Klipp vid förlossning (Utbruten från Sommarföräldrar 2019)

Finns värre komplikationer enligt mig, har man otur så kan man få svårare att bli gravid igen och få ökad risk för missfall pga ärrbildning i livmodern. 😭
Hoppas verkligen jag läker fint inifrån och ut efter mitt snitt och allt läkaren gör sitt jobb med alla sinnen närvarande.
 
Ja det händer vid vaginala förlossningar också, oftast för att rester av moderkaka eller fosterhinna blivit kvar i livmodern.

Men som jag sa finns en ökad risk vid kejsarfödsel. Är det någon som sagt att endometrit är en komplikation till just (bara?) kejsarsnitt?
Eftersom jag själv haft det så vet jag varför man får det tack. Behöver ingen utläggning om det.

Någon (minns ej vem) frågade om komplikationer till snitt. Då känns det snett att ge ex på komplikationer som även sker vid vf.
 
Finns värre komplikationer enligt mig, har man otur så kan man få svårare att bli gravid igen och få ökad risk för missfall pga ärrbildning i livmodern. 😭
Hoppas verkligen jag läker fint inifrån och ut efter mitt snitt och allt läkaren gör sitt jobb med alla sinnen närvarande.

Vet du, även fast det är ökade risker för vissa komplikationer vid kejsarfödsel så är det ändå väldigt ovanligt med allvarliga komplikationer, speciellt med planerat snitt.

Jag tror och hoppas att du kommer få en jättebra förlossning som du kan se tillbaka på med glädje. :heart
 
Eftersom jag själv haft det så vet jag varför man får det tack. Behöver ingen utläggning om det.

Någon (minns ej vem) frågade om komplikationer till snitt. Då känns det snett att ge ex på komplikationer som även sker vid vf.

Andra som läser kanske inte vet det.

Fast det ÄR ju en komplikation till kejsarfödsel, oavsett om det sker vid vaginala förlossningar också eller inte, speciellt när det är en ökad risk vid kejsarfödsel.
 
Vet du, även fast det är ökade risker för vissa komplikationer vid kejsarfödsel så är det ändå väldigt ovanligt med allvarliga komplikationer, speciellt med planerat snitt.

Jag tror och hoppas att du kommer få en jättebra förlossning som du kan se tillbaka på med glädje. :heart
Tack, det hoppas jag också, men oron släpper säkert när bebisen är ute :heart
 
Andra som läser kanske inte vet det.

Fast det ÄR ju en komplikation till kejsarfödsel, oavsett om det sker vid vaginala förlossningar också eller inte, speciellt när det är en ökad risk vid kejsarfödsel.
Ja det har jag väl aldrig sagt något emot heller? Men eftersom det sker vid vf också så tvivlar jag på att det skulle vara någon avgörande faktor för huruvida folk med rädsla väljer snitt eller inte.
 
Jag tänker inte gå in på detalj men det finns en koppling. Jag hade svårt att gå på toa i 3 månader och min läkare sa att det är väldigt vanligt att få svårt att bajsa första tiden vid snitt. Jag hoppas allt går väl för dig🌸

Det är vanligt att vå problem med trög mage och svårt att bajsa efter snitt ja. Det är för att det är en magoperation, så inte specifikt för just kejsarsnitt.
 
Ursäkta? Vet minst 10 kvinnor som efter fruktansvärda förlossningar konstaterades ha för små bäcken och aldrig skulle fått föda vag öht om sjukvården gjort sitt jobb (och givetvis inte får föda fler barn vag)

Det låter osannolikt att du skulle känna mer än 10 kvinnor när jag under alla arbetsår( ca 10 år) bara känner till en. Självklart kan jag ha missat någon eller några men det är tveksamt.
 
@BernT det är väl inte självklart att en partner kan ta oplanerat ledigt 8 veckor?
Det är inte alla arbetsgivare som tillåter sånt. Förstår att det var en komplicerande faktor efter snitt, @Imogen

Man är väl förhoppningsvis medveten om att man ska få barn och kan meddela arbetsgivaren vid ett planerat snitt att man ska vara hemma för att ta hand om tidigare barn. Så himla vanligt är det ju inte att man inte vet att man är gravid innan en ligger på operationsbordet och snittas. Men visst är man helt omedveten kanske det kan bli lite krångligt.
 
Precis, hemorrojder får man inte pga en bukoperation. Det får man pga trycket av bebis eller värkarbetet. Förstod heller inte den kopplingen.:confused:

En del får det tom innan förlossningen.

Hemorrojder kan man också få av hård mage/förstoppning. Hård mage eller förstoppning är vanligt efter bukoperation. Det är kopplingen. (Sen kan man ju som sagt få det efter vaginal förlossning eller under graviditet också).
 
Man är väl förhoppningsvis medveten om att man ska få barn och kan meddela arbetsgivaren vid ett planerat snitt att man ska vara hemma för att ta hand om tidigare barn. Så himla vanligt är det ju inte att man inte vet att man är gravid innan en ligger på operationsbordet och snittas. Men visst är man helt omedveten kanske det kan bli lite krångligt.

Ja vid planerat snitt kan man göra så.

Man kan ju också planera för att partnern ska vara hemma 8 veckor efter vaginal förslossning och ta hand om barnet. Det innebär ju inte att alla eventuella komplikationer som kvinnan drabbats av då inte längre är en komplikation?

Väldigt märkligt sidospår detta.
 
Jag har inte fått hemorrojder själv men fick det bara förklarat för mig att man har lättare för att bli förstoppad och hård i magen när man inte kan använda magmusklerna och därmed ökar riskerna för problem med hemorrojder osv. Men det går ju lätt att förebygga om man ligger steget före såklart :)

Hur Skulle det vara lätt att förebygga och hur ligger man steget före gällande det? :confused:
 
Hemorrojder kan man också få av hård mage/förstoppning. Hård mage eller förstoppning är vanligt efter bukoperation. Det är kopplingen. (Sen kan man ju som sagt få det efter vaginal förlossning eller under graviditet också).
Just med hård mage så finns det läkemedel, däremot finns det inga läkemedel som minskar risken för hemorrojder pga trycket vid värkarbete eller pga graviditet vad jag vet. Men sen är det vad jag förstår relativt lätt att bota?
 
Just med hård mage så finns det läkemedel, däremot finns det inga läkemedel som minskar risken för hemorrojder pga trycket vid värkarbete eller pga graviditet vad jag vet. Men sen är det vad jag förstår relativt lätt att bota?

Risken för hård mage, eller rättare sagt att magen inte kommer igång ordentligt beror ju på själva kirurgin, att tarmarna ”står still” en tid. Man kan ju även få problem med gasighet och magsmärta pga detta. Jag har inte hört talas om att man i förebyggande syfte skulle få läkemedel mot förstoppning i samband med kejsarsnitt?
 
Risken för hård mage, eller rättare sagt att magen inte kommer igång ordentligt beror ju på själva kirurgin, att tarmarna ”står still” en tid. Man kan ju även få problem med gasighet och magsmärta pga detta. Jag har inte hört talas om att man i förebyggande syfte skulle få läkemedel mot förstoppning i samband med kejsarsnitt?
Jo det kan man genom att äta mat som inte är gasbildande för att underlätta för tarmarna att komma igång, samt röra på sig så snart som möjligt efter snittet för att få alla tarmar på plats igen och äta någon medicin minns 3j vad den hette
 
Jo det kan man genom att äta mat som inte är gasbildande för att underlätta för tarmarna att komma igång, samt röra på sig så snart som möjligt efter snittet för att få alla tarmar på plats igen och äta någon medicin minns 3j vad den hette

Ja fast det förutsätter ju att man faktiskt kan resa sig ”snabbt” efter snittet. Det är det ju inte alltsom kan och omöjligt att förutse innan. Hur ont man har är ju också väldigt individuellt. Det var därför jag undrade hur det kunde vara lätt att förebygga och ligga steget före:)

Eller menar du att man genom mat och medicin före snittet kan påverka hur snabbt magen kommer igång igen efteråt? Jag säger inte emot dig men har aldrig hört talas om det.

Att man väl efter snittet kan underlätta genom mat, medicin och rörelse är jag helt med på.

Sen alldeles oavsett förlossningsmetod så är ju det här en komplikation som är för de allra flesta är relativt snabbt övergående :)
 
Hoppar in i tråden trots att jag inte hör hemma här :o Men jag blev klippt när min son föddes då han fått navelsträngen runt halsen och hjärtljuden gick ner fort. De behövde då hjälpa till att dra ut honom med sugklocka (man klipper alltid vid sugklocka). Men i efterhand frågade jag då varför man inte gjorde ett snitt när det blev sån panik att få ut honom och då sa dem att man inte gör snitt om barnet redan kommit så långt ner i kanalen. Är barnet förbi de här spinaetaggarna så gör man inte kejsarsnitt utan då vill de att barnet kommer ut vaginalt.
Nej jag förlöstes med sugklocka utan klipp.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 023
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
1 963
Senast: vindvissla
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 161
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 183
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp