sina rutiner för tvättning av boxar i gäststallarna, men även uppmuntrar folk att tänka sig för. Annars så kommer de inte i dags läget göra något mer. Bättre att stänga Stockholmsområdet och se till att hästar från de området inte åker och tävlar i andra distrikt. Att de ska vara så svårt att få dem att stanna hemma, de gör mig konfunderad!
 
Det är tex svårt att få hela trav Sverige att stanna av, svensk travsport har gått ut med att de följer utvecklingen och självklart följer sina rutiner för tvättning av boxar i gäststallarna, men även uppmuntrar folk att tänka sig för. Annars så kommer de inte i dags läget göra något mer. Bättre att stänga Stockholmsområdet och se till att hästar från de området inte åker och tävlar i andra distrikt. Att de ska vara så svårt att få dem att stanna hemma, de gör mig konfunderad!
Ja, travet har en helt annan koll på sina utövare, och har strängare rutiner kring smittskydd


Tycker senare det borde bli mer kännbart när någon åker på tävling från en gård där smitta kan finnas, har jag tyckt länge.

Ja, det borde bli rejält disciplinära straff för de som bryter mot det
 
Jo, men man vet vilken form som spridits och hur den påverkar hästen?

Allmän försiktighet bör tas ur djurskyddssynpunkt, och att tävla är knappast en rättighet


Man vet ju exakt vilken form det är som florerar och var. Den neurologiska formen är på två ställen i Sthlms regionen. Den vanliga EHV-1 finns på flera ställen i ungefär samma spridning/frekvens som vanligt. Jag förstår alltså inte hysterin att stallar stänger i områden långt bort ifrån var den här smittan finns.

Tävling är absolut ingen rättighet, men det blir kontraproduktivt med hysteri tror jag. Däremot borde det verkligen vara strängare straff för den som tävlar trots att smitta finns där de har hästen
 
Man vet ju exakt vilken form det är som florerar och var. Den neurologiska formen är på två ställen i Sthlms regionen. Den vanliga EHV-1 finns på flera ställen i ungefär samma spridning/frekvens som vanligt. Jag förstår alltså inte hysterin att stallar stänger i områden långt bort ifrån var den här smittan finns.

Tävling är absolut ingen rättighet, men det blir kontraproduktivt med hysteri tror jag. Däremot borde det verkligen vara strängare straff för den som tävlar trots att smitta finns där de har hästen

Jo, fast hur vet man VILKEN variant av EHV-1 som finns? Eftersom det är samma för neurologiska och den lättare kan man ju inte vara helt säker förrän det kan vara för sent.

Här har EHV-1 konstaterats på ett par ställen inom 10 mils radie,och ett misstänkt fall rätt nära...

Släpper INTE in främmande hästar/människor i mitt stall, främst pga dräktigt sto, men vill såklart inte att någon häst i stallet ska drabbas
 
Jo, fast hur vet man VILKEN variant av EHV-1 som finns? Eftersom det är samma för neurologiska och den lättare kan man ju inte vara helt säker förrän det kan vara för sent.

Här har EHV-1 konstaterats på ett par ställen inom 10 mils radie,och ett misstänkt fall rätt nära...

Släpper INTE in främmande hästar/människor i mitt stall, främst pga dräktigt sto, men vill såklart inte att någon häst i stallet ska drabbas

Ja vid analys så ser de vilken typ av EHV-1 som hästen har.

Jag tycker det är skillnad på att inte vilja ha främmande människor i stallet och att anse att alla tävlingar i hela Sverige ska ställas in
 
Man vet ju exakt vilken form det är som florerar och var. Den neurologiska formen är på två ställen i Sthlms regionen. Den vanliga EHV-1 finns på flera ställen i ungefär samma spridning/frekvens som vanligt. Jag förstår alltså inte hysterin att stallar stänger i områden långt bort ifrån var den här smittan finns.

Tävling är absolut ingen rättighet, men det blir kontraproduktivt med hysteri tror jag. Däremot borde det verkligen vara strängare straff för den som tävlar trots att smitta finns där de har hästen
Det verkar tyvärr vara samma virus som kan ge både neurologisk form och den "vanliga". Man vet helt enkelt inte varför det ibland drabbar nervsystemet och ibland inte. Men den virusstam som är aktuell nu verkar oftare ge allvarliga neurologiska symtom än annars. Det är ju mycket möjligt att det är flera stammar av samma virus som är i omlopp också.
 
Ja vid analys så ser de vilken typ av EHV-1 som hästen har.

Jag tycker det är skillnad på att inte vilja ha främmande människor i stallet och att anse att alla tävlingar i hela Sverige ska ställas in

Jo, men så länge man inte vet VILKEN form av EHV-1 som hästen drabbats av så vet man inte vad som sprids.

Visst kan man åka ut och tävla, men med risk för hästen och andra hästar i stallet...

Sant att den värsta formen hittills enbart drabbat Sthlms-området men varför chansa? Hur mycket är det värt att åka på tävlingar / clinics just nu? Hur mycket är man beredd att låta det kosta att utsätta sin och andras hästar för lidande?

Tänker inte bara EHV-1, utan även andra smittsamma sjukdomar. Är det värt det, och är det verkligen bra djurskydd att riskera smitta?
 
Jo, men så länge man inte vet VILKEN form av EHV-1 som hästen drabbats av så vet man inte vad som sprids.

Visst kan man åka ut och tävla, men med risk för hästen och andra hästar i stallet...

Sant att den värsta formen hittills enbart drabbat Sthlms-området men varför chansa? Hur mycket är det värt att åka på tävlingar / clinics just nu? Hur mycket är man beredd att låta det kosta att utsätta sin och andras hästar för lidande?

Tänker inte bara EHV-1, utan även andra smittsamma sjukdomar. Är det värt det, och är det verkligen bra djurskydd att riskera smitta?

För att jag tycker det är hysteri att tycka att hela Sverige ska lägga ner. Om folk med smittor eller misstänkta smittor i stallet kan hålla sig hemma räcker det hela vägen.

Det är inte så att jag öht är intresserad av att tävla, men jag tycker att detta har antagit helt galna proportioner.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 270
Senast: canine
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar veta vad jag vill och har rent av rätt bestämda åsikter på många områden. Men när det kommer till större beslut är det...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Magiana
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 131
Senast: Holly92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp