Bukefalos 28 år!

Klipp vid förlossning (Utbruten från Sommarföräldrar 2019)

Sen jobbar olika län olika mycket med förlossningsrädsla. Och det är skillnad på rädsla och kontrollbehov, om du frågar mig. Jag hoppas verkligen det går bra för dig och du får en fin upplevelse. Det fick jag med andra barnet och Det är coolt!
Jag fick snitt pga rädsla och övergrepp, inte pga kontrollbehov, men kontrollbehovet ökar vid rädsla så dom går lite hand i hand. Blir dvs mindre rädd när jag har lite kontroll än ingen alls.
 
Är det så? Det förekommer ju ibland att det blir väldigt bråttom med snitt p g a att barnet/mamman inte mår bra, för att andra komplikationer tillstöter under graviditeten. Heter det ändå "planerat" snitt?
Om man läser på tex vårdguiden så finns planerade, akuta, omedelbara. De akuta är när förlossningen startat vaginalt och inte fortlöper som det ska.
 
Som motvikt till den skräckpropaganda mot vaginal förlossning som vederbörande har hävt ur sig i åratal. Samt den skönmålning av snitt som vederbörande bedriver angående snitt.
Det finns ingen balans eller rim och reson i det hela. Läsare kan ju råka tro på tramset.

Kan inte vi som inte är rädda för förlossning, vaginal eller kejsarsnitt, be the bigger person i den här diskussionen genom att inte bidra till MER rädsla då?
 
Om man läser på tex vårdguiden så finns planerade, akuta, omedelbara. De akuta är när förlossningen startat vaginalt och inte fortlöper som det ska.

Nja, akuta snitt behöver inte föregås av påbörjad vaginal förlossning. Ett exempel i min närhet är min svägerska som förlöstes med akut kejsarsnitt efter en ctgregistrering som visade stressad bebis.
 
Att inte bära tycker inte jag är en komplikation (obs för mig!) utan hade sett som självklart att då pappan är hemma i 8 veckor och sköter bärandet/skötsel av större barnet.

Det med magen och träning lät mindre roligt, du är ”bara” inte otränad/ovan då? Funkar andra sorters övningar för magen?

Nej just därför jag skrev att det var den största komplikationen för mig. 8 veckors dubbeldagar är ju inte ens möjligt att ta ut och sjukskriven efter snitt blir man ju i princip aldrig.

Nej jag är inte otränad eller ovan. Åkte Vasaloppet i vintras och det var inför att den träningen skulle påbörjas som jag kollade att magmusklerna gått ihop. Skidåkning i sig innebär ju mycket magträning och sån typ av ”naturlig” magträning går bra. Även plankan och sånt. Men situps och andra liknande övningar funkar inte.

Känsel kring ärret har jag inte heller. Men det är kring så litet område att det inte är något som jag räknar som komplikation.
 
Är det så? Tyckte att det stod något annat innan i tråden?
På mitt sjukhus är strax under hälften planerade snitt och 10% är akuta eller urakuta snitt, dvs där kvinnan varit tvungna att snittas för att rädda/underlätta för barn/mamma efter att VF inte fungerat.
Planerade snitt görs bara i fall då man tror att en vaginal förlossning inte skulle fungera för mamman eller barnet av olika skäl
 
Förstår nog inte din fråga?
Menar du under förlossningen eller tidigare i graviditeten?
Jag menar innan förlossning/tidigare i graviditeten. Kan bli brått med snitt av flera olika anledningar, men kanske inte lika som under pågående förlossning (även om inte alla akuta snitt är så jättebråttom då heller om jag har förstått det hela rätt).
 
Jag menar innan förlossning/tidigare i graviditeten. Kan bli brått med snitt av flera olika anledningar, men kanske inte lika som under pågående förlossning (även om inte alla akuta snitt är så jättebråttom då heller om jag har förstått det hela rätt).

Jag TROR att akuta kejsarsnitt ska utföras inom 8 timmar från beslut. Dvs, inte särskilt akut som man kanske tänker.
 
På mitt sjukhus är strax under hälften planerade snitt och 10% är akuta eller urakuta snitt, dvs där kvinnan varit tvungna att snittas för att rädda/underlätta för barn/mamma efter att VF inte fungerat.
Planerade snitt görs bara i fall då man tror att en vaginal förlossning inte skulle fungera för mamman eller barnet av olika skäl
Får inte ihop sifforna ? Hälften/% av vad?
 
Nej just därför jag skrev att det var den största komplikationen för mig. 8 veckors dubbeldagar är ju inte ens möjligt att ta ut och sjukskriven efter snitt blir man ju i princip aldrig.

Nej jag är inte otränad eller ovan. Åkte Vasaloppet i vintras och det var inför att den träningen skulle påbörjas som jag kollade att magmusklerna gått ihop. Skidåkning i sig innebär ju mycket magträning och sån typ av ”naturlig” magträning går bra. Även plankan och sånt. Men situps och andra liknande övningar funkar inte.

Känsel kring ärret har jag inte heller. Men det är kring så litet område att det inte är något som jag räknar som komplikation.

Alltså man kan ju vara ledig utan att ta ut föräldrapenning så just det ser jag som ett ickeproblem. Har aldrig baserat vår ledighet på huruvida vi kan få ut ersättning eller inte.

Men om annat funkar så är det väl bara att skippa situps? Det är ju en rätt onödig övning ändå.
 
Fast akut snitt är ju till följd av vaginal förlossning? Dvs den fick avbrytas av någon anledning och ta snitt istället.
Så då är det väl bättre att ta upp komplikationer som följd av planerade snitt då det är det som TS pratar om.
Därför kan jag tycka det kan bli konstigt med statistik- akuta snitt är ju en följd av vaginala förlossningar.

Nej akuta snitt är inte alltid följden av vaginal förlossning. Akuta snitt är allt som inte är planerat och inbokat sen tidigare när den gravida kommer till förlossningen.

Mitt (akuta) snitt var visserligen följden av en vaginal förlossning. Men det var verkligen inte akut som i bråttom. När de bestämde att det skulle bli snitt ”planerades” det till en timme senare.
 
Alltså man kan ju vara ledig utan att ta ut föräldrapenning så just det ser jag som ett ickeproblem. Har aldrig baserat vår ledighet på huruvida vi kan få ut ersättning eller inte.

Men om annat funkar så är det väl bara att skippa situps? Det är ju en rätt onödig övning ändå.

Jag har inte påstått att det skulle vara olösligt. Jag skrev att det för mig var en komplikation. Dvs ett problem som uppstod pga snittet, en komplikation är något som komplicerar.

Att behöva spruta sig själv i magen/få sprutor skulle kunna vara en komplikation för vissa tex. För mig var det inga bekymmer alls.

Ja det är klart att jag kan strunta i situps. Men igen, jag nämnde de komplikationer jag upplever att jag fått efter mitt snitt. Att oförklarligt få ont i magen vid viss träning är definitivt en sådan för mig.

Vad är din definition av komplikation?
 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/vagrade-kejsarsnitt-barnet-dog
Tycker det är bra att man lyssnar på mammans önskemål, det är trots allt mamman som ska förlösa barnet och man känner själv vad man klarar eller inte. Det där hände på mitt sjukhus för 3 år sedan. Hade man beviljat snitt så hade barnet förmodligen överlevt.

Tragiskt :( är så glad över att vi fick bra personal den dagen vi kom in och jag var så sjuk. Hade en helt fantastisk barnmorska som kom och pratade dagen efter och sa att hon hade sagt efter bara 10 min till läkaren att ”nu snittar vi, vad väntar du på”. Är henne evigt tacksam! Vi låg inne 6 dagar efteråt och träffade bara på 2 idioter i personalen näst sista dagen, alla andra var sjukt bra.
 
Jag har inte påstått att det skulle vara olösligt. Jag skrev att det för mig var en komplikation. Dvs ett problem som uppstod pga snittet, en komplikation är något som komplicerar.

Att behöva spruta sig själv i magen/få sprutor skulle kunna vara en komplikation för vissa tex. För mig var det inga bekymmer alls.

Ja det är klart att jag kan strunta i situps. Men igen, jag nämnde de komplikationer jag upplever att jag fått efter mitt snitt. Att oförklarligt få ont i magen vid viss träning är definitivt en sådan för mig.

Vad är din definition av komplikation?
Fast jag tycker det är märkligt om det är en komplikation att inte kunna få ta ut dubbeldagar och därför inte kunna vara hemma båda två, så tight kan man väl inte ha det att man inte kan klara nån månad eller två med låg eller ingen inkomst tänker jag.

En komplikation för mig är tex stomi efter vaginal förlossning. Eller en söndertrasad snippa som läcker urin och avföring. Eller få urinblåsan sönderskuren etc. Sånt som tar lång tid (eller aldrig) att läka. Inte ett operationssnitt som läker på några veckor.
 
Oj jag har inte märkt att det är läskigt att ta på området. Har du ingen känsel? Hade min mage blivit skrynklig efteråt hade jag nog sett det som en personlig komplikation och opererat (plastik) medan andra inte bryr sig. På samma sätt som jag inte direkt ser att ha ont i snittet dagarna/veckorna efteråt eller få ett ärr eller ens att jag fick barnsängsfeber som komplikation utan mer att det hör till. Alla är olika och vad man anser vara en hemsk komplikation för en själv kanske är helt oviktigt för en annan.

Jag är nog snarare överkänslig. Magen kan ju hänga samman med att jag gått upp +30 kilo båda gångerna, och fått en del bristningar. Jag stör mig skitmycket ibland, men det är livet. Jag tänker Inte operera något som Mest sitter i mitt huvud.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 032
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 013
Senast: vindvissla
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 187
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 199
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp