Klippa sig själv, bra eller dålig idé?

Bukefalos 30 år!

Mirre

Trådstartare
Jag har hår till svanken och sparar ut för att få åtminstone till knävecken. Men det är slitet och frisör är dyrt (plus att min är skadad och sjukskriven i ett år) är det en jättedålig idé att försöka sig på att klippa själv? Vad finns det för tips och trix för att få det jämt?

Om längden är superviktig för dig så hade jag gått till frisör. Annars blir det lätt att man klipper, och om det inte blir bra, så klipper man lite till, och lite till... Och till slut så har man klippt betydligt mer än man är bekväm med.

Men är det inte så pass känsligt så absolut, klipp o prova, det finns massor videor på Youtube som man kan följa.

Jag har hår till svanken och sparar ut för att få åtminstone till knävecken. Men det är slitet och frisör är dyrt (plus att min är skadad och sjukskriven i ett år) är det en jättedålig idé att försöka sig på att klippa själv? Vad finns det för tips och trix för att få det jämt?
Hur man klipper såpass långt hår har jag ingen aning om, men jag - som har ungefär axellångt hår - brukar klippa mig själv. Jag delar håret i två, drar fram det på varje sida, och klipper helt sonika av några centimeter på topparna. När jag frågar folk påstår de att det ser jämnt ut i alla fall... :D Jag klipper också lite grann runt ansiktet vid behov. Jag har inte lugg.

Nu har jag lätt lockigt hår så att det blir exakt jämnt syns ju inte så direkt. Det är till midjan ca och jag vänder huvudet upp och ned och klipper av topparna bara. Vänder tillbaka, kammar igenom med fingrarna, drar ihop allt bak i nacken och håller ihop och följer ut till ändarna för att checka att det inte blev jätteskevt/ngn tuss som blev kvar lång.
Funkat fint senaste, typ 20 åren.

Jag har klippt mitt hår själv efter att tittat på Youtube, eftersom jag har självfall så döljs det ganska bra om det inte blir jämnt. Märkte dock stor skillnad hos frissan sist efter att ha klippt mitt hår själv ett par gånger, att det såklart blev mycket bättre.

Ändå nöjd med att ha klippt det själv, dels är det bara hår, men jag vill spara ut (har dock betydligt kortare än dig) och tror inte jag hade vågat klippa så mycket hos frissan.
Nu klippte jag jag drygt 2 dm i några omgångar över året då det var så slitet.

Jag har hår ungefär till midjan och klipper mig själv. Gjorde det senast igår och det var klart på under 5 minuter. Det blir inte alltid perfekt på första försöket men då är det ju bara att ta någon liten detalj nästa dag.

Brukar dra en bena i mitten, från pannan till nacken. Sen borstar jag vänster halva av håret, vrider huvudet så långt höger som möjligt, samlar längden av håret nedanför vänster axel, lyfter upp handen och klipper av t ex 2 cm från topparna. Sen likadant på motsatt sida.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag klipper mig själv. Har hår typ till midjan. Använder några tofsar som hjälp. Jag tittade på några youtubeklipp och sen har jag modifierat min egna tappning.

• Gilla
Reactions: Sel
Mitt hår räcker ned till nedanför brösten och jag klipper själv, har gjort i många år. Har kollat in några youtubetips och landat i att jag brukar hålla huvudet framåt/upp å ned, borstar håret framåt och klipper sedan.

Mitt hår är lite vågigt, så topparna ligger ju inte jäms med varandra i normalläge, så om jag gör någon mindre miss syns det inte på resultatet.

Så efter att jag inte sett någon större skillnad mellan frisörklipp och mitt eget känns det inte värt att gå till frisör.
Men jag kostade på och köpte en vettig frisörsax!

Jag härtill strax nedanför axlarna och klippte topparna själv senast. Tycker att frisör är dyrt när jag bara vill ha drt klippt rakt av.

Jag kollade på ett antal youtube videos. Flera som använde olika metoder och fastnade för en som jag testade. Nä, det blev ju säkert inte lika bra som om frisören gjort det men tillräckligt bra tycker jag.

Titta på Youtube och vad som passar ditt hår bäst och känns bra för dig. Jag kommer fortsätta klippa själv.

Jag härtill strax nedanför axlarna och klippte topparna själv senast. Tycker att frisör är dyrt när jag bara vill ha drt klippt rakt av.

Jag kollade på ett antal youtube videos. Flera som använde olika metoder och fastnade för en som jag testade. Nä, det blev ju säkert inte lika bra som om frisören gjort det men tillräckligt bra tycker jag.

Titta på Youtube och vad som passar ditt hår bäst och känns bra för dig. Jag kommer fortsätta klippa själv.
Jag kör också på "good enough" :). Tycker att det känns omotiverat att betala flera hundra bara för att få bort lite slitet hår, så jag fortsätter att ta hand om mitt hår själv så länge det inte ser rent förskräckligt ut... :D

Jag klipper mig själv men jag har kort uppklippt frisyr och en del självfall så det blir inte jättesynligt var det är ojämnt.

På den tiden jag hade långt hår som behövde toppas så brukade jag be en familjemedlem om hjälp, det blev helt okej resultat. Jag tycker det känns onödigt att gå till frisör för nåt så litet.

Jag har hår till brösten ungefär. Klipper mig själv. Blir aldrig nöjd när jag går till frisören så jag gör det själv istället. Men jag har alltid håret uppsatt och det är inte så noga om det inte blir perfekt. Jag har även köpt en frisörsax. Tycker faktiskt att långt hår är lättare att klipp själv än kortare. Men jag samlar håret i en tofs i nacken, sen drar jag den ner och bak på ryggen. Det är en fördel att vara överrörlig 😅. Håller huvudet något böjt framåt med sen klipper jag bara av den tuss jag vill toppa. Sen justerar jag på samma sätt som @Yeah but beskriver.

Nu såg jag att du skrev att du inte tänker klippa själv. Men om du ångrar dig och testar i framtiden, klipp lite i taget.

Jag är sjukt avundsjuk på er som kan ha så långt hår som till midjan 🤩. Det är min dröm, men jag tappar massor av hår med jämna mellanrum så det blir aldrig så långt 😭. Växer långsamt och är tunnt också 😡

Jag klipper själv, har rakt, tunnt och tråkigt skandinaviskt hår. Gör på samma sätt som @bettysmatte och det funkar bra. Klippte av mitt midjelånga hår till axlarna senast. Det tog lite tid att lista ut vinklar osv för att få det rätt i nacken men det är ju absolut inte omöjligt.

När jag bara toppar så tar det max 5 minuter.

Liknande trådar

• Vad ska jag göra med håret?
  • Förminska sig själv
  • Psykolog Stockholm?
  • Bli av med utseendekomplex?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn