Klippa päls mellan trampdynorna

Exit

Trådstartare
Jag har aldrig tidigare haft hund som jag varit tvungen att klippa päls mellan trampdynorna på men nu har jag. Min collie får lätt små isklimpar av snön mellan trampdynorna. Finns det några bra knep? Är det nån som använder liten rakapparat? Tycker att jag klipper och klipper med saxen men sen är det ändå massor med päls kvarO_o
 
Jag klipper med sax. Det blir ju lite päls kvar men den blir tillräckligt kort för att det inte ska bli isklumpar.
 
Jag klipper med liten, trubbig sax. Ser till att hålla hundarnas tassar stilla och särar på tårna med ena handen, så kan jag klippa med den andra. Visst blir det päls kvar, men det är ändå stor skillnad på hur mycket snö som fastnar.
 
Jag klipper med maskin sen pudeltiden. Men jag klipper inte med lika kort skär som @Elementary eftersom att min bedlis är känslig och inte fixar att bli så kort klippt någonstans på kroppen.
 
Jag klipper med maskin sen pudeltiden. Men jag klipper inte med lika kort skär som @Elementary eftersom att min bedlis är känslig och inte fixar att bli så kort klippt någonstans på kroppen.
Ja det är förstås nåt man måste ta hänsyn till, gällande alla hundar! Så alla bedlisar klipps ju förstås inte så. :D
 
Ja det är förstås nåt man måste ta hänsyn till, gällande alla hundar! Så alla bedlisar klipps ju förstås inte så. :D
Nej han kan ju inte klippas ens med 10 utan att klia sönder sig någonstans, tyvärr. Eller ja, han lever ju uppenbarligen bättre utan ett liv i utställningsfrisyr så det är inget att fundera på, därav att han aldrig är utställd.
 
Funkar det att spruta glansspray? Det finns ju nån spray just för ändamålet också. Jag har inte pälsiga hundar så jag bara gissar här nu.
 
Jag rakar mina med Aesculap Exacta vid behov. Dock får min ena lättare ont i tassarna av salt och kyla om all päls är helt nedrakad.
Finns annars speciella tassaxar med rundad spets.
 
Jag har aldrig tidigare haft hund som jag varit tvungen att klippa päls mellan trampdynorna på men nu har jag. Min collie får lätt små isklimpar av snön mellan trampdynorna. Finns det några bra knep? Är det nån som använder liten rakapparat? Tycker att jag klipper och klipper med saxen men sen är det ändå massor med päls kvarO_o

Har ju pudel, jag klipper mellan tårna med min stora klippmaskin, tycker det funkar bra :)
Pappa har dock en liten smidig en, kan fota den när jag åker dit imorgon?
 
Svarar alla:)

Tack för era redogörelser:D. Jag använder själv en nagelsax för barn, en sån som har rundad spets. Klippte noga häromdagen tyckte jag men i det stora mellanrummet "mitt i tassen" bildas isklumpar iaf:down: Nästa steg får bli att skaffa en ny sax som förhoppningsvis är vassare. Pälsen är såndär hopplöst mjuk fjunig tät vaplpäls som bara glider undan saxen.
 
Kan iaf konstatera att jag är väldigt glad åt att ha klippt under tassarna på mina damer nu. Idag när vi var ute så blev det massor av isbollar i tassarna, men, eftersom pälsen nu är väldigt kort på dem så gick det hur lätt som helst att dra loss dem. Hade de haft lång päls nu så hade vi fått ett helvete under promenaden. Mycket skönt att ha klippt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 877
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 179
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 597
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 952
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp