Klipp vid förlossning (Utbruten från Sommarföräldrar 2019)

Jag fick snitt pga rädsla och övergrepp, inte pga kontrollbehov, men kontrollbehovet ökar vid rädsla så dom går lite hand i hand. Blir dvs mindre rädd när jag har lite kontroll än ingen alls.

Och det är ju jättebra! Jag fick av humanitära skäl (mina) , samt trauma. Jag gick hos kurator (tack @Mabuse ) och fick verkligen prata igenom det, men min kropp och knopp orkade inte. Jag är otroligt glad över psykologen, och fick även samtal efter snittet för att de skulle se hur jag mådde.
Jag tyckte snittet var så bra gjort, och alla var oerhört lyhörda, proffsiga och måna om mig.
 
Fast jag tycker det är märkligt om det är en komplikation att inte kunna få ta ut dubbeldagar och därför inte kunna vara hemma båda två, så tight kan man väl inte ha det att man inte kan klara nån månad eller två med låg eller ingen inkomst tänker jag.

En komplikation för mig är tex stomi efter vaginal förlossning. Eller en söndertrasad snippa som läcker urin och avföring. Eller få urinblåsan sönderskuren etc. Sånt som tar lång tid (eller aldrig) att läka. Inte ett operationssnitt som läker på några veckor.

Att inte kunna ta ut dubbeldagar är ju ingen komplikation av kejsarsnitt. Att inte kunna bära sitt barn är en komplikation av kejsarsnitt. Att man kan låta någon annan bära barnet ändrar ju inte det faktum att det är en komplikation.

Att inte kunna sitta på två veckor efter en vaginal förlossning är för mig också en komplikation. Att man kan lösa det genom att stå istället och att det går över efter två veckor ändrar inte heller att det är en komplikation.

Det du nämner skulle jag beskriva som bestående men. Det har jag aldrig hävdat att det är att inte kunna bära sitt barn i 8 veckor.
 
Nej akuta snitt är inte alltid följden av vaginal förlossning. Akuta snitt är allt som inte är planerat och inbokat sen tidigare när den gravida kommer till förlossningen.

Mitt (akuta) snitt var visserligen följden av en vaginal förlossning. Men det var verkligen inte akut som i bråttom. När de bestämde att det skulle bli snitt ”planerades” det till en timme senare.
Ok. Jag skrev info från vårdguiden.
 
Alltså komplikationer hör till förlossningar oavsett hur man föder, sen blir det så att jag får stå ut med dom eventuella komplikationer som kan komma till följd av ett kejsarsnitt istället för dom komplikationer som kan komma till följd av en VF. För mig personligen passar kejsarsnitt betydligt bättre än en VF och även riskerna som följer det.
Skulle i dagsläget aldrig klara av att hantera en VF och tycker riskerna med VF är betydligt läskigare och mer oberäkneliga/oförutsägbara än vid kejsarsnitt.
 
Akut snitt är alla oplanerade snitt där man inte har panik att få ut bebisen. Man hinner med andra ord förbereda mamman inför operationen med ryggbedövning osv, vid urakut snitt däremot handlar det om liv och död, kvinnan sövs och man har 4 minuter på sig att få ut bebisen innan den blir påverkad av narkosen (berättade min bm för mig i fredags). Där kan det bli mindre snyggt iom stressen, men görs även det så ofta att man har rutin.
 
Ok. Jag skrev info från vårdguiden.

Ja att förlossningen (nästan alltid) startat vid akut snitt är ju sant. Men det kan ju vara så tidigt (tex bara vattenavgång) att det ett snitt några timmar senare inte påverkas av att en vaginal förlossning definitionsmässigt redan startat :)
 
Men hejsan tråden skammande av kvinnor med primär förlossningsrädsla som därför önskar kejsarsnitt 🤬

Sen att någon skrev att kvinnorna själv kan styra om de får skador av vaginal förlossning genom hälsosamt leverne. Visst kan det påverka till viss liten del men inte så att man kan förutsäga vem som blir skadad och inte 😏 Ska vi säga att mammor med förlossningsskador ska få skylla sig själva nu :eek:

@Vogue Hoppas det går bra med kejsarsnittet! Jag är fantastiskt nöjd över mitt som möjliggjorde att vi fick våran dotter utan fysiska/psykiska men på både hon och mig. Både jag och läkarna är dessutom överens om att vid eventuellt till barn så är snitt bäst ur medicinsk synvinkel för både mig och barnet trots att jag inte har några fysiska hinder för vaginal förlossning.
Jag ser inte mkt av shaming i den här tråden, snarare en ganska realistisk bild av att risker finns med båda sätten och det är ju ett faktum att våran livsstil ökar riskerna för komplikationer med både snitt och vaginal förlossning på gruppnivå.

Men jag mfl är urlessa på att läsa om underliv som köttfärs, att alla som sätts igång har helvetesförlossningar, att man spricker och får permanenta skador (ja det kan hända, men risken är minimal och man kan laga, precis som @Inte_Ung skrev) och jag som vårdpersonal är urless på att höra om hur värdelös vården är som baserar sina beslut på forskning snarare än facebookgrupper.

Det är jättebra att möjligheten finns i de fall det verkligen inte fungerar av en eller annan anledning att föda vaginalt, men det är ingen som hackat på någon i den här tråden utifrån val av förlossningssätt, däremot har idiotiska argument bemötts med mer realistiska argument.
 
Jag lägger spoiler ifall nån inte vill läsa.
en vän till mig fick hela operationsärret uppsprucket efter några dagar. Dom fick sy om det och hon hade infektioner på löpande band. Antar att hon hade otur. En annan vän fick en inflammation i livmodern efter akut snitt, har förstått att det händer ibland vid akut snitt. Jag har själv gjort akut snitt och är nöjd, men första tiden var jobbig då jag hade väldigt svårt att bajsa dom första 3 månaderna. Det säger flera vänner som gjort snitt att det är vanligt och att även få problem med hemorrojder osv. (
Fast alltså. Jag fick både hemorrojder och inflammation i livmodern trots en helt vanlig enkel okomplicerad vaginal förlossning. Så det är knappast en komplikation knutet till snitt.
 
Precis, hemorrojder får man inte pga en bukoperation. Det får man pga trycket av bebis eller värkarbetet. Förstod heller inte den kopplingen.:confused:

En del får det tom innan förlossningen.

Jag klarade mig hela min första graviditet tills sista krystvärken, DÅ fick jag mitt livs första hemorrojd. Kul! :D

Heller aldrig hört att det skulle vara vanligare med hemorrojder vid kejsarfödsel, och jag får inte riktigt ihop det logiskt heller.
 
Precis, hemorrojder får man inte pga en bukoperation. Det får man pga trycket av bebis eller värkarbetet. Förstod heller inte den kopplingen.:confused:
Jag tänker inte gå in på detalj men det finns en koppling. Jag hade svårt att gå på toa i 3 månader och min läkare sa att det är väldigt vanligt att få svårt att bajsa första tiden vid snitt. Jag hoppas allt går väl för dig🌸
 
Ja men uppenbarligen händer ju det vid vanliga vaginal förlossningar också. Så det blir ju snett att säga att det är en komplikation till just snitt.

Ja det händer vid vaginala förlossningar också, oftast för att rester av moderkaka eller fosterhinna blivit kvar i livmodern.

Men som jag sa finns en ökad risk vid kejsarfödsel. Är det någon som sagt att endometrit är en komplikation till just (bara?) kejsarsnitt?
 
Heller aldrig hört att det skulle vara vanligare med hemorrojder vid kejsarfödsel, och jag får inte riktigt ihop det logiskt heller.
Jag har inte fått hemorrojder själv men fick det bara förklarat för mig att man har lättare för att bli förstoppad och hård i magen när man inte kan använda magmusklerna och därmed ökar riskerna för problem med hemorrojder osv. Men det går ju lätt att förebygga om man ligger steget före såklart :)
 
Jag har inte fått hemorrojder själv men fick det bara förklarat för mig att man har lättare för att bli förstoppad och hård i magen när man inte kan använda magmusklerna och därmed ökar riskerna för problem med hemorrojder osv. Men det går ju lätt att förebygga om man ligger steget före såklart :)
Då förstår jag :)
Jag tolkade det som att det skulle vara en ökad risk för hemorrojder i direkt samband med kejsarsnitt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 023
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
1 963
Senast: vindvissla
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 161
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 183
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp