Bukefalos 28 år!

Klipptråden

Sv: Klipptråden

Jag hade inte gett lugnande iaf. Jag hade börjat klippa på bogen, bomull i öronen och sen klippt försiktigt. Ev en sida ena dagen och andra sidan andra dagen.
 
Sv: Klipptråden

men bör jag ta hela sidan av halsen först = mjukstart för hästen men skitfult om det inte går att klippa nära huvudet eller längst strupe/bog.
eller ta längst strupen(islandsklippning) direkt och ev bremsa för att få klippningen snabbt avklarad och ev fortsätta med hals/bog om det behövs senare.

börjar man på rumpa, hals så är det inte lika dramatiskt som om man börjar nära huvud/ ben, har varit med om jobbiga hästar att klippa men min häst vet jag ju inte om hon ens blivit klippt innan.
(dock så är hon oberörd vid ljud från maskin såg, svets, motorsåg, cementblandare osv när hon står på gången. och hon tycker om att bli masserad, så kanske hon kommer att tycker om att bli klippt :)).
 
Sv: Klipptråden

jag börjar alltid på bogen när jag klipper.. för då kan man klia lite och sen börja klippa lite försiktigt, osv.. och så tycker jag att man är i en bra position där OM det inte går bra.. för då har man bättre koll på alla hästens delar :P
 
Sv: Klipptråden

Kl

Såhär "snyggt" klippte jag min grabb idag. Han svettas nästan bara i fram, och pälsen under hakan och på frambenen blir alltid superäcklig, så han blev hälften tävlingshäst och hälften skogsmulle ;)

Rupzp-CVFy
 
Sv: Klipptråden

Tack för bilderna! Ja det blir antagligen mer funktionellt än snyggt hur man än gör. Jag är ganska nybörjare på att klippa men funderade på om man skojar till det lite så kanske det blir lite roligare. Zicksacklinjer? ;) Gillade hur du klippt bogen - även om jag antagligen klipper mellan frambenen om jag kommer åt där.
 
Sv: Klipptråden

*kl*
Ska se till att försöka ta bilden på min donna imorgon, hon fick bli nakenhäst med endast ben & huvud sparat, hon ÄLSKAR DET! Har aldrig sett en häst som tycker att det är så mysigt att bli klippt! :eek::love::bow:
 
Sv: Klipptråden

*kl*
Ska se till att försöka ta bilden på min donna imorgon, hon fick bli nakenhäst med endast ben & huvud sparat, hon ÄLSKAR DET! Har aldrig sett en häst som tycker att det är så mysigt att bli klippt! :eek::love::bow:

Islänningar, eller jag våra iaf, är ofta förtjusta i att bli klippta. Våra ställer sig på kö till klippningen, skit gulligt :love
 
Sv: Klipptråden

Så här såg min isbjörn ut i vintras när han blev klippt, det här året tar vi dock benen också, huvudet får vara :D

IMG_8545.jpg

IMG_8522.jpg


Så här ser han ut nu ;) Som en LURV!
Lshoppning5.jpg
 
Sv: Klipptråden

Det där är ju knappt vinterpäls ^^

Min började sätta vinterpäls redan i mitten av Augusti och i nuläget är det såhär långt.

img_1660_509bfe2ee087c33431e696e1.jpg


Då lägger jag bara handen på halsen utan att trycka upp päls eller liknande.
Överväger att klippa en täckesklippning på herren. ;)
 
Sv: Klipptråden

Tro det eller ej så är han lurvig, speciellt på halsen, min har också satt päls sedan augusti lite drygt .. det sa bara poff så såg han ut som en lurv! Så som din ser ut på bilden ser min ut på halsen, han har lite mindre päls på kroppen där han haft täcke :p
 
Sv: Klipptråden

Näe ;) herrejistanes ;) du kan uppnå exakt samma princip och samma mängd Men betydligt mer estetiskt bästa gång ...;)
 
Sv: Klipptråden

"Sportponnyn" jag rider får nästan ännu mer än så... (typ 1 dm strån utöver mammuthpälsen).

s1053343.jpg

(bilden från i februari)

kl
G är klippt i början på Oktober (finns bilder tidigare i tråden) men det är knappt att det syns längre så dags att klippa snart igen. Ska försöka ta de lurviga öronen och ganscherna med (halva huvudet siktar vi på) eftersom att han svettas så där tränset ligger mot. Nu är torktiden på herr häst extrem men eftersom att vi har lite vila inplanerad just för tillfället väntar vi ett litet tag till innan vi klipper igen...men om en vecka eller två kommer nya klippebilder på ponnin :)
 
Sv: Klipptråden

Man KAN göra det snyggare.. Men den enda som bryr sig mindre än mig om estetiskt tilltalande klippningar är hästen :angel:

(Själva klippningen är för övrigt inte så dåligt gjord, han ser bara fläckig ut i den korta pälsen. Det är väl mest mönstret som man kunde lagt lite kärlek i ;) )
 
Senast ändrad:
Sv: Klipptråden

Snyggare:confused: Vem klipper hästen mitt itu:crazy:

Det ska finnas en tanke bakom för funktionen oxå- förutom det estetiska.
Det var nog det värsta som jag har sett....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 535
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 518
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 626
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 306
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp