Bukefalos 28 år!

Klippa gammal häst = Sjuk

Tikket

Trådstartare
Har hört att det är farligare att klippa äldre hästar, p.g.a att dem lättare drar på sig förkylningar och liknande.
Dock har jag en 25årig häst med björnpäls. Den är minst 4-5cm lång redan nu, och det är inte ens vinter ännu...
Han svettas oerhört mycket, och han är inte så förtjust i att stå inne och torka i flera timmar efter ridpassen.
Är det okej att raka ändå?
Förra vintern rakades han en variant av spårklippning, men endast halva halsen, bogen och magen rakades. Då reds han inte lika ofta som nu, och behövde inte täcke..
Står i valet och kvalet om jag ska jaktklippa eller filtklippa honom nu i vinter, då han kommer att gå minst 4-5 ggr7veckan jämfört med bara 2-3ggr/veckan förra vintern. :confused:
 
Sv: Klippa gammal häst = Sjuk

Jag tror att de snarare håller sig friskare om man klipper dem lite om de annars blir väldigt svettiga och tar timtal på sig att torka.
Man behöver ju inte klippa massor, men att klippa en del på hals och bogar brukar göra "underverk" för att de ska slippa bli så svettiga.
 
Sv: Klippa gammal häst = Sjuk

Jag är fodervärd åt en 20-årig nordsvensk som i flera år klippts flera gånger om året. Hon har så mycket päls att hon mår dåligt av det, även sommarpälsen är alldeles för tjock.

Vad det beror på vet nog ingen riktigt, men det funkar bra att ha henne klippt, så då gör vi så utan att tänka så mycket på det:).
 
Sv: Klippa gammal häst = Sjuk

De klippningar du förslår har inga negativa effekter på hästen alls eftersom du behåller områdena där värme primärt regleras oklippta . Så klipp .
 
Sv: Klippa gammal häst = Sjuk

Helklipper fortfarande min extremlurviga snart 28-åriga häst som fortfarande rids och som svettas massor med päls på. Hon mår finemang om hon slipper sin päls, täckar henne som vilken tävlingshäst som helst istället ;)
 
Sv: Klippa gammal häst = Sjuk

Problemet tror jag snarare är om man inte ser till att täcka hästen ordentligt om man klippt den :)
 
Sv: Klippa gammal häst = Sjuk

Klipp lite lagom, ta det pö om pö om du inte vet hur mycket som krävs. Lagom klippning är bara bra.
 
Sv: Klippa gammal häst = Sjuk

Klart du ska klippa! Hästen mår ju inte heller bra av att "aldrig" kunna torka ordentligt.
Bättre att du täcker lite mer istället=)
Jag skulle klippa snett bakåt från manken.
Tänk en nedåt/bakåt gående linje från manken till bakbenen. Klippte ej benen, men dock halva ansiktet(men det kan man ju göra som man vill med)

Klippte min, visserligen unga, häst så. Men de kan gå utan täcke fina dagar utan att frysa och man slipper hästar som aldrig torkar.

Så jag säger: Klipp för er bådas skull, blir så mycket roligare då =)
 
Sv: Klippa gammal häst = Sjuk

Det största problemet är inte att täcka ordentligt, för det behövs inte..utan det är att se till att höja grovfodergivan när det snöar, blåser starkt eller regnar. Det är det inte många som gör. Hästar reglerar värme bättre med foder än med massa täcken. Det man ska se till är att ha ett täcke som håller vätan borta. Något supertjock är alls inte nödvändigt.
 
Sv: Klippa gammal häst = Sjuk

Det är lite till individen också, vilken typ av ras samt vars i landet man bor men i regel tycker jag att man klipper inte utan att ersätta med täcken när det är regn,blåst eller minusgrader..framförallt om det saknas vindskydd i hagen.
Man plockar ju bort hästens egna naturliga isolering.

Många hästar får du ge hur mycket grovfoder som helst men de äter inte upp mer bara för att du servar mer..De får inte i sig hur mycket som helst och det är då inte alltid grovfodret ökar värmen för det.

Sen finns det en aspekt till, vissa hästar har lätt att bli tjocka, så det är inte bara att servera mer då heller. Främst iom att dagens grovfoder börjar ha så höga värden som standard..

Hos oss om man rakar hästen och inte ersätter med täcke vissa delar av året är man ojust tycker jag då stallet står på en öppen slätt..toppen sommartid, mindre kul höst och vinter.

Det är väl svårt att säga exakt som med allt annat hur det ska vara för alla hästar, men en äldre häst skulle jag verkligen se till att den hålls tillräckligt varm om den klipps.
 
Senast ändrad:
Sv: Klippa gammal häst = Sjuk

Du kan raka hästen men var noga med att hålla den varm ute över korset så den inte riskerar att bli sjuk. Att den är gammal gör inget men som vanligt var noga att torka hästen efter den har blivit blöt eller svettig.
 
Sv: Klippa gammal häst = Sjuk

Skulle absolut råda dig till att klippa! Dock inte helklippa kanske, men en filt- eller spårklippning. Har själv en 26-åring som rids mycket och som klipps varje år. Något annat skulle inte vara ett alternativ eftersom han svettas vid ridning och det tar en evighet för pälsen att torka efter passet, vilket inte är särskilt trevligt för hästen (och den drar ju också lättare på sig förkylningar då). Men om du klipper, glöm för all del inte att täcka hästen! Särskilt på en så gammal häst är det viktigt för att den inte ska tappa i hull.
 

Liknande trådar

Hästvård I år hade jag tänkt att göra en såkallad islandsklippning eller en variant av den.. "måste" man täcka hästen då? han är inte frusen...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: Luna10
·
Hästvård Jag tycker vi behöver en klipptråd! Det börjar ju bli dags och varje år så skapas det ju många trådar om klippa/inte klippa, hur klippa...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
48 034
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 336
Senast: Ms_Antrop
·
C
Hästvård Hej. Jag ska klippa min smått frusna halvblodsvalack, halvklippning, det jag undrar är ska jag klippa frambenen eller ska jag låta...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp