Klippa beteshage med gräsklippare?

Apollo 13

Trådstartare
Vi har ett problem med våran lilla beteshage som vi arrenderar. Den består mer eller mindre av 50% rator och vi vill verkligen göra något åt det!
Självklart vore det bästa att plöja upp och så om men eftersom vi arrenderar och inte vet hur länge vi kommer arrendera marken så kan vi inte tänka hur långsiktigt som helst eftersom vi såfall måste låta marken vila osv och då kanske vi flyttat lagom tills att marken går att använda igen.

Hur som helst, just nu växer det, men det är tydligt att det har svårt att växa för att förra årets gräs i ratorna ligger uppepå och hindrar solen att komma åt.

Eftersom hagen inte är så stor är min tanke att ta ner gräsklipparen och springa runt på de värsta ställena och klippa ner det. Men nu fick jag höra att man inte skulle ställa hästar på klippta gräsmattor eftersom gräset legat där och jäst? Nu kom jag iof på att våran gräsklippare har en uppsamlare och då tar ju det bort just det problemet... men borde jag, av någon annan anledning låta bli?
 
Sv: Klippa beteshage med gräsklippare?

Du vet väl hur lång löptid du har på arrendekontraktet :confused:

Visst kan du klippa med gräsklippare om du samlar upp gräshacket, det är ju dessutom bara om det super-fin-hackat som det kan vara farligt för hästarna.

Att klippa hagar med gräsklippare medför mest två problem:
1. gräsklippare av brukar ha svårt med långt grovt gräs, nässlor m.m.
2. det tar en väldig tid då gräsklippare har arbetsbredder på typ 40 cm.

Om det verkligen bara är just rator och det är en väldigt begränsad yta så är nog faktiskt LIE absolut bästa alternativet. Eller kanske en röjsåg med trekantsklinga.
 
Sv: Klippa beteshage med gräsklippare?

det är ett muntligt tillsvidare löpande säsongsarrende utan uppsägningstid.

att det kommer ta tid e jag fullt medveten om, men jag ska nog överleva eftersom mina föräldrars gräsmatta på deras landställe är ung lika stor.

ang att det är långt så har jag funderat på det och funderat på om man kanske ska klippa två gånger.. en gång medsols och en gång motsols?
 
Senast ändrad:
Sv: Klippa beteshage med gräsklippare?

Vi har brännt av där det stod gammalt gräs kvar i några av våra beteshagar.
 
Sv: Klippa beteshage med gräsklippare?

du kan väl ta en trimmer och köra ner på de värsta ställena?
 
Sv: Klippa beteshage med gräsklippare?

Ja det är ju verkligen ett jätte bra alternativ att bränna ner det.. Tyvärr känns det sådär att ställa sig och sätt eld på en äng när man inte är van att göra det.. Känns som att för mycket kan gå fel.
 
Sv: Klippa beteshage med gräsklippare?

Jo en trimmer vore ju också ett bra alternativ, men då måste jag ändå gå och samla upp gräset efteråt för att solen ska komma åt och då kan jag lika gärna göra det med gräsklipparen.
 
Sv: Klippa beteshage med gräsklippare?

Jag ska köra med min gräsklippare i en av hagarna har förberett, krattat upp skit o plockat sten så det är jämt o fint.Det är utmärkt med uppsamlare för då blir du av med skräpet, vi klipper ofta o då går det bra.:)

har du betesstöd eller om det är bete i gårdsstödet så får du inte plöja marken utan då måste du ta bort stödet, men det visste du säkert.:)
 
Sv: Klippa beteshage med gräsklippare?

Det finns några alternativ:

* Lie, billigt snabbt och miljövänligt men kräver visst handlag.
* Trimmer (med trimmertråd) fungerar egentligen bara bra kring stolpar och längs väggar eftersom det är så dålig avverkning.
* Röjsåg eller kraftig trimmer med gräsklinga. Faktiskt ganska effektivt och fungerar på ganska stora ytor.
* Slåtterbalk, ser ut som en jordfräs men med knivbalk fram. Ganska dyr och tar plats.
* Fråga en granne med betesputs eller slåtterkniv. Troligen det billigaste och enklaste.

Gräsklipparen tål egentligen inte den belastning som uppstår om du kör i gamla rator, det kan bli en dyr affär...
 
Sv: Klippa beteshage med gräsklippare?

Jag klipper mina två hästhagar ett par gånger varje år med sittgräsklippare. Det blir väldigt bra resultat. På "toalettställen" sänker jag ner klippknivarna så det sprids ut ordentligt. Jag samlar aldrig ihop gräset. Där det är bra betesplats är det kort avbetat, där blir det inte just något klipprens. På "toalettställena" äter de ändå inte så där kan det ligga kvar klipprens. Men det försvinner av sig själv efter ett tag. Funkar jättebra. Det tar några timmar att klippa varje gång, men det är det värt.
 
Sv: Klippa beteshage med gräsklippare?

Jag klipper mina två hästhagar ett par gånger varje år med sittgräsklippare. Det blir väldigt bra resultat. På "toalettställen" sänker jag ner klippknivarna så det sprids ut ordentligt. Jag samlar aldrig ihop gräset. Där det är bra betesplats är det kort avbetat, där blir det inte just något klipprens. På "toalettställena" äter de ändå inte så där kan det ligga kvar klipprens. Men det försvinner av sig själv efter ett tag. Funkar jättebra. Det tar några timmar att klippa varje gång, men det är det värt.

Klipper också med åkgräsklippare men använder oftast uppsamlare. Hästarna brukar inte få gå i hagen när den är nyklippt utan jag klipper precis när de har bytt hage.
 
Sv: Klippa beteshage med gräsklippare?

Med andra ord så har du inget arrende... för annars har man alltid uppsägningstid och i de allra flesta fall även rätt till förlängt arrende, detta är reglerat i jordabalken och är på inget vis frivilligt från någon sida.
 
Sv: Klippa beteshage med gräsklippare?

Hola,

Prata snällt med Yngve som du arrenderar av. Han har både betesputs och traktor.

Kram Eva
 
Sv: Klippa beteshage med gräsklippare?

håller med. beteputs är det bästa.
nån med traktor och puts fixar det lätt på kort tid, och vill säkert inte ha mer än en kaffekopp å lite dieselpengar. släng med en liten smörgåstårta åxå, så är det säkert inga problem!!!! ;)
 
Sv: Klippa beteshage med gräsklippare?

*kl*

Gräsklippare är INGET bra alternativ såvida du inte har en elektrisk eller ännu hellre handjagare....

Risken för att det ska komma ut bensin/olja på betet är ju rätt stor
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 583
Anläggning Vill gärna ha er input i en situation. Ca 1 hektar hage där tre mycket lättfödda och lätt överviktiga hästar ska beta, helst så magert...
2
Svar
22
· Visningar
5 719
Trädgård & Växter Nu åker gräsklipparjäveln ut, jag blir galen på den. Har tidigare haft billiga gräsklippare, tänk 2 - 2500 kr nya. Fungerat över...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 823
Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 117
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp